Spuštěním metaverse získají lidé nový prostor pro zábavu, ale také byznys, vzdělání i umění. V budoucnosti bude metaverse zřejmě tak revoluční změnou, jakou byl kdysi internet. Naše pozornost se po několik let silně překlápí z fyzického světa do světa digitálního. Metaverse je další nutnou zastávkou na naší cestě.
Článek vzniká po mé návštěvě Metaverse festivalu konaného v červu 2023 v Praze. Nejprve jsem sepisoval poznámky a poté se rozhodl, že bude lepší, když pojmu článek komplexněji. Stále se však jedná pouze o myšlenky a kusové informace. Článek má spíše inspirovat anebo doplnit zajímavé informace pro zájemce a early adoptery v oblasti virtuální reality, digitálních ekonomik a metaverse.
Co je metaverse
Metaverse je pohlcující virtuální svět, do kterého vstupujeme za pomocí hardwaru (brýle pro virtuální realitu) a internetu. Jednodušeji lze o metaverse říci, že se jedná o 3D virtuální svět, kde pomocí avatarů interagujeme s uměle vytvořeným prostředím.
Metaverse je často spoluvytvářen uživateli (hráči).
Termín „metaverse“ vznikl ve sci-fi románu Snow Crash z roku 1992 jako složením slov „meta“ a „universe“.
Vývoj metaverse je velmi podpořen aktuálními trendy v brýlých s rozšířenou realitou a virtuální realitou. Současně metaverse také podporuje vývoj Web3.
Zřejmě nejlepší ukázkou filmového zpracování virtuální reality je ve filmu Ready Player One.
Znaky metaverse
- Uměle vytvořené virtuální prostředí
- Interakce avatarů (postav) s prostředím virtuální reality
- Platforma (celý svět, nejedná se o uzavřenou hru)
- Neustále online
- Má vlastní digitální ekonomiku
- Otevřená platforma, kterou nevlastní jedna společnost
Co je Web3
Web3 (označován také jako Web 3.0) představuje decentralizovanou síť, která má za cíl vytvořit bezpečnější a demokratičtější internet. Web3 reaguje na potřebu zvýšené kontroly nad uživatelskými daty a důrazu na bezpečnost i soukromí.
Metaverse historie
Každá civilizace měla nějaké paralelní světy, do kterých se dostávaly. V minulosti se jednalo často o stavy skrze psychadelika, přírodní drogy, hudební nástroje, atp. (Aboriginals v Austrálii, severoamerické Natives v dnešní USA a Kanadě, původní obyvatelé v Jižní Americe).
Cílem by mělo stále být inspirovat se od přírody od naší grandmother a grandfather, ale zároveň být maximálně inovativní a stále se adaptovat.
Platforma virtuálního světa Second Life z roku 2003 je často označována za první metaverse.
Dne 4. července 2000 udělil USPTO samoobslužnému Java appletu LivePlace první ochrannou známku metaverse, známku na zboží a služby „poskytující dočasné používání on-line nestahovatelného softwaru umožňujícího návštěvníkům webové stránky chatovat on-line, identifikovat jiné návštěvníky on-line, posílat soukromé zprávy a umožnit více návštěvníkům společné prohlížení webových stránek“, jejíž tvůrce, viceprezident společnosti eUniverse John Hanke, později vytvořil Pokémon Go. (zdroj Wikipedie)
Mezi populární hry označované za součást metaverse patří
- Habbo Hotel,
- World of Warcraft,
- Minecraft,
- Fortnite,
- VRChat
- Roblox
V roce 2017 Microsoft koupil společnost AltspaceVR. Microsoft následně implementoval virtuální avatary a schůzky ve virtuální realitě do Microsoft Teams.
V roce 2019 spustila společnost Facebook virtuální svět (VR) s názvem Facebook Horizon. V roce 2021 se Facebook přejmenoval na „Meta Platforms“. V roce 2021 Meta na svém oddělení vývoje metaverse vykázala ztrátu přes 10 miliard dolarů.
Implementace metaverse se často spoléhají na digitální měny a kryptoměny. V rámci metaverse se někdy obchoduje s neproměnnými tokeny (NFT), které fungují na decentralizované síti blockchain.
Jak vstoupit do Metaverse
Do metaverse vstupujeme pomocí VR headsetu, virtuálních brýlí. V metaverse jsme avatarem, který s prostředím interaguje.
Ready Player Me
Ready Player Me (https://readyplayer.me/) je aplikace, se kterou si vytváříte vlastního avatara ve 3D připraveného na metaverse. Idea je jednoduchá, obléknete ho a vybavíte skiny a následně vstupujete do různých metaversů. Cílem je abyste v každém metaversu nemuseli tvořit, zbrojit, šatit a tunit avatara zvlášť. Tvůrci to nazývají, že získáváte passport do metaversu.
Už nyní děti ve věku 10 – 15 let a celá generace Z tráví více času s kamarády na internetu než ve fyzickém světě. Až vyrostou do dospělého ekonomického života, tak jaké nástroje budou používat (k práci a k zábavě)? To je základní otázka, na kterou se ptát, pokud chceme stavět nějaký start-up či projekt okolo metaverse.
