TikTok je sociální síť, která boří status quo nejen na internetu, ale celkově v rámci virtuální komunikace a fungování v digitálním světě. Silná konkurence Instagramu a Facebooku, doposud nejrozšířenější sociální sítě na světě, přichází z Číny a jako každá inovace má dvě strany mince. Popularizuje video formát a přináší intuitivní kreativní tvorbu do ruky i těch nejmladších z nás. Na druhou stranu strhává zábavu do bezmyšlenkové tvorby, která nedává smysl natož nějaký užitek. A navíc se o tyhle všechny naše uživatelská data na TikToku pere Čína s USA.
Asi v tom bude něco víc než jenom trapný videa a blbý hejty teenegerů.
Sociální síť TikTok sleduju od roku 2019, kdy jsem si poprvé vytvořil účet a začal sledovat dění z marketingových důvodů. Narozdíl od mých kolegů a vrstevníků mě tahle síť zaujala a popravdě každý týden zde strávím minimálně hodinu. Protože v TikToku vidím velký potenciál (pro zábavu i byznys), rozhodl jsem se vytvořit rozsáhlého průvodce.
A tak vznikl…
Komplexní, ultimátní, první a vskutku obsáhlý průvodce sociální sítě TikTok pro začátečníky. Vše, co potřebujete vědět o TikToku – ať už jste uživatel, začínající mikroinfluencer, marketingový junior, ředitel obchodního oddělení anebo šéf a zakladatel brandu s cílem zviditelnit se na internetu.
Co je TikTok
TikTok je sociální síť pro vytváření a sdílení krátkých videí. Mobilní aplikace umožňuje uživatelům vytvářet krátké videoklipy o délce 3 – 60 vteřin na téma tancování, karaoke, dovednostní kreakce či vtipné skeče. TikTok každý měsíc používá na 800 milionů lidí a jeho uživatelská základna roste rychleji než Instagram i všechny jiné sociální sítě.
- TikTok je možné stáhnout ve 155 zemích.
- Je přeložen do 75 jazyků a existuje i česká jazyková verze.
- TikTok byl 2. nejstahovanější aplikací v roce 2019 (738 milionů stažení).
- Celkem si TikTok nainstalovaly 2 miliardy uživatelů.
Zajímavostí také je, že Alexa ranking hodnotí v září 2020 TikTok jako 173. nejnavštěvovanější stránku na světě (v březnu 2020 na 412. místě a v lednu 2019 teprve na 3225. místě). Popularita TikToku roste v posledních dvou letech neuvěřitelně rychle.
Kdo je na TikToku
TikTok už dávno není jen pro teenagery a hernou pro malé děti. Statistiky uvádí, že třetina uživatelů jsou starší 30 let.
Sociální síť TikTok však ovládla Generace Z a miléniálové. Nejčastěji se zde setkáme s věkovou skupinou 13 – 24 let.
Zároveň je ze statistik patrné, že uživatelé stárnou spolu s aplikací a neopouštějí ji. V Číně, Indonésii, Malajsii a Saudské Arábii je majorita nyní již ve skupině 25 – 34 let (zatímco bývala 16 – 24 let).
Přestože majorita uživatelů TikToku jsou ve věku 7 – 24 let, existují i výjimečné případy, kdy jsou oblíbené profily starších lidí, např. i 50 let. Příkladem může být dědeček Grandad Joe (@grandadjoe), kterému je pravděpodobně 87 let a má 2,5 milionu sledujících. Úspěšná byla i výzva #blindinglightschallenge, do které se zapojilo spousta rodičů dětí, které jsou na TikToku.
V České republice používá TikTok (dle agentury marketingového výzkumu Kantar):
- 16 – 24 let: 22%
- nad 16 let: 8%
Dle názoru řady influencerů na TikToku je více než polovina Čechů na TikToku starších 18 let.
Sociální síť TikTok používá v České republice 1,1 milionů lidí (dle agentury Httpool, která je v přímé spolupráci s TikTokem).
Obsah na TikToku
Nejčastějším obsahem příspěvků na TikToku jsou krátké spoty, které mají za cíl pobavit. TikTok je sociální sítí, kde se sdílí videa. Obrázky zde můžete najít jen v podobě dynamických slideshow.
