NFT je fenoménem, který přitáhl nejen fanoušky kryptoměn, ale také alternativní umělce, influencery a také aukční síně a celostátní média. Prodej obrázku na internetu za 69 milionů dolarů, pixelového pankáče za 7 milionů, tweet o pěti slovech za téměř 3 miliony, virtuální pozemek za 80 tisíc anebo meme GIF za 590 tisíc dolarů logicky přináší otázky typu co to NFT sakra je? A proč za to lidi utrácí tak velké peníze?
Možná jste slyšeli o krypto kočkách, tzv. CryptoKitties. Ke mně se tenhle fenomén NFT dostal v roce 2018, ale nevěnoval jsem mu příliš pozornost.
Trh NFT vyrostl však během 3 let o více jak 700% z hodnoty 42 milionů dolarů na téměř 400 milionů dolarů. A to jsou statistiky k roku 2020. Čísla pro rok 2021 ještě nemáme, ale dle odhadů je to nárůst o další stovky procent.
S tím souvisí množství entuziasmu ale i skepticismu, který kolem NFT tokenů a projektů panuje. Nenechte se ale zmást, právě se nacházíme ve velmi raném stádiu NFT.
Na konci roku 2020 jsem začal zkoumat trend NFT více do hloubky a uvědomil si, že představuje mnohem více než jen nějaké digitální kočky a virtuální kartičky. Potenciál, který NFT dává pro lidstvo v přechodu z fyzického světa do digitálního (a virtuálního) je neuvěřitelný. Pro mě osobně představují NFT velkou revoluci, kterou společnost čeká.
Toto je článek pro zájemce, kteří se chtějí dozvědět o NFT větší hloubku a především kontext o celospolečenské změně, ke které dochází. Článek vyjadřuje názory autora a slouží pouze a jen ke vzdělávacím účelům. Článek není investičním doporučením.
Co je NFT, nezaměnitelný token
Zkratka NFT vychází z anglického výrazu non-fungible token, což lze přeložit jako nezastupitelný token, nenahraditelný token či unikátní token. Slovo token má mnoho významů, pro naše účely si však představme „věc“ nebo „aktivum“.
Takové vysvětlení je pro většinu velmi krkolomné a upřímně nepředstavitelné.
Zkusme to tedy zjednodušit a zlidštit.
NFT je digitální věc, která je unikátní a jenom jedna. Existuje pouze na internetu. Umožňuje vlastnictví a dokáže přenášet určité informace, které nelze nikdy smazat nebo zakrýt. Vždy tedy zjistíme její historii. V prostředí internetu je tato vlastnost velmi revoluční.
NFT může mít různou podobu a je to např. umělecké dílo, obraz, písnička, videoklip, GIF pohyblivý obrázek, herní předmět (meč, drak, oblečení pro herní postavu,…), sběratelské virtuální kartičky, virtuální majetek či pozemky anebo dokonce tweet. Téměř vše, co je na internetu lze tokenizovat a přetvořit tak v NFT. NFT může být i tento článek.
NFT může být obchodováno, lze ho koupit i prodat pomocí platby v kryptoměnách.
Je to takto srozumitelné?
Výše uvedené informace o NFT nejsou úplně pravdivé, ale doufám, že pomohly k lepší představě. Ve skutečnosti není NFT konkrétní dílo (obrázek, kartička, hudba, video,…), ale NFT je certifikát a digitální dokument s označením majitele a případně dalšími informacemi. NFT je položka zapsaná v blockchainu, která obsahují nezaměnitelnou informaci. Každé NFT je unikátní a jedinečné.
NFT je sice z charakteristiky nezastupitelné, ale faktem zůstává, že vše jde na internetu zkopírovat. Takže proč se o NFT mluví jako o něčem revolučním?
Vysvětlení NFT pro začátečníky
Podívejte se na video od Kicoma, který je známý na české YouTube scéně v oblasti kryptoměn. Velmi zdařilé video, kde se dozvíte všechny základy o NFT fenoménu.
Právní otázky NFT jsou však stále ve velkých diskuzích a panují různé názory na jejich regulaci, přesunu práv a odpovědnosti.
Zaměnitelný vs. nezaměnitelný
Zaměnitelné jsou často peníze. Když Pepa dá Jardovi 500 korun a slíbí, že za týden mu peníze vrátí, tak za sedm dní nemusí přinést tu stejnou konkrétní pětistovku. Dá mu jinou, ale i tak Pepa bude spokojený, protože má 500 korun zpátky. To je zaměnitelnost.