Fortnite, Roblox a Minecraft mají ten nejlepší potenciál stát na vrcholu Web3 metaverse inovace během dalších let.
Decentraland, The SandBox, Somnium jsou na blockchainu založené platformy, které obsahují prvky metaverse a dnes jsou jedni z velkých kandidátů na to, aby se staly průkopníky metaverse funkčních ekonomik a světů.
Umělá inteligence AI a Metaverse
Umělá inteligence pomáhá v celé řadě oborů a oblastí. Vznik a rozšiřování metaverse půjde s křivkou obrovsku vzhůru s nárůstem činností umělé inteligence, kterou budeme intenzivněji zapojovat. V budoucnu zřejmě bude tvořit i celé nové virtuální světy.
Dříve se mluvilo spíše o strojovém učení. S rozvojem neuronových sítích je nástup umělé inteligence dostupnější. Příkladem z praxe je ChatGPT, nástroj umělé inteligence, který je ve verzi zdarma a dokáže „neuvěřitelné“.
Umělá inteligence však sahá mnohem dál, ať už to jsou automatické rozhodovací systémy, samořídící auta anebo různé algoritmy.
Umělá inteligence bude mít také za úkol vytvářet NCP, tj. nehrající postavy ve virtuálním světě. NPC jsou digitální lidi a ve videohrách (virtuální realitě) a vystupují jako by byli skuteční.
Zřejmě nejlépe lidsky NCP ukazuje můj oblíbený film Free Guy. Je z prostředí virtuální reality a metaverse a zatímco většina zná film Ready Player One, je to právě Free Guy, který je za mě ještě lepší ukázkou (dost možné) budoucnosti.
Rozvoj IoT (Internet věcí, Internet of Things) výrazně pomůže rozvoji metaverse.
Umělá intelingence je však stále v začátku.
Podívejte se, jak se vyvinula grafika umělé inteligence během 365 dní. Vpravo aktuální verze, vlevo verze před jedním rokem. Obrázek profilové fotografie velmi realistický.
NFT
NFT je digitální věc, která je unikátní a jenom jedna. Existuje pouze na internetu. Umožňuje vlastnictví a dokáže přenášet určité informace, které nelze nikdy smazat nebo zakrýt. Přečtěte si více, jak funguje NFT.
Dnes vznikají tzv. dynamic NFT (doporučuji prozkoumat blíže).
Průměrný první nákup NFT od nováčka je 100 – 150 USD (v bear marketu, červen 2023).
Zajímavé use cases
- NFT jako digital password
- NFT pro car sharing, kdy si přenášíme náš profil skrze více společností, které nabízí car sharing (přenos nastavení porfilu, historie, hodnocení, earning points,…)
Addidas vydalo Playbook pro NFT pro brandy. Problém je, že velké brandy podle něj stále vyvíjí aktivity, ale ty pravidla už neplatí (zastaraly a navíc je nyní bear market). Porsche ani Mercedes-Benz neměly příliš úspěšný vstup na NFT trh.
Virtuální realita (VR)
Zachrání Apple díky Apple Vision Pro celý metaverse? Apple představil své nové brýle pro rozšířenou a virtuální realitu s názvem Vision Pro začátkem června 2023. Snad všechno bylo překvapením a to včetně ceny (3500 USD).
Všimněte si ve videu, což je zajímavostí, že Apple nepoužívá slova jako metaverse ani virtuální realita.
Apple nikdy není první na trhu s produktem. Ale jako první vytvoří produkt, který je mass produkce a dokáže u masy lidí přepnout zájem (bezdrátová sluchátka, smartphone bez tlačítek, chytré hodinky).
Meta (Facebook) v tomto selhává. Přišel v roce 2019 s virtuální realitou Facebook Horizon, v roce 2021 se přejmenoval na Meta. V roce 2014 koupil Oculus VR (firmu na výrobu brýlí pro virtuální realitu) za 2 miliardy USD. A dodnes nejsou lidé přesvědčeni, že je virtuální realita od Mety něco, co bych chtěli co nejrychleji.
Neurotech
Technologie, která bude velmi důležitá pro jakýkoli VR headset (čtení naší mysli)
Využití metaverse v praxi
- Vzdělání
- Gaming (hry)
- Události a kultura (koncerty)
- Testování a experimenty
- HR
Testování, zkouška na pobyt na Marsu. Jedna věc je dostat fyzické tělo, aby přežilo a druhá věc je psychika. Na tu se můžeme připravit právě díky metaversu.
A jak by mohla vypadat práce částečně v metaverse?
Problémy metaverse
- Nedostatek obsahu v metaversu (právě zde může AI výrazně pomoci)
- Nedostatek uživatelů v metaverse
- Obsah generovaný ve spolupráci s AI může mít za sebou nějakou agendu
Fenomén Metaverse
V metaverse můžete nejen hrát hry, bavit se, účastnit se koncertů, seznamovat se s novými lidmi, vzdělávat se, sbírat nebo vytvářet virtuální předměty, nebo se jenom tak potulovat virtuálním světem. Metaverse kombinuje naše online aktivity a posouvá je do úrovně, která obsahuje sociální sítě, virtuální komunikaci a digitální ekonomiku.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.