Blogování je jedna z nejoblíbenějších činností, která dovoluje spojení cestování a práce na dálku. V České republice jsou blogeři zastoupeni především mladými dívkami, které píší o módě, kosmetice, životním stylu a cestování. Nemyslím si, že je ale klukům anebo obecně jiným tématům uzavřeno. V tomto článku bych rád rozebral více dopodrobna, jak vydělat peníze blogem. Je to lákavá představa mít svůj blog, který vydělává každý den peníze nebo ne? Na druhou stranu si zřejmě hned na začátku uvědomujeme, že to není činnost pro každého, resp. že více blogerů jen bloguje a méně jich bloguje a současně tím vydělává peníze.
Tip: Založení webové stránky na wordpressu je díky profesionální šablonám velmi snadné. Využijte toho a neblogujte jen v rámci zakázek, ale také pro sebe – vytvořte si webové stránky a začněte si budovat svůj brand.
Je možné blogováním vůbec nějaké peníze vydělat?
První otázka, která nás napadne je, zda je vůbec možné samotným blogováním vydělávat peníze?
Jsem přesvědčen, že ano.
Má to jedno velké ALE.
Blogování ve smyslu psaní článků s hezkými obrázky je samo o sobě nevýdělečné. Tato činnost musí být nějak provázaná s monetarizačním systémem.
Existují tisíce a miliony blogerů, kteří píší a píší. Absolutně ale nemají promyšlený plán, jak blogem vydělávat. Skupina blogerů, kteří píší svůj blog pro radost, to neřeší a je to tak v pořádku. Mnozí však uvažují o tom, že když už blogují, bylo by přece skvělé, kdyby získali nějakou korunu do kapsy.
Pojďme zjistit, jak vydělat nějaké ty peníze blogováním.
Moderní blogování není jen o psaní článků
Pro všechny, kteří se chtějí vydat na dráhu blogování, bych chtěl zdůraznit, že blogování skutečně není jen o tom psát a publikovat články. To možná stačilo v předchozích letech. Dnes však existuje miliony blogů a pouhým stisknutím tlačítka Publish (Publikovat) se prakticky vůbec nic nestane.
Pokud článek nezmarketujete, tj. nedostanete ho mezi lidi, pak si váš blog nikdy nikdo nepřečte. A k čemu blogovat, když není pro koho?
Moderní blogování je stále více o vytvoření vazby se čtenáři. Vazbu tvoříte na základě souznění, podobných životních názorů, inspirativních osobních příběhů a vlastního otevřeného postoje.
Proto blogeři milují sociální sítě. Facebook jim dnes nestačí. Zakládají si Instagram a zveřejňují své minipříběhy pomocí fotografií. Natáčí krátká videa, třeba na Snapchat. Populární jsou QA (Questions and Answers) – to je osobní vazba!
Rozumíte?
Proto je video tak trendy sexy. Konečně vidíme blogera, už víme, kdo to je!
Potřebujeme pravidelný kontakt a k tomu patří jak nové kanály, tj. sociální sítě, tak ty staré jako je e-mailový newsletter.
5 způsobů, jak vydělat peníze blogem
Fáze, kterou nazývám monetarizační, má za úkol představit co nejvíce možností, jak lze blogem vydělat peníze. Trochu zde posouvám blogerství do roviny, kdy vlastně nemusíme „blogovat“, ale stačí, když rozvíjíme např. i nějakou tématickou stránku.
1. Zveřejnění reklamy na blogu – Odměna za klik
Způsob, kdy zapojíme reklamu na svůj blog, je zřejmě nejznámější formou, jak nechat svůj blog vydělávat. Jedná se o zajímavou polo-pasivní formu příjmu. Samozřejmě není to perpetum-mobile a v žádném případě si nemyslete, že váš blog bude zdroj pasivního příjmu.
Blogeři využívají reklamu z Skliku. Skvělé na ní je, že potřebujete mít pouze IČ (podnikatel s živnostenským oprávěním, živnost volná). Vložení Sklik reklamního kódu je poměrně jednoduché. Můžete jej vložit jako čisté HTML anebo WordPress šablony často mají vlastní kolonku, kam reklamu vložit, případně lze využít některé wordpress pluginy.
