Pojišťovny v souvislosti s novým onemocněním Covid-19 a vyhlášenou celosvětovou pandemií změnily své pojistné podmínky. Cestování je v rámci koronaviru a vládních opatření složitější a problematičtější. Cestovní pojištění do zahraničí by měl mít uzavřené každý cestovatel.
V případě onemocnění či úrazu během vašeho pobytu v zahraničí se tak můžete spolehnout na to, že úhradu léčebných výloh zajistí vaše pojišťovna. Cestovní pojištění není extrémně drahá záležitost. V případě nastalých problémů vám může ušetřit statisíce korun a spoustu nefinančních komplikací.
Každá pojišťovna nabízí různé balíčky a služby. Liší se rozsahem, výší pojistného plnění, cenou a samozřejmě i tím, co lze a co nelze pojistit. Koronavirus způsobil obrovskou změnu v cestování a pojišťovny na to musely reagovat. Podívejte se na srovnání cestovního pojištění vybraných pojišťoven se zaměřením jak se staví k pojistnému krytí v rámci nákazy Covid-19.
Shrnuji nejčastější situace při sjednávání cestovního pojištění do zahraničí v souvislosti s koronavirem. Na co si dát pozor a jaké podmínky a výluky dnes hlídat u pojišťoven?
Jak pojišťovny přistupují k hrazení léčebných výdajů, nákladů během karantény či testů RT-PCR na Covid-19?
Ve video prezentaci blíže rozebírám často kladené otázky a odpovědi v souvislosti s výběrem cestovního pojištění a událostí onemocnění či rizik spojených s koronavirem Covid-19.
Jak vybrat pojištění v souvislosti s Covid-19
Níže najdete přehled vybraných pojišťoven a jejich podmínky pro přiznávání nároků v souvislosti s koronavirem Covid-19.
Generali Česká pojišťovna
Cestovní pojištění v souvislosti s onemocněním Covid-19 hradí náklady spojené s léčbou pouze za předpokladu, že k nákaze došlo v zahraničí v tzv. bezproblémové lokalitě. Jde tedy o místo, kam Ministerstvo zahraničních věcí ČR nevydalo varování nebo doporučení necestovat z důvodu onemocnění Covid-19.
V lokalitě, kam bylo vydáno varování nebo doporučení necestovat, pojištění léčebných výloh kryjí ostatní situace, které se netýkají nákazy onemocněním Covid-19, a to v rozsahu pojistných podmínek.
Karanténa
Náklady vynaložené na karanténu jsou kryty v případě, že respektujete zmiňovaný vládní semafor a cestujete do zemí, které jsou označeny zelenou nebo oranžovou barvou. Pokud vycestujete do země označené červeně, cestujete na vlastní nebezpečí a náklady spojené s absolvováním karantény kryty pojištěním nejsou.
Testování
Vstupní testy na Covid-19, ani namátkové testy při vstupu do země cestovním pojištěním od Generali Cestovní pojišťovny hrazeny nejsou. V zemích označených podle vládního semaforu ČR zeleně jsou hrazeny, pokud vám bude test proveden v souvislosti s onemocněním a podezřením na nákazu novým koronavirem.
Storno pojištění
Pojištění stornovacích poplatků nelze uplatnit na zrušení cesty v situaci, kdy vláda zakázala cestovat do zahraničí, respektive příslušné destinace, nebo došlo k uzavření oblasti místními úřady.
U smluv sjednaných od 9. března 2020 se pojištění storna cesty nevztahuje na případy, když pojištěný zruší cestu z důvodu, kdy MZV ČR vydá varování před cestou (resp. doporučení necestovat do cílové destinace cesty) z důvodu vyhlášení mimořádných ochranných opatření (např. ta preventivního či karanténního charakteru) nebo z důvodu postižení dané lokality šířícím se onemocněním, epidemií nebo pandemií.
Slevový kód 50% – 60% na pojištění
Postup krok za krokem, jak uplatnit slevový kód “kanada” (sleva 50% – 60%) při sjednávání pojištění do zahraničí od Generali Česká pojišťovna.
Kooperativa
Kooperativa u cest do zeleně a oranžově označených zemích vládním semaforem ČR hradí z pojištění léčebných výloh i pojistné události související s onemocněním Covid-19. Pojištění kryje případně i repatriaci zpět do ČR klientům, kteří onemocněli Covid-19. U zemí označených červenou barvou léčebné výlohy ani pojistné události nekryje.