Tématika videí se točí často v následujících tématech:
- Taneční kreace
- Pranky
- Videa s domácími mazlíčky
- Akrobatické dovednosti
- Výzvy (challenge)
- Karaoke a Duety (#duetwithme), funkce lip-sync
- Parodie
- Video kompilace
- Blbosti
Právě poslední bod „Blbosti“ je poměrně trefně charakteristický pro velkou spoustu videí na TikToku. Generace nad 30 let, která nemá blízko k Internetu, marketingu a sociálním sítím, tak často vůbec nerozumí, proč někdo taková videa natáčí, proč se sdílí a jak někdo může trávit tolik času sledováním této sociální sítě.
Sociální síť TikTok zřetelně ukazuje na rozdílné myšlení jednotlivých generací a odlišné vnímání světa (zejména mezi Generací Z narozena 1995 – 2010 a Generací X narozena do roku 1980).
Mohlo by se zdát, že Tiktokeři mají při natáčení videí v zásadě jeden cíl – totiž, aby se jejich videa stala virální. Při bližším zkoumáním platformy a několika měsíců experimentování s TikTokem jsem trochu jiného názoru. Cílem videí na TikToku je spíše něco si zkusit, pobavit, dělat něco jinak, utéct na chvíli od reality, dokázat žít jinak, vyzkoušet si jinou roli, získat propojení s lidmi, něco dokázat, interagovat, spoluvytvářet, inspirovat a také být součástí skupiny.
Nejlepší videa na TikToku
Pokud chcete nahlédnout do světa videí TikToku, prohlédnout si můžete mnoho kompilací TikTok videí na YouTube. Mají běžně miliony zhlédnutí.
TikTok zveřejnil sumarizující článek a žebříček 100 nejlepších videí.
Největší TikTok influenceři na světě
TikTokerům, tvůrcům na TikToku se říká také museři (tj. baviči) – slovo vzniklo od názvu původní platformy Musica.ly.
Sestavit žebříček nejsledovanějších TikTokerů (tzv. muserů) není jednoduché a neobejde se bez nepřesností. Aktuálně neexistuje žádný oficiální žebříček profilů s největším počtem sledujících, lajků a komentářů. A tak vznikají různé zdroje, které se snaží vytahovat data z TikToku a sestavovat vlastní žebříčky.
Mezi nejsledovanější profily na TikToku, dle mého průzkumu, patří:
- Charli D'Amelio (@charlidamelio): 89,3 milionů followers
- Addison Rae (@addisonre): 62,2 milionů followers
- Zach King (@zachking): 49,8 milionů followers
- Loren Gray (@lorengray): 47,7 milionů followers
- TikTok (@tiktok): 47,6 milionů followers
- Spencer Polanco Knight (@spencerx): 44,7 milionů followers
- Riyaz Aly (@riyaz.14): 43,4 milionů followers
- Michael Le (@justmaiko): 40 milionů followers
- Dixie D'Amelio (@dixiedamelio): 39,1 milionů followers
- Will Smith (@willsmith): 37,1 milionů followers
Nejsledovanější Tiktokerka Charli D'Amelio se proslavila svýma tanečníma kreacema a díky nim si získala v začátku tak velkou sledovanost. Pokud umíte tancovat, sociální síť TikTok může být vaším marketingovým kanálem. Alternativně se můžete podívat na článek Jak vydělávat peníze tancováním online.
Největší TikTok influenceři v České republice
Zajímavé je, že poměrně málo českých influencerů ze sociálních sítích Instagram, Facebook a YouTube dokázalo ovládnout první příčky na TikToku.
Mezi nejsledovanější Čechy na sociální síti TikTok, dle mého průzkumu, patří:
- Ondy Mikula (@ondymikula): 7,6 milionů sledujících
- ViralBrothers (@viralbrothers): 2,2 milionů sledujících
- Nabouraney (@nabouraney): 1,8 milionů sledujících
- David Dobrik (@daviddobrik): 22 milionů sledujících
- Adam Kajumi (@adamkajumi): 640 tisíc sledujících
- Martin Carev (@martincarev): 477 tisíc sledujících
- Dominika Elischerová, Mína (@minaisbest): 600 tisíc sledujících
- Tereza Kovářová, Terysa (@terysa18): 610 tisíc sledujících
- Anna Marie Purić (@aricutee): 430 tisíc sledujících
- David Nachtigal (@nachtyy): 290 tisíc sledujících
České celebrity a známí na TikToku
- Richard Krajčo (@krystok7): 103 tisíc sledujících
- Tereza Těžká (@terazatekaofficial): 28 tisíc sledujících
- Dagmar Havlová (@dagmarhavlova_oficial): 8 tisíc sledujících
Marketing na TikToku
TikTok Ads Manager je aplikace, kterou využijete pro tvorbu, editaci a trackování reklamních kampaní na TikToku. Podobně jako ve Facebook Ads Manageru, zde můžete nastavovat velké množství parametrů a definovat cílovou skupinu dle demografie i zájmů.
