Dlouhodobě cítím, že mi účast na konferencích dává smysl, jak se dozvědět nejnovější informace a zároveň si informace ucelit, propojit můstky a získat širší perspektivu. Blogových článků a videí je přespříliš a vzniká velký šum nejen na sociálních médií, ale i mezi samotnou krypto komunitou. Přestože červenec byl spíše prázdninový měsíc, stihl jsem jednu zahraniční blockchainovou konferenci v Berlíně: Blockchain Visionnaire Summit.
Tahle blockchainová konference neměla na speker panelech super známá jména, ale zaujal mě topic, který nebyl pro začátečníky a šel do hloubky. Sepsal jsem několik zajímavých myšlenek z této akce.
Nejzajímavější myšlenky z konference
Techniku Airdrops (získání tokenů zdarma) využívá stále více ICO (Initial Coin Offering) a zdá se, že funguje. Je to jeden z marketingových kanálů, jak získat pozornost. Každý měsíc vzniká více jak 100 ICO, a tak je tu samozřejmě velký boj o investory. ICO dlouhodobě bojují s regulací (šedá zóna kvalifikace tokenů na security a utility tokeny). Objevuje se názor, zda Airdropy nebudou marketingově účinější a zda pro drobné investory nenahradí účast na ICO.
Co to pro nás znamená?
Situace je aktuálně taková, že k velmi dobrým ICO se drobný investor příliš nedostane. Sám mohu potvrdit řadu neúspěšných pokusů o postup z whitelistu na seznam kvalifikovaných investorů. Pooly a syndicate jsou alternativou, avšak ani zde se mi nelíbí podmínky. Přestože fungují na důvěře přes naprogramovaný smart contract, podmínky, za kterých vstupujete do ICO jsou horší (tj. stanovená cena etherea je např. 550 USD/ 1 ETH, zatímco reálná cena ETH je 430 USD, to znamená, že zaplatíte více).
ICO začínají být stále větší dominantou pro středně velké a velké investory (tj. od 50-100 tisíc USD na jeden projekt). Airdropy si tak postupně tesají cestu k drobným investorům. Pravděpodobně můžeme očekávat i změnu či rozdělení funkce Airdropů. Během 2-3 let se mohou stát jedním z nejsilnějších kanálů pro „money crowdfunding“.
Zároveň si však uvědomme, že přestože jsou nám Airdropy poskytnuty relativně zadarmo, jejich obchodování a následné vytahování zisků už může podléhat dani. Úkol státu je jeden, a to zdanit zvyšující se majetek jednotlivců/subjektů.
Institucionální peníze začaly proudit do kryptoměn
Pokud se podíváme nazpět k začátku roku 2017, můžeme tvrdit, že institucionální svět nějaké kryptoměny nezajímal. Od konce roku 2017 však můžeme číst jednu novinku za druhou, které reportují vstup bankovních domů, investičních fondů a velkých firem do experimentování s blockchainem či přímo investicemi do blockchain start-upů i konkrétních kryptoměn a ICO.
Dnes, v polovině roku 2018 můžeme konstatovat, že institucionální peníze přijaly bitcoin a další kryptoměny. Fiat se proměňuje do kryptoměn na velmi vysokých úrovní našeho starého (fiatového) světa.
ICO problémy
Dle veřejných statistik je patrné, že nejvíce ICO vzniká v Singaporu, USA a Estonsku. Co si často krypto start-upy neuvědomují je, že volba jurisdikce (podle kterého práva musí fungovat) není pouze v rámci jejich sídla. V dnešním světě musíme jako byznys fungovat v modelu, kdy splňujeme zákony dané země, odkud je náš klient/zákazník. Toto je velmi problematické pro všechny ICO, protože jejich klienti a zákazníci jsou z celého světa.
Globální boxové řešení neexistuje. ICO si musí předem stanovit, kde je jeho největší základna klientů (tj. zákazníků) a dle toho zakládat své sídlo. Není správné říkat, že nejlepší sídlo pro ICO je Singapore nebo USA. Určení musí být individuální v závislosti na byznys plánu konkrétního ICO.
Zavádějící příklad úspěšné decentralizace Wikipedie
Wikipedie bývá často představována jako decentralizované řešení a byznys, který vyrostl na decentralizované struktuře a stále tak funguje. Jednotlivci přidávají články, produkují obsah a wikipedie roste jako webová stránka (encyklopedie světa) i jako komunita.
Přestože wikipedie má určité prvky decentralizace, její kritické struktury jsou centralizované. A díky nim je schopna prezentovat kvalitní a správný (nezavádějící, bez fake news) obsah. Příkladem je rozhodování o vymazání obsahu (nesprávného, reklamního, zavádějícího, nepodloženého). Neexistuje zde žádný 51% konsenzus decentralizované struktury wikipedie. Existují správci, kteří o tom rozhodují. Centralizované rozhodování funguje i v rámci dalšího vývoje wikipedie. Přestože náznaky volby a doporučení od komunity wikipedie zde je patrné, zelený praporek zvedá centrální autorita. Tento způsob podnikání stále více připomíná tradiční byznys nežli DAO (decentralizované organizace).
