Dávám přednost podnikání před právničinou
Před několika týdny jsem dokončil právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Dávám přednost podnikání před právničinou. Rozhodnutí jít na práva, i když ze mě bude podnikatel, nelituji a bylo správné. Pomáhá mi v byznys projektech určovat rizika, rozhodnout se o tom, co můžu a nemůžu nebo na jak tenkém ledě při vyjednávání jsem.
Být obklopen po dobu pěti let neuvěřitelně chytrými lidmi je nespornou výhodou. Během studia jsem založil byznys partnerství s několika advokátními kancelářemi a provozoval právní služby online. „Přemlouvat“ advokáta k online byznysu, který mu ponese několik tisícovek měsíčně, není vůbec jednoduché, když on běžně počítá v šestimístných číslech. Vyslechnul jsem si několik desítek odmítnutí a překonal nepovedené spolupráce. Když jsem jako student 4. ročníku podepisoval smlouvy s advokáty o partnerství, říkal jsem si, že pro mě ta smlouva určitě není. No, žalujte advokáta… 🙂
Pár řádků o tom, jak vidím podnikání dnes.
Nejlepší doba pro začátek podnikání je při studiu.
Kromě finančních výhod, které jako student při podnikání máte, můžete skvěle využít školní zázemí a jeho potenciál. Ať už prostory, kolegy studenty, vztahy, učitele a profesory, apod.
Já jsem začal na konci gymnázia s copywritingem. Kniha Chudý a bohatý táta mě inspirovala k cestě pasivního příjmu. (Seznam doporučených knih pro digitální nomády).
Proto jsem založil svůj první affiliate e-shop TvojeTricko.cz, který za mě prodával ve dne v noci. Pochopil jsem, že pokud jednou vykonám práci, mohu ji zhodnotit několikrát.
Za článek, který napíšu jako copywriter dostanu zaplaceno jednou. Článek, který napíšu k mému e-shopu, mohu zhodnotit ve více objednávek, a to opakovaně. Při studiu vysoké školy přibývaly a zanikaly další projekty. Ne každý byl úspěšný a finančně rentabilní. Ale u každého jsem se něco nového naučil.
Kreativním copywriterům mohu jen doporučit, aby se zkusili na chvilku odpoutat od úzkoprsého psaní a podívali se na svět z širší perspektivy. Možná najdete copy projekt, který si chcete budovat sami podle svých pravidel. Psát pro agentury nebo jiné klienty má své výhody, je to volba. Jen na české scéně vidím příliš copíků, kteří koukají zběsile do monitoru a buší do klávesnice s vidinou výdělku x Kč za normostranu. Co takhle psát copy k vlastnímu projektu?
Nezáleží na tom, jací vyběhnete, ale na tom, jací doběhnete.
Svůj první počítač jsem dostal jako poslední ze všech žáků ve třídě, když nepočítám dva spolužáky z hodně malinké vesnice. Pamatuji si, jak jsem dostal od kamaráda disketu s hrou Supaplex, čekal jsem přes víkend na to, abych zjistil, jak že se strká do PC a nemusel se trapně ptát. V pátek se mě kamarád zeptal, jestli už jsem Supaplex hrál a já se vymlouval, že jsem neměl čas. Přes víkend jsem chtěl přijít na to, jak že se ta disketa vlastně do počítače strká! Vážně, nedělám si srandu!
PC a Internet se ale zanedlouho stal mým koníčkem a samostudium bylo v denním režimu (tak to dopadá, když jste ve svém živlu, přečtěte si moje výpisky ze stejnojmené knihy Ve svém živlu). To jsem také zužitkoval při výběrovém řízení na technické oddělení IBM. Dnes se lidé obrací na mě, když mají problémy s PC.
Žádný výtah neexistuje, musí se jít po schodech.
S kamarádem jsme v začátcích zkoušeli rozjet byznys v dovozu elektroniky z USA nebo v klikacích aukcích opět inspirováni zahraničím. Chtěli jsme rychle vydělat peníze, a proto jsme vymýšleli obrovské e-shopy. Náš cíl bylo obsadit celý trh ČR. Samozřejmě oba i další podobné projekty skončily ještě dříve, než vůbec začaly. Poznali jsme, že musíme začít s menšími projekty a na těch získat zkušenosti a postupně růst. Krok za krokem bez jakýchkoli teleportů.
