Je to rok a pár, co jsem dal do provozu web JakDoKanady.cz a v tomto článku nasdílím tipy, které myslím, že byly hlavními faktory, proč web zažívá takový nárůst. Nazval jsem to dokonce raketový růst webu. Odvážím se tvrdit, že jde o jeden z nejnavštěvovanějších webů v ČR co se týče Working Holiday víz do Kanady a dnes vůbec cestování do Kanady.
Nejprve šlo o poměrně úzkou oblast (niche site) Working holiday víza do Kanady. Následně se web rozšířil na další oblasti „jak do kanady“. Podstatné ale je, že stále zachováváme původní myšlenku předávání informací návštěvníkům.
1. Odlište se, dělejte sakra věci jinak
Existuje velké množství webů o Kanadě, ať už blogů, cestovatelských stránek anebo přímo agentur.
Blogy o Kanadě mají ten problém, že to jsou většinou zápisky pro rodinu a kamarády od někoho, kdo zrovna vyjel do Kanady. Jsou úzce vymezené jen na konkrétní oblast Kanady. Informace často nejsou široce uplatnitelné. Blogeři píšou o tom, jakou měli snídani, že viděli medvěda a večer nemohli usnout. Spíše cestovatelské deníčky, pramálo přenositelných informací.
Cestovatelské stránky mohou být velmi komplexní, avšak jak už název napovídá, jde opět o téma cestování. Jiné téma řešeno není, a tak spíše přitahují ty, kteří jedou do Kanady jako turisté. Navíc jde často o tipy, kam jet a chybí užitečné informace o dopravě, ubytování, pojistném, atd.
Weby agentur se zaměřují na užitečné informace k vízům, jak se do Kanady dostat, kde získat práci, možnosti bydlení, atd. Protože u nich jde o budování důvěry na profesionální úrovni, hlídají si, aby informace zveřejněné byly správé. Často tak jediným možným zdrojem jsou oficiální stránky (ministerstva, imigračního úřadu, atd.).
A kdo jsme my?
Na plné čáře jsme si uvědomili, že to, co lidé chtějí, nejsou útržkovité informace od blogerů a nejsou to ani ryze oficiální zprávy.
Co kdyby existovalo něco, kde by byly jak oficiální informace, tak reálné zkušenosti těch, kteří si tím prošli a mohou dát zpětnou vazbu.
Tohle jsme my! 🙂
Vytvořili jsme web, na kterém dáváme lidem oficiální informace přepsané lidským čtivým jazykem a zároveň tyhle oficiální zprávy doplňujeme o naše konkrétní zkušenosti. Tohle je naše přidaná hodnota. Tohle děláme jinak.
2. Žádejte o pomoc
Přestože můžete web a celý projekt táhnout sami, ve skutečnosti nejste úplně sami.
Co tím myslím? Uvedu na příkladu.
Založili jsme web s tím, že nabídneme návštěvníkům naše vlastní zkušenosti s programem Working Holiday Zažijte Kanadu. Protože jsme psali také o životě v Kanadě obecně, z Google Analytics a emailů, které jsme dostávali, jsme zjistili, že přicházejí také lidé, kteří chtějí do Kanady vyjet na turistická víza, studentská nebo dokonce emigrovat.
Jak těmto lidem ale pomoci, když jsme o řadě z otázek neměli ani ponětí?
Jasně, můžeme googlit, ale to oni přece také. Jde o to, nabídnout návštěvníkovi přidanou hodnotu.
A tak jsme se zeptali těch, kteří mají zkušenosti s Kanadou, zda neví víc “o tom a tom tématu”. Oslovovali jsme je napřímo přes facebook, dohledávali jejich blogy anebo psali veřejně na facebook skupiny.
Nikdo není nejchytřejší a i když jste expert, nemůžete vědět všechno. Požádejte druhé, ať vám napíšou svoje zkušenosti, tipy, rady nebo doporučení.
