Virgin Galactic se primárně věnuje vývoji a realizaci vesmírných turistických letů. Hovoří se o sektoru vesmírný turismus. Pozornost médií i investorů přitahuje nejen charismatický, úspěšný byznysman a zakladatel Richard Branson, ale také ambiciózní vize a plány Virgin Group, který chce se společností Virgin Galactic doslova otevřít dveře do vesmíru. Čeká nás vesmírná budoucnost a akcie Virgin Galactic (SPCE) raketový růst? Jsou akcie SPCE investiční příležitostí?
Virgin Galactic, společnost založená v roce 2004, je mediálně spíše pozitivně hodnocenou společností, která kolem sebe sdružuje věrné fanoušky i investory. Její plány a vize jsou obdivuhodné, chytlavé, vesmírně obrovské a především tech-sexy.
Pokud budeme stát pevnýma nohama na zemi, musíme si uvědomit, že Virgin Galactic už 16 let (ano 16! let) utrácí stovky milionů dolarů, zatímco jediné co byli schopni vyprodukovat, je letadlo, raketa a udělat testovací (a první produkční) let.
Virgin Galactic je start-up, který se pustil do neprobádané oblasti a pro úspěch potřebuje nejen tvrdou práci, peníze a štěstí, ale také inovativní technologie, ty nejzkušenější lidi z oboru, trpělivost investorů a spoustu omluv a pokory za tragické nehody (které byly a lze očekávat, že mohou nastat i v budoucnu).
Investovat do takové společnosti zní velmi dobře u pivka v hospodě, v době Covid-19 lockdownu to zní dobře také na sociálních sítích. Je to tredy téma, které neodargumentujete čísly a jde tedy spíše o přesvědčení jednotlivců podpořené jejich rozumnými i nerozumnými argumenty.
Investice do akcií Virgin Galactic by přesto všechna měla být učiněna rozvážně a především na základě určitých znalostí.
Společnost Virgin Galactic je však zajímavá nejen z pohledu investičního profitu, ale také pro její podnikatelský plán a realizaci něčeho, kde de facto ještě neexistuje trh. Pro start-upy a podnikatele to je nová učebnice a cesta, která bude (věřím) v budoucnu ukazována jako jedna z těch, které pomohly lidstvu dosáhnout nových milníků.
Proč jsem neinvestoval do Virgin Galactic dříve
Při hledání investičně zajímavých společností na akciovém trhu mi nemohl uniknout netradiční start-up Virgin Galactic. Richard Branson byl již několik let jedním z mých podnikatelských a vizionářských vzorů, které jsem sledoval. Samozřejmě, že jsem četl i jeho knihy jako K čertu s tím, jdeme na to (Screw It Let's Do It) a Byznys v plné nahotě (Business Stripped Bare), kde jsem nahlédl blíže do jeho myšlenek a podnikatelských plánů i realizací.
Když Virgin Galactic vstupoval na burzu v roce 2019, měl jsem sice už nějaké zkušenosti s akciovým trhem, avšak moje strategie byla spíše konzervativní a silně fundamentálně založená. Preferoval jsem akcie Berkshire Hathaway, ETF SP500, Nasdaq, případně manuálně vybrané společnosti s fundamentem, např. Apple, Facebook, Qualcomm, Intel.
Akcie Virgin Galactic byly pro mě velká neznámá. Společnost s plány bez žádných reálných výsledků. Pouze testovací lety, které neindikovaly to, zda společnost uspěje anebo nikoli. Navíc mi přišel vesmírný turismus stále jako velmi vzdálený.
S rozvojem podnikání i investičních aktivit jsem v druhé polovině roku 2020 upravil svoji investiční strategii, která se rozšířila o kategorii spekulativních investičních příležitostí.
To mi dovolilo rozšířit obzory a více se zajímat o dění na akciovém trhu.
Začal jsem pozorněji studovat staré i nové společnosti. V této souvislosti jsem založil i Digitální investiční deník, kde reportuji nejdůležitější události na akciovém trhu a vybrané společnosti, u kterých vidím investiční příležitost.
