Digitální nomádi spojili práci na dálku a cestování v nový životní styl

  • Cestování
  • Práce na dálku
  • Investování
  • Podcast
  • Blog
  • Kontakt
E-BOOK

Zbraně vlivu a jak se bránit manipulaci

by Martin Rosulek / Sobota, 21 března 2015 / Published in Myšlenky
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram

Marketing je v dnešní době velmi silným nástrojem a stává se více a více agresivním. Některé jeho techniky dokáží doslova manipulovat s nakupujícím aniž by si to sám uvědomoval. Audiokniha Zbraně Vlivu poskytuje podrobnou analýzu a obranné techniky, já jsem vybral jen několik málo z těch, které mě osobně zaujaly.

  • Český název: Zbraně vlivu
  • Oficiální název: Influence: The Psychology of Persuasion
  • Autor: Robert B. Cialdini
  • Interpret: Jan Hyhlík
  • Rok nahrání audioknihy: 2014
  • Délka: 13hod 45 min
  • Velikost: 901MB (MP3 192kbps)

Kapitola Zdarma Ke Stažení

Trailer: Audiokniha Zbraně Vlivu

Obsah

  1. Trailer: Audiokniha Zbraně Vlivu
  2. Autor knihy Zbraně Vlivu
  3. O čem je audio-kniha Zbraně Vlivu
  4. Moje vlastní hodnocení audioknihy Zbraně vlivu
  5. Vytržená informace poskytuje zavádějící závěry
  6. Vzácnost – Pravidlo nedostatku
    1. Výrazný vliv autority a jejich symbolů
    2. Sušenková teorie dokazuje teorii vzácnosti
    3. Tlaky na vzácnost
  7. Co je to Psychologická reaktance
    1. Obrana proti psychlogické reaktanci

Autor knihy Zbraně Vlivu

Robert B. Cialdini je nejcitovanější sociální psycholog současnosti, který se více jak 35 let věnuje výzkumu vyjednávání, přesvědčování a problematice vyhovění. Autor nastiňuje problematiku tenké hranice mezi přesvědčováním a manipulováním.

O čem je audio-kniha Zbraně Vlivu

Audiokniha Zbraně vlivu je rozhodně ty z nás, pro které jsou vyjednávací schopnosti klíčové.

Kniha Zbraně vlivu nabízí ucelené informace o technikách, které dokáží ovlivnit naše jednání. Mnozí marketingoví prodejci využívají tyto zbraně vlivu, aby přesvědčili a donutili kupujícího “nakoupit” či prodávanou službu “využít”. Pokud se podrobněji podíváme pod pokličku těchto technik, zjistíme, jak pracují, dokážeme se proti nim lépe bránit. Velmi se mi líbilo množství skutečných průzkumů a dokazovaných dat, se kterými autor knihy argumentoval své závěry.

Moje vlastní hodnocení audioknihy Zbraně vlivu

Obsah audioknihy Zbraně vlivu byl pro mě velmi zajímavý a užitečný. Je pravda, že kniha je namluvena poměrně pomalu a v iPodu jsem neměl možnost si zvuk zrychlit. Pokud pouze posloucháte a nic neděláte, může to být po chvíli uspávající. Na druhou stranu, rychlost čtení knihy je dobrá, pokud audioknihu posloucháte při řízení (částečně se věnujete provozu na silnici, a tak jste vlastně rádi za “pomalost” audioknihy), nebo jiné činnosti.

Zbraně vlivu každopádně doporučuju naposlouchat opravdu celou. Byť po některých částech si můžete říci “to stačí”, nezapomeňte, že nekompletní informace může vyvolat zavádějící závěry (viz extrémní, ale pravdivý příběh níže).

Vytržená informace poskytuje zavádějící závěry

Při rozhodování často nepoužíváme všechny dostupné informace, které máme. Místo toho vytrhneme z celku jedinou, vysoce reprezantivní věc. A vysoce izolovaná informace, i když je sama o sobě správná, nás mnohdy může dovést k nesprávným závěrům.

V 60.letech byla velmi oblíbená show jednoho amerického moderátora, který měl velmi osobní a argesivní přístup na své hosty. Cílem bylo vyvolat hádku, donutit hosta k přeřeknutí, doznání či z něho udělat v lepším případě pitomce. Nebylo neobvyklé, že ihned po přivítání začal útočit na vzhled, vyznání či nedávný skandál.

