
Už jste přemýšleli, jak si přivydělat díky své zálibě focení? Fotobanky představují příležitost, jak vydělávat na fotkách a zároveň postupně budovat polopasivní příjem. Není to jednoduché, ale ani nemožné! Pokud navíc máte v počítači uložené stovky fotek, pak je ten správný čas, vytáhnout je z přehlížené složky a vložit na fotobanku.
Nemusíte mít profesionální zrcadlovku a stejně tak nemusíte zůstávat o postování fotek na Instagram. Zkuste mikrofotobanky, nahrajte desítky anebo lépe stovky svých fotografií, otextujte je a nechte internet pracovat. Vydělat si pár dolarů tak můžete už méně než měsíc, pokud nahrajete tisíce fotek, mohou to být stovky dolarů.
Je tohle ale vůbec možné? Jak vydělávat na fotkách, jsou fotobanky výdělečné pro fotografy? Je možné mít hlavní příjem z fotobanek anebo je to spíše drobný přivýdělek?
Pravda zůstává taková, že většina začínajících na fotobanky spíše zanevře a zhodnotí, že se časově a energicky nevyplatí. Nejprve jsou tedy nadšení, že si něco mohou vydělat online, ale poté zjistí, že po nahraných 10 fotografiích nic neprodali. Jsou zklamaní a už to dál dělat nechtějí. Pro tyto jedince fotobanky samozřejmě nejsou. Musíte mít výdrž, trpělivost a musíte být ochotni se učit a přizpůsobovat styl anebo i témata fotek.
Nestojím ani na jedné straně pro anebo proti. Neříkám, že fotografové by měli dávat fotky na fotobanky, že je to skvělý příjem navíc. Každý musí posoudit sám za sebe. Sepsal jsem tento článek o fotobankách a výdělcích, abych vám shrnul, co od této práce a příležitosti reálně očekávat.
Fotobanky nejsou jen pro fotografy. Své místo si zde najdou také grafici a ilustrátoři. V článku se však zaměřuji právě na fotografy a fotografie, protože to je nejčastější forma působení na fotobankách. Obdobně však mohou postupovat grafici.
Jak prodávat fotky na fotobankách
Jednou z nejsnazších cest, jak se vydat jako fotograf směrem k prvním výdělkům za fotky, jsou tzv. fotobanky. Záměrně přeskakuji a nebudeme nyní uvažovat nad variantou individuálního focení (např. svatební fotografie, portrétní fotografie, atp.), to je kapitola sama pro sebe.
Pokud s fotografováním začínáte, fotobanky pro vás mohou představovat velmi snadný začátek prvních výdělků i samotného ověření, že kvalita fotografií je dobrá.
Fotobanky a mikrofotobanky
Pokud jste začínající amatérští fotografové a přemýšlíte, kde fotografie prodávat, jsou nejsnadnější odpovědí mikrofotobanky. Začít vydělávat na fotkách skrze tyto platformy je totiž relativně jednoduché.
Fotobanky jsou internetová úložiště fotografií, obrázků, někdy také videí či audiosouborů. Využívají je zejména podnikatelé a obchodní společnosti, které potřebují ilustrovat své propagační materiály, katalogy, webové stránky, apod. Může jít o grafická studia, reklamní agentury, cestovní kanceláře, letecké společnosti, apod. Tito podnikatelé většinou platí měsíční poplatek, za který mohou stáhnout určité množství fotografií či videí, případně stahují foto/video jednotlivě za zakoupené kredity na fotobance.
Fotobanka stojí v roli tržiště a je zprostředkovatelem prodeje vašich fotografií všem zájemcům.
Pokud budete prodávat fotky na fotobankách, mohou se tak ocitnout v článcích na internetu, v e-bookách, promo materiálech, online kurzech, na pohlednicích, v letácích, e-shopech, katalozích, vlastně kdekoliv na internetu i v offline světě.
Jak začít prodávat
Pokud se rozhodnete vstoupit do světa fotobanek, pak vás bude čekat následující cesta. Postupně projdeme jednotlivé body a krok za krokem zjistíte, co taková činnost nabízí a vyžaduje a co můžete reálně očekávat.