V České republice se TikTok stále ještě k marketingovým aktivitám moc nepoužívá. Pokud už někteří marketéři znají TikTok, tak mají stále v představě, že je to síť pro malé děti a tím ukončují veškeré debaty. Již dnes existuje řada case studies, která reportuje úspěšné marketingové kampaně na TikToku.
Sociální síť TikTok samozřejmě není pro všechny klienty, avšak v některých případech zde můžeme najít prostor pro efektivní reklamu. A do budoucna předpovídám, že tomu bude ještě více.
Proč využívat TikTok k marketingovým účelům?
Co je velmi zajímavé, tak jsou statistiky míry zapojení uživatelů a jejich interakce s příspěvky influencerů.
TikTok má nejvyšší míru zapojení (engagement rate) sledovatelů ze všech sociálních sítí, poráží i Facebook a Instagram. Mikro influenceři do 100 sledujících mají na TikToku míru zapojení mezi 7 – 9 procenty, zatímco na ostatních sociálních sítích dosahují 2 – 7 procent.
Na začátku října 2020 oznámila agentura Httpool, že se stala oficiálním partnerem pro prodej reklamy na TikToku. Máme k dispozici standardní reklamní formáty i ty prémiové (Top View, One Day Max, Brand Premium).
TikTok inovuje a ostatní ho kopírují
Platforma TikTok přišla na trh s velmi chytlavým formátem a reaguje na trend videí. Již dlouho se na poli marketingu mluví o tom, že obsah bude ovládat video. Facebook sice tlačil video v rámci své sociální sítě i sítě Instagram a dodával mu přednost v algoritmech, avšak uživatelé to stoprocentně nevyužívali.
Tvorba video obsahu je totiž stále náročná a je kladen důraz na perfektní zpracování. Nástroje, technika a software či aplikace nejsou natolik dostupné, rozšířené a uživatelsky přístupné, aby mohl kdokoli vytvořit dobré video.
TikTok přichází s inovací a podnítil uživatele k tvorbě videí bez nutnosti perfekcionalismu. Jeho motto zní: Real people, real videos. Dává tedy přednost skutečným „obyčejným“ lidem a reálným videím. Paradoxně k tomu nabízí neuvěřitelné množství filtrů, které ve finále vytvoří velmi nereálně vypadající obraz skutečnosti.
Nicméně v jednom TikTok uspěl, a to je právě jednoduchost tvorby a editace videí, které se uživatelé nebojí sdílet veřejně.
Velkou roli sehrála i UX designově poskládaná mobilní aplikace, která je přehledná a intuitivní. Neexistuje jednodušší nástroj pro tvorbu videa. S TikTokem vytvoříte video skutečně nejrychleji a nejjednodušeji.
Další vlnu úspěchu obdržel díky množství editačních úprav, které lze aplikovat – zejména pracovat s různými filtry.
Mark Zuckerberg je již marketingově známý svým kopírováním a vykrádáním nápadů od konkurence. Instagram stories vznikla jako okopírovaná funkce Snapchatu. A nedávno spuštěný Instagram Reels kopíruje TikTok videa.
Facebook spolu s Instagramem mají výhodu velké uživatelské základny a toho, že všichni uživatelé, markeťáci a značky jsou zvyklé na tyto platformy a tráví tam čas. Facebook a Instagram je dnes osvědčená platforma s historií, která přináší značkám peníze a současně lze říci, že uživatele poměrně baví.
Nicméně je nevyhnutelné a s kopírovacími tendencemi ještě více pravděpodobné, že jednou přijde doba, kdy Facebook s Instagramem ztratí vedoucí pozici. Firma dostatečně rychle neinovuje v oblasti sociálních médiích. Jsme dokonce svědky toho, jak skupuje konkurenci (akvizice Whatsappu v roce 2016 a Instagramu v roce 2012) a začíná mít monopolní tendence. Technologické společnosti musí inovovat zevnitř. Jakmile budou dlouho zachovávat status quo v digitálním světě, budou předběhnuty či „vyhynou“. A ukázkovým příkladem může být Myspace anebo Nokia.