Decentralizace k nám postupně přichází
Decentralizované organizace již dnes existují, ale jsou tzv. nadčasové. Předběhly svoji dobu a momentum není (pravděpodobně) ještě připravené. Kde však je momentum, to je diskuze o decentralizaci.
A to je potřeba považovat za velký úspěch a skok kupředu. Od této diskuze se budeme pohybovat ke struktuře a řešení, které aktuální společnost posune kupředu.
Bude Ethereum stále platforma č.1
Vzestup Etherea a jeho královské postavení v rámci infrastrukturních blockchainových řešení je neoddiskutovatelné. Ano, vznikají další platformy, které si ukrajují kousky trhu (např. EOS, NEO, atp.), avšak fungující Dapps vidíme dnes víceméně pouze na Ethereu.
Přesto si už dnes uvědomujeme, že může přijít nová platforma, která předběhne svým technologickým a uživatelským řešení všechny a získá majoritní podíl na trhu.
O to, zda je to možné a pravděpodobné se ani moc diskuze nevedou. Vedou se ale nad termíny, kdy to přijde.
Úspěch Netflixu málokdo předpokládal. Tady v České republice se o něm příliš nemluví, a to ani v rámci akciového investování. Škoda. Je přehlížen a lidé spíše koukají na Apple a Amazon. Netflix má však neuvěřitelně silný byznys model…ale to bychom už odbýhali od tématu.
Přestože připustíme myšlenku, že se objeví nová platforma, která převálcuje aktuální projekty, znamená to, že Ethereum bude naprosto vyřazené ze hry?
Pravděpodobně ne. Když na trh vstoupil Google Chrome a během několika let získal majoritní podíl na trhu, znamenalo to, že Mozilla Firefox skončila a lidi ji nepoužívali? Určitě ne, lidé přece stále používají různá řešení.
Konkurence a rozmanitost je to, co funguje v našem světě. A přestože usilujeme o disrupci, během 2-5 let prostě nedojde k radikální změně (pokud do Země nenarazí asteroid). Naše společnost funguje v určitých cyklech – idea, výzkum, experimenty, adpoce, rozšíření, vylepšení, masové používání.
Rychlé myšlenky
Telegram skupina má 50 tisíc uživatelů. Jediné, co řeší je, kdy dostanou token. Kdy bude zalistovanej na burzu. A jak půjde to the moon. Co je tohle za komunitu? To není komunita!
5% – 8% investorů přivádí do ICO nejvíce peněz. Nefunguje zde tedy paretovo pravidlo 80/20 ale spíše 92/8. Evidentní zájem ICO projektů je nasmlouvat privátní investory a skupiny investorů. Crowdfunding na drobné investory hraje roli spíše pro smysl demokratizace, decentralizovaného prvku a reklamy. Ano, je to také PR!
Telegram je hodnocený jako nejlepší marketingový kanál. Naopak zapomíná se na Medium, které v řadě ICO projektů dokáže dělat přímé konverze.
S několikaměsíčním banem (zákazem) krypto reklam na Facebooku a dalších sociálních sítí se zvyšuje zájem o tzv. Influencer strategy marketing.
Ban byl ale také obsahový, řada světových magazínů nepřijímala články týkající se blockchainových a krypto start-upů (příkladem je TechCrunch), a to ani takových, které se týkaly společnosti již na portálu v minulosti publikované.
95% lidí se nezajímá o produkt ani službu, kterou blockchain/krypto projekt přináší. Chtějí prostě jen to the moon!
Blockchain byl v roce 2017 velkým buzzwordem. Funguje to i v roce 2018. Nově nestačí jen blockchainovat, ale je potřeba také VRkovat, mít tam zapojenou nějakou tu AI (umělou inteligenci) a samozřejmě vše jede na Big datech. Tohle kombo 4 elementů zajistí pozornost. Není divu, že to vidíme v každém druhém whitepaperu. Také proto to někteří nazývají Pancake industry. Mno, kdo by nechtěl k snídani palačinky?
Berlín má obrovský tah na blockchain
V Berlíně jsem už byl po čtvrté na konferenci a už plánuju další akce. Osobně mi město velmi sedí, je mnohem více dynamičtější než Praha co se týče byznysu, je zde vidět ohromný tah na branku a skutečně vznikající projekty. Všichni navíc mluví anglicky, což je výborné!
Nejlepší akcí roku 2018 byla pro mě doposud Blockshow Europe v Berlíně, skvělá byla i C3 Crypto Konference a ICO meetup s Ianem Balinou.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.