Nestihl jsem bohužel koupit akcie Virgin Galactic (SPCE) na konci roku 2020 za přibližně 20 USD/akcie. Začátek roku 2021 byl ukázkou neuvěřitelného býčího trhu v segmentu vesmírného průmyslu. Média a částečně i retailoví investoři podpořili tento růst, který vyhnal cenu akcie na 60 USD/akcie.
Naštěstí (pro nové potenciální investory) cena na konci února 2021 propadla až na hranici pod 30 USD / akcie. To je pro mě výborná zpráva a také proto vychází tento podrobný report Virgin Galactic, akcie SPCE.
Do amerických akcií (včetně akcie SPCE) investuji přes brokera DEGIRO. Líbí se mi přehledná platforma, velmi nízké poplatky a české prostředí.
Investování zahrnuje rizika ztrát. Investujte jen takové peníze, které si můžete dovolit ztratit. Investujte opatrně. Článek a veškeré informace slouží ke vzdělávacím účelům a nejsou investičním doporučením.
Report Virgin Galactic, akcie SPCE
V tomto reportu chci sdílet především můj vlastní pohled na společnost Virgin Galactic a její akcie SPCE. Mám je v prioritním sledování a mohu prozradit, že chci do společnosti investovat, ideálně před květnem 2021. Důvody píšu níže.
Jedná se o rozsáhlý report, který dává investorům a případným zájemcům nahlédnout blíže do historie společnosti, jejich úspěchů a neúspěchů.
Zatímco mediální články se kusově věnují určitým událostem, já jsem v tomto reportu chtěl shrnout to nejdůležitější, co je dobré o společnosti Virgin Galactic vědět.
Z vlastní zkušenosti dobře vím, že snadno můžeme přehlédnout kontext a pozornost upínáme ke zpravodajským horkým novinkám. Necháme působit aktuální emoce, které nám zatemní investorské uvažování a vnímání celku.
Tento report má za cíl pomoci vidět Virgin Galactic v celé své kráse i ošklivosti s jejich ambiciozními plány i realizačními neúspěchy. Budu diskutovat a zamýšlet se nad důvody, budu pokládat nezodpovězené otázky a také sdílet můj vlastní názor na případnou investici do akcií Virgin Galactic.
Nejedná se o investiční doporučení. Veškeré informace slouží pouze ke vzdělávacím účelům.
Historie Virgin Galactic
Rok po roku, pojďme projít historii Virgin Galactic, společnosti, která byla založena už v roce 2004, avšak ty největší viditelné milníky přichází až o několik let později. Jak zjistíte, vše trvá skutečně dlouho, podepsané dohody ještě nenaznačují okamžitě spuštěné spolupráce, vývoj je počítán na roky když ne na desetiletí. A zpoždění jsou přirozenou součástí tak ambiciózních plánů jako je vesmírný turismus.
Rok 2004: Založení Virgin Galactic
Richard Branson v rámci podnikatelské činnosti Virgin Group zakládá společnost Virgin Galactic.
Rok 2005: Výroba raketoplánu
Vzniká společnost The Spaceship Company, která bude vyrábět vesmírná plavidla, raketoplány pro komerční lety. Společnost vlastní ze 70% Virgin Group a ze 30% Scaled Composites (zakladatel Burt Rutan, který vyhrál Ansari X Price s tzv. SpaceShipOne).
Virgin Group je společnost Richarda Bransona založená v roce 1989, která zaštiťuje všechny jeho byznys činnosti (Virgin Airlines, Virgin Trains, Virgin Hotels, Virgin Mobile,…).
Přichází objednávka od Virgin Galactic na 5 kusů SpaceShipTwo a 2 kusy WhiteKnightTwo.
Rok 2007: První (ne)úspěšné i tragické krůčky
Raketoplán stále není dokončený.
Tragická nehoda, kdy 3 pracovníci zemřeli při testování motoru. Virgin Galactic se postavil velmi statečně k této tragédii, avšak i tak to mělo velmi negativní mediální dopad.
Navázaná první spolupráce s NASA, resp. prozatím podepsané memorandum s NASA, které má iniciovat budoucí spolupráce. Výsledek se dostavil až v roce 2011, kdy Virgin Galactic získává první malou zakázku za 4,5 milionu dolarů.
