Pokud lidé tvrdí, že je potřeba neustále hledat nové a nové příležitosti, možná dnes nejsem jejich vášnivých zástupcem. Namísto hledání nových příležitostí si myslím, že je lepší být pouze otevřeným příležitostem ale hlavně příležitost nepromarnit. Intenzivně nehledat. Nebýt tím hledačem pokladů. Stačí mít otevřené oči a dívat se na svět s tím, že poklady vytvoříme pomocí toho, co je kolem nás.
Mnohem lepší než aktivně hledat je dát průchod kreativní spolupráci. Mezioborová součinnost je to, co dnes pohání inovace. Ale není to jen o technologiích. Je to především o lidech, kteří určují směr a způsob spolupráce. Buď staví před své projekty vlastní ego anebo pracují s týmem tak, aby vytvářeli hodnotu do budoucna.
Máš rád podcasty (audio nahrávky)?
Poslechni si tento článek v audio podcastu anebo si přehraj všechny podcasty Digitálního nomádství.
Bill Gates předpověděl úspěch tabletů již v roce 2001
Tablet přináší špičkovou technologii a zpřístupňuje ji všude tam, kde ji potřebujeme, a proto používám tablet jako běžný počítač. Je to osobní počítač, který prakticky nezná omezení – a předpovídám mu, že za pět let to bude v Americe nejoblíbenější počítač.“, řekl Bill Gates, zakladatel Microsoftu.
Toto řekl o tabletech Bill Gates v listopadu roku 2001! Bill Gates toto věděl možná ještě dříve a ještě lépe než Steve Jobs a celý Apple. Apple totiž uvedl iPad až v lednu 2010 (o více než 9 let později)! V dubnu 2010 se začal prodávat a během prvního měsíce se prodalo více jak 1 milion kusů.
iPad se rázem stal nejprodávanějším a nejoblíbenějším tabletem na světě. Tzv. třetí zařízení, kteří mnozí kritizovali pro svůj kompromis vůči počítačům a telefonům, našlo ve skutečnosti svoji zákaznickou skupinu a finančně překonalo původní plánovaná čísla.
Proč každý spojuje tablet se Stevem Jobsem a Applem a nikoli s Billem Gatesem a Microsoftem?
O tom, že to byl Bill Gates, kdo přišel s inovativní myšlenkou tabletu nikdo nemluví. Proč? Protože se Microsoftu jednoduše nepodařilo vyvinout ten inovativní tablet, který by každého nadchl.
Co se tedy stalo?
V Microsoftu byla stanovena skupina, která vyvíjela inovativní tablet již v roce 2001. Tým vedl člověk, který měl tehdy na starosti balík MS Office a ten odmítl upravit verzi kancelářských programů tak, aby dobře seděly na připravovaný tablet. Inovativní projekt počítačové destičky byl prakticky odsouzen k zániku.
V Microsoftu v té době existovala už nezdravá rivalita, která vyústila pocitem „vzájemné ohroženosti“ jednotlivých vývojářských týmů. Namísto aby spolupracovaly a posouvaly hranice oborů za své limity, tak svými inovativními prvky podrážely nohy dalšímu týmu.
Pokud grafický tým Microsoftu nebude chtít přizpůsobit textový editor tak, aby se správně zobrazoval na menších zařízení (ať už tabletu nebo smartphonu), tak tím ohrožuje prodej plánovaného tabletu. A dokonce samotné prodeje kancelářského balíku MS Office. Lidé, kteří budou používat tablet zároveň nebudou chtít používat textový nebo tabulkový editor od Microsoftu. Je to jednoduchá rovnice, kterou si ale uvnitř týmu nikdo moc nepřipouštěl.
Dalším příkladem je inovativní metoda ClearType, která slouží pro zlepšení čitelnosti textu na počítačové obrazovce. Microsoftu trvalo celých 10 let než se dostala z laboratoří až ke koncovému zákazníkovi.
A takto Microsoft fungoval. Každý z vývojářských týmů ve společnosti přistupoval k technologiím různým přístupem. Nikoho nezajímalo, co řeší jiný tým.
Microsoft doplatil na přístup „Takhle to nepůjde“
A na to Microsoft doplatil. A doplatil také na přístup, který se uvnitř firmy toleroval. Zněl: „Takhle to nepůjde. Ne, takhle by to nešlo.“
V roce 2001 byl Microsoft velmi silným hráčem na trhu, avšak kauza tabletů byla první vlaštovkou a dominantní pozici postupně začínal ztrácet.
Microsoft sice objevil technologický poklad dříve než ostatní, ale nebyl schopen se uvnitř přizpůsobit a potřebné změny dovést k finálnímu produktu. Být první, tak paradoxně nestačilo.
Proč Wayne Gretzky neměl úplnou pravdu, když řekl…
Bruslím tam, kde puk bude, ne tam, kde už byl.
Líbí se mi ta věta a často na ni vzpomínám při nejrůznějších podnikatelských procesech. Ale zároveň jsem toho názoru, že dnes nestačí jen bruslit tam, kde puk bude.
Proč ne?
Tím, že budeme předvídat, tedy obrazně bruslit tam, kde puk bude, tím novou příležitost pouze najdeme.
Jak je vidět na příkladu s Microsoftem, Bill Gates bruslil lépe než Steve Jobs a byl u puku rychleji. Ale svoji příležitost promarnil, když mu nestačilo 9 let k tomu, aby uvedl svůj tablet na trh. Microsoft měl navíc zákaznický potenciál, který žádná jiná společnost na světě. To byla obrovská konkurenční výhoda.
Přestože najdeme díru na trhu dříve než ostatní a zároveň víme, jaká bude budoucnost a co budou zákazníci chtít, nemusíte zákonitě uspět. Příklad s Microsoftem a tabletem byl pro mě velkým ponaučením.
A tak jsem se přesvědčil, že to není o tom, abychom hledali nové a nové příležitosti, jako o tom, abychom své příležitosti nepromarnili.
Být první nemusí stačit. Mít ten geniální nápad není vítězství. Je to o realizaci, o akci, o tom, jak zvládneme všechny ty činnosti harmonicky sladit a předat klientovi ve finálním produktu nebo službě.
Úspěch je o tom, naučit se přijímat změny a dobře na ně reagovat
Naší prací přestává být konkrétní jednorázové vyřešení. Čehokoli. V dnešním světě je mnohem důležitější umět předvídat. Tvořit si vlastní budoucnost. To samozřejmě vždy není možné, a tak musíme také umět rychle reagovat na změny. Stavět produkty a služby tak, aby byly přizpůsobivé.
Abychom dlouhodobě dosahovali úspěchu, už nestačí naše hluboká individuální znalost. To, co dnes tak nutně potřebujeme, je rozhled a otevřenost. Musíme se naučit přijímat. Přijímat změny jako něco, co je přirozená součást našeho života. Musíme být schopni provést změnu i tehdy, pokud ji potřebuje někdo jiný než my sami. V té chvíli totiž předáváme hodnotu druhým. A takto dnes vznikají malé i velké společnosti, které se dlouhodobě udrží na trhu a budou úspěšné.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.