Digitální nomádi spojili práci na dálku a cestování v nový životní styl

  • Cestování
  • Práce na dálku
  • Investování
  • Podcast
  • Blog
  • Kontakt
E-BOOK

Metaverse a naše budoucnost: Jak rychle se to stane?

by Martin Rosulek / Středa, 14 června 2023 / Published in Inspirace, Myšlenky
metaverse budoucnost
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram

Spuštěním metaverse získají lidé nový prostor pro zábavu, ale také byznys, vzdělání i umění. V budoucnosti bude metaverse zřejmě tak revoluční změnou, jakou byl kdysi internet. Naše pozornost se po několik let silně překlápí z fyzického světa do světa digitálního. Metaverse je další nutnou zastávkou na naší cestě.

Článek vzniká po mé návštěvě Metaverse festivalu konaného v červu 2023 v Praze. Nejprve jsem sepisoval poznámky a poté se rozhodl, že bude lepší, když pojmu článek komplexněji. Stále se však jedná pouze o myšlenky a kusové informace. Článek má spíše inspirovat anebo doplnit zajímavé informace pro zájemce a early adoptery v oblasti virtuální reality, digitálních ekonomik a metaverse.

Co je metaverse

Obsah

  1. Co je metaverse
    1. Znaky metaverse
    2. Co je Web3
  2. Metaverse historie
  3. Jak vstoupit do Metaverse
    1. Ready Player Me
  4. Umělá inteligence AI a Metaverse
  5. NFT
  6. Virtuální realita (VR)
    1. Neurotech
  7. Využití metaverse v praxi
  8. Problémy metaverse
  9. Fenomén Metaverse

Metaverse je pohlcující virtuální svět, do kterého vstupujeme za pomocí hardwaru (brýle pro virtuální realitu) a internetu. Jednodušeji lze o metaverse říci, že se jedná o 3D virtuální svět, kde pomocí avatarů interagujeme s uměle vytvořeným prostředím.

Metaverse je často spoluvytvářen uživateli (hráči).

Termín „metaverse“ vznikl ve sci-fi románu Snow Crash z roku 1992 jako složením slov „meta“ a „universe“.

Vývoj metaverse je velmi podpořen aktuálními trendy v brýlých s rozšířenou realitou a virtuální realitou. Současně metaverse také podporuje vývoj Web3.

Zřejmě nejlepší ukázkou filmového zpracování virtuální reality je ve filmu Ready Player One.

Znaky metaverse

  • Uměle vytvořené virtuální prostředí
  • Interakce avatarů (postav) s prostředím virtuální reality
  • Platforma (celý svět, nejedná se o uzavřenou hru)
  • Neustále online
  • Má vlastní digitální ekonomiku
  • Otevřená platforma, kterou nevlastní jedna společnost

Co je Web3

Web3 (označován také jako Web 3.0) představuje decentralizovanou síť, která má za cíl vytvořit bezpečnější a demokratičtější internet. Web3 reaguje na potřebu zvýšené kontroly nad uživatelskými daty a důrazu na bezpečnost i soukromí.

Metaverse historie

metaverse jak funguje

Každá civilizace měla nějaké paralelní světy, do kterých se dostávaly. V minulosti se jednalo často o stavy skrze psychadelika, přírodní drogy, hudební nástroje, atp. (Aboriginals v Austrálii, severoamerické Natives v dnešní USA a Kanadě, původní obyvatelé v Jižní Americe).

Cílem by mělo stále být inspirovat se od přírody od naší grandmother a grandfather, ale zároveň být maximálně inovativní a stále se adaptovat.

Platforma virtuálního světa Second Life z roku 2003 je často označována za první metaverse.