Rok 2008: Komunikace vize
První predikce a veřejná prohlášení Richarda Bransona, že během 2 let poletí do vesmíru.
Rok 2009: Investice a plány
Virgin Galactic nemají peníze, hledají investory, domlouvají se s investory z Abu Dhabí, kde mi mohli postavit spaceport.
Rok 2010: Vývoj a strategie
Virgin Galactic dokončil v březnu 2010 stavbu raketoplánu.
Na konci roku 2010 Richard Branson posazuje do Virgin Galactic nového CEO. Zjednodušeně řečeno, to co se dělo ve Virgin Galactic předtím, to byl marketing. Od této chvíle lze považovat Virgin Galactic za společnost, která umí stavět, budovat, inovovat a má vhodné předpoklady, aby naplnila svoji vizi.
V Novém Mexiku USA se Virgin domluvil s vládou, že za vládní peníze postaví spaceport a Virgin si ho pronajme. Tohle domluvil nový CEO, protože má kontakty ve vládě i vesmírném průmyslu.
Nové Mexiko se chce stát Sillicon Valley pro vesmírný průmysl. Je to skvělý model. Zainvestují a nechají spaceport pronajímat, určitě během pár let bude víc společností, které budou využívat. Virgin by si to nemohl zaplatit celé sám – to by mu sebralo cashflow.
Rok 2011: Plány a zpoždění
Richard Branson veřejně oznamuje, že za 18 měsíců Virgin Galactic poletí. Jedná se o další zpoždění oproti plánu.
Rok 2014: Tragédie
Rok 2014 je spojen s tragickou havárií při testování nového palivového systému na SpaceShipTwo při které zemřel co-pilot. Dle vyšetřování se o několik měsíců později prokázalo, že šlo o chybu člověka a nikoli technologie.
Po této tragédii Virgin Galactic přestává prodávat další letenky do vesmíru.
The Spaceship Company ohlásila, že raketoplán SpaceShipTwo je z poloviny hotový.
Rok 2015: OneWeb iniciativa
V roce 2015 Virgin Group ohlásil podporu a investici do projektu OneWeb, což je iniciativa pro vybudování celosvětové internetové sítě skrze nízkoorbitální satelity. V projektu OneWeb je zainteresována mj. také společnost WorldVu Satellites Ltd, Airbus, Softbank, Google, Qualcomm i SpaceX.
SpaceX po spolupráci do roku 2015 se však obrací a vystupuje s vlastním projektem a řešením nazvaným Starlink.
V roce 2020 se koronavirová krize podepsala na finančních problémech projektu OneWeb, který musel vyhlásit bankrot. Nový „majitel“ se však našel v řadách Velké Británie (Brexit), která vystoupením z Evropské unie ztratila přístup k Galileo systému. Investičně se zapojila vláda Velké Británie a indický investiční fond Bharti Global.
Rok 2016: Představení
Virgin Galactic představuje vesmírné plavidlo VSS Unity, interně designovaný a vyvíjený.
Rok 2017: Hledání investice a změny
Virgin Galactic získává možnost investice a fundingu. Některé zdroje uvádí až miliardu či miliardy od investičního subjektu ze Saudské Arábie. Wikipedie uvádí investiční fond Aabar Investments, který má získat 31 – 37% podíl na Virgin Galactic.
Saudská Arábie je země, která je ekonomicky založená na těžbě ropy. Uvědomuje si, že to může být krátkozraké, a proto investuje velké množství peněz do technologií (včetně blockchainu). Snaží se o transformaci. Jedná se o otevřenou iniciativu celé země.
Richard Branson ale další nabídku ze Saudské Arábie odmítá (v roce 2018). Byly tam nějaké problémy s penězi (odkud tečou, kdo je vlastnil, jak k nim přišly, atp.). Při vyšetřování a dohledávání informací pro transparentnost investice dokonce mizeli někteří lidé, jsou podezření na vraždy, atp. Virgin Galactic se proto stáhnul z celé nabídky a definitivně ji odmítl.
V roce 2017 se rozděluje Virgin Galactic a Virgin Orbit.
Virgin Orbit byl založený 2. března 2017.
Virgin Orbit se zaměřuje na na nízkonákladovou spouštěcí službu pro malé satelity pro americkou armádu i další klienty.