Efektivnější než Sklik je reklama od Googlu s názvem Adsense. Nevýhoda Adsense je, že se musíte stát osobou identifikovatelnou k DPH. Za tyto příjmy tedy budete odvádět DPH. Navíc vás čeká pravidelné čtvrtletní či měsíční papírování. Obecně se uvádí, že Adsense je maximálně o 30% výkonnější než Sklik. Nasaďte tedy nejprve Sklik a po pár měsících si snadno spočítáte, zda vám za to papírování a odvody DPH stojí těch cca 30% výdělku navíc či nikoli.
Pokud se věnujete videím a jste spíše vloger než bloger, pak YouTube umožňuje zobrazování Adsense reklamy přímo ve videích. Český trh je možná malý, ale pokud začnete cílit na anglicky hovořící publikum, možná vyděláte více. Více o tom píšu v článku Jak vydělávat na YouTube.
V těchto reklamních systémech vyděláváte peníze za každý klik. Jakmile tedy čtenář klikne na reklamu, systém vám připočítá odměnu. Ta se odvíjí od řady faktorů (např. téma reklamy, konkurence), nicméně na začátku v rámci Skliku počítejte s rozmezím 0,3 Kč – 5 Kč za klik. Existují také oblasti a témata, kde získáte více (např. 20 kč) za jeden klik, ale v začátku se při kalkulacích držte spíše při zemi.
2. Publikace PR článku – Odměna za zveřejnění
Ve chvíli, kdy má váš blog určitou návštěvnost a je ideálně Opinion leaderem v určité oblasti, pak lze uvažovat o publikaci PR článků. Samozřejmě můžete na svém blogu vytvořit speciální stránku Spolupráce, kterou umístíte do hlavního menu nebo do patičky webu, a tím umožníte potenciálním zájemcům najít tuto možnost inzerce přímo na vašich webových stránkách.
Blogeři využívají nejčastěji speciální platformy, které je spojují s inzerenty. Jinými slovy vytváří tržiště s blogy, kde si mohou inzerenti zakoupit publikaci PR článku.
Cena, za kterou blogeři publikují PR články na svém blogu se odvíjí především od návštěvnosti, ranků a cílové skupiny čtenářů. Počítejte v rozmezí 100 – 900 Kč za jeden PR článek.
Svůj blog můžete registrovat do následujících platforem:
Copywriting na zakázku
Pokud vás psaní baví, můžete navíc PR články sami psát a vydělat si nejen za publikaci, ale také za napsání samotného článku. Copywriting je velmi běžný v rámci freelancingu a jako pisálek si můžete vydělávat psaním na zakázku. Můžete buď napsat nějaký článek a dát ho k prodeji anebo můžete vyplnit svůj profil copywritera, vyzdvihnout, jaká témata umít dobře zpracovat a následně čekáte až si vás někdo vybere a zadá vám text k napsání.
Copywriting na zakázku můžete vyzkoušet na těchto portálech:
3. Affiliate spolupráce – Odměna za prodej
Affiliate je způsob spolupráce, kdy vy jako bloger doporučujete určité produkty či služby třetí strany. Pokud si je čtenář zakoupí, vy získáváte domluvenou provizi (obvykle 5% – 20%).
Zde nevyděláváte za kliknutí na odkaz, ale až za uskutečněný prodej (jsou výjimky, např. platba za lead/kontakt, tj. vyplněný formulář). Odměna však je většinou v rámci desítek či stovek korun.
Pokud má váš blog komunitu čtenářů, u kterých jste vzbudili důvěru, affiliate je jednoznačně jeden z nejlepších kanálů, jak nechat svůj blog vydělávat. Já osobně preferuju právě affiliate způsoby výdělku.
Affiliate dnes existuje snad na každý možný produkt. Ať tedy blogujete o kterémkoli tématu, vždy jste schopni napárovat související affiliate program. Podívejte se na affiliate katalogy:
4. Individuální spolupráce – Odměna za akci
Vlivní blogeři jsou schopni domluvit individuální spolupráci, ať už s mediálními agenturami tak i přímo s e-shopy či kamennými prodejnami.
Poměrně rozšířený trend je zaslání balíčku produktů zdarma, kdy bloger následně napíše recenze na produkty, natočí video, atd. Pro začátek v kariéře blogování to není špatný start, ale je potřeba abyste mysleli do budoucna. Produkty zadarmo jsou fajn, ale vydělávání skutečných peněz to prostě není.
