FOTOGRAF DIGITÁLNÍ NOMÁD

Chcete cestovat po světě a vydělávat si focením? Milujete fotografii a přemýšlíte jak svoji vášeň propojit s cestováním a životním stylem digitálního nomádství? Práce fotografa lze v dnešní době částečně dostat do polohy práce na dálku. Zjistěte, co vše potřebujete, abyste vstoupili na dráhu digitálního nomáda s připraveným prstem na spoušti zrcadlovky.

JAK VYDĚLAT PENÍZE FOCENÍM

Existuje velké množství výdělečných činností, které lze dělat jako fotograf. Pokud máte navíc touhu cestovat a zároveň se věnovat své vášni fotografování, vaše cesta vede směrem digitálních nomádů. Již dnes existuje značné množství jedinců, kteří cestují a fotografování je částečně živí, někteří mají fotografování jako jedinou pracovní činnost na plný úvazek. Níže najdete stručné rozdělení a krátkou charakteristiku nejvýznamnějších pracovních činností, jak si vydělávat jako fotograf.

Focení na zakázku

Focení na zakázku patří mezi nejvýdělečnější činnost fotografů. Typicky se jedná o focení svateb, portrétní fotografie, focení interiéru nemovitostí a oblíbené je také produktové focení pro e-shopy.

Pokud jste delší čas na jednom místě (v jedném zemi), dokážete si vybudovat jméno/brand a díky referencím získáváte další a další zakázky.

Focení na zakázku jde ale obtížně spojovat s neustálým cestováním po světě. Není to však nemožné, což dokazuje i fotografka, která se zaměřila na fotografování svateb v jednotlivých zemí, kde cestuje a dokumentuje tak odlišnosti kultur a národní zvyky.

Pokud se chcete vydat cestou zakázkových fotografií, je vřele doporučeno se specializovat na určitou oblast či styl fotografie.

Prodej fotografií přes fotobanky

Vyhledávanou kategorií pro výdělek fotografů jsou právě fotobanky. Ty nabízí možnost vložení fotografie a následně vás z každého prodeje fotky odmění částkou přibližně 0.1 - 10 USD. V začátcích počítejte 0.1 - 2 USD za prodej jedné fotky. Prodat se však může vícekrát, desetkrát, stokrát i vícekrát.

Fotobanky bývají spojovány s pasivním příjmem, ale fotografové si musí uvědomit, že je nutné mít rozsáhlé a neustále aktualizované portfolio (např. 400 schválených fotografií), aby generovalo zajímavý příjem (několik tisíc Kč měsíčně). Doporučuji prozkoumat portál fotobanky.cz, kde najdete také reporty českých fotografů, kteří publikují své fotky na fotobankách.

Začít můžete na fotobance Fotolia.com nebo Shutterstock.com.

Fotografické kurzy online i offline

Příjem fotografů může plynout také skrze výukové kurzy a školení. Lze natočit přímo online kurzy a vydělávat tak přes internet. Toto je velká touha mnohých fotografů na samém začátku kariéry s vidinou digitálního nomádství. Naplno si však zde uvědomte, že tvorba celého online kurzu je poměrně technicky náročná disciplína, která je spojená také s marketingem.

Osobní kurzy mají své kouzlo a jejich nespornou výhodou je bezprostřední kontakt s lektorem, který může vše potřebné vysvětlit okamžitě. Focení v terénu a jeho výuka bude i do budoucna velmi zajímavou možností pro fotografy, jak vydělávat peníze.

Online kurzy můžete vytvořit i pro úpravu fotografií, např. v Lightroomu nebo Photoshopu. Tyto kurzy jsou mnohdy lepší právě offline, protože si je člověk může přehrát několikrát a postupně studovat rychlostí, jakou on potřebuje.

Pokud chcete učit druhé fotografovat, měli byste mít za sebou relevantní portfolio a zkušenosti v oboru.

Alternativní možnosti výdělku

Prací, které jsou spojení s focením a lze je kombinovat s cestováním je mnoho. Níže uvádím ty, které fotografové nejčastěji využívají.

Pokud máte rádi cestovatelské fotografie, oblíbené jsou tzv. foto-reportáže. Oslovte přední české cestovatelské magazíny (tištěné i elektronické). Počítejte však s tím, že fotografie je lepší doplnit o text, určité pisatelské a copywriterské schopnosti budou výhodou.