My jsme se setkali s velmi pozitivním přístupem. Lidé vám rádi řeknou, co si o tématu myslí, co oni prožili a jaké zkušenosti nabyli.
Jeden exemplární příklad pomoci za všechny
Při hledání nových blogů o Kanadě, se kterými bychom založili spolupráci jsem narazil na článek o porovnání českého a kanadského piva. Velmi krátký článek de facto jen říkal, že Kanada patří na nějakou 20. příčku v konzumaci piva.
Tohle mě zaujalo, protože Češi patří přece k největším pijákům piva na světě. Anebo alespoň v TOP3 jsme každoročně řekl bych.
Data byly v článku z roku 2012. Jak to asi vypadá dnes?
Začal jsem googlit a česká wikipedie dávala také data z roku 2012. Mrknul jsem na anglickou a tam už to bylo z roku 2014. Skvělé. To je lepší info.
Tohle by mohl být dobrý post na Facebook stránku. Pár liků určitě získá…
Jdu ale ještě dál a zkouším hledat další informace. Po 10 minutách jsem dohledal více jak 50 stránkový PDF report od jedné kanadské neziskové společnosti. Kompletní statistiky o importu a konzumaci piva v Kanadě.
Wow, tohle je pecka! Musím napsat článek! Co je nějaký post o tom, že Kanada je na 25. příčce a Češi první v konzumaci piva když to porovnáme s chytlavým článkem 10 nejzajímavějších faktů, které jste nevěděli o pivu v Kanadě aneb proč je Kanada až na 25.místě v konzumaci piva na světě?
Článek o 250 slovech jsem napsal a vytáhl nejzajímavější informace z PDF reportu.
Sakra, ale já nemám žádný obrázek kanadského piva!
Okey, dáme post do facebook skupin, ať nám někdo pošle zajímavou fotku s pivem v Kanadě 🙂
Reakce byla neuvěřitelná a začali nám posílat skvělé fotky s pivem – jednou v přírodě, podruhé na lodi, potřetí v baru. Někdo dokonce má celé album na Facebooku s různými druhy kanadského piva. Získali jsme 16 fotek a odkaz na vymazlené album s několika desítkami fotek piv.
Po této reakci se plán s článkem o kanadském pivu mění. Chceme ho udělat větší a hodnotnější. A tak jsem raději napsal kanadské neziskovce a požádal o svolení šířit informace a obrázky v brožuře.
Přišla nám pozitivní odpověď a my už zpracováváme obsáhlejší článek s řadou zajímavých informací a skvělé galerie s kanadským pivem 🙂
3. Buďte upřímní
Na stránce “O nás” se představujeme jako Martin a Janča, vložili jsme naše vtipné kanadské fotky a krátce rozepsali náš kanadský příběh.
Lidé chtějí vědět, kdo za webem stojí.
Nejsme žádná firma JakDoKanady s.r.o. s jednatelem Ing. MBA. Jsme kluk a holka, který prostě jeli do Kanada, rok tam pracovali a teď svoje zkušenosti sdílíme přes jednoduchý web.
Jsme upřímní a říkáme na rovinu, že nevíme všechno. Přesto se snažíme pomoci, jak nejlépe umíme. A lidé to vidí a cítí. Dostáváme děkovné emaily za skvělé informace na stránkách a to je ohromně potěšující 🙂
S každým si tykáme. Tohle je samozřejmě věc nastaveni “přístupu” a nelze aplikovat vždy. Tenhle projekt je ale ukázkovým případem, kdy je tykání na místě. Jasně, že nám někteří píšou “Dobrý den…”, my ale hned přehodíme komunikaci na přátelskou vlnu 🙂
Na facebooku postujeme kromě nových článků, taky sranda fotky. Ale naše vlastní! Žádné animované gify. Musí to přece do sebe všechno zapadat 🙂
4. Dělejte něco navíc
V řadě příspěvků vyzýváme čtenáře k tomu, aby se nás na cokoli zeptali. V posledním odstavci tak často najdete větičku “Není vám něco jasné? Chcete se na něco zeptat? Napište nám!”.