- Vyberte si vhodnou fotobanku.
- Zaregistrujte se (případně ověřte svoji identitu nahráním občanského průkazu).
- Projděte schvalovacím procesem (nahrajte fotografie, vyplňte formuláře).
- Nahrajte fotografie k prodeji, vyplňte popisky a klíčová slova.
- Sledujte počet zobrazení a prodeje.
- Vyplaťte si získanou odměnu (minimální částky pro výplaty často od 50 USD).
Začít prodávat snímky skrze fotobanky není nic extrémně náročného a s trochou trpělivosti a zápalu pro věc to zvládne každý. Vyberete si fotobanky, do kterých chcete snímky nahrávat a kde je budete prodávat. Registrace je zdarma, vytvoříte si v každé fotobance svůj profil.
Některé fotobanky vyžadují schválení vašeho účtu, musíte jim tedy dodat požadované množství vašich fotek (např. 10), na základě kterých vás pak fotobanka zaregistruje. Některé fotobanky dále vyžadují ověření identity, zašlete tedy oskenovaný občanský průkaz či cestovní pas.
Po schválení nahráváte fotografie k samotnému prodeji a textujete je. Jedná se o nejdůležitější činnost, která rozhoduje ve velké míře o počtu prodeje. Níže se k ní ještě dostaneme podrobně.
Ve svém účtu na fotobance pak můžete sledovat počty zobrazení jednotlivých fotek i počty prodejů včetně vaší finanční odměny.
Výplata probíhá většinou prostřednictvím účtu PayPal. Je nutné předem vyplnit daňové formuláře.
Jednu fotografii můžete nahrávat na více fotobank zároveň, pokud nepřistoupíte na exkluzivní přispívání. Fotografové spíše doporučují nepřistupovat na exkluzivní přispívání. V takovém připadě můžete také fotku nadále používat i pro své potřeby či potřeby budoucích klientů.
Technika a nástroje
Fotit můžete téměř jakoukoli zrcadlovkou. Řada fotografů na fotobankách používá i bezzrcadlovku anebo kompakt. Někteří používají dokonce i smartphone, např. iPhoneX a také to jde. Čím horší máte fotoaparát, tím více se budete muset snažit v postprodukci (úpravě fotek).
Budete potřebovat základy angličtiny, pro orientaci na fotobankách a psaní popisků k fotkám (velmi důležité).
Vhodný bude software pro úpravu fotek. Fotografové nejčastěji používají Adobe Photoshop a Lightroom.
Kolik fotografií nahrát?
Jedna z nejčastějších prvních otázek zájemců, kteří chtějí zkusit fotobanky zní: Kolik fotografií je potřeba nahrát, abych začal vydělávat?
Taková otázka nelze snadno zodpovědět, ale uvedu několik čísel pro představu.
Fotografové obecně doporučují nahrávat co nejvíce fotek. Pokud chcete získat příjem z fotobanky nikoli v řádu jednotek dolarů za měsíc, potřebujete mít vložených více jak 100 fotografií. Pokud chcete mít příjem několik set korun měsíčně, je třeba mít nahraných více jak 1000 fotografií.
Budování příjmu na fotobankách je běh na dlouhou trať. Je to spíše maraton než-li sprint.
Na začátku doporučuji dávat si malé dílčí cíle. Zájemci využijí video a podcast Jak dosahovat cílů malými krůčky. V případě fotobanky to může být např. nahrát 100 fotografií během 14 dní. Pokud rádi fotíte, určitě je toto splnitelné. Každý další měsíc můžete nahrát dalších 100 fotografií. Zkusit můžete např. minimálně 3 hodiny týdně strávit činností nad fotobankami, ať máte nějaké měřitelné cíle. Tuto činnost můžete dělat během svého volného času, budete to mít jako bokovku. Během jednoho roku tak získáte malý měsíční příjem z fotobanek, který se trochu přiblíží pasivní formě. To je myslím skvělé!
Kolik si lze vydělat?
Bude hodně záležet na tom, kolik fotografií nahrajete, jak budou kvalitní a zda o ně bude zájem. Může se stát, že se některá fotografie neprodá nikdy a některé se zase budou prodávat opakovaně a za vyšší částky.
