Akce Cashflow Summer 2019 mě velmi mile překvapila. Pravda je, že jsem měl po řadě minulých ročnících Cashflow Summit očekávání. Na tuhle byznysově investiční akci, která se nově otevřela do lifestyle konference na pláži u vody, sem se vážně moc těšil. Nakonec ale i tak předčila mé očekávání a upřímně to bylo ještě lepší než jsem si myslel. Tři dny strávené mezi 200 podobně naladěnými lidmi, z nichž mnozí jsou mnohem dál než já, tohle mě vážně nabilo energií a hodnotným know-how.
Investiční myšlenky z Cashflow Summer, které mě zaujaly
Vybrané myšlenky, které jsem si během akce poznamenal, sdílím níže. Pokud jsi propásl akci, zřejmě budeš někdy postrádat kontext. Cílem tohohle reportu není souvislé vysvětlování jako spíše upozornění na témata, kterým stojí za to věnovat pozornost a dále studovat.
Určitě nelze sdílet vše. Osobní akce mají své kouzlo a konverzace nelze ani nechci jakkoli nahrazovat. Příští rok máš určitě šanci dorazit. Mezi tím můžeš mrknout níže na pár zajímavých témat a bodů, kolem kterých jsme na Cashflow Summeru vedli rozhovory.
Trendy a příležitosti
- Identity management
- Scoring klientů a zákazníků
- Virtuální identita, která bude vázat informace, výdaje, platby, atd.
- Biometrické placení
- Unikátní identifikace (fintech)
- Facebook Messenger roboti
Jestli chce někdo dělat fintech, tak by se měl zaměřit na emerging markets. Zejména, pokud chcete raisovat peníze od investorů.
VR (virtuální realita) půjde entertainment způsobem (např. Golem). Penetrace probíhá velmi pomalu. Pomaleji než se předpokládalo. Nebude to o tom, že si koupím VR brejle domu a budu to používat.
Investice do nemovitostí
Ekonomické cykly u nemovitostí nemusí korelovat s obecnými ekonomickými cykly, tj. 7 – 9 let a pak krize. Mluví se i o 18letých cyklech v oblasti nemovitostí. Jsou názory, že jsme někde v polovině takového cyklu.
Praha a Brno jsou cenově našponované. Investoři volí spíše periferie.
Někteří velcí hráči prodávají své nemovitosti. Vybírají zisky.
Kde jsou příležitosti v oblasti nemovitostí?
Prodej v rámci exekucí. Anebo v rámci dědictví, kdy se dědicové nemohou dohodnout.
To, co je veřejný, to už je přebraný anebo přepálený.
Často lidi mluví o veřejných aukcích, dražbách nemovitostí. Tak pozor, časově je to náročné i když to je online. Z vyvolávací částky 350 tis se v dražbě cena vyšponovala na 1,5 mil Kč. Pokud je kupec člověk, který chce v nemovitosti bydlet, jako investor ho nepřebiješ v ceně. Má k tomu emoce, vazbu, atp. Funguje tu psychologie davu. Vyšroubuje cenu nahoru. Číselně to investorům za takové ceny nevychází. Z deseti dražeb nekoupil ani jednu nemovitost (pro info).
Měj právníka, ten ti poradí a řekne, jaké právní vady jsou snadno odstranit a do čeho se raději nepouštět.
Nikdy nekupuj za inzerovanou cenu. Nikdy! Žraloci kupují se slevou.
Nehledej hezký nemovitosti. To už si někdo dal práci, aby ji udělal hezkou. Tam tak velkou marži pak neuděláš.
Strategie BRRR: Buy – Rehab – Rent – Repear
Komerční nemovitosti skrývají potenciál chargování za další služby (internet, uklízečka, recepce, virtuální sídlo, parkování,…). Možnosti dotací. Reálný dvouciferný zisk z komerčních investičních nemovitostí.