Nabádáme lidi, aby psali do komentářů, ale protože víme, že řada dotazů může být osobnějších, dáváme možnost položit také dotaz skrze formulář, který nám přijde na email.
Proč to děláme?
Vize portálu je pomáhat těm, kteří se chystají do Kanady.
Blogeři napíšou články a basta. Agentury poskytnou oficiální informace a jakýkoli dotaz už čmuchají jestli by z toho mohl být platící zákazník. Tohle se nám nelíbí.
Odpovědi v komentářích na webu, emaily i facebook zprávy zodpovídáme s láskou a zdarma 🙂 Bez jakýchkoli skrytých úmyslů.
Jasně, že nedokážeme zodpovědět každou otázku. Ale to nevadí.
Proč to nevadí?
Protože si toho i tak lidé cení.
A jak to víme?
Protože zachovávají přízeň, přestože jsme jim napsali, že tohle zrovna nevíme. Stále nás tito lidé sledují na Facebook stránce, likují naše posty, stále se neodhlásili z našeho newsletteru, klikají na odkazy v newsletteru, atd.
Nevadí, že zrovna jednu otázku jsme neuměli zodpovědět. Oni cítí, že jsme schopni pravidelně přinášet zajímavý obsah, který je pro ně užitečný.
A co dál získáte tím, když ostatní vyzvete k položení otázky?
Získáváme neuvěřitelnou databázi toho, co vaše čtenáře zajímá. No jasně, že z dotazů pak stavíme témata pro celé články.
No jasně, že když přijde ten samý dotaz 5 krát za měsíc, že projdeme detailněji Google a Seznam, v jakých souvislostech se o tom píše nebo nepíše, uděláme návrhy na příbuzná slova a sepíšeme článek tak, aby zodpovídal dotazy návštěvníků a zároveň se dobře umisťoval ve vyhledávačích.
Co všechno ještě děláme zadarmo?
Zadarmo hledáme letenky – konkrétní spoje na konkrétní termíny. Žádný příjem z toho nemáme. Možná časem na affiliate. Přineslo to velký počet liků a sdílení na facebooku.
Aktualizace: Nyní máme navázaný affiliate na letenky.
Zadarmo kontrolujeme životopisy. Toto se upřímně moc nechytlo, ač jsem já osobně čekal, že to pofrčí, protože lidé hledají práci v Kanadě jak blízniví.
Dělat něco navíc jsme už avizovali v našem předešlém reportu Tvorba obsahu pro online projekt je základ.
5. Jak proměnit lenost lidí aneb když dosáváte desítky emailů s blbými otázkami, které vygooglíte za minutu
Přesvědčujeme se o tom denně. Lidé se skutečně raději zeptají, byť se jedná o sebemenší blbůstků, kterou by si dokázali vygooglit během 2 minut.
Bylo to fakt vostrý, protože tohle nás nebavilo, odpovídat na to, o čem jsme už psali. Proč si to sakra nepřečetli na webu?
Ale pak jsem to začal vidět jinak!
Fakt, že se vás lidé zeptají než aby radši googlili nemusí značit to, že jsou líní…
Oni vám věří! Věří vám víc, než Googlu.
A tohle je skvělý!
Využijte toho! My jsme proto kromě zaslání odpovědi s nimi dali hned řeč o tom, kde našli náš web, kam do Kanady se chystají, atd. Poznáváme naše návštěvníky, abychom jim mohli pomoci ještě více 🙂
Věřím, že tohle je novodobá forma feedbacku a nejrůznějších dotazníků na zpětné vazby.
No jasně, že se vám lidé rozpovídají o tom, co plánují s Kanadou, jak objevili váš web a v čem všem vlastně nemají jasno. Tohle je nejlepší způsob, jak poznat svoje čtenáře.