Tvorba vlastních videí
TikTok je velmi intuitivní a celý proces tvorby videí je velmi jednoduchý. Vytvořená videa proženete filtry, upravíte rychlost, zkompilujete s dalšími snímky či videi a můžete samozřejmě vložit i hudební podkreslení. Můžete transformovat hlas, přidávat vizuální efekty a nejrůznější pohyblivé či statické nálepky.
V závěru nezapomeňte video doplnit o krátký popisek a přidejte relevantní hashtagy.
Hashtagy fungují téměř obdobně jako na Instagramu, zvyšují dosah a řadí video do imaginárních kategorií a oblastí zájmů. Dle experimentů ale nemají tak silnou váhu jako na Instagramu. Naopak mnohem větší důraz je kladem na dobu, kterou stráví sledující díváním se na video, interakci (líbí se mi a komentáře) a konzumaci podobného obsahu.
Video lze nastavit pro zobrazení soukromé, vašim přátelům (sledujícím) anebo veřejně, kdy jej mohou vidět všichni.
Jak vydělávat peníze na TikToku
Chtěli byste si přivydělat peníze na sociálních sítích, ale myslíte, že na to stát se influencerem/influencerkou na Instagramu je už pozdě? Zkusit můžete TikTok – už je sice také poměrně dost rozjetý, ale stále nabízí větší prostor pro růst fanouškovské základny než starší platformy sociálních sítí.
V zásadě existují tři způsoby, jak vydělávat na TikToku z pozice tvůrce. Obvykle budete muset dosáhnout vyšších jednotek tisíc sledujících, aby vaše videa získaly dostatečnou sledovanost na zajímavé spolupráce a případné prodeje či dary. Hovoří se o imaginární hranici 10 tisíc sledujících, ale pravdou je, že je to individuální. Bude velmi záležet na profilu vašich sledujících.
Nakupovat sledující nemá v takovém případě příliš smysl a povede spíše ke krátkodobým spoluprácím, pokud se vám podaří vůbec nějaké dojednat.
Darování TikTok mince
Sledující mohou odměnit během živého vysílání (livestreamu) tvůrce pomocí tzv. TikTok Coins a Gifts, v Čechách známé jako Tik Tok mince. Jedná se o virtuální měnu, kterou zavedl TikTok pro účely darovacích odměn. Obtížně spekulovat, zda s nimi má nějaké další plány.
Jak to funguje?
Sledující nakoupí v aplikaci TikTok za reálné peníze (dolary, eura, atp.) TikTok mince. Tyto mince mohou být následně proměněny v dary (Gifts). A během livestreamu pošle fanoušek dar svému influencerovi.
Influencer má možnost 50% těchto mincí převést na tzv. Diamanty. Následně si částku v Diamantech může nechat proplatit do reálné měny. Zbylých 50% jde ve prospěch TikToku (který platí Google Play a App store).
Zní to složitě a upřímně je to složité. Na podrobnější vysvětlení ale není bohužel v rámci obsahového zaměření článku prostor.
TikTok nikde nezveřejňuje oficiální kurzy. Uživatelé (influenceři, museři) ale mohou v Nastavení (Settings) a záložce Soukromí (Privacy) překliknout na Peněženku (Wallet), kde mají možnost proměnit mince v reálné peníze své domovské měny (kliknutím na tlačítko Recharge).
Livestream je dovolen a podmíněn pro sledování i jeho tvorbu osobám starším 16 let. Dary a mince si může zakoupit jen osoba starší 18 let.
Zajímavostí je, že TikTok již vydělal (k březnu 2019) celkem 75 milionů dolarů právě prodejem TikTok mincí a darů.
Promo a individuální spolupráce
Mikro influenceři a influenceři se mohou domluvit s určitou firmou, e-shopem či brandem, že za finanční odměnu zpropagují jeho produkt či služby. Jedná se o standardní influencer marketing, který již funguje na jiných sociálních sítí jako je Facebook, Instagram (viz článek Jak vydělávat peníze na Instagramu) či Twitter.