Jeden ze svých rozhovorů moderátor započal ihned po přivítání:

“Myslím, že dlouhé vlasy z vás dělají holku.” řekl moderátor (v době 60.let bylo u mužů stále ještě ne úplně běžné).

Rockový hudebník pohotově odpověděl: “Myslím, že dřevěná noha z vás dělá stůl”.
(pozn. Moderátor měl aputovanou jednou nohu).

Vzácnost – Pravidlo nedostatku

Abychom něco milovali, musíme si uvědomit, že o to můžeme přijít.

Výrazný vliv autority a jejich symbolů

Naše rozhodování je velmi ovlivněno autoritami, případně symboly, kterým dáváme obecně přiliš velkou váhu. Měli bychom si ale ujasnit, kdy je nejlépe dodržet výzvu autority a kdy bychom měli odolat.

Argument “to přece řekl doktor” by neměl být rozhodující při naše jednání. Přestože se jedná o odborníka, doktora, který by měl vědět, co je pro nás (pro naše zdraví) nelepší, není tomu tak vždy. Nehledě na to, jak dobře se učil na vysoké škole. Problém autorit a našemu “důvěřování” je totiž jinde.

Otázka, kterou bychom si měli vždy pokládat při jednání s autoritou.

Je tato autorita skutečným odborníkem?

Jedině při této otázce směřujeme pozornost na kredit autority a relevanci tohoto pověření, a to je v tuto chvíli důležité (nikoli to, že nám to říká “doktor”).

Z vlastní zkušenosti vím, že pokud máte právní problém, nestačí zajít za nějakým právníkem. Jenom proto, že má titul JUDr. neznamená, že se konkrétní oblastí skutečně zabývá. Právo je velmi rozsáhlé a advokáti se specializují pouze na určité oblasti práva (např. dědické práv, IT právo, obchodní právo, atd.). Pokud máte jakýkoli právní problém, vyhledávejte vždy advokáta, který se zabývá danou oblastí. Pokud najdete advokátní kancelář, která řeší “úplně vše, každou oblasti”, můžete si být jistí, že nehovoříte s odborníky. Ano, možná se řeší vše, ale jednoznačně najdete větší odborníky, kteří Vaší oblasti rozumí lépe, ale především dokáží Vám lépe poradit.

Sušenková teorie dokazuje teorii vzácnosti

Sušenková teorie je výborný důkaz o tom, že marketingový tah na vzácnost funguje. Taktika vzácnosti přehluší naše kognitivní schopnosti a reagujeme pomocí emocí. Ty spustí akcelerátory na zboží, kterého je nedostatek (zřejmě je lepší, protože ho je nedostatek) a naše vzrušení stoupá. Vzácné sušenky (sušenky v nedostatkovým množství) byli několikrát označeny jako oblíbenější, přestože hodnotitelé poté přiznávali, že sušenky nechutnají, buť jen o trochu, lépe než normální (sušenky v dostatečném množství).

Tlaky na vzácnost

Potěšení nám nepřináší to, že si užijeme vzácnou komoditu, ale že ji vlastníme. Užití a vlastnění nesmíme zaměňovat.

Kdykoli s nějakou položkou budete řešit tlaky vzácnosti, položte si nejprve otázku, co vlastně od této položky očekáváme – jakou roli v našem životě bude hrát. Je vhodná pro užívání (užitná hodnota) nebo ji chceme jen vlastnit?

Vzácné věci nechutnají ani neznějí lépe, nejsou lepší na dotek, neřídí se lépe a nefungují lépe jen kvůli své omezené dostupnosti.

745x100-zbranevlivu

Co je to Psychologická reaktance

Jak jsou příležitosti stále vzácnější, ztrácíme svobodu. Doslova náš štve, že ztrácíme toto práva a stávají se omezenými. Přání udržet si tyto naše nepopiratelná práva je základem teorie psychologické reaktance.

Jinými slovy, psychologická reaktance vychází ze snižující se osobní kontroly. Kdykoli dojde k svobodné volby, chceme si tuto svobodu více prosadit (o to více než kdy předtím). Pokud zasáhne zvýšená vzácnost, reagujeme proti tomuto zásahu a budeme se snažit získat tuto položku více než cokoli jiného.

Obrana proti psychlogické reaktanci

Kdykoli si uvědomíte, že je před vás postavena omezená možnost, která se tváří jako vzácná, nerzhodujte se ihned. Pamatujte, že dostupnost předmětu je mylně bráno jako pomůcka při rozhodování o jeho kvalitě.