Není důležité, co teď umíte, ale co jste schopni se naučit.
Byznys projekt, který se rozhodneš rozjet, může být větší, než jsi Ty. Dokonce by měl. To, že neumíte všechno, co projekt k realizaci vyžaduje, není tak důležité. Musíte se ale stát specialisty na tzv. fixování – tedy řešení problémů. Jako když se začátečník snaží říci větu v cizím jazyce a nemůže si vzpomenout na překlad jednoho slovíčka. Problém vyřeší tak, že ho opíše nebo řekne celou větu trošku jinak.
Díky tomu, že jsem neuměl všechno, co jsem v danou chvíli potřeboval, jsem potkal velkou spoustu zajímavých a inspirativních lidí (vč. Briana Tracyho, Roberta Rohma nebo Nicka Vujicice). Dostal se na neobvyklá místa a byl jsem nucen si vždycky nějak poradit. Vystupte z komfortní zóny a váš růst o desítky procent urychlíte.
Základem inovací a kreativity je mezioborové spojování.
Úzká specializace je nebezpečná v tom, že nejste dostatečně otevření podnětům z jiných odvětví. To vás může přivést do situace, kdy budete neustále plout s proudem a neuděláte nic jinak. Vždyť i pro lokální byznys je třeba myslet globálně.
Doporučuji se inspirovat hodně v zahraničí, neboť trendy přicházejí do České republiky s určitým zpožděním (hovoří se o horizontu cca 3-5 let). Já jsem si oblíbil Ted.com a velkou inspiraci čerpám při cestování (coworking centra jsou magickým místem). Týdenní dovolené na pláži u hotelu vám moc neřeknou o tom, jak tam ten byznys šlape. Minulý rok jsem proto strávil rok v Austrálii a Jihovýchodní Asii. Vidět věci a být na dotek přítomen věcem, o kterých jste netušily, že jsou možné či vůbec existují – to je ta správná dávka inspirace.
Zjistěte blíže, kdo to jsou digitální nomádi.
Vždy je lepší pracovat s více zdroji. Vyhledávejte relevantní zdroje.
Setkávám se s dost lidmi, kteří mají často zkreslenou představu na základě toho, co četli na Internetu nebo jim někdo říkal. Když potřebujete vědět, jestli musíte platit zdravotní pojištění, jděte na pojišťovnu, zeptejte se ekonoma nebo právníka. Mnozí se ale ptají svých nepovolaných známých a bohužel na to doplácí.
Hodně začínajících podnikatelů má také představu, že se svým projektem prorazí celý svět podobně jako se to povedlo Facebooku. Velké plány a šílené myšlenky jsou fajn. Bohužel, ale ve většině případů se jedná o lidi, kteří viděli film Social Network, kašlou na školu, protože Mark z ní taky odešel a baví se o byznyse s kámošema na párty. Pravda o úspěchu Facebooku je ale jinde a to zjistíme jedině tak, že budeme pracovat s více zdroji.
Pozor ještě na „syndrom Stevova věštění“. Jobs vytvářel produkty a přímo ukazoval lidem, co vlastně chtějí, aniž by se na jejich touhy ptal. Toto je úžasná a ojedinělá schopnost. Vy pro své byznys projekty ale feedback získávejte. Argument, že Jobs to taky nedělal a jak je přece Apple úspěšný, je zkreslený.
Pokud si myslíte, že jste to vymysleli první, tak jste udělali špatný průzkum trhu.
Před startem jakéhokoli byznys projektu si vyčleňte několik dní na průzkum trhu. My jsme s kolegou zavedli dokonce takovou politiku, které říkáme „měsíční čert“. Pokud máme nápad na projekt, nikdy ho nerozbíháme dříve než po jednom měsíci. Proč? Jakmile máme nápad, zdá se nám všechno jasné a úspěch zaručený. Našli jsme díru na trhu. Musíme to rychle rozjet, aby nás nikdo nepředběhl. Ale ve skutečnosti, když uděláme podrobnější průzkum, zjistíme, že to tak jasné všechno není. Zkrátka, vždycky v tom je nějaký ten čert. Jeden měsíc „zdržení“ projekt nezabije. Pakliže si myslíte, že i ten měsíc vám udělá čáru přes rozpočet, pak se už v tuto chvíli odvážím tvrdit, že váš projekt nemá dostatečnou konkurenční výhodu, aby dlouhodobě přežil.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.