Bitcoin je zaměnitelný. Je vám jedno, jaký bitcoin (BTC) máte, důležité je pro vás číslo, kolik ho máte. Všechny finanční kryptoměny jsou zaměnitelné.
Některé věci mohou být nezaměnitelné a ukázkovým příkladem je umění. Obraz Mona Lisa je v originálu pouze jeden. Existují duplikáty, ale originál má mnohem vyšší hodnotu. Obraz Mony Lisy je nezaměnitelný.
Cílem NFT je umožnit tuto nezaměnitelnost a doložení hodnoty a ceny pro digitální, virtuální věci a majetky. NFT je tak certifikátem, který garantuje unikátnost věci v digitálním světě.
Nezaměnitelná digitální aktiva existují na internetu už dlouho. Jedním z příkladů může být název domény. Internetová stránka www.digitalninomadstvi.cz, tedy tento konkrétní název je jenom jeden a není možné zaregistrovat druhý. Podobně fungují i jména účtů na sociálních sítích, které jakmile je zaregistrováno, už nelze registrovat stejné. A stejně to funguje i u e-mailových adres, také lze mít pouze jednu jedinou petrnovak zavináč gmail tečka com.
Častý problém však je, že tyto nezaměnitelné digitální aktiva jsou spravované centrální entitou. Může to být Facebook, Google, CZ.NIC z.s.p.o. anebo jiná společnost a s tím jsou spojena značná rizika. Výhoda NFT je, že nepracuje s centrální entitou, funguje na blockchainu a smart kontraktech. Namísto abychom věřili konkrétní společnosti (např. Facebooku), tak věříme technologii (např. blockchainu).
Jak funguje NFT
NFT fungují jako chytré kontrakty. Představme si malé aplikace, které jsou naprogramované tak, že:
- Každé NFT je jedinečné a unikátní (pouze jedno, nezaměnitelné).
- NFT není možné dělit na více částí.
- Obsahuje nezměnitelné informace (tj. odkaz na dílo, název dála, jméno autora a případně další informace).
- Součástí může být také příkaz k vyplacení provize autorovi díla při každém dalším prodeji díla.
Díla samotná jsou uloženy často na decentralizovaných úložištích (tzv. IFPS, InterPlanetary File System), aby bylo zabráněno jejich smazání nějakým provozovatelem stránky.
NFT byly vytvořeny tak, aby v sobě uchovaly informaci, kterou lze kdykoli ověřit a nelze ji zpětně změnit. Primárně nejde o to vytvořit na internetu něco, co nelze zkopírovat. U digitálního umění je kopie na první pohled stejná jako originál. Jde o to nabídnout funkci, která nám ukáže, kdo byl předchozím vlastníkem či jinou informaci, např. kdo předmět vytvořil.
NFT jsou uloženy na peněženkách, podobně jako jsou uloženy kryptoměny. Ne všechny peněženky umožňují uložení NFT, je proto potřeba předem prověřit, zda je peněženka kompatibilní s daným NFT.
Většina tokenů NFT byla vybudována na tokenu Ethereum ERC-721 či ERC-1155, některé využívají i jiné blockchainy jako je Flow nebo RARI. Jedná se o technikálie, které zajistí NFT správnou funkčnost a provázání s dalšími službami (jako je např. MetaMask, MyEtherWallet).
Historie NFT
NFT jsou v roce 2021 jedním z největších trendů v kryptoprostoru. Zrodily se ale už několik let nazpět a první náznak silného potenciálu už ukázaly. Jaká je historie NFT a co lze očekávat do budoucna?
Mnozí uvádějí jako první projekt NFT dnes proslavené krypto kočky, tzv. CryptoKitties. Abych získali úplný kontext, půjdeme více do hloubky a zastavíme se nejprve u hry FarmVille.
FarmVille: Kupte si virtuální ovci
FarmVille je hra na internetu, kterou vytvořila společnost Zynga v roce 2009 (pro kontext kryptoměna bitcoin vznikla v roce 2008/2009). Hru je možné hrát i na Facebooku, díky čemuž došlo k obrovskému nárůstu uživatelů. Co je ale specifické pro tuto hru je, že je zcela zdarma a přesto vyvojáři mají značné zisky.
Jak je to možné?