Garážová stání – ideální u developerských projektů, jednoduché, protože neřešíte fond oprav, amortizaci, atd. Lidi platí hypotéku bytu, nechtějí ještě k tomu brát garáž. Kup a pronajmi ji.
Mnohé výhody koupě nemovitostí na společnost s.r.o., nikoli na fyzickou osobu.
Pokud nechceš fyzicky řešit nemovitosti a rád bys stejně investoval do tohoto trhu, pak jsou variantou ETF REIT (real estate investment trust).
Investice do nemovitostí v zahraničí
Zní sexy, ale je to často vícepráce.
Velmi rizikové, musíme počítat riziko měnové, geopolitické,…
Brexit (problémy s hypotékami, refinancem,…)
Investice do kryptoměn
Pokud se v roce 2017 hovořilo o tom, že růst kryptoměn byl způsoben nákupem lidí z mainstreamu, pak se pro další bull run předpokládá, že ho způsobí institucionální investoři. Zprávy o spouštění JP Morgan Coinu a Facebook kryptoměně Libra tomu jen nahrávají, že se velké značky, společnosti i banky pouští do kryptoměnového trhu (a myslí to vážně).
To, že kamenné obchody budou přijímat bitcoin ničemu moc nepomůže. Cenu tohle nijak neovlivní. Tohle není adopce, kterou bitcoin potřebuje. Je to možná tak jen marketing pro obchody. I pro Alzu to byl marketing, když umožnila platbu bitcoinem.
Kde tedy potřebujeme bitcoin? Tam kde selhává fiat (USD/EUR/…). A to jsou např. velké přeshraniční platby.
Bitcoin, stejně jako další kryptoměnové projekty, musí doručovat výsledky. Samotný vývoj není to jediné, musí mít finální produkty a výsledky, které mají dopad pro aktuální ekonomiku. Tohle je cesta, aby kryptoměny zažívaly rozsáhlejší adopci. Bitcoin nebyl stvořen pro samotný trading a cenové spekulace. To, ale velká část lidí s bitcoinem a altcoiny nyní dělá.
O Nasdaq bublině se mluvilo při dot com bublině. A přesto dnes zažíváme nové ATH (cenové maximum). To ale pozor, nenahrává to do karet hodlerům. Když se podíváme na konkrétní společnosti, tak 90% společností je zcela nových, předtím tam nebyly. To samé pravděpodobně čeká kryptoměnový trh.
Nové altcoiny a tokeny vytlačí ty starší. Také proto by hodleři měli být na pozoru. Typologicky hodler TOP50 kryptoměn má docela problém, pokud chce exitovat za několik let. Celý trh kryptoměn může být procentuálně nahoře, ale jeho staré portfolio, které hodloval a neměnil, bude v červených.
Musíš sledovat novinky na trhu. Prosté HODL není strategie, která povede dlouhodobě v úspěchu. Nese mnohá rizika. Kryptoměnový trh je nejvíc dynamický investiční trh. Pozor na to!
Riziko kryptoměn: Pokud neprokážeš, odkud jsi to krypto vzal, nebudeš ho moci používat. Taková regulace může přijít.
Facebook kryptoměna: Libra
Facebook představil svou kryptoměnu Libra. Smlouvá partnery (Uber, Visa, Starbucks již potvrdily). Je to zvláštní kryptoměna v porovnání s tradičním Bitcoinem. Libra není decentralizovaná a není na blockchainu, takovém, jaký ho známe (přesto jej ve whitepaperu nazývají Libra blockchain).
Lidé ale nepotřebují tohle vědět. Je jim jedno, jestli to jede na blockchainu anebo jestli to je nebo není decentralizované (mainstream). Lidé nepotřebují bezpečí (to, že jim peníze banka nebo Facebook při krachu nevrátí). Potřebují jednoduché věci. A to jim Facebook zajistí. Bude to uživatelsky easy. Což dodnes prostě Bitcoin ještě se vším všudy není.