Dne 4. července 2000 udělil USPTO samoobslužnému Java appletu LivePlace první ochrannou známku metaverse, známku na zboží a služby „poskytující dočasné používání on-line nestahovatelného softwaru umožňujícího návštěvníkům webové stránky chatovat on-line, identifikovat jiné návštěvníky on-line, posílat soukromé zprávy a umožnit více návštěvníkům společné prohlížení webových stránek“, jejíž tvůrce, viceprezident společnosti eUniverse John Hanke, později vytvořil Pokémon Go. (zdroj Wikipedie)

Mezi populární hry označované za součást metaverse patří

  • Habbo Hotel,
  • World of Warcraft,
  • Minecraft,
  • Fortnite,
  • VRChat
  • Roblox

V roce 2017 Microsoft koupil společnost AltspaceVR. Microsoft následně implementoval virtuální avatary a schůzky ve virtuální realitě do Microsoft Teams.

V roce 2019 spustila společnost Facebook virtuální svět (VR) s názvem Facebook Horizon. V roce 2021 se Facebook přejmenoval na „Meta Platforms“. V roce 2021 Meta na svém oddělení vývoje metaverse vykázala ztrátu přes 10 miliard dolarů.

Implementace metaverse se často spoléhají na digitální měny a kryptoměny. V rámci metaverse se někdy obchoduje s neproměnnými tokeny (NFT), které fungují na decentralizované síti blockchain.

Jak vstoupit do Metaverse

Do metaverse vstupujeme pomocí VR headsetu, virtuálních brýlí. V metaverse jsme avatarem, který s prostředím interaguje.

Ready Player Me

ready player me

Ready Player Me (https://readyplayer.me/) je aplikace, se kterou si vytváříte vlastního avatara ve 3D připraveného na metaverse. Idea je jednoduchá, obléknete ho a vybavíte skiny a následně vstupujete do různých metaversů. Cílem je abyste v každém metaversu nemuseli tvořit, zbrojit, šatit a tunit avatara zvlášť. Tvůrci to nazývají, že získáváte passport do metaversu.

Už nyní děti ve věku 10 – 15 let a celá generace Z tráví více času s kamarády na internetu než ve fyzickém světě. Až vyrostou do dospělého ekonomického života, tak jaké nástroje budou používat (k práci a k zábavě)? To je základní otázka, na kterou se ptát, pokud chceme stavět nějaký start-up či projekt okolo metaverse.

Fortnite, Roblox a Minecraft mají ten nejlepší potenciál stát na vrcholu Web3 metaverse inovace během dalších let.

Decentraland, The SandBox, Somnium jsou na blockchainu založené platformy, které obsahují prvky metaverse a dnes jsou jedni z velkých kandidátů na to, aby se staly průkopníky metaverse funkčních ekonomik a světů.

Umělá inteligence AI a Metaverse

metaverse ai umělá inteligence

 

Umělá inteligence pomáhá v celé řadě oborů a oblastí. Vznik a rozšiřování metaverse půjde s křivkou obrovsku vzhůru s nárůstem činností umělé inteligence, kterou budeme intenzivněji zapojovat. V budoucnu zřejmě bude tvořit i celé nové virtuální světy.

Dříve se mluvilo spíše o strojovém učení. S rozvojem neuronových sítích je nástup umělé inteligence dostupnější. Příkladem z praxe je ChatGPT, nástroj umělé inteligence, který je ve verzi zdarma a dokáže „neuvěřitelné“.

Umělá inteligence však sahá mnohem dál, ať už to jsou automatické rozhodovací systémy, samořídící auta anebo různé algoritmy.

Umělá inteligence bude mít také za úkol vytvářet NCP, tj. nehrající postavy ve virtuálním světě. NPC jsou digitální lidi a ve videohrách (virtuální realitě) a vystupují jako by byli skuteční.

Zřejmě nejlépe lidsky NCP ukazuje můj oblíbený film Free Guy. Je z prostředí virtuální reality a metaverse a zatímco většina zná film Ready Player One, je to právě Free Guy, který je za mě ještě lepší ukázkou (dost možné) budoucnosti.