Hráči totiž utrácí reálné peníze (dolary, eura) za to, když si chtějí pořídit např. virtuální ovci.
Neuvěřitelné!
Někomu to může připadat směšné, ale tohle je jen jeden z mnoha příkladů, jak dnes funguje herní průmysl. A nejen herní. Ale o tom později.
FarmVille byla revolucí: Kupte si za reálné peníze něco virtuálního.
Toto sice už v jiných hrách existovalo dříve, FarmVille nebyl rozhodně první. Lze uvést Word of Warcraft anebo League of Legeds. Dnes známější spíše Fortnite, avšak ten vyšel až v roce 2017. V čem byl FarmVille ale první bylo rozšíření virtuální ekonomiky mezi „normální lidi, kteří nejsou herní pařmeni“ a vývjáři zároveň dokázali, že i tito normální lidi si chtějí koupit něco virtuálního – něco, co ve fyzickém světě prakticky nevyužijí.
Tohle je obrovská revoluce, kterou se vám budu snažit nyní vysvětlit a ukázat její další dopady na společnost.
Lidé mají touhu mít digitální (virtuální) věci
Tohle je ten okamžik, kdy jsem pochopil, že lidé se stávají stále více digitální a potřebují komunikovat skrze své nákupy digitálních (virtuálních) věcí, nejen těch fyzických. To je obrovský mind-shift. Stojíme skutečně na samém horizontu změny chování lidské společnosti.
Komunikace skrze náš nákup už funguje velmi dlouho a ukázkou jsou módní značky. Lidé jsou hrdí, že mohou nosit konkrétní značku hodinek, kabelek, obleku, triček. Ve sportu je to unikání, tam jsou kultovní dresy a tvoří se silné komunity.
Nové technologie nám dnes umožňují, abychom vlastnili věci v digitální, virtuální formě a tohle bude obrovský trh s možnostmi, které fyzický svět nenabízí. Dojde k masivní explozi možností, které si dnes nejsme schopni představit.
Tak jako byl internet v roce 1990 v prvopočátku anebo sociální sítě v roce 2000, tak dnes stojí na podobné startovací čáře právě NFT.
NFT jsou spojením mnoha elementů včetně sběratelství, obchodování, byznysu, kreativního umění a tvorby komunity v digitálním světě.
Nejprodávanější a nejoblíbenější NFT
Níže představuji ty nejznámější NFT projekty, které si získaly oblibu u fanoušků či médií ať už díky originalitě anebo ceně, za kterou se prodávají.
CryptoKitties
Poprvé se o NFT začalo mluvit v roce 2017 díky projektu CryptoKitties. CryptoKitties je blockchainový hra, která funguje na Ethereu a byla založena kanadským studiem Dapper Labs. Hráči si mohou kupovat, proměňovat a prodávat virtuální kočičky.
V Čechách jsou známé také jako krypto kočky.
Některé byly na úplném začátku rozdávány zadarmo, avšak dnes stojí v řádu stovek či tisíců dolarů. Týdně se zobchoduje přes 200 prodejů s obratem přes 2 miliony dolarů ročně.
CryptoPunks
CryptoPunks je 9999 unikátních obrázků (charakterů v rozměrech 24×24 pixelů), které byly vytvořeny americkým studiem Larva Labs jako NFT s nezaměnitelným digitálním vlastnictvím na blockchainové technologii využívající Ethereum.
Při prvním pohledu se jedná o velmi jednoduchou grafiku. Toto digitální umění však našlo mnoho zájemců a CryptoPunks jsou aktuálně jedním z nejhodnotnějších digitálních uměleckých kolekcí na světě.
Dříve se CryptoPunks prodávaly za desetiny Etherea, což při tehdejších cenách byly skutečně malé částky od stovek do maximálně pár tisic korun. V roce 2021 dosahuje cena nejlevnějších CryptoPunks na více jak 500 tisíc korun. Doposud nejdražší krypto pankáč byl prodán za 7,5 milionů dolarů.
Nejnižší cena CryptoPunks se v dubnu 2021 pohybuje na úrovni 40 – 50 tisíc dolarů.
Petr Mára, technologický nadšenec a český YouTuber chtěl vyzkoušet NFT a pořídil svého prvního CryptoPunks začátkem března 2021 za cenu 32 ETH (48 tisíc dolarů).