Malí a začínající influenceři mohou zkusit pro začátek nefinanční barterovou spolupráci.
TikTok nabízí základní statistiky (i rozšířené statistiky v rámci Pro účtů, nutné přepnout „Manage my account/Spravovat můj účet“, klikněte na „Přepnout na účet Pro“) publikovaných příspěvků, např. jaké měly dosahy, kolik lidí je vidělo, jaké byly interakce, atp. Tyto data mohou následně sloužit firmě pro vyhodnocení spolupráce, případné odměnění influencera za dobře provedenou propagaci.
Pokud jste již četli nějaké články o tom, jak jsou influncerům propláceny letenky a ubytování v luxusních apartmánech, pak se připravte na realitu, která od vás vyžaduje nejen sedmi místné číslo sledujících, ale rovněž poskytnuté další statistiky o složení vaší fanouškovské skupiny.
Respekt Kazmovi, který umí dobře fakovat a dokáže nasmlouvat kdejaký luxusní apartmán s nově vytvořeným profilem. Značky a firmy jsou ale stále více prozíravější a dělají větší due dilligence (ověření kvality influencera před zahájaním spolupráce). Díkybohu!
Někdy je zmiňován affiliate jako způsob vydělávání peněz na TikToku, avšak affiliate není vhodný pro sociální sítě TikTok ani Instagram, protože potřebujete, aby se uživatel prokliknul přes váš konkrétní odkaz. Affiliate je vhodný pro web případně sociální sítě, kde snadno dochází ke klikání na textové odkazy (např. Facebook, Twitter). Sice můžete pracovat se slevovými odkazy, které vaši fanoušci při nákupu použijí, ale stále se nejedná o tak efektivní cestu. Inspirovat se můžete z nejčastějších způsobů, jak vydělávat peníze na internetu.
Prodej merchandise
Prodej potisknutých triček, mikin, kšiltovek, eko tašek, placek, náramků, krytů na mobil anebo v zásadě čehokoli. Merch je de facto zboží, které je nějak spojeno s influencerem – obvykle nadesignuje, je uvedena jeho hláška či slogan, jméno, atp.
Nejvíce se osvědčuje v zahraničí i Čechách prodej brandového oblečení.
Pro prodej merche je však potřeba, abyste měli velkou fanouškovskou základnu, tzn. ideálně několik set tisíc sledujících. Čím věrnější komunitu máte, tím snadněji své produkty prodáte. Fanoušci si je koupí, protože cítí s vámi či tím, co vyznáváte a o čem mluvíte, určitou sounáležitost.
Historie TikToku
TikTok je vyvíjen čínskou společností ByteDance. Ta v listopadu 2017 koupila firmu Musica.ly s 500 miliony uživatelů. Ačkoli nikdy nebyla oficiálně zveřejněna přesná výše transakce, odhaduje se, že ByteDance zaplatil 800 milionů až 1 miliardu dolarů za Musica.ly. Aplikace Musica.ly byla v Číně extrémně oblíbená a umožňovala sledovat hudební videoklipy a tvořit vlastní 60 vteřinové verze populárních písněček, které následně uživatelé sdíleli mezi své sledovatele.
Společnost ByteDance sloučila vlastní vývoj s koupenou firmou Musica.ly a vydala mobilní aplikaci s názvem TikTok. Cílem bylo expandovat na západní trhy, zejména do USA.
V Číně je aplikace TikTok dostupná pod názvem Douyin (čínsky 抖音, přepis do češtiny tou-jin).
ByteDance, zakladatel TikToku
Společnost ByteDance byla založena v Číně v březnu 2012.
V srpnu 2012 spouští ByteDance novou platformu Toutiao s obsahem čínského zpravodajství. Právě zde společnost vyvíjela a testovala chytré algoritmy, které přizpůsobovaly obsah a zprávy na zeď jednotlivým uživatelům – jednalo se o tzv. individualizovaný obsah. Toutiao se stala čínskou největší mobilní platformou čínského zpravodajství, která byla poháněna strojovým učením (machine learning). Denně obsluhovala na 120 milionů uživatelů (září 2017).
V září 2016 spouští ByteDance v Číně aplikaci Douyin a v roce 2017 je známá již v zahraničí jako TikTok.
Média poprvé označila TikTok jako nejrychleji rostoucí sociální síť, když ze 130 milionů stažení (v roce 2017) skočila na 660 milionů nových stažení (v roce 2018).