Průměrná cena prodeje jedné fotografie je 10 – 50 Kč. V samém začátku se budete zřejmě pohybovat okolo 0,5 USD / EUR, tedy okolo 10 – 15 korun za prodej jedné fotografie. Pokud se vám podaří prodávat fotografie velkých formátů, zisk bude větší.
Čím vícekrát se fotografie prodá, tím také často stoupá příjem za její další prodej.
Pokud si vytvoříte kvalitní portfolio o několika tisících fotografií, je možné, že budete vydělávat několik tisíc korun měsíčně. Někteří fotografové, kteří mají v portfoliu 1500 fotografií vydělávají 2500 korun měsíčně. Ti, kteří mají v portfolio 4500 fotografií, vydělávají 15000 korun měsíčně. Každý případ je ale specifický a nelze tyto čísla brát univerzálně.
Nabízí fotobanky pasivní příjem?
Příjem z prodeje fotek na fotobankách je často uváděn jako pasivní příjem. Přestože má tato činnost řadu výhod a blíží se tzv. chytré práci a chytrým výdělkům, nelze samozřejmě počítat s tím, že fotobanky nabídnou 100% pasivní příjem. Jednou nahraju pár fotek a pak už budu jen vydělávat – tak to skutečně nefunguje.
Je třeba také počítat s tím, že příjem z fotobanky je fluktuantní, tedy každý měsíc se mění – závisí to nejen na sezónních trendech a počtu vyhledávání. Fotobanka má vnitřní algoritmy pro zobrazování fotek a jak se vyvíjí, mění se i vaše pozice fotografií. Záleží také na pohybu konkurence či fotkách, které se stanou trendově prodávané (jsou najednou topované a vás přeskočí).
Fotografové se dle mého průzkumu shodují na tom, že je třeba být na fotobance aktivní, což pomáhá prodeji. Je třeba tedy pravidelně nahrávat další a další fotografie. Vidina, že budete vydělávat stejné peníze i 5 let po nulové aktivitě na fotobance, není správná.
Fotobanky jednoznačně představují možnost pro fotografy, jak získat určitou pasivní formu příjmu. Někdo hovoří o tzv. polo-pasivním příjmu. Nezáleží na tom, jak to budeme nazývat, důležité je si uvědomit, že příjem z fotobanky vyžaduje vaši aktivitu v rámci prvotního nahrání a následně také ve správě svého foto portfolia, tj. např. průběžné nahrávání dalších fotografií.
Oblíbené fotobanky
Existuje velké množství fotobank, které můžete využít jako odrazový můstek pro svůj příjem z fotografií. Existují i tzv. free fotobanky, avšak vy byste měli jako autoři a fotografové začít ideální ihned na placených fotobankách, které vám přinesou peníze.
Ze začátku se nesnažte být všude a raději začněte s málem (1-2 fotobanky), ale dostatečně naplňte své portfolio. Přemýšlejte nad efektivním pravidlem 80 na 20. Důležité je vybrat si fotobanku, která vám bude vyhovovat (stanovte si kritéria, co je pro vás důležité).
Fotobanka Depositphotos
Depositphotos je oblíbená fotobanka s výborným poměrem cena/kvalita. Jedná se o častou volbu online podnikatelů, kteří chtějí prémiové fotografie a nespokojí se s free fotobankou. Jednu fotku si stáhnout za přibližně 1 USD.
To samozřejmě vytváří větší tlak na fotografy, výdělky jsou menší, ale na druhou stranu je to dobrý start, kde začít. Požadavky na kvalitu fotografií jsou menší, tj. v praxi se vám nestane tak často, že jsou fotky odmítnuty fotobankou, což je časté např. u Shutterstocku.
Fotobanka Shutterstock
Pokud budete tápat, doporučuji registrovat se na Shutterstock a zde vytvořit své portfolio. Ostatní fotobanky v první vlně neřešte. Shutterstock je dle zkušeností fotografů skutečně aktuálně nejlepším tržištěm.