Virgin Orbit má 300 zaměstnanců. Skupinu vede Dan Hart, který je víceprezidentem satelitních systémů ve společnosti Boeing.
Cosmic Girl je jméno modifikovaného letadla Boeing 747, které vynáší rakety a umožňuje jejich start ze vzduchu.
Rok 2018: První úspěšný testovací let
První úspěšný testovací let.
Trvalo to 14 let než se Virgin Galactic dostal do vzduchu na předpokládané výškové limity. Navíc to byl let ale bez pasažéra.
Vývoj a dosahování nových teritorií je neuvěřitelně pomalé. To není ale úplně chyba Virgin Galactic, jedná se skutečně o zcela nové přístupy a technologické milníky.
Virgin Galactic vstupuje na burzu.
28. října 2019 byly upsány akcie SPCE na burzu NYSE a Virgin Galactic se stal první veřejně obchodovatelnou společností v oblasti komerčního vesmírného cestovatelského ruchu. Před vstupem na burzu došlo k reverzní fúzi (ke sloučení) se společností Social Capital Hedosophia Holdings. Ta, podle mého průzkumu, získala ve společnosti Virgin Galactic 49% podíl.
Rok 2019: Akcie Virgin Galactic
Společnost Virgin Galactic vstoupila na burzu skrze tzv. SPAC (Special Purpose Acquisition Company). Byl to jeden z prvních SPAC v celé historii Wall Streetu. Proinvestovalo se spoustu peněz za právníky a administraci. Ale bylo to úspěšné. Social Capital poskytl společnosti Virgin Galactic 400 milionovou investicí a přivedlo ji na veřejně obchodovatelný trh.
V podcastu Acquired hovoří o tom, že celý SPAC přišel celkem na 700 milionů dolarů. 275 milionů dolarů byly transakční poplatky, administrativa a právní oddělení. To je ohromná částka, na druhou stranu se vstup na burzu Virgin Galactic i Social Capital vyplatil. Zpětně se hovoří o výborný počin, jak ze strany Virgin Galactic, tak Social Capital.
Social Capital zmiňuju zejména proto, protože chci upozornit na jejich CEO Chamath Palihapitiya. Doporučuji investorům, kteří ho příliš neznají, aby si progooglili. Stál u zrodu Facebooku a byl jedním z vedoucích pracovníků v období 2007 – 2011. Je investorem do Palantiru a Playdom (firmu koupilo Walt Disney). V roce 2011 založil svůj vlastní investiční fond a v roce 2015 ho přejmenoval na Social Capital. Peter Thiel (spoluzakladatel společnosti PayPal) investoval do toho fondu množství peněz a velmi obdivoval práci Chamath Palihapitiya.
První prezentace pro investory ukazovala společnost Virgin Galactic, jak během 3 let přepraví na 1000 pasažérů a příjmy společnosti dosáhnou půl miliardy dolarů.
V říjnu 2019 Virgin Orbit zveřejnil, že podepsal tří letý kontrakt s pilotem Matthew Stannard, který dříve sloužil v Royal Air Force jako testovací pilot ve stíhačkách. Další krok, který jasně směřuje k finálním přípravám na lety do vesmíru.
Rok 2020: Důležité dohody a seniorní změny
V únoru 2020 uvedl George Whitesides, tehdejší generální ředitel, že Virgin Galactic vidí velkou příležitost ve vysokorychlostním cestování a bude chtít integrovat svá letadla do národních systémů vzdušného prostoru. Virgin Galactic je ve spolupráci s americkým start-upem Boom Technology, která prošla Y Combinatorem a je jednou z nejslibnějších společností pro supersonickou technologii.
To společnosti Virgin Galactic jinými slovy umožní také využívat standardní letiště po celém světě a společnost by se tak mohla napojit se na již vybudovanou leteckou infrastrukturu. Ušetřili by velké množství peněz za budování případných spaceportů a poskytlo by to i rozšířené možnosti vzletů a přistávání. Supersonické cestování v rámci překračování hranic států či dokonce cestování mezi kontinenty je relativně blízká budoucnost.
