Amazon nabízí řadu způsobů, jak jeho prostřednictvím vydělávat prodejem zboží. Často se dočtete, že je určen spíše pro větší podnikatele a zavedené podniky, ale šanci mají i malé podniky a živnostníci. Podnikání na internetu a konkrétní oblast prodej na Amazonu si oblíbili digitální nomádi, kteří získali obrovskou svobodu a jsou páni svého času. Je však třeba vědět, co by měl váš produkt splňovat, jakou cestou se vydat a jaké nástrahy se zde mohou skrývat. Pro zvládnutí všech specifických požadavků je třeba investovat čas i energii, ale pro rozšíření zákaznické základny je Amazon určitě skvělou záležitostí. Navíc – podnikat se zde i jinými způsoby (například nákupem akcií). Co je pro podnikání na Amazonu potřeba, jak vydělat na Amazonu, lze to vše odbavovat jen z mobilního telefonu a jak je to s placením daní?
Amazon je maloobchodním velikánem
Než se vůbec pustíte do podnikání prostřednictvím tohoto obchodního gigantu, měli byste znát základní fakta o jeho chodu i vzniku.
Obrovské „online dítě“ amerického podnikatele Jeffa Bezose vzniklo v roce 1994 a bylo jedním z prvních svého druhu. Amazon sdružuje obchodníky z celého světa a nabízí rozličnou škálu zboží.
Krom toho nabízí i různé druhy služeb a neustále expanduje do různých nových odvětví. V loňském roce se tento internetový obchod dostal i na český trh, díky čemuž je pro české podnikatele a investory ještě lákavější.
Možnosti prodeje zboží na Amazonu
Jak prodávat na Amazonu? Existuje několik způsobů, jaký typ zboží zde nabízet a jak jej expedovat. Obecně vzato se může tento typ obchodování jevit jako ideální a nízkonákladová cesta k expanzi na zahraniční trh.
Pokud jste doposud prodávali zboží přes klasický e-shop, možná jste se potýkali s tím, že není dostatečně vidět ve vyhledávání v Googlu a jeho návštěvnost není taková, jakou byste si přáli. Srovnávače jako Zbozi.cz a Heureka.cz nezajistí ani na 10 milionovém trhu zázraky.
Díky Amazonu se dostanete na trh s více než 300 miliony zákazníků. Je samozřejmé, že je zde velká konkurence, ale se správným přístupem má zboží šanci uspět.
V první řadě je třeba si ujasnit, jaký druh zboží budete prodávat.
Může se jednat o:
- Prodej cizí značky
- Prodej produktů získaných ve slevě (produktová arbitráž)
- Prodej vlastní značky
Prodej cizí značky
Pokud uzavřete dohodu s konkrétním výrobcem, můžete na Amazonu obchodovat se zbožím značky, která vám nepatří. V tomto případě lze využít především velkoobchodních produktů. Výhodou tohoto typu prodeje je, že při prodeji známé značky budete mít už od začátku důvěru zákazníků a zároveň můžete využívat již stanovenou prodejní strategii, popis značky atd.
Velkou nevýhodou však bude to, že přijdete o prodejní exkluzivitu. Stejné produkty totiž mohou prodávat další zástupy prodejců. Musíte rovněž dodržovat pravidla daného velkoobchodu včetně stanovení cen, počtu odebíraných kusů a podobně.
Prodej produktů získaných ve slevě
Další způsob, jak na Amazonu vydělat, je prodej produktů, které jste získali ve slevě. Opět tedy prodáváte cizí značku, ale vašim cílem je daný produkt získat za co nejnižší cenu a poté jej výhodně prodat. Tento model rovněž využívá mnoho prodejců a konkurence je vysoká.
Prodej vlastní značky
S prodejem vlastní značky odpadá problém s nařízenými pravidly od velkoobchodníků i problém s konkurencí. Vlastní značka bude vždy originálem, který budete na Amazonu nabízet jako jediný prodejce. Nezáleží na tom, zda budete produkt sami vyrábět, nebo si jej necháte vyrobit někde jinde.
V případě tohoto typu prodeje může obchodník určovat cenu dle svého uvážení a celkově je oproštěn od mnohých obstrukcí spojených se spoluprací s cizími značkami.
Začíná však od nuly a musí si své jméno vybudovat.
Logistika
Typy zboží, které je možné na Amazonu prodávat, už jsme probrali. Nyní se podívejme na to, jakým způsobem lze zboží expedovat.
Rozhodovat se můžete mezi dvěma typy logistiky zboží:
FBM (prodejce si sám zajišťuje logistiku)
FBM neboli Fulfillment by Merchant je systém, při němž si logistiku řídí prodejce sám. To znamená, že jej expeduje z vlastního skladu a na své náklady. S tím souvisí i řešení reklamací, vracení zboží a podobně. Hlavní výhodou je to, že si sami zodpovídáte za svou pověst a nejste nijak závislí na Amazonu. S tímto způsobem expedice se pojí i nižší poplatky. Nevýhodou je, že se zákazníci spoléhají spíše na produkty, které expeduje přímo Amazon.
FBA (logistiku přebírá Amazon)
FBA neboli Fulfillment by Amazon je prodej skrze logistické služby Amazonu. Úkolem prodejce je v takovém případě pouze zaslat zboží do některého ze skladů Amazonu (v předem dohodnutém množství) a Amazon se poté stará o veškerý servis. Tuto službu má Amazon zpoplatněnou, dané částky strhává z peněz za prodané zboží. Výhodou je hlavně kvalitní a osvědčený servis pro zákazníky a tím i větší šance na to, že si vyberou právě váš produkt. Nevýhodou jsou vyšší poplatky za tuto službu.