NBA Top Shots
NBA Top Shots jsou sběratelské baksetbalové kartičky vytvořené jako krátké videosekvence hráčů NBA. Webová stránka byla spuštěna v druhé polovině roku 2020 a dnes je to nejoblíbenější a největší sběratelská kolekce ve sportovním odvětví.
Oficiálně nasmlouvané NBA týmy umožňují fanouškům pořídit si tzv. Top Shot Momenty hráčů. Můžete si pořídit balíček např. s pěti kartičkami. Existuje sekundární trh, na kterém se jednotlivé kartičky aktivně přeprodávají.
Podobně jako jsme dříve sbírali fyzické kartičky (basketbalové, hokejové, pokémoni,…), tak dnes začínají vznikat projekty pro virtuální sběratelské kartičky. Každá kartička, ať fyzická nebo virtuální, je originál.
F1 Delta Time
F1 Delta Time je oficiální hra, která ve spolupráci s Formula 1® představuje blockchainovou hru a prostor pro fanouškovskou komunitu F1. Fanoušci Formule 1 mohou nejen sbírat virtuální kartičky, trofeje a tokeny, ale mohou se i účastnit závodů anebo dokonce vydělávat na tom, že se závody jezdí. Reálně sice nejezdíte s formulí ani ji neovládáte jako kdybyste hráli závodní hru, ale hra funguje spíše něco jako Manager, kdy si formuli nastavujete, vylepšujete a dosahujete tak lepší časů na kolo. Formule můžete tzv. stakovat a získávat odměny v kryptoměně REVV.
Jak koupit NFT a prodat NFT
NFT je možné koupit a prodat na specializovaných webových stránkách, tzv. NFT marketplace. Postupně vznikají další a další tržiště, avšak dnes patří mezi největší a nejoblíbenější:
- Nifty Gateway
- OpenSea
- Rarible
- Makersplace
- Known Origin
- Binance NFT (bude spuštěno 1. července 2021)
Investiční potenciál prodeje NFT uměleckých děl si uvědomily i tradiční aukční domy jako je Christie’s nebo Sotheby’s, které již některá díla prodaly.
K prodeji NFT dochází buď za vypsanou konkrétní cenu anebo aukcí.
Sběratelství NFT
Pokud si chcete NFT uschovat, můžete a lze je mít v soukromé sbírce či můžete ukazovat veřejně a udělat z nich kolekci. Už dnes vznikají sběratelé NFT, buď se záměrem uchovat si první velkolepé NFTéčka anebo dokonce chtějí tyto slavné nifties uspořádat do investiční umělecké sbírky určené k veřejným prohlídkám (např. i ve virtuálních světech).
Uložení NFT probíhá podobně jako u kryptoměn. Nahrajete NFT do softwarové nebo hardwarové peněženky, která podporuje NFT.
Jak vytvořit NFT
Vytvoření NFT je z podstaty programování chytrých kontraktů (smart contracts) poměrně složitá záležitost. Pro umělce, kreativce a podnikatele je tu mnohem jednodušší alternativní cesta, která vede skrze nahrání svého díla na specializované platformy (např. Rarible), kde dojde přímo ke spojení díla s NFT.
Nemusíte tak nic programovat, NFT token vám vytvoří za úplatu. Během několika desítek minut vám bude vytvořené unikátní NFT a své dílo můžete nabízet k prodeji.
Ekonomika NFT
Trh NFT měl na konci roku 2020 hodnotu více jak 338 milionů dolarů a na začátku roku 2021 zažil další neuvěřitelný boom. Unikátní NFT se prodávají za statisíce dolarů a cena některých NFT stoupla o tisíce procent.
Velikost NFT trhu:
- V roce 2018 to bylo 40 milionů dolarů.
- V roce 2019 to bylo 141 milionů dolarů.
- V roce 2020 to bylo 338 milionu dolarů.
Za první čtvrtletí 2021 bylo v rámci NFT proobchodováno 2 miliardy dolarů (20 násobek toho co za minulé čtvrtletí).
Zatoupení jednotlivých oblastí v rámci trhu NFT:
- 14,85% Sport
- 10,94% Sběratelské předměty
- 7,28% Umění
- 7,04% Herní průmysl
- 5,80% Utility
- 5,39% Metaverse
Pokud se ale podíváme na obchodní čísla, pak jsou nejvýznamnější sběratelské předměty a umění.