Karanténa
Pojišťovna umožňuje prodloužení pojištění léčebných výloh zdarma na adekvátní dobu, tj. na dobu, než se bez zbytečného odkladu po skončení své karantény klient vrátí do ČR. Pro prodloužení je nutné kontaktovat asistenční společnost GLOBAL ASSISTANCE.
Testování
Co se týče testu na Covid-19, kterým byste se měli prokázat při vstupu do země, příp. namátkový test, pojišťovna nehradí. Pokud cestujete do země, které jsou vládním semaforem ČR označeny zeleně nebo oranžově, a bude vám proveden test v rámci podezření na onemocnění, bude uhrazen z vašeho cestovního pojištění.
Storno pojištění
Storno pojištění se vztahuje na storno zájezdu v případě potvrzené diagnózy Covid-19. Je potřeba doložit potvrzení o pracovní neschopnosti.
Je možné si také sjednat rozšířenou ochranu storna pojištění nad rámec pojistných podmínek v souvislosti s Covid-19. To potom kryje:
- náklady na ubytování a stravu spojené s umístěním do karantény,
- náklady na náhradní dopravu do ČR v případě karantény.
Tyto náklady jsou hrazeny do 80 % jejich celkové ceny, max. 30 000 Kč.
AXA
Cestovní pojištění AXA vychází z vládního semaforu, který barevně rozděluje státy podle míry jejich rizikovosti. Pokud cestujete do země označené zelenou nebo oranžovou barvou, jsou v rámci pojištění léčebných výloh události způsobené onemocněním Covid-19 kryty.
Pokud však cestujete do země uvedené na vládním semaforu červeně nebo do jiné země v rámci semaforu MZV nespecifikované, pojištění je zde platné, ale má kompletní výluku na události spojené s Covid-19.
Testování
Pokud testování slouží k určení diagnózy, protože je ohroženo vaše zdraví nebo život a je zapotřebí test provést, pak je kryto cestovním pojištěním
Pojištění ale nekryje namátkové testování před odletem/po příletu ani testování, které je potřebné pro případný vstup do země nebo při přicestování zpět do ČR.
Karanténa
Pokud se v zahraničí dostanete bez zdravotních komplikací do karantény, jsou kryty v rámci cestovního pojištění tyto události:
- náklady na ubytování a stravu v rámci nařízené preventivní karantény, pokud neprobíhá v rámci dohodnutého ubytování a stravování pojištěného nebo na náklady místních úřadů,
- náklady na návrat domů po ukončení nařízené preventivní karantény, pokud pro návrat není možné využít původně plánovaný způsob dopravy.
Storno pojištění
V případě, kdy jste v karanténě z důvodu potvrzení onemocnění Covid-19 v ČR, a nemůžete z toho důvodu do zahraničí odcestovat, jsou z cestovního pojištění kryta rizika v rámci připojištění storna cesty dle sjednaných podmínek.
Pokud předložíte rozhodnutí místně příslušné Krajské hygienické stanice o vašem umístění do karantény, bude situace posuzována jako pojistná událost z pojištění storna.
UNIQUA
Pojišťovna UNIQUA se při úpravě podmínek cestovního pojištění řídí vládním semaforem, který rozděluje státy podle barev na základě míry jejich rizikovosti.
Na územích zelených a oranžových je cestovní pojištění UNIQA platné v plném rozsahu, včetně krytí pro případné onemocnění koronavirem.
Státy označené červenou barvou, tedy státy rizikové a k cestování nevhodné, mají z cestovního pojištění UNIQA vyloučeno krytí pro potíže spojené s koronavirem, ať už jde o samotnou diagnózu zákazníka, anebo další potíže spojené například s karanténou, výlukou dopravy nebo uzavřením země apod.
Pro pojistné události jiného druhu (úraz, jiná diagnóza) platí cestovní pojištění v ,,červených“ zemích nebo regionech pouze v případě, kdy není vyhlášen obecný zákaz či obecné nedoporučení do dané země nebo oblasti z ČR cestovat podle mzv.cz. Je-li naopak vyhlášeno obecné nedoporučení, pojistnou ochranu UNIQA neposkytuje.
Současně platí, že cestující musí dodržovat všechna opatření a nařízení platná v daném státě.