Rozvoj IoT (Internet věcí, Internet of Things) výrazně pomůže rozvoji metaverse.

Umělá intelingence je však stále v začátku.

Podívejte se, jak se vyvinula grafika umělé inteligence během 365 dní. Vpravo aktuální verze, vlevo verze před jedním rokem. Obrázek profilové fotografie velmi realistický.

metaverse ai

NFT

NFT je digitální věc, která je unikátní a jenom jedna. Existuje pouze na internetu. Umožňuje vlastnictví a dokáže přenášet určité informace, které nelze nikdy smazat nebo zakrýt. Přečtěte si více, jak funguje NFT.

Dnes vznikají tzv. dynamic NFT (doporučuji prozkoumat blíže).

Průměrný první nákup NFT od nováčka je 100 – 150 USD (v bear marketu, červen 2023).

Zajímavé use cases

  • NFT jako digital password
  • NFT pro car sharing, kdy si přenášíme náš profil skrze více společností, které nabízí car sharing (přenos nastavení porfilu, historie, hodnocení, earning points,…)

Addidas vydalo Playbook pro NFT pro brandy. Problém je, že velké brandy podle něj stále vyvíjí aktivity, ale ty pravidla už neplatí (zastaraly a navíc je nyní bear market). Porsche ani Mercedes-Benz neměly příliš úspěšný vstup na NFT trh.

Virtuální realita (VR)

Zachrání Apple díky Apple Vision Pro celý metaverse? Apple představil své nové brýle pro rozšířenou a virtuální realitu s názvem Vision Pro začátkem června 2023. Snad všechno bylo překvapením a to včetně ceny (3500 USD).

Všimněte si ve videu, což je zajímavostí, že Apple nepoužívá slova jako metaverse ani virtuální realita.

Apple nikdy není první na trhu s produktem. Ale jako první vytvoří produkt, který je mass produkce a dokáže u masy lidí přepnout zájem (bezdrátová sluchátka, smartphone bez tlačítek, chytré hodinky).

Meta (Facebook) v tomto selhává. Přišel v roce 2019 s virtuální realitou Facebook Horizon, v roce 2021 se přejmenoval na Meta. V roce 2014 koupil Oculus VR (firmu na výrobu brýlí pro virtuální realitu) za 2 miliardy USD. A dodnes nejsou lidé přesvědčeni, že je virtuální realita od Mety něco, co bych chtěli co nejrychleji.

Neurotech

Technologie, která bude velmi důležitá pro jakýkoli VR headset (čtení naší mysli)

Využití metaverse v praxi

  1. Vzdělání
  2. Gaming (hry)
  3. Události a kultura (koncerty)
  4. Testování a experimenty
  5. HR

Testování, zkouška na pobyt na Marsu. Jedna věc je dostat fyzické tělo, aby přežilo a druhá věc je psychika. Na tu se můžeme připravit právě díky metaversu.

A jak by mohla vypadat práce částečně v metaverse?

Problémy metaverse

  • Nedostatek obsahu v metaversu (právě zde může AI výrazně pomoci)
  • Nedostatek uživatelů v metaverse
  • Obsah generovaný ve spolupráci s AI může mít za sebou nějakou agendu

Fenomén Metaverse

V metaverse můžete nejen hrát hry, bavit se, účastnit se koncertů, seznamovat se s novými lidmi, vzdělávat se, sbírat nebo vytvářet virtuální předměty, nebo se jenom tak potulovat virtuálním světem. Metaverse kombinuje naše online aktivity a posouvá je do úrovně, která obsahuje sociální sítě, virtuální komunikaci a digitální ekonomiku.