Autor knihy Zbraně vlivu doporučuje být ve střehu. A to nejdůležitější, rozlišovat mezi přirozeně se vyskytující opravdovou vzácností a uměle vytvořenou, která se stala oblíbeným marketingovým nástrojem.

3.5/5
Martin Rosulek

Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram
Tagged under: audiokniha, marketing, recenze

What you can read next

Efektivní asistentka do virtuálního týmu – Koordinace online projektů
Volunteering jako skvělé vyvážení pro dlouhodobé cestování
Spustil jsem Krypto Podcast: Minutové myšlenky ze světa blockchainu a kryptoměn

Martin Rosulek, zakladatel portálu

Cestuji a podnikám na volné noze. Objevuji životní styl digitálního nomádství, zakládám webové projekty, věnuji se affiliate marketingu, SEO a podcastům.

Od roku 2011 cestuji po světě, většinu měsíců trávím v zahraničí, ale vždy se rád vracím do Čech. Strávil jsem rok v Austrálii, Kanadě, řadu měsíců ve Střední a Jižní Americe, Maroku a stále se vracím do Jihovýchodní Asie.

Nejnovější články na blogu

  • flexi novela zákoníku práce

    Flexi novela zákoníku práce 2025

  • digitální produkty

    Digitální produkty: Jak si vytvořit pasivní příjem na internetu (i bez zkušeností)

  • dodatek k nájemní smlouvě

    Dodatek k nájemní smlouvě

  • účetní práce online

    Účetní online: Práce z domova / odkudkoli

  • smlouva o vedení účetnictví

    Smlouva o vedení účetnictví: vzor, náležitosti a na co si dát pozor

Kniha Digitální nomád

Průvodce, jak cestovat po světě a pracovat odkudkoli.

Detail knihy a e-booku

Rubriky

  • Cestování
  • Práce na dálku
  • Investice
  • Myšlenky
  • Recenze knih
  • Inspirace
  • Videa

Práce na dálku

  • Nápady na podnikání
  • Jak vytvořit web ve WordPressu
  • Multipotenciální jedinci
  • Gallup test: Test silných stránek
  • Nejlepší free fotobanky zdarma
  • Cestovní pojištění a koronavirus Covid-19

Jak vydělávat peníze online

  • Jak vydělat peníze na internetu
  • Jak vydělávat peníze na Instagramu
  • Jak vydělat peníze na YouTube
  • Jak uspět na sociální síti TikTok
  • Jak vydělat peníze blogem
  • Jak vytvořit e-shop zdarma

Investice a myšlenky

  • Ekonomická krize Covid-19
  • Do čeho investovat peníze?
  • Jak získat pasivní příjem
  • Investovat do Bitcoinu anebo ne?
  • Investování do nemovitostí
  • Recenze P2P investování s 17% p.a.

Obecné informace

  • Kdo je Martin Rosulek
  • Newsletter zdarma
  • Kniha Digitální nomád
  • Obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Kontakt

Nejnovější články na blogu

  • flexi novela zákoníku práce

    Flexi novela zákoníku práce 2025

  • digitální produkty

    Digitální produkty: Jak si vytvořit pasivní příjem na internetu (i bez zkušeností)

  • dodatek k nájemní smlouvě

    Dodatek k nájemní smlouvě

Martin Rosulek, zakladatel portálu DigitalniNomadstvi.cz

Portál DigitalniNomadstvi.cz jsem založil v touze objevovat životní styl cestovaní a práce na dálku. Digitální nomádství je fenoménem 21. století, avšak má také negativní stránky.

Rád sdílím své zkušenosti, poznatky a myšlenky v oblasti podnikání, copywritingu, SEO, obsahové strategie pro webové portály, sociálních sítí, inovací a budoucích trendů.

Snažím se o životní přístup minimalismu, pracuji s finančním plánem, investuji, razím myšlenku finanční svobody a pasivního příjmu.

  • GET SOCIAL

© 2011 - 2023. Všechna práva vyhrazena.

TOP
Myšlenky

Zbraně vlivu a jak se bránit manipulaci

6 min
Share via
  • WhatsApp
  • Telegram
Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení soubory cookies. Souhlas s těmito cookies nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit nastavení
{title} {title} {title}
Sdílejte tento článek