Karanténa
Cestovní pojištění pokrývá jak léčebné výlohy spojené s onemocněním Covid-19, tak případnou hospitalizaci, medikaci či repatriaci zpět do ČR. Pokud přitom (i zdravý) turista uvízne v místní karanténě (a neměl prokazatelně možnost se vrátit před uzavřením do ČR), prodlužuje se mu platnost cestovního pojištění na dobu karantény v plném rozsahu a bezplatně. Pojištění však nepokrývá výdaje vynaložené na setrvání na hotelu, nové letenky apod.
Testování
UNIQUA hradí svým klientům v rámci léčebných výloh i provedení testu na Covid-19, pokud jsou nemocní a je zde podezření na nákazu. Namátkové nebo povinné testy, kterými se musí cestovatel prokázat při vstupu do země pojištěním kryty nejsou.
Storno pojištění
Pojištění storna nelze uplatnit s odvoláním na situaci, že MZV vydalo doporučení necestovat do zvolené lokality (oblasti nebo státu), nebo kdy vláda zakáže cesty do ciziny. Pojištění storna nelze uplatnit ani v situaci, kdy byl zákazník umístěn preventivně do domácí karantény, aniž by byla diagnóza potvrzena. V případě, kdy dojde k potvrzení diagnózy a je vystavena neschopenka, je pojištění stornovacích poplatků platné.
ERV Evropská pojišťovna
Výlohy na léčení Covid-19 jsou nově standardní součástí cestovního pojištění Sbaleno, MultiTrip nebo Business Travel.
Evropská pojišťovna ale přichází i s novým připojištěním Extra, které se vztahuje na širokou škálu problémů spojených s koronavirem. Neomezuje se pouze na výlohy na léčení v zahraničí, platí i při nutnosti zrušení cesty z důvodu onemocnění Covid-19. Pojištění pomůže, i když se klient nemůže vrátit ze zahraničí v původně plánovaném termínu.
Karanténa
Připojištění Extra pomůže v situacích, kdy musí klient prodloužit pobyt v zahraničí z důvodu nezaviněného umístění do karantény či nesplnění zdravotních podmínek pro cestu zpět (nevpuštění na palubu). Klientům uhradíme mimořádné a doložené náklady na náhradní ubytování a pozdější zpáteční cestu, a to až do výše limitu pojistného plnění.
Testování
Co se týče testu na Covid-19, který některé země pro vstup požadují, nahlíží na něj pojišťovna podobně jako na vízum. Nutnost podstoupit test není akutním zdravotním problémem a pojištění ho nepokrývá.
Jiná situace ale nastane v případě, že v zahraničí onemocníte a v souvislosti s tím vám bude proveden i test na toto virové onemocnění. Výdaje za tento test jsou pojištěním kryty. Musíte mít ale sjednané pojištění, které s takovými výdaji počítají, např. Sbaleno – za poznáním.
Storno pojištění
Připojištění Extra rozšiřuje platnost stávajícího pojištění storna i na situace, kdy je klient, který měl cestovat, nucen zrušit svou cestu, protože onemocní Covid-19. Zrušení cesty z důvodu onemocnění Covid-19 je standardní součástí produktů Storno, Storno Plus nebo MultiTrip.
Připojištění Extra se vztahuje i na případ, kdy klient v okamžiku nástupu cesty (ještě v ČR) není kvůli nevyhovujícímu zdravotnímu stavu vpuštěn do letadla a tím přijde o svůj zájezd či dovolenou. Pouhé umístění do karantény v ČR bez onemocnění není důvodem pro storno.
Ergo
Ergo pojišťovna poskytuje plnění z cestovního pojištění dle veřejného příslibu. Mimo rámec dosavadních pojistných podmínek poskytuje případná pojistná plnění z léčebných výloh i v zemi nebo oblasti, kam správní orgán doporučil necestovat v souvislosti s pandemií onemocnění Covid-19. Podmínkou je, že pojištěný dodržel místní pravidla určená pro vstup na území cizího státu či konkrétní oblasti.
Karanténa
Pojištění se nevztahuje na úhradu jakýchkoliv nákladů v souvislosti s karanténou či jakýmikoliv preventivními opatřeními (včetně nákladů na opožděný návrat do ČR), která musí pojištěný podstoupit (například v důsledku onemocnění, v souvislosti s odepřením nástupu do dopravního prostředku z důvodů vykazování symptomů onemocnění pojištěným nebo dle požadavků jakýchkoliv veřejných orgánů a úřadů).
Testování
Pojištění se nevztahuje na úhradu nákladů na testování onemocnění Covid-19 bez ohledu na důvod jeho provedení.