Zdroj: nonfungible.com
Historické prodeje NFT
Christie's is proud to offer „Everydays – The First 5000 Days“ by @beeple as the first purely digital work of art ever offered by a major auction house. Bidding will be open from Feb 25-Mar 11.
Learn more here https://t.co/srx95HCE0o | NFT issued in partnership w/ @makersplaceco pic.twitter.com/zymq2DSjy7
— Christie's (@ChristiesInc) February 16, 2021
- The First 5000 days, obraz od umělce Mike Winkelmann aka Beeple se prodal za 69 milionů dolarů.
- Video CROSSROAD od Beeple bylo prodané za 6,6 milionu dolarů.
- Nyan Cat, pop-artové meme se prodalo za 590 tisíc dolarů.
- První tweet zakladatele Twitteru Jacka Dorsayho z roku 2006 ve znění „just setting up my twttr“ se prodal za 2,9 milionů dolarů.
- Krátké video Death of the Old od Grimes bylo prodané za 388 tisíc dolarů.
- Sběratelská kartička NBA Top Shot amerického basketbalisty LeBron Jamese se prodala za 200 tisíc dolarů.
- Pohyblivý obrázek Gucci Ghost Yellow Aqua se prodal za 3600 dolarů.
- Originál Banksyho plakátu Morons koupený za 100 tisíc dolarů byl digitalizován a fyzické dílo bylo spáleno v přímém přenosu. NFT bylo následně vydraženo za 380 tisíc dolarů.
- CryptoKitties Dragon se prodala za 170 tisíc dolarů.
- Doposud nejdražší CryptoPunk #3100 byl prodaný za 7,6 milionu dolarů.
- Virtuální pozemek v Decentraland s názvem „The Secrets of Satoshis Tea Garden“ se prodal za 80 tisíc dolarů.
- YouTuber Logan Paul ve spolupráci s platformou Bondly vydal NFT sběratelské kartičky PokaBets, inspirované Pokemonem, a utržily celkem přes 100 milionů dolarů.
Reálná hodnota NFT
Někteří možná stále kroutí hlavou a nechápou, kde se bere tak vysoká cena NFT a proč je kolem toho takový povyk.
Dle mého názoru pochází hodnota NFT zejména z těchto elementů:
- Užitečnost
- Jedinečnost a vzácnost
- Unikátní přístup a přenositelnost
- Originalita a autenticita
- Sociální hodnota
Kdokoli rozumí konceptu a tomu, jak fungují členské karty v reálném světě (členská kartička do fitness či do sauny), tak porozumí NFT. Obdobný koncept využívají i kreditní karty, které za nákupy připisují odměny, ale také aerolinky nabízejí sbírání leteckých mílí, což je také odměnový a členský koncept.
Ten, kdo si někdy koupil něco ve hře, ať už bonusové schopnosti či nějakou extra zbraň, pochopí fungování NFT snadno.
Důvodem, proč si chceme koupit něco ve virtuálním prostředí je zvýšený užitek, protože tam trávíme čas. Je to něco, co máme rádi a o co se staráme.
NFT zefektivňuje digitální aktivitu
NFT umožní naše lepší (efektivnější a radostnější) fungování na internetu, zvýší naši sociální hodnotu a zajistí jedinečné přístupy na internetu.
Jednou větou:
NFT zvýší užitek našeho fungování v digitálním prostředí.
Důvod, proč si lidé budou chtít kupovat NFT je podobný jako když si kupují značkové oblečení, automobily určité značky anebo chtějí ten konkrétní obrázek pověsit na stěnu ve svém domě.
Budoucnost NFT směřuje tak daleko, že každý z nás bude mít nějaké NFT, tak jako dnes má každý z nás profil na sociální síti. Sociální sítě implementují NFT do svých funkcí a chtějí umožnit uživatelům prezetaci NFT i jejich obchodování.
NFT reprezentují změnu společnosti, která z fyzického světa prostupuje do světa digitálního. Je to změna společenská a kulturní. S každou takovou změnou přichází vlny skepticismu, nevěřícnosti a nepochopení.
Randění a seznamování dříve probíhalo pouze z očí do očí a dnes používáme online seznamky častěji než fyzické seznamování. AirBnB rozlomilo ledy v online rezervacích ubytování u kohokoli „doma“ a služby jako je Uber nám ukázaly, že se můžeme nechat vozit autem neznámými lidmi. Připomeňme si, že tohle vše bylo před 20 lety doslova nemyslitelné!