Řada blogerů dokáže vyjednat několik tisíc korun za zveřejnění soutěžního článku a pár instagram fotek. Není to nic nemožného. Je třeba mít na svém blogu věrnou komunitu čtenářů a prezentovat produkty a služby, které jsou v naprostém souladu s vaším dosavadním životním stylem. Nezapomeňte, že inzerenti požadují čísla. Návštěvnost na webu (počítáme zde na tisíce, pokud to myslíme vážně), počet zobrazení stránek, doba na webu a další statistiky jsou důležité. Implementujte na svůj web Google Analytics. Možností, jak zvýšit návštěvnost svého blogu je několik. V případě zájmu mě kontaktujte, viz výzva na konci článku.
Tereza Salte (známá spíše jako TerezaInOslo) vytvořila sdružení českých blogerek v rámci EliteBloggers, agentury, která má blogerům pomáhat vyjednat dobré ceny a de facto i najít potenciální zakázky. Skvělá myšlenka! Bohužel mě ale ve videu, kde mluví o své agentuře nepřesvědčila – zhlédněte zde a posuďte sami.
Individuální spolupráci můžete využít jakkoli kreativně. Podcasty jsou rozvíjejícím se trendem v České republice (11 podcastů, které doporučuji). Na západě jsou běžně doplněny o krátké reklamní spoty, za které inzerenti platí. Toto přijde brzo také k nám. A vy můžete být už se svým podcastem připraveni na takovou poptávku inzerentů.
5. Prodej vlastních produktů a služeb
Další z cest, jak vydělávat blogem, je vytvořit vlastní produkty nebo služby a blog používat jako nenásilnou prodejní platformu. Jednotlivými blogovými příspěvky de facto budujete se svými čtenáři vztah a následně jste schopni cíleně prodávat.
David Kirš před několika lety vyvolal davové šílenství s prodejem e-booků a členských sekcí. Řada lidí to bohužel nepojala správně a prodej infoproduktů dostal v českém prostředí dost hanlivý nádech. E-booky (digitální knihy) i členské sekce mají svůj smysl a rozhodně mají své místo na internetu. Je potřeba je však zpracovat tak, aby zákazníkovi/čtenáři/uživateli poskytly přidanou hodnotu.
Co využívám pro prodej digitálních produktů?
Pro automatický prodej digitálních produktů jsou na českém trhu nejoblíbenější řešení SimpleShop od Daniela Nytry anebo SmartSelling (MioWeb + FAPI + SmartEmailing) od Firmy 2.0 se zakladatelem Davidem Kiršem. Já osobně se přikláním k SimpleShopu, které využívám i na těchto stránkách. Líbí se mi nízká cena i flexibilita a snadné napojení na wordpress web. Ze zkušenosti však vím, že ti, co nechtějí mít webové stránky na wordpressu a chtějí si je tvořit svépomocí, využijí spíše řešení Davida Kirše.
Instalace WordPress systému je dnes velmi snadná (mnohdy na jedno kliknutí, např. na Wedos hosting) a díky profesionálně vypadajícím šablonám z ThemeForest (30 – 60 USD) vytvoří designově pěkný web i netechnický jedinec během několika hodin.
Prodej nemusí být jen virtuální, můžete prodávat fyzické produkty (zde však počítejte také s logistickým řešením). Oblíbené jsou mezi nomády např. ručně dělané šperky.
V měsících, kdy jsem v České republice používám svůj blog pro marketing vlastních kurzů o cestování a práci na dálku. Někteří podnikatelé provozují svůj blog, aby přitáhli svoji cílovou skupinu, které pak prezentují možnost zakoupení vstupenek na školení, seminář či konferenci, atd.
Fotografové mohou prodávat své vlastní fotky na blogu. Kupování fotografií je populární skrze fotobanky, ale nemusíte zůstat jen u nich. Na wordpress existují speciální pluginy, které umožní, aby si čtenář pohodlně zakoupil fotografii přímo z vašeho blogu. Pokud se vracíte do České republiky, je výborné mít na webu kontaktní formulář a provázat ho s nabídkou focení v České republice. Blogujete v angličtině? Pak samozřejmě můžete nabízet své služby kdekoli po světě!