Ve chvíli, kdy máte kvalitní portfolio, můžete oslovit konkrétní magazín nebo podnik s nabídkou spolupráce. Vhodné mohou být např. začínající restaurace, jógová a masážní studia, bungalovy v tropických rájích, atd. Lze poskytovat fotografie za jednorázový či paušální poplatek. Fotografie mohou použít nejen na web, ale také do propagačních materiálů anebo pro knihy či e-booky.

Vy sami můžete vytvořit foto knihu a nabídnout ji k prodeji koncovému zákazníkovi anebo opět domluvit spolupráci s již zaběhnutým projektem. Zajímavými lukrativními subjekty jsou cestovní kanceláře.

Fotografie můžete využít pro potisk kalendářů, hrnečků, polštářů, triček či jiného textilu. Můžete vyrobit placky. Prodej lze distribuovat opět buď jednotlivě anebo domluvit spolupráci s někým, kdo už má větší publikum než vy. V zahraničí je oblíbené Society6.com u nás v ČR podobné alternativní nabídne T-shock.eu.

O prodeji fotografií jako obrazů se v Čechách příliš nemluví a je to záležitost spíše renomovaných fotografů. Náklady kvalitního tisku jsou totiž poměrně vysoké. Uspořádat můžete ale výstavu, to je výborný krok kupředu a odsud se odrazit. Je to reference k nezaplacení.

MARKETING A KANÁLY KOMUNIKACE

Webové stránky

Mít webovou stránku by mělo patřit k prioritám fotografa. Jde o místo, kde prezentujete svoji práci a umožňujete novým klientům vás kontaktovat. Webová stránka na rozdíl od sociálních sítí tzv. nediskriminuje. Tou největší výhodou ale je u webové stránky to, že ji máte absolutně pod vlastní kontrolou. Sami si určujete jaké stránky vytvoříte, jak návštěvníka budete vést obsahem a skvělé na tom je, že můžete studovat jeho chování na webu díky nástrojům jako je Google Analytics.

Web by měl být jednoduchý. Nejdůležitějšími stránkami jsou Portfolio, Reference a Kontakt.

Pro webové stránky doporučuji Wordpress. Vybrat můžete i profesionálně vypadající design na Themeforest za 30 - 60 USD. Web pak upravujete bez nutnosti programování ve velmi příjemném prostředí.

Pokud budete cílit na české klienty a zakázky, doménu volte jednoznačně .cz, tedy např. jirkanovak.cz anebo fotovladimir.cz. V případě mezinárodního zaměření a anglickým obsahem doporučuji doménu s koncovkou .com.

Facebook stránka

Facebook je nejrozšířenější sociální síť a jako fotograf byste toho měli rozhodně využít. Není nic jednoduššího než si založit vlastní facebook stránku. Základní nastavení zvládnete během 60 minut. Vytvořte název stránky, ideálně stejný brand/značku jakou chcete používat (nebojte, lze později přejmenovat). Uploadujte úvodní obrázek. Doplňte pár informací do popisku stránky. Vložte 5 - 20 fotografií ze svého portfolia, aby si návštěvníci mohli prohlédnout vaši práci. Nezapomeňte vložit své kontaktní údaje, e-mail a telefon.

Instagram

Instagram je oblíbená sociální síť, která je silně zaměřená právě na fotografie. Přestože začínala se skupinou uživatelů teenagerů, dnes zaznamenává velký nárůst lidí ve věku 25 - 35 let. Dostává se do mainstreamu a tento trend stárnutí populace sociálních sítí bude pokračovat. Neberte to na lehkou váhu a vzpomeňte na Facebook. Ten před pár lety byl známý pouze mezi studenty na vysoké škole a dnes ho používá pravděpodobně také váš taťka a mamča.

Řada fotografů si Instagram oblíbili jako možnost snadno prezentovat své fotky a dosahovat na publikum, které by jinak neměli šanci oslovit. Samozřejmě si uvědomte, že na Instagramu může být fotograf skutečně každý. Na Instagram fotky potřebujete jen smartphone a chytrou apku na filtry. Konkurence se neustále zvyšuje.

Co platí dnes více než dříve je to, že na Instagramu nejsou nejúspěšnější ty nejkrásnější fotky. Hraje velkou roli networkování, lajky, komentáře, čas publikace, množství sledovatelů, tagování, označení místa, podpora komunity, atd.

