Facebook patří mezi největší sociální sítě světa a díky tomu nabízí široké pole možností každému, kdo se chce nějakým způsobem zviditelnit. Co víc, nabízí i možnost vydělávat. Ať už máte rozjetou firmu nebo třeba jen nabízíte nějaký vlastnoručně vyrobený produkt, Facebook vám může pomoci. Jak vydělávat na Facebooku a jaké nástroje k tomu použít?
Je Facebook vhodnou sociální sítí pro podnikání?
Facebook je nejrozšířenější sociální síť na světě a v České republice drží prvenství před Instagramem, YouTubem, Twitterem i LinkedIn. Statistiky uvádějí, že se na Facebooku nejvíce sdružují lidé ve věku 20 – 40 let. Pokud je vaše cílová skupina v tomto věku, má pro vás Facebook jako sociální síť a komunikační kanál velký potenciál.
Kdo Facebook nejvíce využije?
- E-shopy
- Blogeři
- Freelanceři (programátoři, grafici, fotografové, video tvůrci, copywriteři, atd.)
- Influenceři
Je stále běžnější, že na Facebooku se prezentují další obory, výjimkou nejsou advokátní kanceláře, soukromá lékařská centra, umělecká centra, kulturní projekty, cestovní kanceláře, atd.
Hodně zjednodušeně řečeno, pokud prodáváte zboží anebo služby, Facebook vám dost možná může v podnikání a prodejích pomoci. Facebook je především o marketingu. Přímý prodej jde kupředu, ale stále je to platforma pro obsah. Pokud hledáte pouze přímý prodej, ideálně přeskočte k PPC reklamám.
Jaký obsah může vydělávat?
Mnoho lidí se dneska zajímá o to, jak vydělávat na internetu, jak vydělat na sociálních sítích, a co pro to podniknout. Jak je na tom Facebook? S určitou mírou píle může na Facebooku vydělávat každý. Stejně, jako v běžném životě, je k tomu ale třeba pevná vůle a trpělivost (upřímně, problém je, že většina z nás nemá potřebnou vůli a trpělivost). Pokud nevyjde hned první kampaň, není třeba házet flintu do žita. Na dobré věci je totiž třeba si počkat a učit se z chyb a neúspěchů.
Kanály prezentace na Facebooku
Facebook dnes umožňuje několik způsobů, jak se na své sociální síti prezentovat. Nejběžnější jsou osobní facebook profily. Pokud nejsme celebritou, případně inluencerem, svůj facebook profil budeme spíše chtít pro naše soukromé aktivity.
Pro podnikání a vydělávání peněz tak využijeme Facebook stránky. Založit Facebook stránku může každý. Díky této stránce můžeme dát na jedno místo všechny důležité informace o našem prodávaném produktu, naší značce, službách, které poskytujeme, atd. Naším cílem pak bude přinášet zajímavý obsah a v ideálním případě bude růst počet sledujících této stránky (ti, kteří označí stránku jako Líbí se mi). Nevýhoda Facebook stránek je to, že algoritmus Facebooku příspěvky tlačí spíše dolů nežli nahoru ve feedu (na zdi) a tak se ukazují velmi malému počtu. Jedná se např. o 1% – 5% z celkového Liků na stránce.
Oblíbené se tak staly Facebook skupiny. Jedná se spíše o komunikační kanál a hromadný chat s příspěvky a komentáři. Nejde ani tak o prezentaci výrobků a služeb, jako diskutování nad tématy, sdílení zkušeností, rad, tipů a doporučení. Facebook algoritmus má rád diskuze a komentáře a příspěvky skupin, do kterých uživatel vstoupil, mu Facebook předsouvá na horní místa na jeho zdi (feedu). Některé Facebook skupiny se tak staly více prodejní (lidé stále vymýšlí způsoby, kde a jak je nejefektivnější marketovat a vydělávat).
Základní tipy pro úspěšný obsah
Kvalita konkrétního facebookového profilu či stránky je prvním klíčem k úspěchu. Ať už něco prodáváte nebo píšete blog, facebooková stránka by měla působit osobně, rozpoznatelně a přehledně.
Je třeba být odlišitelný od konkurence. Vyzkoušet můžete efekt fialové krávy, což je marketingová technika od Setha Godina.
Co se týče konkrétního obsahu, můžete se zaměřit buďto na prodej například vlastních výrobků nebo na stránku s určitým zaměřením, díky níž můžete nějaký ten výdělek rovněž získat.
