Jedna z nejčastějších otázek začínajících freelancerů, volnonožců a podnikatelů zní: Jak najít první klienty a zakázky? S Denisou Drbohlavovou jsme natočili video, kde se věnujeme právě tomuto tématu. Dospěli jsme k tomu, že u mnohých začínajících nomádů a těch, kteří se chtějí osvobodit ze „staré“ práce a touží přejít na práci online či na dálku, je to nesprávná první otázka.
Vrátíme se tak o kousek zpátky a rozebíráme do hloubky, proč to spoustu lidí táhne k online marketingu nebo práci copywritera.
Namísto toho, abychom koukali do sebe a odráželi svoje silné stránky, talenty a záliby, tak můžeme sklouznout k tomu, že budeme reagovat předně na trh a chytat se aktuální trendů. Digitální nomádi si oblíbili práci v online marketingu, ale to ještě neznamená, že ty musíš být marketér/ka nebo copywriter/ka.
Během témař hodinové konverzace jdeme s Denisou skutečně do hloubky a dáváme tipy, jakou práci teda dělat, pokud chce člověk utéct z kanceláře v ČR a být nezávislý na místě. Povídáme blíže i k práci fotografa a jeho možnosti vydělávání peněz fotografováním – ať už přes fotobanky, focení eshop produktů, svatební nebo portrétní fotografie, atd.
Za nejdůležitější ale považujeme to, že práci bychom si měli vybírat podle činnosti (to je to, co děláš), nikoli způsobu (tj. práce na dálku, to je to, jak to děláš). První otázka by měla znít: Co dělat? Až poté bychom měli řešit ty další otázky, mezi které může spadat právě hledání nových klientů.
Cítili jsme potřebu posunout tuhle zprávu dále.
Pozorujeme tu vznikající trend blogerství, online marketování a copy prací, které reagují na potřeby trhu, ale prvotně nevycházejí ze srdce lidí, kteří ji dělají. Pozor proto, ať neděláte práci jenom proto, že ji můžete dělat na dálku a dá vám nějakou tisíci korunu do kapsy. Dříve nebo později stejně skončíte na místě, kde si řeknete: Okey, tak já sice pracuju z Thajska, ale mě to stejně nebaví. Pracovně budeš pravděpodobně trávit 20 – 50 hodin týdně, tak pamatuj, že je sakra důležité to, co děláš!
Pusť si celý záznam z Live Streamu
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.