CO POTŘEBUJETE ZA VYBAVENÍ

Práce fotografa je jednou z nejvíce náročných co se týče techniky a finanční zátěže. Velmi záleží na úrovni a stylu fotografování, ale obvykle se bez zrcadlovky nebo dobrého kompaktu neobejdete.

V rámci příslušenství budete řešit nejčastěji vhodné objektivy. Externí světla řešíte spíše pro ateliérové focení či větší venkovní projekty. Pokud chcete spojit fotografování s cestováním, musíte myslet i na váhu, resp. množství svého vybavení.

Oblíbené jsou tripody a gorilla pody. Jedná se o trojnožky, které jsou flexibilní a jejich nohy ohybatelné. Snadno tak ukotvíte foťák na strom či jinde v terénu a docílíte originálního úhlu fotky.

Stativ je pro mnoho kategorií ve fotografii nezbytnou součástí. Dnes prodávají i stativy v cestovatelské velikosti, takže jej sbalíte do příručního zavazadla (výška max 55 cm).

Náhradní baterie je nezbytnou součástí a při delších cestách je vhodná buď nabíječka anebo propojovací kabel do PC.

Paměťové karty vybírejte pozorně. Důležitá pro vás není jen velikost SD karty, ale také její rychlost zápisu. Pokud chcete pouze fotit (nikoli natáčet videa), v základu stačí 40 Mb/s. Počítejte, že fotografie ve formátu RAW má cca 20 Mb. Kvalitní fotoaparáty mají buffer, tedy fotografie se vám uloží do mezipaměti (např. 10 fotek). Pokud ale budete fotit stylem "cvak, cvak, cvak,...", tak se brzo fotoaparát zastaví a budete muset počkat až se další místo uvolní.

Někteří fotografové preferují nošení fotoaparátu a příslušenství v turistickém/městském batohu, než-li originální foto brašnu, zejména při cestování přes rozvojové a chudé státy. Pásky na foťáku odpárají a fixou zamažou známé značky jako Nikon nebo Canon.

Pojištění techniky je velmi subjektivní záležitost. V rámci svého cestování se setkávám nejčastěji s polo-profesionálnímu fotografy, kteří ve většině případů nemají sjednané žádné pojištění na techniku. Pokud budete o nějakém pojištění uvažovat, doporučuji důkladně pročíst obchodní podmínky, protože pojišťovny často udělují vyjímky pro zrcadlovky a další dražší foto/video techniku.

Pro post-produkci fotek využívají fotografové nejčastěji Adobe Lightroom nebo Adobe Photoshop.

Je vřele doporučeno fotografie zálohovat. Ideální je záloha na externí disk a současná záloha do cloudu (např. Dropbox, Google Drive).

KDE A JAK SEHNAT PRVNÍ ZAKÁZKY A KLIENTY

Pokud máte minimální zkušenosti a drobné portfolio fotografií, získat placenou spolupráci nebude jednoduché.

  • Vložte svoji nabídku na sociální sítě (např. do relevantních facebook skupin).
  • Zkuste se podívat na inzeráty práce. Vyplatí se vygooglovat spojení “nabídka práce fotograf”.
  • Prozkoumejte alternativní pracovní portály jako webtrh.cz a vložte sem svůj vlastní inzerát.
  • Cíleně oslovte konkrétní jednotlivce, skupiny nebo firmy s nabídkou. Pozor ale na spam.
  • Vygooglete si a oslovte profesionální fotografy, zda nehledají výpomoc.
  • Podívejte se na aktuální nabídky na fotoprofici.cz. Můžete si zde vytvořit i profil zdarma.
  • Registrovat se můžete do tzv. katalogů fotografů. Stačí vygooglit "katalog fotografů".
  • Vymyslete a zrealizujte vlastní fotografický projekt.

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY

Focení a prezentace všechno - krajinky, portréty, recepty, festivaly,... roztříštěné portfolio bez subjektivního zaměření. Být dobrý nestačí. Pokud chcete vyniknout, je potřeba se zaměřit na určitý styl či druh fotografie. Vyberte si, co vás nejvíce baví a to prezentujte a prodávejte.

Žádný anebo minimální marketing. Dávat o sobě a své práci vědět vám může velmi pomoci.

Snaha dělat si web a marketing sám. Učení se marketingu namísto věnování se focení. Neschopnost delegace. Věnovat bychom se měli tomu, kde máme silné stránky. Spojte se s někým, kdo marketing umí a domluvte se na spolupráci.