Virgin Galactic spouští možnost zakoupení letu do vesmíru, tentokrát však pouze rezervaci za cenu 1000 USD. Po tradické nehodě v roce 2014 se jedná o opětovné spuštění prodeje vstupenek či můžeme nazvat přímo letenek. Virgin Galactic čekal na dobu, kdy bude ve vývoji dostatečně daleko na to, aby realizace letů byla v relativní blízké době, tj. počítejme max do 2 let.
Na začátku roku 2020 vzniká společnost VOX Space, která má za úkol úzce spolupracovat s Virgin Orbit. Cílem VOX Space jsou vládní zakázky, a to zejména kontrakty ze strany americké armády. Jedná se o tzv. National security military market, který je lukrativní a dokáže přinášet společnosti potřebné peníze. Navíc jedná se o poměrně neobsazený trh.
V květnu 2020 získává společnost VOX Space zakázku v hodnotě 35 milionů dolarů za vynesení 44 malých satelitů během 3 raketových startů.
V červenci byl jmenován do Virgin Galactic nový CEO, Michael Colglazier, který přichází z pozice prezidenta Walt Disney. Doslova 30 let pracoval v zábavném průmyslu (zábavných parcích Walt Disney) a byl zodpovědný za provoz, strategii, komerční a zážitkový rozvoj parků. Virgin bude vlastně taky taková zážitková jízda (let) pro klienty.
V listopadu 2020 je do Virgin Galactic jmenována nová CIO (Chief Information Officer) Alistair Burns. Zvenčí je vidět, že společnost získává velkou organizovanou strukturu.
12. prosince 2020 Virgin Galactic odložil motorový zkušební let a to nikoli z covidových důvodů, ale z technických důvodů. Dle vyjádření nebyla dokončena sekvence zapalovacího motoru.
Zároveň Virgin Galactic uvedl, že vypraví první komerční let ještě v prvním čtvrtletí 2021.
V červnu 2020 byla veřejně oznámena dohoda mezi Virgin Galactic a NASA pro výcvikový program astronautů-cestovatelů. NASA speciálně vytvoří program, který bude zaměřen na trénink a připravenost pro nové orbitální astronauty, budoucí zákazníky-cestovatele, kteří budou chtít navštívit Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).
Další dohoda s NASA v roce 2020 má pomoci vyvinout nadzvukové letadlo. NASA v této oblasti již spolupracuje s v rámci programu Supersonic X-59 se společností Lockheed Martin (LMT).
Virgin Galactic podepsal v roce 2020 memorandum s Rolls-Roys o spolupráci při vývoji technologie pohonu motorů pro komerční letadla s Mach 3. Byl zveřejněn návrh letadla, které by mohlo nést 19 cestujících ve výšce 60 tisíc stop. Zpáteční cesta (letadlo s Mach 3) by měla být možná během jednoho dne u většiny (85%) měst, která jsou cestovatelsky nejatraktivnějších (Londýn, Tokyo, New York,…).
Ve 3. čtvrtletí 2020 Virgin Galactic vykázal ztrátu ve výši 34 centů na akcii s nulovým výnosem, zatímco analytici očekávali ztrátu pouze 27 centů. Následující čtvrtletí byla ztráta 28 centů na akcii.
Finanční výsledky Virgin Galactic 4. čtvrtletí 2020 a výsledky za celý rok 2020 (zde)
Výsledky nebyly uspokojivé a investoři reagovaly výprodejem, akcie SPCE následně klesly o 10%.
Podepsalo se na tom i to, že byl odložen jeden let v listopadu 2020. Celkově tak už došlo k 15tému odložení ze strany Virgin Galactic.
Na konci roku 2020 má Virgin Galactic hotovost ve výši 666 milionů dolarů. To je dost hotovosti na pokračování v roce 2021.
Dle minulých čtvrtletí je Virgin Galactic za 3 měsíce ve ztrátě o cca 70 – 77 milionů dolarů.
Rok 2021: Virgin Galactic poletí do vesmíru
Virgin má již celkem 8 nasmlouvaných pilotů.
Virgin má již 1850 zaměstnanců.
Virgin Galactic buduje seniorní tým – dochází ke jmenování víceprezidenta pro vztahy s investory, víceprezidenta techniky, atp.
