Víš, kolik lidí dnes hledá letenku? Přestože se zaměříme pouze na český trh, množství lidí, kteří chtějí najít levné letenky, ale zároveň neví, jak je pořádně najít, existuje neuvěřitelné množství. Myslím, že je tu velká díra na trhu a příležitost pro mnohé, aby si vytvořili vlastní pracovní pozici – nazval jsem tenhle job lovec letenek.
Hloupě závodíme v nejlevnějších letenkách
Jasně, existuje desítek webů, které přináší akční low cost letenky a chybové letenky. Dnes závodíme v tom, kdo najde nejlevnější letenku. Ale o tom mluvit nechci, protože tady bych byznys nedělal. Chci mluvit o jiné cílové skupině – ti, kteří nechtějí ztrácet čas hledáním letenek a neletí z Prahy do Francie.
Obor cestování prožívá obrovský boom a nastupující generace miléniánů tento trend ještě povzbudila. Materiální hodnoty jdou do pozadí a cestovat, prožívat a sbírat zahraniční zkušenosti a zážitky se dostává do popředí priorit mladé generace.
Současně ale cestuje i středí a starší generace. K leteckému cestování se stále častěji dostávají lidé v rámci pracovní cesty. Létá se za konferencemi, byznys schůzkami, dalekým kamarádstvím, cestovatelskými výzvami, filmovým natáčením, rozlučkou se svobodou,…
Chápeš? To je trochu jiná liga než eurovíkend zamilovaného páru na vysoké, kteří si chtějí odskočit na pravou pizzu do Itálie.
Dokonce i český trh je dostatečně velký
Jen si zkus do Googlu zadat:
- levné letenky do USA
- levné letenky do Kanady
- nejlevnější letenky do…
Vyjede tisíce výsledků, první z nich jsou reklamní pozice. Když si uděláš podrobnější keyword research (průzkum klíčových slov), rázem zjistíš, že za reklamní pozice se platí poměrně velké peníze (někdy i 20-60 Kč za klik). To svědčí o velké konkurenci. To jinými slovy znamená, že tu je velká poptávka, značný trh a pokud máš charakter na to – příležitost pro tebe kousek si z toho trhu ukrojit!
Hledání levných letenek nedává smysl!
Nízkonákladové lety v Evropě jsou hitem a zázrakem v jednom slově. Pomoci najít někomu letenku za 390 Kč zpáteční z Prahy do Londýna nedává pro jednotlivce hledače letenek byznys smysl. To si mohou dovolit automatizované vyhledávače letenek případně affiliate weby s velkou návštěvností. Provize zprostředkovateli, případně prodejci takové letenky totiž nebude velká. Jinými slovy prodáváme tady McDonald hamburgery za 25 Kč tisícům lidí.
To jako jednotlivec nechceš!
Ty chceš prodávat lamborginy za 4 miliony. Stačí ti jeden klient měsíčně a jsi vysmátej.
Trošku to zveličuji, ale tohle je mind set lovce letenek, který by, myslím, měl mít.
Pozice hledače letenek by měla být jinde než se snažit za každou cenu najít nejlevnější letenku.
Nejlevnější letenka nedává ani smysl. Je potřeba kombinovat více faktorů, zejména:
- Cena letenky
- Kvalita aerolinky
- Doba letu
- Čas odletu a čas příletu
- Letiště (příletové a odletové, např. vzdálenost od centra)
Konkurenční výhoda Lovce letenek
Podnikání je především o řešení problémů. Vždy se musíš ptát, jaký problém klient řeší a jak mu tvůj produkt nebo služba vyřeší jeho problém. Jaké doposud používá řešení? A v čem je to tvé řešení lepší?
Lovec letenek musí hledat letenky jinak než letenkové vyhledávače Kiwi, Letuska, Skyscanner a další. Hledání letenky na míru je něco, v čem by rozhodně mohla být konkurenční výhoda lovce letenek.
O čem se moc nemluví
Přijde mi, že se každý může zbláznit do nejlevnějších letenek. Ale co se zamyslet nad hledáním letenek do byznys třídy, která ale nestojí statisíce korun?
Co kdyby se lovec letenek zaměřil na cílovou skupinu nikoli těch, kteří chtějí létat low-costy, ale na střední či mírně majetnější vrstvu, která se chce proletět byznysem. Co by mohlo být zajímavé řešit?
- Je dobré sbírat letecké míle?
- Vyplatí se zaplatit letenku kreditní kartou?
- Kolik mě stojí surfovací prkno anebo hokejová výbava jako zavazadlo?
- Vážím 140 kg, je lepší si koupit byznys?
- Nabízí airolinky slevové akce na byznys třídu?
- Kdy můžu dostat upgrade do byznysu?
- Případy, kdy se člověk dostal s ekonomickou třídou do byznys třídy bez poplatku
Přemýšlej jinak
Pár zajímavých cílových skupin pro lovce letenek jsem zmínil na začátku článku. Tady bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že zaměření je nesmírně důležité.