Časté focení pro kamarády za laskavost nebo dobrou láhev. Musíte se naučit říkat si o peníze.

Potřeba mít skvělý fotoaparát. Fotku nedělá fotoaparát, ale člověk. Na samém začátku nepotřebujete zrcadlovku za 30 tisíc Kč s dvěma objektivy a externími světly. Záleží na oblasti focení, ale existují výborní fotografové, kteří začínali na smartphonu s přídavným objektivem anebo na kompaktu.

Neochota oslovovat neznámé lidi, společnosti a projekty. Focení zadarmo je součástí práce fotografů, zejména na samém začátku. A je to často lepší cesta než začít u nízké hodinovky a poté stoupat vzhůru. Udělejte si skvělou referenci v srdcovém projektu a nastavte laťku vysoko.

O ČEM BYSTE MĚLI PŘEMÝŠLET

Fakt, že focení milujete ještě neznamená, že vás bude bavit si touto činností vydělávat peníze. Nejeden amatérský fotograf potvrdí, že se na dráhu profesionála a full-time fotografa nevydal, protože focení je jeho koníček a jakmile spojuje peníze s tou činností, ztrácí vášeň, zapálení a radost.

Rada tak jednoduše zní, abyste si zkusili, jaké to je fotit za peníze a sledovali, jak se u toho cítíte a zda vás ta činnost a vše okolo stále baví. Postupně navyšujte časovou zátěž a sledujte emoce. Nechte tomu čas, buďte trpělivý, proces přechodu na profesionálního fotografa trvá více měsíců.

Focením pravděpodobně nezbohatnete. Milionářem se nestanete a možná budete některé měsíce finančně zápasit. Fotograf je kreativec a do doby než si vytvoříte zákaznický ekosystém anebo určitý stupeň pasivního příjmu, bude pro vás focení velmi odpovědnou činností. Budete se potýkat s návaly práce a s časem, kdy zakázek bude minimálně.

TRENDY A CO SI MYSLÍM JÁ

Doporučuji sledovat zahraniční fotografy na webu a sociálních sítí. Udělejte si také průzkum českou scénou nejúspěšnějších fotografů na webu, na sociálních sítí a v médiích.

Pokud hledáte inspiraci pro vlastní fotografie, využijte sociální síť Pinterest. Najdete zde obrovské množství fotografií z jakékoli oblasti. Fotografové zde s oblibou hledají inspiraci např. pro svatební nebo párové pózy.

Mnoho mladých jedinců tíhne k fotografováním a cítí svoji vášeň právě v pořizování fotek. Pokud se koukneme na Instagram, snad každý tam je fotograf. Technologie postoupila velmi kupředu a smartphony dokážou pořizovat velmi kvalitní fotografie. Dostáváme se do velkého vizuálního šumu na sociálních sítí a internetu vůbec. Noví fotografové by měli přemýšlet nad tím, jakou mají konkurenční výhodu a jakou část trh chtějí zaujmout a obsadit.

Zvláštní je, jak hodně lidí fotí pro radost, amatérsky či polo-profesionálně, ale mezi fotografy jsem nezaznamenal příliš sdružující komunitní prvky. Narozdíl od online marketérů, kteří mají desítky českých facebookových skupin, pořádají živá setkání nejen v Praze, tak u fotografů toto příliš zatím nefunguje. Nechtěli byste ty fotografy nějak více spojit? Vždyť je tolik lidí, kteří se chtějí zlepšit ve focení.

FOTOGRAF DIGITÁLNÍ NOMÁD

Pracovní činnost fotografování je každým rokem více a více nakloněna pro práci na dálku a digitálnímu nomádství. Je pravda, že digitální nomádi fotografové se focením živí většinou částečně a k této práci dělají ještě nějakou jinou činnost (např. online marketing, grafiku, sociální média, atp.).

Mezi amatérskými fotografy a profesionálními fotografy je velký finanční rozdíl v naceňování zakázek. Získání důvěry a reputace je ve světě fotografie dodnes velmi důležité. Budujte si proto vlastní brand a buďte trpěliví. Mezi nejlukrativnější obory patří svatební focení a fotografické kurzy. Vybírejte si však podle svého srdce, co vám osobnostně sedí nejlépe, kde se cítíte nejpřirozeněji a kde ostatní vidí vaší velkou výhodu oproti ostatním fotografům.

TOP
Sdílejte tento článek