Produkty tedy můžete prodávat přímo skrze Facebook, nebo díky němu na tyto produkty odkazovat, ať už budou přímo vaše, nebo někoho, s kým navážete (placenou) spolupráci.
Nikdy nezapomínejte uvést potřebné informace o sobě, o zaměření stránky nebo o produktech, stejně jako kontaktní informace.
Pokud vedete Facebook skupinu, pak je důležité mít určitá pravidla. Vhodné je také nastavit vstupní otázky pro nově příchozí členy. V případě, že máte hodně členů ve skupině, zvažte, zda neurčit více správců skupiny, aby vám pomáhali s filtrování nevhodného obsahu (spamu v rovině nevyžádaných obchodních nabídek, prodeje, atp.).
Jak získat návštěvnost a fanoušky
Dobrým obsahem anebo placenou reklamou. V zásadě jsou na Facebooku k dispozici tyto způsoby získání fanoušků.
Návštěvnost stránek a aktivita fanoušků je pro účely výdělku nepostradatelná. Proto se obsah i různé facebookové strategie točí právě kolem zvýšení návštěvnosti.
Chci nakoupit fanoušky levně. Funguje tato strategie?
Dost možná už jste slyšeli o tom, že se dají vydělat peníze za like na Facebooku. Tato problematika ale není úplně jednoduchá a je třeba vědět, jak návštěvnost stránek proměnit ve výdělek.
Koupit si lajky na Facebooku lze, dokonce je to dost levné (např. 1 like = 1 Kč). Problém ale je, že fanoušci jsou dost často fake účty, nereálné účty, či účty, které nejsou z ČR ani okolních zemí (jsou např. z Indie, Bangladéše).
Na první pohled tak vaše stránka může působit, že má 11 tisíc fanoušků, ale když se člověk podívá na příspěvky, najde tam 3 lajky, sem tam 8 lajků, 0-3 komentářů. A během 2 minut poznám, že jde o nakoupené fake fanoušky.
Tito fanoušci vám navíc nijak nepomohou s prodejem, naopak Facebook algoritmus vám začne snižovat rating, protože nepíšete zajímavé příspěvky, na které by fanoušci reagovali lajkem anebo komentářem. V dalším důsledku to znamená snížení procenta zobrazení vašeho dalšího příspěvku. Tak pozor na to!
Kvalitní obsah
Facebookové stránky, které mají za cíl vydělávat, by měly být promyšleny do posledního detailu. Veškeré fotografie by měly mít dobrou úroveň, obzvláště pokud se jedná o nějaké konkrétní produkty, které chcete prodat.
Text by měl mít, jak se říká, hlavu a patu, být vtipný, nebýt příliš dlouhý, a hlavně umět zaujmout a podnítit k aktivitě. Pokud to okolnosti umožňují, ideální je najmout si profesionálního copywritera nebo někoho, kdo to se slovy dobře umí. Takové příspěvky fanoušky více zapojí a zvýší se i jejich dosah. Co se týče počtu fanoušků na stránce, lepších dosahů lze docílit při počtu 1000 fanoušků a více.
Příkladem chytlavého obsahu je Facebook stránka Čili Chili.
Pamatujte, že kvalitní obsah by měl vyvolat nějakou akci. Like, komentář anebo sdílení. Algoritmus Facebooku má nejraději, když se příspěvek dostane na tzv. 2 úroveň – to jest, mimo okruh přímých sledujících. Cílem tedy pro vás je, aby dal lajk, komentář nebo sdílení někdo, kdo není fanouškem vaší stránky. Toho nejčastěji docílíte, když příspěvek někdo bude sdílet na své vlastní zdi anebo v rámci messengeru pošle svým kamarádům.
Způsob získávání fanoušků kvalitním obsahem je organickou cestou budování fanouškovské základny. Je to cesta ve většině případů pomalá a velmi náročná na produkci. Zároveň ale přitahujete ty lidi, kteří mají mnohem větší pravděpodobnosti, že udělají nějakou akci na vaše příspěvky.
Reklamní kampaň
Dalším způsobem, jak získat fanoušky, je spustit reklamní kampaň. Ta je zároveň nejrychlejší cestou, jak z fanoušků udělat zákazníky, kteří zaplatí za produkt či službu.