17. ledna 2021 byl proveden úspěšný let LauncherOne. Raketa vynesla 10 malých satelitů na nízkou orbitovou dráhu. Jednalo se o zakázku pro NASA. Zajímavostí je, že let byl věnován paměti Eve Branson, mamince Richarda Bransona, která zemřela 8. ledna 2021 s příznaky Covid-19.
V únoru 2021 nastupuje nový finanční ředitel, CFO (Chief Financial Officer), Doug Ahrens a střídá Jon Campagna, která se postaral o přechod ze soukromé společnosti na veřejně obchodovatelnou společnost.
Na začátku březnu 2020 Chamath Palihapitiya (ředitel správní rady) prodal část svých akcií Virgin Galactic, konkrétně 6.2 milionů akcií (v ceně za jednu akcii cca 33 USD). Dle vyjádření peníze použije pro projekt v boji proti klimatickým změnám. Palihapitiya nadále zůstává zainterestovaný ve Virgin Galactic, nadále vlastní téměř 38 milionů akcií.
Michael Ciarmoli, analytik z Truist, je v přesvědčení, že akcie Virgin Galactic jsou na dobré ceně a ohodnotil je pozitivním raitingem s cílovou cenou 50 USD. To získalo poměrně silný mediální ohlas a akcie se odrazily z prozatímního dna 27 USD na 33 USD. Michael předpokládá, že Virgin Galactic dokáže odbavit 50% tržního podílu celého trhu vesmírného turismu. To by mohlo vynést společnosti až 1 miliardu USD do roku 2030. V roce 2021 očekává, že cena akcií půjde nahoru. Nutno poznamenat, že ocenění 50 USD za akcii Virgin Galactic je nejpozitivnější scénář na celé Wall Street. Většina analýz provedených na konci března 2021 směřuje k ceně 39 USD za akcii.
Přestože společnost Virgin Galactic nevykazuje příjmy, analytici ji přisuzují pozitivní hodnocení a býčí sentiment.
Rok 2021 bude zřejmě také ještě ztrátový. Analytici ani investoři neočekávají, že příjmy vyrovnají náklady. Příští rok 2022 už by mohly být ale finanční výkazy více napovídající pro lepší analýzu.
V roce 2021 chce letět do vesmíru sám Richard Branson, který zároveň oslaví 71 narozeniny.
Po proběhnutí letu s Richardem Bransonem chce Virgin Galactic opět otevřít prodej vstupenek. Virgin Galactic nadále chce být první společností, která vypraví ne-austronauta do vesmíru.
V květnu 2021 je naplánovaný další testovací let, který navazuje na dohodu s NASA. To je pro mě osobně milník, před kterým uvažuju o vstupu do akcií Virgin Galactic.
Hypersonické cestování
Virgin Galactic se primárně zaměřuje na vesmírný turismus, avšak nelze si nevšimnout, že Virgin může vstoupit a dle mého názoru nutně vstoupí i na trh hypersonického cestování.
Jedná se o cestování pomocí vesmírného letadla, které je velmi rychlé a dokáže se přemýstit napříč kontinenty za zlomek času (řádově desítky minut). Z New Yorku do Londýna by let měl trvat přibližně 60 minut. Jedná se o tzv. hypersonické mezikontinentální lety.
Virgin spolupracuje v oblasti vysokorychlostního cestování se společností Boeing. V médiích se objevilo, že Boeing plánuje investovat do této spolupráce na 20 milionů dolarů.
Zajímavosti
Technicky řeší Virgin Galactic odlišně startování raket, nikoli konvenčním způsobem s kolmým startem, ale v horizontální poloze, poté co je vynese letoun do výšky několika kilometrů nad zem.
Design interiéru i skafandry byly vytvořeny ve spolupráci se společností Under Armour.
Kabina má 17 oken a 16 kamer.
Výpravy budou z kosmodromu America v Novém Mexiku, USA.
Mnoho technologií a dílů se vyvíjí a vyrábí interně. Při inovativní vývoji je nutné kontrolovat technologii. Proto se raději koupí celá společnost a nedochází ke spolupráci v rámci dodavatel – odběratel. Toto můžeme vidět i u společnosti Tesla (viz blíže v knize Elon Musk) anebo společnosti Apple, který „konečně“ ustoupil od dlouholeté spolupráce s Qualcommem a Intelem.