V roce 2018 spouští v Indii sociální síť Helo.
V březnu 2019 spouští platformu Lark určenou pro sdílenou virtuální komunikaci a spolupráci s cílem nabídnout obdobný produkt jako Google Suite (cloudové úložiště, management složek, tvorba dokumentů, sdílení a editace).
V plánu je spuštění placené aplikace na streamování hudby.
Aplikace ByteDance měly v roce 2019 více jak 1,5 miliard aktivních uživatelů měsíčně a 700 milionů denně aktivních uživatelů.
Společnost ByteDance má několik sídel a poboček, a to zejména v Číně, Singapore, Velké Británii, Austrálii a nově v USA. Zaštiťující subjekt je však ByteDance Ltd. na Kajmanských ostrovech.
Společnost ByteDance je úspěšná firma s miliardovými obraty. V roce 2018 byla ohodnocena na 78 miliard dolarů, některé zdroje uváděly, že v květnu 2020 za koronavirové krize už na 100 miliard dolarů. Příjmy za první polovinu roku 2019 byly odhadnuty na 7 až 8,4 miliard dolarů (zdroj reuters.com). Pro srovnání je to polovina toho, co vydělává Facebook a Instagram dohoromady (15 miliard dolarů), o několik úrovní více než Twitter (1,6 miliardy dolarů) a Snapchat (0,5 miliardy dolarů).
ByteDance má za sebou investorské skupiny jako je Sequia Capital či SoftBank.
Yiming Zhang, CEO společnosti ByteDance, se před nástupem věnoval start-upu Kuxon, který byl poté koupen společností TripAdvisor. V roce 2019 Time Magazine uvedl Yiming Zhanga jako jednoho ze 100 nejvlivnějších lidí.
Zmiňuji konkrétně osobu Yiming Zhang, protože se o něm stále ještě moc nepíše ve světových médiích a v českých je úplně přehlížen. Pravděpodobně jste o něm nikdy neslyšeli. To je ale škoda.
Pokud TikTok nebude mít v dalších měsících nějaký obrovský fail, tak to bude pravděpodobně právě Zhang, se kterým bude řada rozhovorů. Má dobře nakročeno k tomu, aby se stal významnou osobností ve světě internetu a sociálních sítí.
Nebezpečí a rizika TikToku
Sociální síť TikTok získala od médií spoustu nálepek nebezpečnosti a rizik, které skrývá. Tak třeba česká média v podání Blesk.cz se vyjádřila: TikTok je ráj pedofilů, nejnebezpečnější sociální síť světa.
Pravda je, že množství videí, které uživatelé nahrávají a sdílí je obrovské. Kontroly nejsou dostatečné a tak není divu, že se zde objevují videa, která jsou svým obsahem nevhodná až krajně společensky nebezpečná. Taková videa nelze jednoduše odhalit machine learningem, ale je třeba provádět manuální kontroly, které však ze strany čínského ByteDance nejsou prioritní. Prioritní je růst počtu registrovaných uživatelů a množství sdíleného obsahu.
Miliony sledujících a miliony lajků není to jediné, co sbírat na TikToku. Současně sbíráte obrovské množství hejtů, zesměšňujících poznámek, trollících keců, kritických komentářů, které přerostou do kyberšikany, výhružek a mohli bychom pokračovat. Obsahově se objevují také videa s tématy:
- Pornografie
- Sexuální obtěžování
- Killingstalking – videa zachycující nezletilé, jak si k hrdlu přikládají nože a předstírají týrání
- Videa zachycující sebepoškozování či dokonce sebevraždy
- Videa zaměřená na anorexii, obezitu či různé nemoci (např. Downův syndrom)
Již jsou známé případy, kdy Policie ČR vyšetřovala páchání trestné činnosti na základě videí sociální sítě TikTok.
Svoboda slova
Nutno říci, že TikTok není sociální síť se svobodou slova. Je již známo několik případů, kdy byl uživatel zablokován, protože sdílel „nevhodný obsah“ – např. upozorňoval na sociální a etnické problémy v Číně a Asii.
V roce 2020 jsme však svědky, že ani jiné sociální sítě nerespektují svobodu slova a cenzurují obsah dle svých vlastních pravidel. V návaznosti na koronavirovou krizi a řadu konspiračních teorií ohledně 5G zablokoval Facebook, YouTube i Twitter několik účtů – influencerských i mediálních.
