Anderse Ericksona jsem poprvé poznal, když ho YouTube vybral v oblasti Creator Spotlight jako jednoho z talentů. Anderse je barman, který dokázal dostat své kreativní řemeslo za hranice tradičních i netradičních barů a nočních podniků. Své umění dostal velmi blízko klávesnice, kamery, počítače a cloudu. Na internetu začal být aktivní zejména až po květnu 2020, tedy v době celosvětové karantény (lockdownu) v souvislosti s rozšířením pandemie koronaviru Covid-19. Barmani de facto ztratili svoji práci. Museli se adaptovat. Pro mě je to dokonalá ukázka toho, jak se tradiční pracovní pozice barmana dokázala dostat do digitálního prostředí internetu.
Práce barmana
Každým dnem existuje stále více pracovních pozic, které se osvobozují z nutnosti trávit čas na jednom konkrétním místě (často kanceláři).
Práce barmana může být mnohem flexibilnější a svobodnější než se mnozí domnívají. Barman si může vydělávat nejen mícháním koktejlů, ale také např. zprostředkovaným prodejem, affiliate anebo učením míchání nápojů online.
Podívejte se na užitečná a přitom velmi poutavá videa s návodem, jak připravit alkoholické míchané nápoje.
Anders Erickson ještě nemá obrovsky velký počet fanoušků, avšak zapojení jeho komunity a sledovatelů je velké, silné a aktivní.
- Na Facebooku 589 lidem se stránka líbí a 750 ji sleduje. Průměrně má však 25 – 40 lajků na jeden příspěvek.
- Na Instagramu má 9600 followers a často má přes 1000 lajků na fotce.
Zatímco na Facebooku a Instagramu je Anders aktivní až od června 2020, tak YouTube má založený od roku 2011 a zde má téměř 100 tisíc sledovatelů. Je zde vidět velmi zaměření na primární platformu. Poučení pro nás, nesnažme se být všude na sociálních sítích, vyberme si jednu primární sociální síť. Ostatním se věnovat můžeme také, ale ideálně podružně.
Anders Erickson má jednoduché webové stránky. Skutečně nic složitého, 3 čisté stránky (úvodní, o mně, kontakt), odkazy na sociální média a sběrač e-mailů. Vše, co má na webu, něčemu slouží. Je to efektivní minimalismus v praxi.
Zdůrazním, že přestože veškerou svoji kreativní tvorbu směřuje na sociální média (YouTube, Instagram, Facebook), tak má své vlastní webové stránky. To je přesně to, co doporučuji každému kreativci – mít vlastní webovou stránku minimálně jako určitý rozcestník a sběrač kontaktů.
Výdělek barmana na internetu
Co bych rád vyzdvihnul je, jak skvěle Anders Erickson pracuje s YouTube. Sledujte popisky videí. Můžete si všimnout, že vždy připojuje používané nástroje a předměty. Pro případné zájemce odkazuje, kde nástroj koupit na Amazonu, připojí affiliate odkaz a získává tak provizi za zprostředkovaný nákup.
Obdobně dává čtenářům a sledovatelů možnost zakoupit přímo alkoholické nápoje na jedné z partnerských stránek, kde si dokonce vytvořil kolekce. Velmi zajímaný model e-shopu.
Anders Erickson má skvěle propracované scénáře videí a je zřetelné, že produkci videa má velmi dobře zvládnutou. Každé video má nejen praktický obsah, ale je také poutavé a plné zajímavostí. To diváky doslova přitahuje.
Jeho schopností není tedy jen příprava alkoholických nápojů a barmanství, ale také video produkce, post-produkce (nutno zmínit, že něco také deleguje).
Práce barmana už dávno nemusí být spojena pouze s konkrétním podnikem v konkrétním městě. Jazyk barmanů je de facto stejný skrze všechny země. Cuba Libre, Piňa Colada, Mojito, Sex on the Beach, nápoje, kterým každý rozumí a všude se dělají relativně stejně. Pracovní pozice barmana je neuvěřitelně nakloněna k tomu, abychom mohli nezávisle cestovat po světě třeba i jako digitální nomád.
Nemusíme si nutně vždy hledat práci barmana na místě, ale můžeme se pustit na internet a posunout barmanství digitálním směrem. Může to být po vzoru Anderse Ericksona, který točí YouTube videa receptů nápojů a připojuje, kde koupit vybavení a nástroje. Anebo můžeme vytvořit online kurz míchání drinků nebo rovnou barmanskou online školu. Nic takového jsem v České republice ještě nenašel a myslím, že tu příležitosti rozhodně jsou.
Pokud jste na cestě přechodu z tradičních prací do kreativních činností, které jsou spojeny s internetem a vyděláváním peněz přes internetu, inspirujte se členskou sekcí, kde se těmto tématům věnujeme.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.