Facebook zajistí distribuci. Naváže do Messengeru. Konečně lidi budou moci posílat peníze skrze zprávy. Jaká inovace byla, když Revolut umožnil posílat peníze druhému jen při znalosti telefonního čísla (nemusíme si pamatovat číslo bankovního účtu). Facebook tohle posune ještě dál.
Facebook zjistí pomocí plateb (kryptoměny Libry) za co lidé utrácí peníze. Získá další důležitá data. Jestli ve fintechu probíhá nějaký závod, tak právě ve zjišťování, za co lidé utrácí peníze. Tyto data Facebooku pomohou lépe individualizovat reklamy a zajistí opět lepší cílení pro své inzerenty. Dává to smysl pro facebookovský byznys model – tohle je sakra promyšlené!
Facebook se svou kryptoměnou Libra zajistí velkou osvětu v rámci kryptoměn. Část lidí si po čase uvědomí nedokonalosti a překlopí se do bitcoinu a případně dalších decentralizovaných kryptoměn.
Libra má velký potenciál ovlivnit trh kryptoměn. I jejich cenu!
Investování do start-upů
Daniel Hastík sdílel, že v rámci Nextech Ventures ze 450 přihlášených start-upů za poslední rok investovali pouze do jednoho jediného. Taková je aktuální situace na start-up scéně.
Ufff, řekl jsem si. Tohle je mazec!
Startupů je hodně a všichni si píšou o investice. Ale je potřeba filtrovat a důkladně vybírat.
Vzpomínám na jeden z podcastů od Tima Ferrisse, který již v roce 2018 (možná i dříve) přestal investovat do start-upů jako angel investor. Situaci na trhu připodobňoval jako kdychom hledali jehlu (skvělého start-upu) v kupce sena.
Přístup k investování do start-upů může být i typově joint venture. To jinými slovy znamená: ty dáš něco, já dám něco. Můžou to být nějaké skilly, kontakty, know-how, atp. Jde o spojení, jde o synergii, jde o propojení. Nejde jen čistě o vzorec investor = peníze. Tento model cítím aktuálně na české scéně, který se dostává i v menších rozměrech mezi podnikatele, kteří se chtějí věnovat více investicím. Hledají mezi sebou synergie – byznysové a investiční.
Peníze nejsou všechno. A navíc start-upy často nehledají jen peníze. Hledají tzv. smart money. Kdy druhá strana nabídne něco víc než jen peníze. Investor dává své jméno, reputaci, důvěryhodnost, distribuci, tým,…
Rocket fuel money. Kde jsou peníze, tam přijdou další peníze.
Digitální nomádství a práce na dálku odkudkoli
V rámci panelové diskuze jsem byl pozván popovídat o mých zkušenostech s digitálním nomádstvím. Největší zájem ze strany publika jsem cítil o pracovní workflow a komunikaci v týmu.
Téma, které se hodně líbilo, bylo párové digitální nomádství, tedy jak cestovat v páru, kdy jeden anebo oba jsou digitální nomádi. Protože jsem se podobných otázek dotkl v rámci přednášek už po několikáté, rozhodl jsem se na toto téma udělat s Jančou samostatnou přednášku. Můžete se těšit, zřejmě už v září 🙂
Myslím, že můžeme dobře předat spoustu životních a pracovních situací, kterými jsme si během 6ti let prošli. Od pozice zaměstnání, přes externího freelancera až po podnikatele s vlastními projekty. Kontinuální cestování bez nemovitosti v ČR ve srovnání s tím, kdy máme sídlo v Praze a odtud vyrážíme na cesty. Roční zkušenosti z Kanady, Austrálie, několikaměsíční cesty přes Mexiko, Střední Ameriku, Jižní Ameriku, JV Asii,… Především ale řešení neshod, různých cestovatelských plánů, restrukturalizace pracovních priorit, termíny pro zpáteční letenky, samostatné cestování jednoho a taky, jak tohle všechno vidí kluk a jak to vlastně vidí holka 🙂
Otázky a zajímavé odpovědi
Životní motto?