Každá idea, která nezapadá do aktuálního světa je bláznivá do té doby, než se stane realitou.
NFT bude vnímáno jako „hloupost“ těmi, kdo chce zůstat ve starém světě a nechápou sílu vývoje a změny společnosti.
Je NFT investiční příležitost?
Pokud je NFT takovou revolucí, má tedy smysl do něj investovat? Budou NFT stát o pár měsíců nebo let mnohem více než stojí nyní? Lze na tom vydělat?
NFT je velmi mladý trh, který prožívá boom a doporučuji k němu přistupovat s extrémní opatrností. Většina NFT, které dnes vzniká či je nabízeno, hodnotím jako zranitelné a mající tendenci nebýt dobrou investicí.
Trh je zaplaven mnoho investory, kteří mají peníze anebo prožívají FOMO (fear of missing out) a orientují se na rychlý výdělek. Jejich cílem je nakoupit teď a prodat později (za měsíce či za rok) a pořádně na tom vydělat. Do konce roku 2021 bude trh NFT zaplaven neuvěřitelným množstvím NFT, které překoná dosavadní statistiky. Většina z transakcí bude však krátkodobě orientovaná na rychlou obrátku a zisk.
Pokud investovat do NFT v dnešní době, tak pouze do projektů, které dávají smysl dlouhodobě.
Spekulace na trhu NFT ve smyslu, že nyní jsou NFT v trendu, tak na tom vyděláme nějaké peníze, je krátkozraká a s největší pravděpodobností se ukáže jako investice se ztrátou.
Jak vybírat NFT pro investici
Výběr NFT znamená ohodnotit dvě části jako kdybychom se dívali na žokeje a koně.
Kůň je v našem případě samotné NFT, u kterého lze sledovat určité ekonomické metriky, historii, původ, příběh, kreativitu, ale i tržní podmínky a současně můžeme zahrnout naše osobní zainteresování.
Kůň ale celý závod neodjede a je potřeba dobrý žokej. To je pro nás autor NFT, kdo stojí za projektem, jak tvoří, jakou má historii, reputaci a sociální dosah na internetu. Je to pro něj životní záležitost anebo jen reklamní trhák a potenciální příjem? Pracuje s komunitou? Jaký má vztah s fanoušky a jak komunikuje na sociálních sítích?
Bublina NFT
Není NFT jen další bublina v kryptosvětě?
NFT je dnes tam, kde byl internet kolem roku 1999, za tímto tvrzením si stojím. Je to skutečný začátek nové technologie, která postupně začíná pronikat do společnosti. Když přišla dot com bublina, mnoho lidí ztratilo velké peníze na akciovém trhu a mnoho společností zkrachovalo. Někteří ale dokázali vytěžit z této kritické doby.
Podobně jako jsme zažili Covid-19 krizi, mnoho podniků se dostalo do problémů, mnoho lidí se dostalo do velkých nesnázích. A přesto existují tací, kteří využili této krize a dokázali prosperovat, dokonce mnohem více než před covidem.
Na trhu NFT nás čeká splasknutí a mnoho projektů, které se dnes prodává za velké peníze, ztratí 80-95% své ceny. Ano, to se skutečně stane.
Zničí to však NFT trh a tenhle trend vymizí a NFtýčka se nebudou už používat?
Ne, to si opravdu nemyslím.
NFT je bublina, říká mnoho lidí. Ceny jsou nesmyslně vysoko, kupují to jen blázni a vzniká mnoho projektů a digitálního umění, které se snaží využít aktuálního hype (přehřátí trhu) a ukořistit co nejvíce. S tím nelze než souhlasit. Navíc nutno dodat, že ceny jsou tlačeny nahoru i úmyslně, a to tak, že se některá díla domluveně přeprodávají jen proto, aby se zvýšila jejich cena.
Podívejte se na video Petra Máry, technologického nadšence a českého YouTubera, který shrnuje fenomén NFT a upozorňuje na riziko bubliny a cenových spekulací, které aktuálně na trhu nifties panují.
Trh NFT je velmi mladý. Jsme ve fázi, kdy je hodnota určována spíše odhadem a stylem pokus omyl. Rozhodně se v tomto případě nejde opírat o fundamenty. Cenu žene nahoru poptávka, emoce a FOMO (fear of missing out, strach, že nám něco uteče).