Shutterstock patří mezi nejoblíbenější fotobanky na celém světě, ale i v České republice. Jedná se současně o nejvýdělečnější fotobanku dle zkušeností českých i zahraničních fotografů.
Je uživatelsky velmi příjemný. Za jednu fotku počítejte v začátku s výdělkem v rozmezí 25 centů až 3 dolary.
Čím více fotek budete mít nahraných, tím více se jich bude prodávat.
Po registraci budete vyzváni k nahrání prvních fotografií. Musíte nahrát prvních několik fotografií (aktuálně 10) k posouzení kvality a následně bude váš profil schválen. V některých případech se můžete setkat se zamítavým stanoviskem, nejčastější důvody jsou nekvalitní a rozostřené fotografie. Zkuste tedy vybrat jiné a požádejte opět o schválení.
Abyste mohli nahrávat fotografie, musíte nejprve nahrát deset fotek, které musí být schváleny. Vyberte proto ty nejlepší snímky, které máte.
Shutterstock vám vyplatí měsíční odměnu, pokud dosáhnete 35 dolarů. V případě, že nějaký měsíc budete mít výdělek menší, peníze se automaticky překlopí do měsíce dalšího.
V rámci Shutterstocku můžete využívat mobilní aplikaci Contributor (iOS, Android), díky které můžete vše dělat přímo z mobilu. Ta umožňuje nahrávat fotografie, doplňovat klíčová slova k fotografiím, sledovat statistiky zobrazení i celkových příjmů.
Fotobanka Adobe Stock
Výhodou fotobanky Adobe Stock je její intuitivnost. Abyste vydělávali, musíte fotky přidávat pravidelně a být na svém účtu aktivní. Opět platí, že čím více fotek nahrajete, tím víc vyděláte.
Váš profil nemusí být schvalován, schvalovány jsou jednotlivé fotografie. Fotografie se prodává minimálně za 33 eurocentů. Většinou se fotografie prodávají za 2 eura. Minimální výdělek pro výplatu činí 25 euro.
Fotobanka Dreamstime
Výhoda Dreamstime spočívá v tom, že nemusíte nechat váš profil schvalovat. Není však tak uživatelsky příjemný, nahrávání je poměrně zdlouhavé. Na druhé straně nabízí fotografům, aby se stali exkluzivními uživateli a získávali tak větší výnosy z prodeje. Obecně ale tuto exkluzivní variantu fotografové nedoporučují.
Fotky se prodávají od 35 centů. Abyste získali výplatu, musíte si vydělat alespoň 100 dolarů.
Další fotobanky
Mezi další oblíbené fotobanky patří:
- 123rf
- Alamy
- Bigstockphoto
- Colourbox
- CanStockPhoto
- DepositPhotos
- GettyImages
- Zoonar
Jak úspěšně prodávat fotky
Jaké fotky se prodávají? Hodně amatérských fotografů začíná s prodejem svých snímků z cestování. Vydělávat se takto dá i dnes, pokud budete mít trpělivost u toho vydržet, stále není pozdě.
Ještě lepší výsledky mají ale ti fotografové, kteří nahrávají fotografie dětí nebo lidí při pracovních činnostech. V takovém případě však musíte mít souhlas osoby, která figuruje na fotce nebo jeho zákonného zástupce. Jde o tzv. model release, smlouvu o pořízení a užití fotografie. Jedná se o dokument, který musí podepsat osoba, která je na fotce, že souhlasí s poskytnutím licence. Fotografové často kontaktují začínající modelky, které hledají možnosti, jak bezplatně nafotit portfolio. Fotograf tedy domluví buď TFP focení s modelkou anebo s modelkou podepisuje Model Release smlouvu. Podívat se můžete na další jednoduché smlouvy pro podnikání.
Prodává se i kvalitně nafocené jídlo, bytové interiéry a dekorace či fotky zvířat. Témat je nepřeberně, může se vám stát, že naleznete díru na trhu a vaše díla se budou prodávat za desítky dolarů.
Obecně se v komunitě fotografů doporučuje, abyste si nedělali předsudky o tom, jestli se daná fotka bude hodně prodávat anebo nebude. Nahrávejte na fotobanku proto co nejvíce fotografií, abyste zvýšili šanci úspěchu.