Pamatujte proto: Fakt, že vám napíšou, byť sebemenší blbost, kterou dokážete vygooglit za jednu minutu, je super a měli byste toho využít.
6. Hlavní je obsah, design neřešte do té doby než bude obsah k sežrání
Podívejte se na to, jak vypadá stránka JakDoKanady.cz. WordPress se základní šablonou. Naprosto kšuntské a amatérské. Na to, jaké dokážu budovat WP weby (eshop BolliBears) se začínám trochu červenat.
Proč nenasadíme nějaký pořádný profi design?
Už o tom pomalu uvažujeme, ale zatím nebylo skutečně potřeba. A proč?
Protože tahle základní šablona plní tu nejdůležitější funkci – a to je čitelnost.
Písmo je velké, mezery mezi řádky dostatečné a text se čte velmi pohodlně. Nejen na počítači, ale také na tabletu a mobilu.
Budujeme obsahový web, dáváme užitečné informace a sdílíme zkušenosti a rady. Jasně že sakra musíme cílit na to, aby předání informací probíhalo co nejvíce hladce.
Lidé k nám chodí, aby něco zjistili. A ne aby si řekli, wow, kurňa tahle stránka vypadá fakt hustě.
Oni si totiž řeknou. Wow, tyhle informace jsou fakt hustý.
Cítíte ten rozdíl?
Hodně začínajících podnikatelů má v sobě blok, že jejich web musí vypadat dobře, design pěkně ladit, atd. Určitě souhlasím, že některé online projekty jsou o designu a bez dobrého designu se neobejdou. Ale řada z těch, co jsem měl možnost konzultovat a připomínkovat by měly dávat focus na obsahovou stránku a vykašlat se na design.
7. Pište hodně dlouhé články
Základem našich článků je hodnota. Předáváme hodnotné informace, zkušenosti a doporučení. Chceme předat co nejvíce komplexní řešení určité problematiky, na kterou se článek zrovna vztahuje.
Jedno z měřítek Google vyhledávače je, že článek by měl být z hlediska SEO dlouhý minimálně 300 slov. Pokud používáte ve WordPressu SEO plugin Yoast, pak je tato hodnota uvedena také v doporučených krocích. 300 slov znamená většinou o trochu více než 1 NS textu.
Dalším měřítkem Googlu je to, že návštěvník na webu stráví více jak 1 minutu.
Jaká je průměrná doba na webu JakDoKanady?
Za poslední měsíc je to: Návštěvník stráví v průměru na našem webu téměř 3 a půl minuty.
Na řadě konkrétních stránek návštěvník stráví 4 – 6 minut. Tenhle obsah ho musí sakra zajímat.
Pro vaši informaci článek o Calgary má více jak 3500 slov, tj. téměř 23 tisíc znaků (1NS = 1800 znaků). Jasně, že takový článek píšete několik hodin!
Jak jsme dokázali udržet lidi na jedné stránce 5 minut?
Články mají super informace a jsou hodnoté pro návštěvníky. Články jsou skutečně dlouhé, protože v krátkém článku nemáme prostor všechno srozumitelně vysvětlit a téma dostatečně rozebrat.
Články obsahují podnadpisy, aby lidé mohli skenovat text a zastavit se u toho, co je zrovna zajímá. Podnadpisy jsou také důležité pro SEO, protože se jich chytají vyhledávače.
Text musí být přehledný. Píšeme hodně vzdušně, takže dělíme odstavce o hodně více než je průměrným zvykem. Používáme hodně obrázků a dáváme do článků také videa.
To si pište, že nás za tohle nemají rádi jenom návštěvníci, ale i samotný Google 🙂
Jasně, že jsme na naše hlavní klíčová slova vepředu jak na Googlu, tak na Seznamu. V některých chvílích nás dokonce vyhledávače i protěžují, např. takto:
Soustředit se na SEO je dobrý marketingový tah. Stále však musíte zachovávat čtivost článku a předávat čtenáři hodnotu. Výhoda dlouhých článků je také ta, že velmi dobře zacílíte také na LongTail klíčová slova.