Negativa a nevýhody NFT
Mezi nejhlasitější negativní stránky NFT patří:
- Umělecká díla jsou tvořena za účelem zisku, nikoli z podstaty umění, estetiky, kreativy a originality.
- Způsují vysokou ekologickou zátěž (z technologických důvodů blockchainu, Etherea, atp.).
- Ekosystém a use-case se tvoří především ve virtuálním prostředí silně navázaném na svět kryptoměn a internet 2.0.
- Ani digitální umění není věčné. Technologie se dynamicky mění.
- Aukce NFT mohou být cenově manipulovány a prodeje nemusí být reálné, resp. jsou provedené jen za účelem zvýšení ceny.
- Mediální hype okolo kryptoměn, NFT a investic pro nováčky, aby si něco takového koupili než bude pozdě.
- Většina NFT projektů je nesmyslných.
Je zde mnoho nedostatků a potenciálních rizik, avšak když se podíváme na NFT z výšky a dálky, odzoomujeme si svůj pohled, abychom získali odstup, pak je NFT dalším krokem k posunu společnosti do digitálního věku. Je to revoluce na internetu.
A hned vysvětlím proč.
NFT je budoucnost
Podle mého názoru má NFT obrovskou budoucnost. Existují projekty, které staví rozumné prostředí pro digitální umění či sběratelské předměty. Fakt, že se mluví o NFT jako o bublině ještě neznamená, že tento trh a díla nemají budoucnost a že celé NFT je hloupost a jakýkoli projekt nesmyslný, který navíc chce jen vytáhnout peníze z investorů či nováčků.
Kde všude má NFT využití?
- Herní průmysl
- Sběratelské předměty
- Umění
- Virtuální světy a aktiva
- Verifikace (jedinečnost, ochrana před padělky)
Herní průmysl a virtuální světy (VR)
Herní průmysl a celý sektor gamingu je jedním z prvních oborů, které přivádějí NFT k aktivnímu životu a umožňují další inovace. Virtuální předměty, které v rámci hry jednotliví hráči získávají tak mají díky NFT mnohem větší hodnotu. V tradičních hrách byli hráči omezeni vývojářem dané hry a jejich úspěchy byly závislé na pokračování funkčnosti hry. Pokud se vývojář rozhodl ukončit vývoj a fungování hry, hráč vše ztratil.
Díky NFT tak mohou předměty i samotné postavy získat další životní etapu i po skončení hry. Virtuální předměty lze prodávat na specializovaných trzích. A už se začínají domlouvat první spolupráce o možnosti používání některých virtuálních předmětů napříč několika hrami.
Díky NFT vzniká v herním průmyslu nový systém monetizace a financování vývoje her. Hry mohou být zcela zdarma a hráči utrácí peníze za virtuální předměty a různá vylepšení. Z těchto peněz vývojáři mohou hru nadále vyvíjet a poskytovat ji podporu.
Virtuální světy a předměty s NFT
Výše uvedená myšlenka je společná i pro virtuální světy, kterých může v budoucnu vznikat nespočet. Vznikala tak otázka, co se stane s předměty, když nějaký virtuální svět bude ukončen. Odpověď mohou nabídnout právě NFT, pokud dojde ve virtuálních světech k dohodě, kdy si účastníci budou moci přenášet některé virtuální majetky. Myslím, že tohle je cesta budoucnosti virtuálních světů. Navíc statky ve virtuálních světech budou vlastnit účastníci a vše bude prokazatelné díky technologii blockchain a NFT.
Už dnes reálně fungují NFT ve virtuálních světech, které uživatelům umožňují garanci vlastnického práva. Díky funkcím NFT tokenů si můžeme koupit ve virtuálním světě pozemek či nějaké objekty a s nimi dále fungovat (rozšiřovat, prodávat, kupovat). Ekosystém virtuálních světů je ještě v samém počátku, avšak naše budoucnost míří jednoznačně do digitálního prostředí a virtualita je hned na dalším rozcestí.
Umělecká díla s NFT
Jedním z reálných use-case, které mají budoucnost, je provázání uměleckých děl s NFT tokeny. Umění s příchodem internetu obdrželo tvrdý knock-out a mnoho umělců nedokáže zabránit kopírování a nelegálnímu sdílení svých děl. Internet z podstaty vždy umožňoval poměrně anonymní prostředí, volné ke kopírování, sdílení a dokonce snadného duplikování obsahu.