Akcie Virgin Galactic po vstupu na burzu spadly první týden obchodování o 20%.
Mezi ty, kteří si rezervovali své místo pro let s Virgin Galactic dle neověřených zdrojů patří také Bradd Pitt, Angelina Jolie, Tom Hanks, Stephen Hawking, Paris Hilton a další.
Konkurence
- Rocketplane Limited
- Space Advenures
- Blue Origin (předpokládaný, již jednou odložený, start na 2022)
Jeff Bezos (zakladatel společnosti Blue Origin) se k vesmírnému průmyslu nedostal až v Amazonu, jak se mnozí domnívají. Už dříve byl velmi zainteresován. Na Prinston College byl prezidenten vesmírného klubu. Jeff Bezos oznámil své ukončení v Amazonu na pozici CEO. Změna by měla proběhnout během druhé poloviny roku 2021. Zůstane v poradním orgánu Amazonu. Chce se však věnovat intenzivněji svým dalším projektům. Přestože to nespecifikoval, osobně usuzuji aktivitu na projektu Blue Origin.
Vládní zakázky
SpaceX – hodně spoluprace s NASA a v květnu 2020 poprvé dopravila kosmonauty na ISS pomocí rakety Falcon 9 a lodi Crew Dragon
Boeing – testování lodi CTS-100 Starliner
Lockheed Martin a Airbus pro NASA vyvíjejí kosmickou loď Orion
Rizika
- Technologické problémy
- Technické problémy
- Tragédie a následné negativní mediální vlny
- Odkládání letů
- Zpoždění kvůlu Covid-19
- Finanční prostředky pro provoz na další roky než bude společnost výdělečná
- Zdravotní problémy Richarda Bransona – jeho avizovaný let v roce 2021
- Vstupující konkurence do supersonického cestování (které má potenciál mít rychlejší obchodní monetizační model), a to zejména SpaceX a Blue Origin.
Akcie Virgin Galactic jako investiční příležitost
U společnosti Virgin Galactic není finanční analýza aktuálně příliš uchopitelná. Finanční výsledky ukazují na ztráty a obtížně jsme schopni dnes odhadovat reálný možný zisk z budoucích letů. Společnost je stále ještě u slibů a vizí, realizováno toho je málo. Můžeme zde vidět malou podobnost se společnosti Tesla, u které je také obtížné provádět finanční analýzu, avšak je to mnohem reálnější protože Tesla už je v provozu a lze na finanční výsledky přihlížet více (byť ty vize jsou také astronomické).
Podpora společnosti Virgin Galactic je ze strany investorů i přes nepříliš uspokojivé finanční výsledky enormní.
Ukazatele, které investoři často sledují:
- Tržní kapitalizace: 7,63B
- Income: -273M
- P/B: 11.84
- P/E: N/A
Virgin Galactic je společnost, která aktuálně nemá tržně ověřený obchodní model. Nemá de facto žádný příjem. Jediný příjem byl z prodeje budoucích letenek či rezervací, pokud nepočítáme investiční peníze. Společnost více jak 16 let utrácí peníze. Ano, vyvíjí, buduje a slibuje velkou revoluci v oblasti vesmírných letů a turismu. Avšak reálně na finanční výsledovce vidíme zápory, červená čísla a metriky, které samy o sobě investorovi nedávají důvod pro investici.
Spekulativní investiční příležitost
Investici do akcií Virgin Galactic jsem nazval sám pro sebe jako zajímavou spekulativní investiční příležitost. Je to tzv. public moonshot bet.
Do nedávna byla investice do akcií Virgin Galactic jediný způsob pro běžné a malé investory včetně fanoušků, jak si vsadit na to, že lidstvo bude objevovat vesmírný turismus.
Jinak investovat dříve nešlo, v posledních měsících začínají vznikat i specializovaná ETF na vesmírné projekty.