- Pokud hledáš letenky pro 4 člennou rodinu, jsou to 4 letenky!
- Lidé nad 40 let hledají často komfort, nikoli low-cost.
- Dlouhé lety jsou dražší a nabízí více možností než evropské linky.
- Letecké výlety sportovních klubů nejsou výjimkou! Jak si myslíš, že hledají letenky dneska? Mají svého agenta – lovce letenek?
- A co se zaměřit na kulturní případně sportovní akce – Češi rádi fandí nebo ne? Navázej spolupráci s leaderem fanoušků!
- Letí někdo do Dubaje? Ten spíš bude chtít letět byznysem než ten, který letí z Prahy na Kanárské ostrovy.
Jak najít takovou práci?
Lovec letenek patří jednoznačně mezi nové práce, které se tzv. nehledají, ale vytvářejí. Najít si klienty bude zejména na straně lovce.
1. Letenkové portály
Jen se podívej, kolik letenkových portálů na českém trhu existuje. Většina z nich přebírá stejné akce ze zahraničí nebo od konkurence. Článek přeloží, doplní pár nových informací, publikují a je to. Máš příležitost oslovit vybrané z nich a navázat novou spolupráci. Může to být spolupráce, kdy budeš publikovat jednou denně/týdně nějaký letenkový spoj.
2. Cestovatelské portály
Nezůstávej jen u letenkových portálů, ale díval bych se rozhodně po jakémkoli webu, který řeší nějakou zahraniční letecky dostupnou destinaci. E-magazín, který píše o USA nebo Thajsku. Oslov je a nabídni, že jim budeš tvořit obsah v tématu letenek. Nemusíš vždy tvořit jen články s tipy na levné letenky, ale může to být i článek o konkrétní aerolince, nové lince, hodnocení letiště, tipy na příruční zavazadla, atp.
3. Cestovní agentury
Domluvit spolupráci můžeš také s agenturami. Již dnes existují pracovníci, kteří mají v cestovní agentuře na starosti hledání a rezervaci letenek pro klienty. Stoprocentně tady máš příležitost stát se externím tipařem pro cestovky. Samotnou rezervaci provedou oni (z důvodu pojištění, odpovědnosti), tip ale přinášíš ty.
4. Vlastní brand
Pokud tě pracovní pozice lovce letenek láká, pak bych rozhodně doporučil tvořit si vlastní brand. Spoluráce s ostatními (weby, agenturami) bude zejména ze začátku nutná, ale postupně si můžeš tvořit vlastní web a databázi cestovatelů, kteří budou využívat tvých služeb.
Jak si vydělat peníze?
Možnosti, jak monetarizovat činnost hledání a tipování zajímavých letenek, je hned několik:
- Affiliate zprostředkováním
- Platba za článek
- Platba za letenkový tip
Většina letenkových webů s nejlevnějšími a akčními letenkami funguje na modelu affiliate. To samo o sobě není špatné, ale stává se špatné ve chvíli, kdy klientovi doporučí raději svůj affil odkaz na letenku než jinou variantu, která je levnější, ale affilovat nelze. Affilovat znamená mít provizi z prodeje. Některé letecké spoje není možné affilovat. Přesto jsou pro klienta nejlevnější/nejzajímavější. Lovec letenek může affilovat doporučené spoje (např. Kiwi, Pelikan), ale pozor na morální dilema. Doporučit letenku, která má vyšší provizi, se může blížit finančnímu poradenství, kdy poradci prodávají takové produkty, které mají tučnější provizi…
Platba za článek je určitě způsob, jak zmonetarizovat svoji činnost. Do budoucna by bylo asi dobré tady pracovat s rozvojem svého brandu. Hodinová sazba nebo článková výplata je fajn, na druhou stranu vždy rád vedu lidi k tomu, aby přemýšleli více zeširoka.
U cestovních agentur či u jednotlivců se osvědčí platba za letenkový tip. Někteří to dovedli tak daleko, že nechají v první fázi najít letenku od klienta a následně se dohodnou, že pokud nenajdou levnější spoj než klient, pak klient nic neplatí. Může tady být jednorázová platba (např. 1000 Kč za letenkový tip) anebo procentní (x% z ušetřené částky).
První příležitost pro Lovce letenek je tu!
Zaujala Tě tahle práce? Umíš hledat letenky a chceš si vyzkoušet naostro, jak se stát lovcem letenek? V rámci portálu JakDoKanady.cz aktuálně hledáme lovce letenek, který bude psát články s leteckými tipy z Čech (či Evropy) do Kanady. Kanada je jednou z destinací, kterou letenkové portály low-costů vynechávají, resp. příliš akčních letenek není veřejných. Ale my jsme zjistili, že se dají pravidelně nacházet zajímavé ceny letů do Kanady. V rámci portálu chceme obsah rozšířit o pravidelnou rubriku letenek (levných, individuálních i byznys tříd). Zájemci o spolupráci napište přímo na JakDoKanady.cz.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.