Jak začít obchodovat
Pokud se prodejce rozhodne obchodovat na Amazonu, musí počítat s několika základními pravidly, různými poplatky i tím, že to chvíli potrvá, než všechno poběží hladce. Samozřejmě je třeba počítat s tím, že úspěch na Amazonu není jistotou a cesta k němu je dlážděna mnoha obstrukcemi.
Před registrací obchodu na Amazon je třeba zodpovědět několik základních otázek:
- Co budu prodávat?
- Zajistím si vlastní logistiku nebo budu spolupracovat s Amazonem?
- Jaký zvolím marketing?
- Budu schopen pokrýt poplatky pro Amazon?
Praktické zkušenosti s prodejem na Amazonu jsou k nezaplacení, a tak je ideální se inspirovat u prodejců, kteří už na Amazonu úspěšně (ale i neúspěšně) obchodují. Velmi cennou radou je například předběžný průzkum toho, jaké zboží se na Amazonu prodává nejlépe a co naopak nemá smysl.
Bestseller List
K výběru vhodného produktu pro obchodování na Amazonu je skvělou pomůckou tzv. Bestseller List. Ten ukazuje nejlépe prodávané zboží a je veřejně dostupný přímo na stránkách Amazonu.
Můžete se podívat buďto na celkový seznam, nebo na nejprodávanější zboží v jednotlivých kategoriích. Je zde také seznam nejoblíbenějšího zboží ve Wish listech zákazníků nebo zboží, jehož prodej se navýšil nejrychleji.
Poplatky a registrace
Amazon vyžaduje po jednotlivých prodejcích hned několik typů poplatků.
Tím prvním je paušální poplatek, který se platí každý měsíc a momentálně činí 39 euro. Dále platíte této společnosti provize z prodeje, které se pohybují v rozmezí 6 – 15 % s tím, že u většiny zboží platí ta nejvyšší šarže.
V případě, že zvolíte typ expedice prostřednictvím FBA, ke stávajícím poplatkům musíte připočíst i poplatky za tuto službu.
Registrace na Amazonu není úplně jednoduchá. Přímo na stránkách společnosti musíte vyplnit všechna požadovaná pole s tím, že k tomu potřebujete hned několik dokumentů. Dříve stačila jen občanka, IČO a číslo karty, dnes už toho ale Amazon vyžaduje mnohem více.
Musíte si připravit například zakladatelskou listinu vaší společnosti (v AJ nebo jiném světovém jazyce), výpis z obchodního rejstříku, výpis z bankovního účtu společnosti i údaje o společnících. Po prvním kroku pak musíte získat povolení pro prodej ve zvolené kategorii, k čemuž jsou mnohdy vyžadovány další dokumenty.
Daně z podnikání na Amazonu
S daněmi je to, co se týče prodeje i nákupu zboží, poněkud složitější. Záleží totiž na tom, zda jste plátce či neplátce DPH a také na jakém trhu obchodujete. Je například rozdíl, pokud obchodujete v rámci EU nebo v Americe.
Například pokud jste neplátcem DPH a chcete prodávat zboží v Americe, DPH se vás nijak netýká. V USA totiž nic takového jako DPH není, a i když se objeví na faktuře vydané Amazonem, nic platit nemusíte. Pro prodej v Evropě už je to složitější a záleží na cílové zemi. DPH platíte většinou v případě, že se dostanete na určitý obrat, u nějž už se k daním přihlásit musíte.
Pokud naopak nakupujete zboží na Amazonu za účelem podnikání, opět záleží na zemi, z níž zboží máte a kam a do jakého skladu jej posíláte. V některých případech je tak možný nákup bez DPH nebo odpočet DPH na firmu
Účetní a daňové záležitosti doporučuji konzultovat s odborníkem. Informace v článku jsou výhradně pro studijní účely.
Obchodování s akciemi Amazonu
Jak už bylo řečeno hned v úvodu, na Amazonu lze vydělávat i jinak než přímo prodejem zboží. Jako lukrativní možnost se nabízí nákup a prodej akcií. Když se podíváte na vývoj akcií Amazonu, zjistíte, že jejich hodnota naskakuje poměrně vysokým tempem.
Akcie Amazonu najdete pod tickerem AMZN a bližší informace můžete najít na screeneru FinViz.
Amazon však nevydává dividendy, takže pouhým držením na akciích investor nevydělá. Zisk získáme až samotným prodejem akcie, tedy pouze v případě, že jsme akcie nakoupili v době, kdy cena byla nižší než je nyní.
Už několik let se jedná o jednu z nejžhavějších položek na americké Wall Street a stále má smysl do akcií Amazonu investovat. Letos v červenci cena akcií poprvé překonala hranici 2000 dolarů, což je něco kolem 44 tisíc Kč. K tomu, aby byly investice výhodné, je však třeba akcie pravidelně sledovat. Nyní totiž akcie zase o něco klesly a v listopadu 2018 se pohybují kolem 1500 dolarů.
Pohyb akcií je výrazně ovlivněn i odvětvími, do nichž Amazon investuje. Letos například nově zabrousil do zdravotnického sektoru a díky tomu na něm lze koupit i různé zdravotnické přístroje a další zdravotnický materiál.
Amazon investice tak mohou být v mnoha ohledech velice výhodným obchodem, jelikož je tento maloobchodní gigant opravdu stabilní firmou, která neustále v dlouhodobém horizontu roste.
Článek vznikl jako copywriterský experiment, ale i tak doufám, že přinesl řadu užitečných tipů do začátku podnikání na Amazonu.
V rámci týmu portálu DigitalniNomadstvi.cz jsme zpracovali tento článek, aby pomohl začínajícím podnikatelům a digitálním nomádům. Věříme, že pomůže, dá inspiraci a předá užitečné rady, které využijete.