Rozhodl jsem se, že zdokumentuju svůj nový online projekt od úplného začátku. Ukážu, co a jak dělám u svých online projektů. De facto krok za krokem uvidíte, na čem pracuju. Bude to tak trochu taková kuchařka pro rozeběhnutí online projektu.
Aktualizace Listopad 2015: JakDoKanady po roce provozu – Jak na raketový růst
Kašlu na nějaký velký byznys plány. Po zkušenostech s vízovým procesem Zažijte Kanadu v lednu 2014 a zařizování všech věcí do Kanady (pojištění, letenky, oblečení, do jakého města vůbec chceme, atd.), tu vidím velkou informační mezeru. Na jedné straně existují ofociální zdroje, které jsou často nesrozumitelné, na straně druhé tu jsou informace, kterým nevíte, zda máte věřit (každý říká něco jiného, kde je pravda?).
Necítím tak ani potřebu dělat analýzu klíčových slov a míry hledanosti (obvykle u každého online projektu dělám).
Web JakDoKanady.cz má nabízet informace, na které se může každý jednotlivec spolehnout a zároveň má poskytovat prostor pro výměnu zkušeností. Facebook skupiny jsou fajn, nicméně dohledávání informací je hrozný a ne vždy se zapojí ti, kteří mají co hodnotného říci (zrovna nevidí post na facebooku, před týdnem to řešili a nechtějí to psát znovu, útržkové zkreslení informací, atd.). Cílení je zde na odcestování do Kanady na pracovní víza (zpočátku program Zažijte Kanadu, později i další), práce v Kanadě, cestování, případně nějaké studentské programy.
Den První: JakDoKanady.cz už existuje
- Registrace domény a hostingu.
- Instalace WordPressu a základní nastavení.
- Založení Facebook stránky a vygenerování LikeBox kódu.
- Vložení Google Analytics kódu pro sledování návštěv.
Na čem jsme konkrétně pracovali a co doporučuji?
Rozklikněte si řádky, které vás zajímají. Podrobněji zde popisuji, na čem jsme pracovali a co doporučuji, pokud rozbíháte svůj online projekt.
Registrace domény a hostingu
Název domény byl jasný – JakDoKanady.cz – už jsme totiž vytvořili Naučmese kurz Jak do Kanady a udělali PDF Jak do Kanady. Myslím, že název je chytlavý, nemá sice klíčové slovo v dobrém pádu, ale není to tak drastické. Název domény není rozhodujícím faktorem pro vyhledávače (i když zřejmě za to nějaké body máte, avšak mnohem méně než před lety a tendence bude věřím stále klesající).
Pro hosting jsem zvolil Savana500 – hosting 15GB pro neomezený počet domén (mám další plány přesunout tam více mých hostingů, abych nemusel platit za každý zvlášť – ve finále ušetřím). Standardně můžete využít Wedos hosting NoLimit za 25,-Kč/měs.
Pro doménu jsem ale zvolil Wedos (registrace 150,-Kč, prodloužení za další roky vždy 150,-Kč), zatímco Savana nabízí registraci CZ domény za 150,-Kč a prodloužení 290,-Kč. Každý rok tak ušetřím 140,-Kč a musím navíc jen nastavit NSSET (nic složitého).
Instalace WordPressu
Savana v multihostingu bohužel nenabízí instalaci WordPressu na jedno kliknutí. Pokud byste zvolili Wedos hosting, pak máte wordpress nainstalovaný kliknutím na jedno tlačítko automaticky. Já jsem musel stáhnout aktuální verzi WP, uploadovat na FTP (trochu problémy s připojením na FTP Savany, aspoň jsem si otestoval jejich podporu a mohu jen pochválit. Reference Savany tedy pozitivní zatím 🙂 Vytvořil jsem databázi, ale instalace přes jakdokanady.cz/wp-admin se nedařila. Manuálně jsem proto změnil soubor wp-config.php, kam jsem vepsal přihlašovací jména a hesla databáze a ftp a vše se rozjelo 🙂
Základní nastavení šablony WordPressu
Zatím jsme se rozhodli ponechat základní wordpress šablonu Twenty-Fourteen. Vždyť i skvělý cestovatelský portál ŽivotNaCestách.cz používá tuhle WP šablonu. Jde přece o informace, které budou na webu, tady nejde tolik o vizuál!
- Nastavení názvu webu „Jak do Kanady“ a popis webu. Ještě budeme měnit vzhledem k SEO optimalizaci.
- Instalace WordPress SEO Pluginu Yoast a pluginu Contact form 7.
- Nastavení trvalých odkazů, url adresy podle názvu příspěvku (aby se neozobrazovalo jakdokanady.cz/id-897).
- Nastavení zobrazování v RSS pouze několik vět (nikoli celý text). Pro ty, kteří používají feedly či jiné čtečky, nechcete, aby si vše četli skrze aplikace, tedy díky tomuto navstavení si přečou pouze několik prvních vět a pokud budou chtít číst dále, musí navštívit web 🙂
Založení Facebook stránky a vložení LikeBoxu na web
Založili jsme facebook stránku JakDoKanady.cz. Bohužel facebook nepovoluje v názvu kombinaci velký a malých písmen, takže z toho vzniklo Jakdokanady.cz, což je trochu vizuálně nepřehledné. Rozhodně jsme chtěli zachovat plný název www adresy. Kdokoliv uvidí naši facebook stránku, ihned bude vědět, že existuje oficiální web.
Pro vytváření Facebook Likeboxu využijte stránku pro Facebook Developery zde. Vytvoření je jednoduché a zvládne i neprogramátor. Facebook vám poté vygeneruje speciální kód, který si vložíte na web. Vždy jsem používal iframe kód (což není ideální pro vyhledávače, čistotu kódu stránky, atd.), nyní jsem konečně využil HTML5 kódu. V tomto případě je nutné vložit nejen speciální kód tam, kde chcete zobrazit Facebook LikeBox, ale rovněž do zdrojového kódu stránky. Ve wordpressu přes Editor najděte „Záhlaví“ a vložte druhou část kódu ihned za značku <body>.
Vložení počítadla návštěvnosti Google Analytics a nastavení
Google Analytics je skvělý nástroj. Nejenom, že počítá, kolik lidí navštívilo váš web, ale měří spoustu dalších užitečných charakteristik o vašich návštěvnících. Já hodně sleduju, jak dlouho se na webu pohybují (např. 2 minuty 34 vteřin v průměru), kolik stránek si v průměru prohlédnou, dále jsou zajímavé zdroje návštěvnosti (odtud vidíte, zda přicházejí ze Seznamu, Googlu, Facebooku, či odjinud), atd.
U Google Analytics okamžitě nastavuji vyloučení IP adresy, ze které přistupuji. Jedná se tedy o IP adresu „Doma“, případně „V práci“. Při velkém cestování je toto těžší ponastavit, protože jste skoro každý den na jiném místě. Pokud nenastavíte vyloučení sledování IP adresy, statistiky zkreslujete o své vlastní přístupy na stránku (což ve chvíli ladění webu hodně ovlivňuje prohlédnuté stránky a dobu na webu).
Pokud wordpress šablona neobsahuje speciální kolonku pro vložení Google Analytics kódu na web – tak tomu je třeba u WP šablony Fourteen Twenty, pak jdu opět do Editoru a v souboru „Zápatí“ vložím Google Analytics kód před značku </body>.
Pokud si nechcete nechat ujít zákulisní informace, vstupte do Klubu Digitálních Nomádů.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.