Jak se vám líbil článek?
Martin Rosulek

Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Telegram
Tagged under: budoucnost, inovace, kryptoměny, metaverse, NFT

What you can read next

cashflow summer 2020
Jaký byl Cashflow Summer 2020
jak koronavirus ovlivnil digitální nomádství
Jak koronavirus ovlivnil digitální nomádství a práci na dálku
Byznys model: Videonávštěva Vašeho webu (bez robotů)

Martin Rosulek, zakladatel portálu

Cestuji a podnikám na volné noze. Objevuji životní styl digitálního nomádství, zakládám webové projekty, věnuji se affiliate marketingu, SEO a podcastům.

Od roku 2011 cestuji po světě, většinu měsíců trávím v zahraničí, ale vždy se rád vracím do Čech. Strávil jsem rok v Austrálii, Kanadě, řadu měsíců ve Střední a Jižní Americe, Maroku a stále se vracím do Jihovýchodní Asie.

Nejnovější články na blogu

  • flexi novela zákoníku práce

    Flexi novela zákoníku práce 2025

  • digitální produkty

    Digitální produkty: Jak si vytvořit pasivní příjem na internetu (i bez zkušeností)

  • dodatek k nájemní smlouvě

    Dodatek k nájemní smlouvě

  • účetní práce online

    Účetní online: Práce z domova / odkudkoli

  • smlouva o vedení účetnictví

    Smlouva o vedení účetnictví: vzor, náležitosti a na co si dát pozor

Kniha Digitální nomád

Průvodce, jak cestovat po světě a pracovat odkudkoli.

Detail knihy a e-booku

Rubriky

  • Cestování
  • Práce na dálku
  • Investice
  • Myšlenky
  • Recenze knih
  • Inspirace
  • Videa

Práce na dálku

  • Nápady na podnikání
  • Jak vytvořit web ve WordPressu
  • Multipotenciální jedinci
  • Gallup test: Test silných stránek
  • Nejlepší free fotobanky zdarma
  • Cestovní pojištění a koronavirus Covid-19

Jak vydělávat peníze online

  • Jak vydělat peníze na internetu
  • Jak vydělávat peníze na Instagramu
  • Jak vydělat peníze na YouTube
  • Jak uspět na sociální síti TikTok
  • Jak vydělat peníze blogem
  • Jak vytvořit e-shop zdarma

Investice a myšlenky

  • Ekonomická krize Covid-19
  • Do čeho investovat peníze?
  • Jak získat pasivní příjem
  • Investovat do Bitcoinu anebo ne?
  • Investování do nemovitostí
  • Recenze P2P investování s 17% p.a.

Obecné informace

  • Kdo je Martin Rosulek
  • Newsletter zdarma
  • Kniha Digitální nomád
  • Obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Kontakt

Nejnovější články na blogu

  • flexi novela zákoníku práce

    Flexi novela zákoníku práce 2025

  • digitální produkty

    Digitální produkty: Jak si vytvořit pasivní příjem na internetu (i bez zkušeností)

  • dodatek k nájemní smlouvě

    Dodatek k nájemní smlouvě

Martin Rosulek, zakladatel portálu DigitalniNomadstvi.cz

Portál DigitalniNomadstvi.cz jsem založil v touze objevovat životní styl cestovaní a práce na dálku. Digitální nomádství je fenoménem 21. století, avšak má také negativní stránky.

Rád sdílím své zkušenosti, poznatky a myšlenky v oblasti podnikání, copywritingu, SEO, obsahové strategie pro webové portály, sociálních sítí, inovací a budoucích trendů.

Snažím se o životní přístup minimalismu, pracuji s finančním plánem, investuji, razím myšlenku finanční svobody a pasivního příjmu.

  • GET SOCIAL

© 2011 - 2023. Všechna práva vyhrazena.

TOP
Inspirace

Metaverse a naše budoucnost: Jak rychle se to stane?

8 min
Share via
  • WhatsApp
  • Telegram
Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení soubory cookies. Souhlas s těmito cookies nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit nastavení
{title} {title} {title}
Sdílejte tento článek