Doporučení pro rodiče
V České republice se stává TikTok velmi oblíbenou sociální sítí dětí ve věku 7 – 14 let. Obdobně jako u jiných sociálních sítí je třeba být obezřetný v přístupu a sdílení vlastní produkce (videí, obrázků, textů).
- Nastavit dítěti profil na TikToku jako soukromý (nikoli veřejný).
- Zvážit, zda videa sdílet jako soukromá (nikoli veřejná).
- Lze v nastavení zakázat stahování produkovaných videí.
- Vypnout lokalizaci v nastavení TikTok.
- Rodiče by si měli nainstalovat TikTok a sledovat své dítě v jeho aktivitách. Toto s ním samozřejmě komunikovat předem. V nastavení TikToku Settings and privacy nastavte Family Pairing.
- Otevřeně komunikovat s dítětem o sociálních sítích, stráveném času na internetu, hrozbách, atp. Lze omezit čas strávaný na TikToku, např. 60 minut denně.
TikTok Global jako bezpečnostní hrozba
Americký prezident Donald Trump označil TikTok jako bezpečnostní hrozbu a zvažuje kompletní zákaz TikToku na území USA. Mezi nejsilnější argumenty patří hrozba zneužití osobních údajů čínskou vládou. TikTok má totiž povinnost předávat data a informace o uživatelích na vyžádání čínské vlády. TikTok používá na území Spojených států amerických asi 165 milionů uživatelů.
Dne 6. srpna 2020 Donald Trump zakázal americkým společnostem obchodovat s čínskou společností ByteDance.
14. srpna 2020 vydal nařízení s ultimátem 90 dní pro ByteDance, aby prodala svá aktiva a data, která byla shromážděna na území či od uživatelů z USA. O odkoupení jednala společnost Microsoft a Twitter. K dohodě však nedošlo.
Donald Trump nařídil, aby všechny americké obchody aplikaci TikTok a WeChat (patří společnosti Tencent) stáhly ze svých obchodů. Na území USA tak není (v říjnu 2020) možné stáhnout aplikaci TikTok a WeChat na Apple Store ani Google Play. Ti, kdo mají aplikaci nainstalovanou ji však dále mohou používat bez omezení.
Donald Trump stanovil, že od 12. listopadu nebudou moci americké společnosti poskytovat TikToku ani hostingové služby, což by jinými slovy mohlo znamenat konec TikToku v USA. Není však vyloučeno, že v mezidobí dojde k další dohodě. Evidentně je termín ale stanoven na volební období prezidenta USA.
Společnost Oracle se prozatímně dohodla s ByteDance, že se stane operačním partnerem pro území USA a bude mít tak nově pod kontrolou data a informace o amerických občanech registrovaných v aplikaci TikTok. Dohody jsou v jednání ještě se společností Wallmart, která má také převzít část podílu TikTok Global. Celá transakce stojí na dohodě mezi Donaldem Trumpem a společností ByteDance. Ač se jedná o pouhou jednu mobilní aplikaci, ve skutečnosti jde spíše o to, kdo bude více kontrolovat internet a jeho uživatele.
Připomeňme ještě, že v únoru 2019 vyměřila americká Federální obchodní komise (FTC) společnosti Musical.ly pokutu za nebalé nakládání s uživatelskými daty dětí a zpřístupnění svého obsahu nezletilým v rekordní výši 5,7 miliardy dolarů.
Když pak uniklo TikToku 6000 osobních dat nezletilých uživatelů v Jižní Koreji, pokuta ve výši 160 tisíc dolarů neznamenala pro TikTok téměř žádnou újmu.
TikTok byl zakázán na indickém trhu spolu s dalšími 58 čínskými aplikacemi (červen 2020) z důvodu ochrany osobních údajů, bezpečnosti uživatelů a celé země. Pro ByteDance to představuje odhadovanou ztrátu 6 miliard dolarů. V Indii si TikTok stáhlo 611 milionů lidí, což bylo přibližně 30% všech jejích uživatelů. V Číně používá TikTok (Douyin) na 200 milionů uživatelů.
TikTok aplikace
TikTok je nativní mobilní aplikace, která je určena výhradně pro používání na mobilních telefonech. Přestože oficiální stránky TikTok.com umožňují příhlášení uživatele z PC, funkce jsou výrazně omezeny. Pro používání aplikace TikTok je potřeba ji mít nainstalovanou na mobilním telefonu.