Úprava fotek
Nahrané fotografie by měly být kvalitní. Je vhodné používat dobrý fotoaparát, ale lze používat i např. novější mobily, které mají vysoké rozlišení. Následně byste měli upravit alespoň barvy, jas a kontrast fotky. Mnoho polo-profesionálních a profesionálních fotografů využívá software Lightroom.
Více fotek = více peněz
Čím více fotografií na fotobanky nahrajete, tím větší budete mít výdělky. Nevzdávejte se, pokud u prvních desítek fotek nezaznamenáte úspěch. Nevzdávejte se ani poté, když celý měsíc neprodáte jedinou fotka. Nikdy nelze předem odhadnout, která fotka se bude prodávat. Nahrávejte tedy nejen ty snímky, u kterých máte pocit, že budou úspěšné, ale i ostatní kvalitní fotografie.
Doporučuje se také nahrávat pravidelně, aby byl váš účet aktivní. Dejte si proto do kalendáře upozornění a každý týden si k tomu na chvíli sedněte.
Kategorie, texty a klíčová slova
Pro úspěšný prodej musíte fotku vždy zařadit do správné kategorie a přidat k ní nadpis a odpovídající popisek fotky. Přidat také musíte klíčová slova. Vždy využijte maximální délku popisku i veškerý počet klíčových slov, která se nabízí.
Nesnažte se být kreativně originální a raději se inspirujte u fotografií s podobnou tématikou. Je třeba zachovávat jednoznačné a výstižné popisky. Dejte si čas a udělejte si přehlednou tabulku (např. v Google Sheets) s klíčovými slovy. Prozkoumejte na fotobance nejprodávanější fotografie v dané oblasti a vypište si klíčová slova. Průzkum se vyplatí. Textování nadpisu, popisku i samožná klíčová slova hrají velmi důležitou roli v tom, jak moc se bude vaše fotografie prodávat.
Po finálním kroku uložení musíte ještě počkat až fotobanka fotku schválí, což obvykle trvá 1 – 2 dny. Pokud by bylo s fotografií něco v nepořádku, bude vám vrácena s možností opravy a opětovného poslání na schválení.
Výhody a nevýhody prodeje fotek na fotobankách
Mezi výhody patří:
- Natolik jednoduché, že to může dělat skoro každý, kdo rád fotí a má trochu citu.
- Donutí vás to naučit se nové věci ve fotografii.
- Využijete fotky, které už máte v portfoliu a leží tam naprázdno.
- Získáte určitý stupeň pasivního příjmu. Jednou nahrané fotografie se mohou prodávat měsíce i roky.
- Flexibilita, nemáte žádného šéfa, můžete pracovat odkudkoli a nahrávat fotky, kdy chcete.
- Minimální náklady (pokud nepočítáme fotoaparát, příp. Lightroom,…).
- Bez smluvních závazků. Pokud se vám to přestane líbit, skončíte ze dne na den.
Mezi nevýhody patří:
- Zabere to hodně času, zejména na začátku.
- Musíte mít trpělivost.
- Prodávají se často kýčovité a trendové fotky.
- Výhodu má ten, kdo už začal. Do budoucna to bude zřejmě jen těžší.
- Výplatu získáte pravděpodobně po několika měsících.
Daně z příjmu fotobanky
Účetní a daňové záležitosti doporučuji konzultovat s odborníky. Níže napíšu svůj názor (nejsem účetní ani daňový poradce).
Příjem z prodeje fotografií ve fotobance je považován jako autorský honorář anebo příjem z podnikatelské činnosti. Výdělky tak můžete zdanit jako OSVČ bez živnosti jako autorský příjem anebo příjem zdaníte jako OSVČ se živností volnou. Jednu z těchto dvou možností je třeba zvolit.
Prodej fotografií skrze fotobanku je považovaný jako samostatná a soustavná činnost, přestože se vaše fotografie prodávají nepravidelně, jsou de facto inzerované stále. Příjem nelze považovat za příležitostní ani nepatří do kategorie ostatní příjem.
Daň z příjmu počítejte 15%. Většinou platí, že musíte podávat daňové přiznání.