Umělci tak mohou nově vytvořené dílo propojit s NFT tokenem a toto konkrétní dílo bude rozpoznatelné jako originál. Sice bude možné jej stále okopírovat, avšak bude zároveň možné ověřit, zda dílo obsahuje daný NFT token originálu či nikoli.
Tím hlavním přínosem NFT je možnost nastavení licenčních poplatků. Při každém prodeji díla může odcházet autorovi odměna např. 10% (ang. royalties). Umělci tak konečně budou motivováni své umění distribuovat na internetu. A můžeme si být jisti, že nové formy umění budou vznikat přímo na internetu.
Autorské právo na internetu získá díky NFT tokenům zcela nový rozměr.
V rámci umění se nemusí jednat jen o kresby, malby a grafiku, ale také např. zvukové skladby, videa, texty, básně, scripty, atp.
NFT je pro umělce skutečnou revolucí a věřím, že jim pomůže na jejich umělecké a monetizační cestě. Řada lidí se bude moci oddat umění v mnohem větší intenzitě a najdou zde lepší podmínky pro distribuci svých děl a komunikaci se svými obdivovateli.
Druhou velkou skupinou jsou influenceři a prostor sociálních sítí plných fanoušků „něčeho“ či „někoho“. NFT jim umožní stát se více nezávislými, jejich práce bude snadněji prezentována, prodávána a budou moci navázat bližší vztahy se svoji komunitou a individuálními fanoušky.
NFT se rozšíří za hranice herního průmyslu, ale i za hranice sociálních sítí a budeme se s NFTýčky setkávat u učitelů, terapeutů, trenérů, hudebníků, spisovatelů, novinářů a spousty dalších profesí.
NFT jako verifikace
NFT mohou sloužit jako verifikace, garance a certifikát s určitými informacemi. Společnost NIKE si nechala patentovat (duben 2019) blockchainovou technologii nazvanou CryptoKicks. Ta má sloužit k tomu, aby verifikovala sneakers boty NIKE a zároveň umožnila ověřit vlastnictví k těmto botám.
NFT + DeFi = NFTfi
Dalším možný využitím eneftéček je v rámci decentralizovaných financích (DeFi), kdy budou NFT díla využita jako zástava pro půjčku. Webová stránka nftfi.com spustila trh, kde je možné nabídnout NFT jako kolateral pro půjčku.
Tento reálný use-case ukazuje, že kolem NFT vzniká ekosystém navázaných služeb a jejich jediný účel existence tak přestává být pouze spekulace, nákup a prodej.
NFT je krok lidstva do digitálního světa
- NFT jsou vyjádřením společenské a kulturní změny, kterou jsme v minulosti viděli během rozvoje internetu a nedávno s novinkami web 2.0 a sociálních médií. Nyní je to blockchain, kryptoměny, DeFi a NFT.
- NFT jsou důležité pro transformaci společnosti do efektivnějšího fungování v digitálním a virtuálním světě (tj. na internetu a ještě o krok dál).
- NFT je největší revolucí na poli vlastnických práv a distribuce uměleckých děl od doby renesance a vzniku knihtisku. Dochází k přesunu práv směrem k umělců. (Robert Alice)
- Divoký rozmach nabídky nových NFT způsobí během několika měsíců záplavu trhu, nesmyslná ocenění, historická maxima cen a současně tragické konce některých NFT projektů, podvody podvodníků a ztrátu neopatrných investorů. Trh NFT však zůstane fungovat dlouhodobě.
- Digitální a virtuální umění díky novým technologiím nabídne příležitosti pro umělce a vůbec všechny kreativní obory. Monetizace autorství děl je jedna strana mince se kterou NFT pomůže, ta druhá je možnost oddání se umění jako životní kariéry, které je dnes pro umělce a kreativce stále velmi obtížná.
Svět NFT doslova vzniká a rozšiřuje se každým dnem. Článek jsem sepsal proto, abych vám předal mé osobní poznatky, názory a podělil se o své myšlenky. Nikoho nechci předsvědčovat o výhodách NFT, vyjadřuju jen svoji vášeň a tu mám v objevování vznikajících megatrendů a milníků, které lidstvo čeká v blízké budoucnosti.
Doufám, že jste v článku našli užitečné informace a pomohl vám utřídit si názor na NFT. Pokud se článek líbil, budu moc rád, když jej nasdílíte třeba na sociálních sítích anebo pošlete svým přátelům.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.