Co to znamená, když se řekne facebooková kampaň a jak vydělávat na Facebooku jejím prostřednictvím? Jedná se o reklamu, která vám může pomoci oslovit širší okruh uživatelů této sociální sítě a zajistit tak případné zájemce o vaše produkty.
Každá kampaň je zaměřena na nějaký cíl podle toho, co je pro vaše účely nejlepší. Ujasněte si tedy, co má vaše reklama splňovat. Jednotlivé kampaně mohou být zaměřeny na:
- Dosah (ukázání reklamy co největšímu počtu lidí)
- Povědomí o značce (aby lidé o značce věděli, rozpoznali ji)
- Návštěvnost (povzbuzení lidí k navštívení a sledování webu dané značky)
- Propagace stránky (za účelem nasbírání nových liků)
- Konverze (slouží k podnícení aktivity na daném webu, k nákupu zboží)
Každá kampaň má strukturu a její součástí je sada reklam. Můžete tak vytvořit několik reklamních sad a ty spouštět. Facebook reklamy umožňují také A/B testování, ať už v rámci různých obrázků či textů. K vytvoření dobře cílené kampaně je zapotřebí specifických nástrojů Facebooku, o nichž bude v tomto článku ještě řeč.
Cílení reklamy
Díky tomu, že má Facebook o svých uživatelích velké množství informací, dokáže reklamu zacílit tam, kde to má smysl – využívá umělou inteligenci a vlastní interní A/B testování. Využívá k tomu především demografické údaje, ale také údaje o aktivitě uživatelů a o tom, na co klikají a jaké stránky nebo jaký obsah je zajímá.
Facebook jako největší sociální síť na světě má obrovské množství informací o jednotlivých uživatelích. Díky tomu dokáže cílit reklamu efektivněji než kterýkoli jinž reklamní kanál. Pokud potřebujete pro své podnikání cílenou reklamu, Facebook je pro vás tím pravým nástrojem!
Právě cílení je velkou výhodou pro každého, kdo chce začít na Facebooku vydělávat, a to platí i pro začátečníky. Můžete si přesně definovat cílení na uživatele dle pohlaví, lokality, věku i zájmů. Tímto způsobem lze oslovit:
- Stávající zákazníky
- Uživatele s podobnou aktivitou, jakou mají stávající zákazníci
- Uživatele, kteří si prohlíželi konkrétní produkt
Facebook doporučuje jednotlivé možnosti kombinovat, aby výsledky cílení byly opravdu relevantní. Zároveň by však nemělo být kritérií až příliš moc, protože to by vedlo k užšímu okruhu uživatelů vhodných pro zacílení reklamy.
Reklamní nástroje Facebooku
Pojďme se nyní podívat na konkrétní nástroje, jejichž hlavním úkolem je efektivní a cílená reklama. Díky tomu dokážeme svůj produkt nebo službu prezentovat správnému okruhu lidí a tím zvýšíme počet prodejů. Vydělávat na FB lze různě, ale reklama patří mezi nejčastější způsoby.
Reklama na Facebooku je pochopitelně náš náklad, ale ve finále uskutečníme více prodejů. Toto samozřejmě nelze generalizovat a připomeňme si, že existuje velké množství těch, kteří spustili a provozovali reklamu na Facebooku, která se neobrátila v zisk.
Facebook Business Manager
Facebook Business Manager je ve zkratce nástroj, díky němuž je možné spravovat administraci konkrétní inzertní facebookové stránky nebo několika stránek najednou. Do Business Manageru je třeba se zaregistrovat, respektive si v něm založit účet a zároveň mít přístup ke všem spravovaným stránkám. Tento nástroj je zdarma a umožňuje sledování aktivity na jednotlivých stránkách, správu reklamy i práci se správci jednotlivých skupin.
Pokud používáte v internetovém prohlížeči rozšíření Adblock, pro správnou funkci Facebook Business Manageru je potřeba si ho vypnout.
Facebook Ads
Tento reklamní formát Facebooku využívá platebního modelu PPC (pay per click), tedy platbu za proklik. Pokud stránka FB zobrazuje odkazy na externí stránky, stanovuje se tzv. cena za proklik, tedy navštívení odkazu právě prostřednictvím Facebooku. Využívá se i PPV, což znamená „pay per view“, tedy platba za zobrazení.
Reklama se obvykle objevuje v pravém panelu facebookové stránky a je cílena dle již zmíněných kritérií (věk, pohlaví, bydliště, zájmy atd..). Formát reklamy může být různý, ať už se jedná o obrázek, video, prezentaci atd.