- Do 20 let dělat bordel.
- Do 30 let dělat bordel v rámci 2-3 lidí.
- Do 40 let si vybrat 2-3 věci v čem jsi dobrej.
- Do 50 let makat a všechno to úsilí se ti vrátí.
- Do 60 let si koupit jachtu a na všechno se vysrat.
Proč čekat až do 60 let a nekoupit si menší jachtu ve třiceti?
Jaká je cesta k úspěchu? Co je tím receptem?
Být zvědavý. Nepřestávej se ptát.
Jak vybírat lidi do týmu?
Nejvíc dej na gutt feeling. Nejde vždy o skilly toho člověka. Musíš z něho mít dobrej pocit, že zapadne do současného týmu a že padne k projektu dobře.
Dělat jednu věc, ve které jsem nejlepší?
Ne, jedna věc to být nemusí. Tato odpověď i mě samotného velmi potěšila, protože věřím v cestu multipotenciálních jedinců. Ale bylo dodáno a určitě platí, že čím míň, tím to budeš mít snazší uspět.
Investiční možnosti, které stojí za další studium?
Lithium, ETF marihuany, Boscoin, Quarkchain, Holochain, Zilliqa
Investuj do toho, čemu rozumíš a co tě baví.
Kdy přijde krize?
Krize nekrize, vždycky budou příležitosti.
Moje pocity z Cashflow Summer akce
Obrovské díky Tomáši Zdražilovi, který vymyslel a zorganizoval tuhle akci, díky které se potkalo více jak 200 úžasných lidí. Tohle Tomáš prostě umí lépe než kdokoli jiný, má v tom obrovské talenty a současně zapálení pro věc. Spojuje lidi a vytváří prostředí, které je připravené pro zážitky, společné sdílení a současně vytváření něčeho nového. Jsem moc rád, že se letošní ročník Cashflow Summer posunul do takové lifestylové pohody. Panelové diskuze nahradily přednášky, což bylo skvělé, živé a přitáhlo větší pozornost. Rozmanitost odpovědí, ze kterých si každý mohl něco vzít.
Program na tři dny byl ale tak nabušený, že jsem si stihl zaplavat až poslední den a pořádně se člověk neměl čas ani opálit, protože když neposlouchal zajímavé panely, tak networkoval s lidma. A i tak stejně jsem nestihnul popovídat se všema, jak bych si přál. A to jsem chodil spát mezi jednou a druhou ranní.
Co bylo na Cashflow Summer skvělý, byl doprovodný program, který zahrnoval sportovní i duševní aktivity – paddle board, wake board, jóga, meditace Wim Hofa a otužování v ledové lázni (díky Hoř pomalu Veronice Jelínkové a Liborovi), atd.
Spousta stanovišť, typově slack line, VR, elektromotorky, vrhání nožů a sekyr,…Kreslilo se barvama na tělo, pletly copánky,…hrálo na kytaru při ohni, zpívalo,…Díky za foto Tomáš Suchý!
Tímhle vším se akce dostala do úrovně, která sbližovala lidi mnohem více než kdybychom zůstali zavření v konferenční místnosti. Posun ke kreativním činnostem a propojování s dalšími činnostmi, které nejsou ryze byznysové a investiční, dodalo akci novou energii.
Tohle je rozhodně směr, kterým jít i do dalších ročníků. A klidně i více intenzivněji. Ještě více kreativních a netradičních umělecky nadaných jedinců. Pokud má docházet k inovativním posunům, tak tyhle přeshraniční spojení a přesahy jsou tím, co nás tam dostane 🙂
Díky za přečtení! Zůstaňme ve spojení!
Martin Rosulek
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.