Registrace a přihlášení
Pokud si chcete TikTok jenom vyzkoušet, není nutné se registrovat. Stačí si aplikaci stáhnout do telefonu a můžete procházet spousty videí.
V případě, že chcete videa dohledávat dle hashtagu, uživatele, sledovat konkrétní uživatelé a mít individualizovanou zeď, lajkovat a komentovat příspěvky, pak bude nutné provést registraci.
TikTok nabízí registraci skrze telefon, e-mail, Google účet či sociální síť Facebook, Instagram a Twitter. Z důvodu bezpečnosti lze jen doporučit provést registraci skrze e-mail a nikoli skrze váš jiný účet na sociální síti či dokonce Google účet.
- TikTok na iOS (pro iPhone)
- TikTok na Google Play
- TikTok.com na webu
Věkové omezení na TikToku
TikTok oficiálně nepovoluje registraci uživatelům mladších 13 let. Stejná věková hranice je nastavena u sociálních sítí jako je Facebook či Instagram.
V praxi se jedná o pouhé odkliknutí a odsouhlasení podmínek užívání aplikace, to znamená, že k žádné další kontrole věku nedochází. Mobilní aplikaci TikTok si tak mohou nainstalovat i uživatelé s nižším věkem než 13 let. Oficiálně je to ale aplikací zakázáno.
Jak nainstalovat TikTok na PC
Pokud přece jenom chcete nainstalovat aplikaci TikTok na PC, existuje způsob skrze rozšíření Chrome.
Nainstalujte si do internetového prohlížeče Chrome rozšíření s názvem TikTok Mobile Downloader.
Alternativy TikToku
Pokud hledáte alternativy k TikToku, ať už z důvody ochrany osobních údajů anebo prostě, že vám aplikace nějakým způsobem nesedí, níže uvádíme seznam sociálních sítí, které mají k TikToku nejblíže. Pro early-adopters se může jednat o potenciální kanály, kde si začít budovat svůj brand a sledující. Je totiž zřejmé, že v začátcích platformy je vždy nejjednodušší získat si velký počet sledujících.
- Clash (21 vteřinové loop videa)
- Triller
- Dubsmash
- Byte
- Funimate
Budoucnost TikToku
Facebook je pro starý a je moc dospělácký. Instagram je až moc statický a vykresluje svět přes filtry jen v tom pozitivním smyslu. Twitter je dinosaurus ještě s psaným slovem. A LinkedIn? Kdo by chtěl dneska dělat tradiční práci, hm?
Pořád se jen bavit, vymýšlet nesmysly a dělat pouze to, na co máme náladu a chuť? Že tenhle přístup není možný a že trávení času na sociálních sítích k ničemu nevede? Mnozí influenceři (předtím obyčejní neznámí lidé, žádné celebrity) nám v posledních letech ukazují, že pokud tvoříte svůj kanál na sociálních sítích jako brand, můžete z toho být byznys jako blázen.
A sociální síť TikTok je další, kdo nám to potvrdí v celé parádě – přestože dnes tomu málo Čechů věří.
Je čas, aby tu někdo změnil pravidla hry na sociálních sítích. A nejblíže k tomu má dnes TikTok.
A rada na závěr pro zájemce? TikTok je tu pro všechny a nezáleží na tom, kolik je vám let. Dynamika této sociální sítě je skutečně obrovská a mění se každým dnem. Jedinou cestou k úspěchu je být na platformě aktivní každý den a experimentovat.
Doufám, že vám tento ucelený přehled a průvodce TikToku pomohl se zorientovat v této mladé a dosti jedinečné sociální síti. Pokud jste zde našli užitečné informace a článek se líbil, budu moc rád, když jej budete sdílet mezi své přátele.
Jak vydělávat peníze na internetu
Způsobů, jak vydělávat online je mnoho, nemusíte se nutně stát výraznou influencerkou či influencerem anebo spravovat sociální sítě. Zálibu v TikToku využijete např. i při budování vlastního projektu. Možná už máte nápady, čím byste si mohli vydělávat, co za práci byste mohli dělat online anebo jaký projekt chcete realizovat. Anebo možná stále tápete a rádi byste získali inspiraci o možnostech práce na dálku.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.