Jaká je cena za proklik a za zobrazení?
- Minimální cena za proklik je 0,01 USD
- Minimální cena za 1000 zobrazení je 0,01 USD
Součástí facebookové reklamy je i Správce reklam, v němž lze nastavit všechny potřebné parametry. Jedná se o výchozí rozcestník pro tvorbu reklamy jak na Facebooku, tak na Instagramu, Messengeru či Audience Network.
Ve správci lze vytvářet zmiňované kampaně, vybírat okruh uživatelů, jimž se bude reklama zobrazovat, tvořit rozpočet, vzhled reklamy atd. Součástí je i přehledná analýza toho, jak si daná reklama a kampaň vedou. Facebook nabízí pro tyto účely podrobný návod, takže se zde bez problému zorientují i začátečníci.
Obecně se ale doporučuje pro větší projekty najmout někoho, kdo už má s tvorbou facebookových kampaní zkušenosti a marketing či prodej na Facebooku je pro něj denním chlebem. Můžete hledat pod klíčovým slovem správa sociálních sítí.
Facebook Pixel
Facebook Pixel je velice důležitý nástroj, který pomáhá sestavit okruh relevantních uživatelů pro účely vaší reklamy. Instalací Facebook Pixelu získáte kód, respektive část kódu, který je určen pro vložení do kódu vaší stránky či e-shopu. Díky tomuto kódu lze budovat množinu lidí, kteří navštívili váš web a mohou se tak stát primární cílovou skupinou.
Tato množina lidí se nazývá WCA (Webside Custom Audience) a nabízí potřebné informace o daných uživatelích. Budete například vědět, jaké akce daní zákazníci na vašem webu prováděli (zda si jej jen prohlíželi, dali věci do košíku nebo něco koupili a podobně.).
Další způsoby, jak vydělávat na Facebooku
Facebook využívá i řada webových magazínů a blogů, které v rámci placené spolupráce s inzerentem publikují spozorovaný příspěvek na Facebook stránku či do Facebook skupiny.
Podobně fungují i influenceři, kteří využívají Facebook jako svůj další kanál komunikace s fanoušky. V případě jednání s inzerentem o placené spolupráci, mohou nabídnout i příspěvky na Facebooku. Pro influncery a novodobé blogery je tak vhodné být na více sociálních platformách a ideálně mít i svůj web anebo blog.
Nemusíte být influencer a mít předem domluvené placené spolupráce. Jako bloger/ka můžete využít např. affiliate spolupráce, kde získáte provizi z prodeje (obvykle 5% – 15%). Věnujte ale dostatečnou pozornost tomu, aby vkládané nabídky byly pro fanoušky užitečné a nikoli jen vlezle prodejné.
Pokud někdo vytvořil početnou FB skupinu, lze uvažovat i o prodeji. Ten zajistí jednorázový výdělek a je vhodný pro ty, kteří cítí, že jejich podnikatelské aktivity míří jinou cestou.
Prodávejte i bavte
Jestliže je pro vás Facebook prostředníkem k prodeji, využijte jeho specifického postavení. Je to totiž trochu jiné prostředí, než klasický e-shop nebo webové stránky a s tím je třeba počítat. Vaše příspěvky by proto měly hlavně zaujmout a pobavit, protože lidé si na Facebook chodí odpočinout, prohlížet, bavit se.
Ať už se ptáte na to, jak vydělávat na Facebooku, jak vydělat na Instagramu nebo třeba jak vydělat na YouTube, vždy je třeba nespoléhat se jen na zmiňované reklamní nástroje, ale hlavně na vlastní invenci a zajímavý obsah. Kreativní a odvážní zájemci mohou zkusit sociální síť TikTok, která získává na popularitě.
Nezapomeňte, že Facebook je de facto pouze forma (platforma), do které vy zasazujete obsah. Lidé dnes mají rádi Facebook a tráví zde velké množství času. Toho využijte a produkujte obsah, který lidé na Facebooku chtějí vidět.
Nezapomeňte ale, že ani dobrá práce sama za sebe nemluví a sama se neprodává. Určitý marketing a šíření slova je v dnešní době nezbytný.
V rámci týmu portálu DigitalniNomadstvi.cz jsme zpracovali tento článek, aby pomohl začínajícím podnikatelům a digitálním nomádům. Věříme, že pomůže, dá inspiraci a předá užitečné rady, které využijete.