Jaké jsou naše další plány?
Web JakDoKanady je postavený na osobních zkušenostech a sdílení inforomací. Jeho síla je v tom, že nabízí ucelené informace, které jsou doplněné o osobní zkušenost. V tom vidím stále velký potenciál do budoucna a neuvěřitelnou výhodu oproti agenturám.
Web si dokázal vybudovat kolem sebe komunitu lidí, kteří jsou aktivní. Píšou emaily, komentují články, likujou posty a sharujou.
Postupně budeme dál stavět obsah, protože v tom jsme dobří. 🙂 Chybí nám celá řada kanadských měst, o kterých jsme se ještě nerozepsali. Velký potenciál vidíme v tématech práce v Kanadě. Sám jsem zvědavý, co přinesou spolupráce s agenturami, možná nabídneme poté ucelenější obsah o studium v Kanadě.
Samozřejmě oblast cestování nemáme komplexně pokrytou a tady je hotový ráj před náma, ať už v oblasti nabídnutí zajímavých informací, tak cílení na klíčová vyhledávaná slova a možné monetarizace webu.
Monetarizaci máme zatím v začátcích. Lehce testujeme pár affiliate programů (hanibal, jazyky online, ubytování).
Sepsali jsme ebook o našich zkušenostech s Working Holiday programem a jak se připravit na Kanadu, včetně tipů na letenky, pojištění, ubytování a práci v Kanadě. Prodali jsme ho zatím v desítkách, myslím, že se tuto kvótu WH víz můžeme dostat na třímístné číslo v počtu 🙂
Nepochybně máme více práce než peněz, které z toho máme. O peníze nám ale v této chvíli nejde. Experimentujeme a učíme se, jak se chová komunita a krok za krokem hledáme cestu.
Přestože stále hlásáme, že Kanada je super na vlastní pěst, řada lidí chce jet na jistotu, práci zprostředkovat, atd. To samozřejmě jednak neumíme a jednak legálně nejsme schopni zařídit, protože bychom se museli stát “agenturou”.
A tak jsme se pustili nedávno do oslovování hlavních gigantů v ČR. Mezi nimi byl samozřejmě i Czech-us, přes kterého jela moje kamarádka Janča (příběh Janči s Kanadou najdete zde).
Mj. nám pochválili také obsah a aktualizaci webu, což ano je naše priorita. Skvělé, že si toho všímají 🙂
Také z důvodu kontaktování “profi společností” plánujeme redesign webu, abychom působili vizálně “lépe”.
Při komunikaci s většími partnery cílíme na individuální spolupráci, protože v tom vidíme nejefektivnější cestu, jak pomoci našim návštěvníkům a jak nejrozuměji monetarizovat web. Zde to jde ale tvrdě na osobní schůzky, takže v roli životního stylu digitálního nomáda musíme odložit až budu v lednu zpět v České republice.
Jasně, že můžete dohodnout nějaké zpoplatněné PR články, ty ale zatím odmítáme, protože v tom nevidíme vysoce přidanou hodnotu pro naše publikum.
Máte nápady?
Máte nápady, kam bychom mohli posunout web, co neděláme úplně nejlépe anebo se chcete podělit o vlastní zkušenosti z online projektů? Budu moc rád za všechny připomínky, rady a doporučení 🙂
Napište do komentářů nebo přes kontaktní formulář.
Máte nebo plánujete budovat web na stejných hodnotách? Chcete také zažít raketový růst webu?
Ať už to bude komunitní web nebo obsahový či jakýkoli jiný, který bude mít v pozadí podobné hodnoty, o kterých píšu výše, neváhejte mi napsat pokud budete chtít poradit “kam dál” nebo “jak dál” 🙂
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.