Storno pojištění
Pokud jste si sjednali připojištění storno zájezdu v době, kdy byla země, kam cestujete, podle MZV ještě bezpečnou z pohledu koronaviru, máte nad rámec pojistných podmínek nárok na plnění z pojištění storna zájezdu.
Pojišťovna VZP
Pojistné krytí se řídí omezeními danými vládním semaforem ČR nebo jiným doporučením MZV. V případě, že klient cestuje do země, která je označena oranžovou nebo zelenou barvou a v průběhu konání cesty bude změněna na červenou, vychází se ze stavu, který platil v době vycestování.
Pokud budete v zahraničí v oblastech, které jsou na semaforu označeny zelenou, nebo oranžovou barvou, a bude vyhlášena karanténa, bude vaše cestovní pojištění automaticky ZDARMA prodlouženo o nezbytně dlouhou dobu (tj. o dobu karantény a dobu potřebnou k návratu do místa bydliště uvedeného v pojistné smlouvě).
Karanténa
Cestovní pojištění kryje náklady na ubytování spojené s nařízením karantény:
- pokud je u klienta prokázána nákaza Covid-19,
- pokud je klientovi nařízena karanténa z důvodu příznaků Covid-19 (i v případě, že se později nákaza neprokáže),
- v případě, že je klientovi nařízena karanténa (např. na hotelu) a klient měl sjednané pojištění stornovacích poplatků, je hrazeno 80 % z nákladů na ubytování a stravování, a to do výše sjednané pojistné částky na stornovací poplatky,
- v případě umístění do karantény v zahraničí se zdarma prodlužuje cestovní pojištění, a to do doby možného návratu zpět do vlasti, to vše bez nutnosti nahlašování.
Testování
U cestovního pojištění od VZP vstupní testy na Covid-19 hrazeny nejsou, testy provedené v souvislosti s nákazou v dané zemi jsou hrazeny podle toho, v jaké zemi se nacházíte. Při rozlišení se vychází z vládního semaforu ČR, který rozděluje státy podle míry rizikovosti – pokud vycestujete do červeně označených států, test vám nebude uhrazen ani v souvislosti s podezřením na nákazu koronavirem.
Storno pojištění
Pojištění stornovacích poplatků, pokud je sjednáno, se vztahuje i na události související s nákazou Covid-19.
Slavia
Náklady spojené s koronavirem jsou cestovním pojištěním od pojišťovny Slavia hrazeny, pokud bylo pojištění sjednáno před vyhlášením doporučení necestovat do dané lokality MZV. Současně jsou náklady spojené s koronavirem hrazeny i v ostatních státech a oblastech, kterých se v tuto chvíli žádné varování netýká.
Jestliže se klient ocitne v karanténě, a z toho důvodu zmešká let do ČR, bude mu hrazen návrat do ČR. Ostatní náklady spojené s karanténou hrazeny nebudou.
Karanténa
V případě, že byste se v době pobytu ocitli v karanténě a váš pobyt přesáhl dobu trvání pojištění, prodlužuje se doba trvání platnosti pojistné smlouvy na nezbytně nutnou dobu, a to až do 30 dní.
Testování
Cestovní pojištění se nevztahuje na provedení testu RT-PCR na Covid-19, jež je vyžadován při příjezdu do některých států.
Storno pojištění
Obavy z možné nákazy a následné zrušení cesty nejsou důvodem k uplatnění pojištění storna. S účinností od 28. 2. 2020 až do odvolání Slavia pojišťovna pozastavuje prodej pojištění storna cesty.
ČSOB
Pokud není vydáno žádné varování/nedoporučení do dané země cestovat z důvodu zvýšeného rizika onemocnění Covid-19, pojistné plnění je poskytováno i v případě, že se v zahraničí (v Evropě i mimo ni) nakazíte.
Pokud vycestujete do země, kam v době vašeho odjezdu nebylo vydáno žádné varování/nedoporučení cestovat, ale v důsledku negativního vývoje bude během vašeho pobytu v zahraničí nařízeno omezení, pojistné plnění pojišťovna poskytne i v souvislosti s onemocněním Covid-19.
Pojistné plnění za jiná onemocnění než Covid-19 nebo úrazy nejsou kryty v případě, že bylo vydáno obecné varování před cestami do dané země.
Informace o tom, jak cestovní pojištění reaguje na aktuální pandemii si musíte vyvodit z veřejného příslibu ČSOB.