Akcie Virgin Galactic jsou součástí ETF s názvem Procure Space ETF (UFO) a mají tu největší pravděpodobnost, že budou zařazeny i do dalších případných ETF, které budou vznikat speciálně pro vesmírný průmysl. Akcie SPCE se mohou dostat i do „cestovatelských“ indexů či případně indexů založených na sentimentu jako je např. nedávno vzniklé ETF BUZZ, které akcie Virgin Galactic již obsahuje (téměř 3% z celého indexu).
Shrnutí myšlenek pro investory
Je přihlášeno 600 registravaných, kteří zaplatili plnou cenu za let do vesmíru.
Dalších 1000 zájemců zaplatilo zálohu a je velká pravděpodobnost, že 90% z nich let bude chtít zaplatit a realizovat. Virgin Galactic si na to udělal interní průzkum.
Výzkum ukázal, že existuje 19 milionu lidí, kteří si mohou dovolit utratit jeden milion dolarů za netradiční unikátní zážitek, např. výlet do vesmíru.
Predikce je, že by Virgin Galactic mohl udělat 200 letů a odbavit 1000 pasažérů za rok.
Virgin Galactic postavil znavupoužitelné letadlo, které létá do vesmíru. To je obrovská změna a pokrok. Může to mít skutečně rychlou údržbu. Každý den mohou létat. V jednom letu se předpokládá 4 – 8 pasažérů.
Virgin má velké vize a plány. Reálně však dochází k neustálému odkládání a neplnění časových slibů. Navíc na ně nikdo příliš netlačí, sami si stanovují termíny letů. A přesto je nedokáží splnit včas.
Už je to 16 let a ještě nebyl jediný let s pasažérem-turistou. Virgin Galactic vznikla v roce 2004.
SpaceX existuje od roku 2002 a už létá pravidelně do vesmíru. Udělala mnohem větší pokrok, navíc za kratší čas. Nutno ale zmínit, že SpaceX má ale 10 miliard od vlády na vládní kontrakty. Má ohromné množství peněz. SpaceX má 7000 zaměstnanců. Virgin Galactic mělo do nedávna pouze 700 zaměstnanců (dnes 2021 již 1750 zaměstnanců). Virgin Galactic je v porovnání se SpaceX skutečně jen malý start-up.
SpaceX má trh, který existuje – vládní zakázky. Virgin Galactic objevuje zcela nový trh – vesmírný turismus.
Virgin utratí na 200 milionů dolarů ročně za provoz a testování. Potřebují už co nejrychleji spustit nějaký trvalý monetizační model, který jim přinese peníze či dá větší důvěru od investorů pro jejich dlouhodobé plány a útraty.
Velká otázka je, kolik dalších let budou potřebovat na to, aby z toho udělali výdělečný byznys?
Upřímně, další zpoždění jsou velmi pravděpodobná. Už začátek roku 2021 nejde úplně podle plánu a zřejmě v 1Q 2021 nebudeme svědky prvního komerčního letu.
Virgin Galactic má dost hotovosti na přibližně 2 až 2,5 roku fungování a vznik výdělečného byznys modelu.
Co investoři oceňují na Virgin Galactic je to, že investice není symetrická. Existuje tu velká příležitost růstu, nelineárního růstu. Jinými slovy buď cena akcií vystřelí ohromně nahoru anebo spadne na nulu. Šance jsou ale vyrovnané. Přitom ale potenciál pokud to skutečně vyroste je mnohem větší než případná možná ztráta.
Do akcií Virgin Galactic (SPCE) investuji přes brokera DEGIRO. Líbí se mi přehledná platforma, velmi nízké poplatky a české prostředí.
Investování zahrnuje rizika ztrát. Investujte jen takové peníze, které si můžete dovolit ztratit. Investujte opatrně. Článek a veškeré informace slouží ke vzdělávacím účelům a nejsou investičním doporučením.
Doufám, že se vám tento report líbil a splnil očekávání. Napište mi, co si myslíte vy. Virgin Galactic je dle mého názoru pozoruhodná společnost, kterou je vhodné pozorně sledovat, a to nejen z investičních důvodů, ale také pro inspiraci v podnikání a práci s dlouhodobými vizemi včetně neustálého překonávání překážek na cestě k cíli.
Zájemci mohou nahlédnout dále do Digitálního investičního deníku.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.