Pokud budete prodávat fotky na fotobankách, které jsou zahraniční, doporučuji ověřit si fotobanku, pod jakým subjektem vystupuje, ve kterém státě je registrovaná, resp. na jaký subjekt vystavujete fakturu. Pokud se bude jednat o stát z Evropské unie, správně byste se v takovém případě měli registrovat jako osoba identifikovaná k DPH.
Daňový formulář W8BEN
U některých zahraničních fotobanek budete muset vyplnit formulář tax form W8BEN, který určuje vaše daňové rezidenství. Zjednodušeně to znamená, že po jeho vyplnění vám fotobanka nebude strhávat 15% daň, ale daň bude stržena pouze jednou v rámci zdanění České republiky po podání vašeho daňového přiznání. Formulář W8BEN tak zabraňuje dvojímu zdanění, je pro vás tedy vhodné a výhodné jej vyplnit.
Další možnosti, jak lze vydělat na fotkách
Existují platformy, které jsou specifickými fotobankami jako je např. pixxers.com. Zadavatel zadá požadavek na přesnou fotografii a vy ji můžete vyfotit, nahrát a získat odměnu.
Prodej vlastních fotografií ale nemusíte omezovat pouze na fotobanky. Existují i jiné způsoby, jak vydělávat na fotkách. V úvodu jsme zmínili individuální fotografování, ať už portrétové, svatební, můžete se ale pustit také např. do sportovních fotografií či fotografií pro e-shopy, tzv. produktové fotografie.
Své fotografie můžete prodávat na merchandise, tedy prodávat výrobky s vašimi fotkami, což mohou být plakáty, fotoknihy, trička či jiné reklamní předměty. Podívejte se na t-shock.eu, zazzle.com, prodává se také na fler.cz.
Fotografie lze také prodávat jako obrazy, můžete si založit e-shop s prodejem velkoformátových obrazů z vašich fotografií.
Ti, které baví fotit na mobil, se snadno pustí na sociální sítě, zejména Instagram. Stát se módním guru, působit v oblasti fitness anebo beauty jako začínající influencer může být také způsob, jak začít vydělávat peníze díky fotkám.
Zájemci mohou pročíst článek Jak vydělávat na Instagramu, kde sdílíme konkrétní postupy, jak s Instagramem pracovat, aby vyrostl váš following. Leoš Mareš dle některých zdrojů vydělává přes milion korun měsíčně díky Instagramu. Další extrémní příklad je padesátiletá Američanky Gweneth Lee, kterou doslova živí prodej fotek nohou. Jeden snímek jí vynese i desítky tisíc dolarů. Pokud vás tedy focení baví a máte nějaký originální nápad, neváhejte a zkuste s ním prorazit. Marketingově vás může nakopnout efekt fialové krávy.
Sociální sítě můžete posunout o úroveň výše a s tím přesunout nějaké aktivity na webové stránky. Založit si web a začít blogovat, propojit své kanály sociálních sítí a sbírat návštěvnost, budovat si komunitu. Při oslovování k placené spolupráci se vám to bude hodit a získáte lukrativnější placené, nejen barterové, nabídky.
Nemusíte se omezovat jen na fotografie, prodávat můžete také videa na videobankách.
Možností je skutečně hodně. Důležité je zaměřit se na to, co vás baví a v čem máte zkušenosti, kde se chcete rozvíjet a při jakých činnostech cítíte flow.
Nikdo nemůže předem odhadnout, která fotografie bude nejprodávanější. Autoři často mluví také o tom, že musíte mít i trochu štěstí. Každopádně musíte si mu jít naproti. Pokud vás tedy focení baví, zkuste nahrát prvních sto fotografií na fotobanku a po 2-3 měsících uvidíte, jaké budete mít výsledky. Držím vám palce!
Pomocné vzorové smlouvy a dokumenty
- Vzor smlouvy s influencerem
- Vzor smlouvy o spolupráci
- Vzor smlouvy o vytvoření fotografického díla
- Vzor Model release
Uplatněte slevový kupon DIGITALNINOMADSTVI a získejte 15% slevu na vzory smluv.

Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.