Nabídka služeb v rámci blogu může mít své místo a dobře slouží řadě blogerů. Jedná se však o tu skupinu blogerů, kteří jsou více freelanceři než skuteční zapálení blogeři.
Zkušenosti blogerů v České republice
Pěkný článek napsala i Eva, která se rozepsala také na téma, jak zařídit, aby blog vydělával. Především jde o to, určit si tržní niku, tedy psát okolo vymezeného (ideální úzkého) tématu. Tendence mnoho mladých blogerek a blogerů je psát o svém životě a psát všechno, co se přihodí. Taková témata jsou ale velmi roztříštěná, nemají často spojitost a navíc nemusí čtenáři dávat ani přidanou hodnotu. Vybírejte proto s rozvahou.
Nástroje pro práci na dálku
Pokud chcete své blogování doplnit o online prodej, určitě navštivte stránku Vybavení. Zde sdílím přehled nástrojů, aplikací a služeb, které sám používám a mohu vřele doporučit každému, kdo chce podnikat na internetu.
Doporučení pro každého bloggera
Každému bloggerovi doporučuji založit si svůj vlastní web. Ať už prezentační s portfoliem, které bude jeho virtuální vizitkou a výkladní skříní anebo web s blogovým režimem. A lze to samozřejmě skloubit.
Zároveň doporučuji pro webové stránky využít WordPress redakční systém a profesionální designovou šablonu. Tu využívám i já a stála mě 60 USD. Nastavení zvládnete během několika hodin svépomocí. Jedná se o přednastavené profesionálně vypadající šablony, které posadí váš web na skvělou grafickou úroveň.
Sociální sítě (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, TikTok,…) jsou důležité, avšak mnoho blogerů dělá tu chybu, že se soustředí na to, aby sbíralo hodně followerů. Nemají žádný web ani místo v online světě, kam by fanoušky mohli posílat, kde by mohli získat snadno jejich emailovou adresu a samozřejmě kde by mohl proběhnout nějaký prodej. Sociální sítě jsou především na tvorbu komunity, ale pokud chcete prodávat, budete potřebovat webové stránky anebo dokonce e-shop. Zájemci mohou pokračovat na návod, jak vytvořit e-shop zdarma či nízkonákladově.
Výzva pro začínající blogery
Myšlenka blogování a konkrétně například možnost jak vydělat 1000 korun denně blogem je ohromná. Mnozí si představí, jak by bylo skvělé, kdyby mohli cestovat po světě a psát třeba o tom, kde všude byli a přidávat k tomu jen fotky. Anebo kdyby jim blog vydělával aspoň tolik, aby pokryli svoje měsíční náklady.
Psát a tvořit blog je jedna věc. Marketovat a dokázat přes blog prodávat je odlišná činnost. Ano, pokud máme za sebou komunitu lidí, kteří blog sledují a fandí nám, lze prodávat snáze. Nicméně pokud chcete, aby váš blog vydělával co nejdříve, je dobré ihned na začátku si stanovit monetarizační strategii blogu. První krok ale nepřeskočíte a ten je založit blog.
Bloguj na WordPressu
WordPress je nejrozšířenější platforma pro tvorbu blogů a osobních stránek. Dnes nemusíte mít programátorské schopnosti, abyste si vytvořili vlastní webové stránky na WordPressu. Namísto platforem jako je Webnode, Wix nebo MIO web, doporučuji WordPress, protože se s ním naučíte, na internetu existuje velké množství návodů, je to nejrozšířenější platforma a ještě k tomu je zdarma.
Podívejte se, jak vytvořit web na WordPressu a zjistíte, že to opravdu zvládne každý.
Pokud už webové stránky máte jinde, popřemýšlejte, zda by vám WordPress nepomohl. Můžete si lépe pohrát s designem a rozložením stránky, existuje velké množství profesionálních WP šablon, které nainstalujete a tím vytvoříte nový design.
Moje zkušenosti: Jak překonat blok v psaní
Video, kde sdílím magickou techniku copywritingu, která mi pomáhá překonat blok, který nastává na samém začátku psaní, kdy nedokážeme rozjet myšlenky, aby nám doslova prsty lítaly po klávesnici a sypali jsme písmenka z rukávu. Pokud jsi někdy zažil tenhle blok ať už při začátku tvorby textu anebo v jeho průběhu, věřím, že ti tato technika pomůže.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.