Karanténa
ČSOB se veřejným příslibem zavazuje, že pokud bylo pojištěnému uloženo v souvislosti s epidemickou nebo pandemickou nákazou jakékoliv opatření (např. zejména karanténní), v důsledku kterého musí nezávisle na své vůli setrvat v zahraničí i bezprostředně po uplynutí původní pojistné doby, pokryje vynaložené náklady.
Původní pojistná doba se v takovém případě prodlouží o dobu nezbytně nutnou k zařízení návratu do České republiky, maximálně však o 30 bezprostředně po sobě jdoucích a na původní pojistnou dobu bezprostředně navazujících dní.
Testování
I ČSOB pojišťovna vychází z vládních semaforu ČR a jeho rozdělení států podle rizikovosti. Pokud daná země nespadá do oblasti, kam není doporučeno cestovat, je provedený test na podezření nákazou Covid-19 hrazen z cestovního pojištění.
Storno pojištění
Pojištění stornopoplatků není součástí základního cestovního pojištění. Můžete si jej však volitelně sjednat. Na co se vztahuje, si přečtěte na stránkách ČSOB Pojišťovny.
True Traveller
TrueTraveller je společnost založena třemi cestovateli, jejichž cesty se spojili v Londýně. Jedná se o britskou společnost, ale pojistit se zde mohou mimo jiné i občané České republiky. Pojistky do zahraničí jsou zprostředkovány Allianz Group a jejich krytí se odvíjí od vládního doporučení Spojeného království. Jedná se v podstatě o obdobu našeho vládního semaforu.
Karanténa
Cestovní pojištění nekryje náklady spojené s karanténou při podezření nebo onemocněním na Covid-19.
Testování
Provedený test na přítomnost Covid-19 není v rámci cestovního pojištění True Traveller hrazen.
Storno pojištění
Na stránkách True Traveller se dočtete, že pokud není z důvodu výskytu nákazy Covid-19 výslovně nedoporučeno cestovat do země, nemůžete z důvodu obav svou cestu zrušit a požadovat vrácení peněz.
Pro vrácení peněz musíte splnit všechny 3 následující podmínky:
- britská vláda vydala doporučení necestovat do dané země,
- zakoupili jste si pojištění TravellerPlus, a to
- před vydáním vládního rozhodnutí.
Pokud bude vaše cesta z důvodu pandemie zrušena, TrueTraveller vám je schopen posunout počáteční datum pojištění až o 13 měsíců od toho původního.
Užitečné odkazy
- https://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/tiskove_zpravy/x2020_04_25_rozcestnik_informaci_k_cestovani.html
- https://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/aktualni_doporuceni_a_varovani/cestujeme_covid19.html
Konkrétní odkazy na Covid-19 informace jednotlivých pojišťoven najdete v popisku YouTube videa.
Děkuji Verče za průzkum a sepsání jednotlivých podmínek pojištění.
Upozornění
Ať už se rozhodnete cestovat kamkoliv, ověřte si předem aktuální situaci v zemi. Zaměřte se na podmínky vstupu do země a na opatření, která v zahraničí platí. Pokud budete sjednávat české cestovní pojištění, rizikovost zemí v Evropské unii i mimo ni (Kanada, USA, Austrálie, Nový Zéland) najdete vždy na oficiálním webu Ministerstva zahraničních věcí. True Traveller posuzuje rizikovost zemí dle britského ministerstva.
Cestovní pojištění v době koronavirových opatření nepodceňujte. Pokud máte celoroční cestovní pojištění, ověřte jeho podmínky pro události spojené s Covid-19.
Pozorně si vyberte takové cestovní pojištění, které vám bude vyhovovat. V souvislosti s koronavirem se zaměřte na:
- Krytí léčebných výloh spojených s koronavirem v zemi, kam odjíždíte.
- Uhrazení testů RT-PCR na Covid-19.
- Možnosti storna.
- Pojištění Covid-19 je v rámci cestovního pojištění anebo je nutno dokoupit připojištění?
Nařízení a doporučení vlády ČR se mohou měnit ze dne na den, před samotným odletem vždy ověřte situaci v zemi ještě jednou.
Vaše podpora
Pokud budete sjednávat cestovní pojištění a chcete mě i projekt DigitalniNomadstvi.cz a JakDoKanady.cz podpořit, můžete si pojištění sjednat proklikem. Nic navíc vás to nestojí a nám tím velmi pomůžete 🙂
- Generali Česká pojišťovna (získejte slevu 50-60% a zadejte slevový kód: kanada nebo kanadak)
- True Traveller
- AXA
Děkujeme!
Bezpečné cestování všem!
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.