Jak vydělávat peníze copywritingem, tedy psaním textů na zakázku? Tipy a doporučení pro začínající blogery a pisálky. Kde hledat zakázky a jak najít klienty?
Co je copywriting
Copywriting je tvůrčí činnost, při které vznikají čtivé a poutavé texty. Často tyto texty směřují ke koupi určitých produktů či služeb, avšak nemusí to být pravidlem. Člověk, který píše texty na zakázku a pro peníze se nazývá copywriter.
Copywriting, ač tomu překlad spíše napovídá, není o tom, kopírovat cizí texty či je přepisovat. Copywriting je více tvůrčí prací, jde spíše o sesbírání vhodných zdrojů a sesumarizování vlastních závěrů.
Špatný copywriting
Bohužel někteří autoři se nazývají copywritery a jediná jejich činnst je přepisování vzniklých článků jinými slovy – sem tam zkopírují odstavec, sem tam přehází nějaká slova, aby to nevypadalo tak okatě. Tento styl copywritingu vzniká z podnětu vytvořit co nejrychleji (a co nejlevněji) nějaký obsah pro vyhledávače, vytvořit texty s klíčovými slovy, aby vyhledávač web dobře indexoval, ale co se stane ve chvíli, kdy článek čte skutečný člověk (nikoli robot vyhledávač), na to už se nemyslí.
Správný copywriting
Copywriting by měl být více o psaní nových témat, nových pohledů, netradičních a alternativních. Samozřejmě je nutné reagovat na aktuální témata a věnovat se klíčovým slovům, která jsou vyhledávaná, avšak lze to učinit kreativním způsobem než jen strojovým přepisováním již vzniklých textů. Copywriter by měl být jakýmsi vynálzcem textů či kreativním inovátorem textů.
Jednoduše řečeno copywriteři píší texty za peníze. A je už pouze na nich a na zadavatelích práce, jak moc kreativně toto psaní vezmou do své ruky.
- Píšete rádi? Víte, že kromě zakázek si můžete vydělávat také blogováním?!
- Láká vás obsah, ale vidíte větší smysl ve videích? Zkuste článek Jak vydělávat peníze na YouTube?
Jak překonat blok a začít psát
Video, kde sdílím techniku pro copywritery, kteří mají před sebou prázdný dokument a stále jim nepřicházejí správná slova. Jak přimět tělo a mozek, aby jsme začali sypat písmenka z rukávu?
Živnostenský list pro copywritery
Pokud se mluví o copywritingu, většinou se používá ve spojení s živnostníky na volné noze. Není ale pravda, že pro každý copywriting musíte mít živnostenské oprávnění. Řekl bych, že je lepší mít živnostenský list, protože pak se vám pole působnosti v copywritingu rozšíří. Jinými slovy s živnostenským listem získáte více zakázek a bude schopni lépe reagovat na poptávky, cenotvorbu, atd. Je to zkrátka více flexibilní.
Avšak i bez živnostenského listu se můžete věnovat copywritingu. Pamatujte však, že byste měli mít uzavřenou smlouvu se zadavatelem, neboť se jedná o váš příjem (píšete za peníze).
V případě, že copywriting děláte bez nároku na finanční honorář, není nutné mít ani živnostenský list, ani jinou smlouvu.
Kde hledat zakázky pro copywritery
Dnes existuje řada specializovaných portálů, které sdružují inzerenty a copywritery. Pro copywritery jsou to perfektní místa, kde by měli šířit svůj profil a zajímat se o aktuální poptávky. Doporučuji být aktivní a projít si několik portálů. Nabídka je různorodá. Některé portály fungují více jako aukce, jiné spíše jako „ber nebo nech ležet“ či funguje forma diskuze. Registrace je opět většinou zdarma, nemáte tedy co ztratit.
Pokud chcete konečně začít psát texty pro peníze, níže máte portály, které vás spojí s lidmi a ti vám za vaše texty zaplatí.
Mrkněte se na jednotlivé portály a získejte přehled, po čem je aktuální poptávka copywritingu.
Copywriting: Prodávejte texty pěti způsoby
Copywriting patří k jedněm z největším portálů, které sdružují inzerenty a copywritery (případně blogery). Aktuální poptávky po copywriterech najdete na copywriting.cz.
Výhody spolupráce:
- Vyděláváte peníze psaním textů.
- Sami si určite cenu, za jakou chcete psát.
- Prodávat můžete i hotové texty (to, co máte v šuplíku).
- Pokud máte vlastní blog, můžete prodávat i reklamní plochy.
- Lze psát guestblogging a zvýšit si reputaci.
- Registrace zdarma.
Pro výplatu (a některé funkce systému) je nutné si zřídit živnostenský list (stačí živnost volná) či se stát OSVČ.
REGISTROVAT NA COPYWRITINGStovkomat
Stovkomat je portál s mikrozakázky, na kterém existuje také kategorie pro copywriting a psaní textů. Jako copywriter se zde zaregistrujete, vyplníte profil a vyplníte Job (práci), kterou jste ochotni nabídnout. V případě copywritingu to je popis toho, o čem chcete psát, co jste ochotni zpracovat, jaké máte zkušenosti a za jakou cenu normostrany píšete.
Výhody spolupráce
- Psaní textu na zakázku
- Určíte si cenu za 1 NS
- Registrace zdarma
Jak získat další klienty a zakázky
Článek byl vzhledem k rozsahu rozdělen na 2 díly. Druhý díl a další způsoby vydělávání online pro copywritery najdete v odkazu níže.
Přejít na další způsoby výdělku pro copywritery >>
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.