Instagram je sociální síť určená k sdílení fotografií a videí. Řada jeho uživatelů ale získala jeho prostřednictvím nemalý, mnohdy i pravidelný, příjem. Byť Instagram sám o sobě obchodování ani jinou formu výdělečné činnosti neumožňuje, je skvělou platformou pro propagaci a vlastní prezentaci. Vydělávání na Instagramu nebo s jeho pomocí se stalo trendem dnešní doby a existují dokonce i placené kurzy a workshopy, zaměřené čistě na zajištění příjmu prostřednictvím Instagramu. Jak tedy vydělat peníze na Instagramu? Je to možné a kolik si člověk může takhle vydělat?
Pojďme pěkně postupně a představme si celou platformu a odtud se odrazíme k postupu a jakémusi návodu, jak lze monetarizovat Instagram účet.
Co je Instagram
Instagram je sociální síť ke sdílení fotografií s desítkami milionů uživatelů a celosvětovou působností. Spuštěn byl v srpnu 2010 a původně měl běžným uživatelům usnadnit sdílení fotografií a videí. Rychle ale zaujal i firmy, kterým slouží jako efektivní marketingový nástroj s jednoduchou správou.
Instagram je aktuálně druhou nejrozšířenější sociální sítí hned po Facebooku. Obě sociální sítě ale patří pod společnost Facebook, který provedl akvizici v dubnu 2012 (odhadovaná částka za nákup Instagramu je 1 miliarda dolarů).
Aktuálním největším konkurentem Facebooku a především Instagramu je sociální síť TikTok od čínského vývojáře ByteDance. Doporučuji k přečtení článek Co je TikTok a jak funguje.
K čemu Instagram slouží
Uživatelé hledají na Instagramu hlavně rozptýlení a zábavu. Instagram je jednoduchý a zábavný, neobsahuje dlouhé texty a dají se na něm snadno vyhledávat fotky a videa. A právě tato forma šíření obsahu je ideální pro propagaci výrobků a služeb. Krátké texty ve spojení se zajímavou, vtipnou nebo působivou fotografií či krátkým videem se uživatelům snadno zapíší do paměti.
Jak funguje Instagram
Pojďme si krok po kroku představit možnosti Instagramu, které můžete využít proto, abyste získali více followers, liků, komentářů, pro značky více pozornosti či dokonce více prodejů.
Instagram se stává více prodejní platformou a podobně jako Facebook postupně zvyšoval počet reklam, to samé se nyní děje na Instagramu.
Sdílení příspěvků hlavně z mobilu a tabletu
Aplikace Instagramu je primárně určena pro mobilní zařízení a je volně dostupná pro řadu operačních systémů včetně Windows, iOS a Androidu. Uživatelé mohou své fotografie ihned publikovat nebo je ještě před zveřejněním snadno a rychle upravit. Přímo v aplikaci je k dispozici řada různých nástrojů a filtrů.
Navíc Instagram nabízí i české uživatelské prostředí. Webové rozhraní Instagramu sice existuje, ale není prioritní. Dokonce bylo spuštěno až v roce 2012, tedy dva roky po zahájení provozu Instagramu.
Sdílení fotografií i na dalších sociálních sítích
Uživatelé mají možnost sdílet svoje fotografie a videa nejen v rámci Instagramu, ale i na Facebooku, Twitteru, Snapchatu, BeReal, TikToku, apod. Díky tomu Instagram disponuje širokou základnou odběratelů příspěvků, kteří mají obsah vždy při ruce v mobilu nebo tabletu a často si jeho prohlížením krátí dlouhou chvíli třeba při čekání na autobus nebo cestování hromadnou dopravou. Ze své podstaty je tedy Instagram skvělým nástrojem k propagaci vlastních fotografií, designu, značek a nejrůznějších produktů.
Je na Instagramu opravdu možné vydělávat?
Možností, jak vydělat peníze na internetu je mnoho a Instagram aktuálně stojí v zorném poli nejen miléniálů ale i nastupující generace Y a Z. Nutno však zmínit, že Instagram není určen k přímému obchodování a možnost výdělku přímo prostřednictvím platformy vám nenabídne. Přesto je na něm možné vydělávat značné částky tvorbou vlastního obsahu. Kromě samotných fotografií je ovšem k dosažení úspěchu nutná také jistá dávka štěstí a zejména správná marketingová strategie a posléze i obchodní (monetizační) strategie.
Kdo jsou followers
A proč na nich závisí úspěšnost vašeho profilu?
Jakmile se vám podaří získat dostatečný počet sledujících (neboli followers), máte z velké části vyhráno. Počet followers je ukazatelem oblíbenosti vašeho instagramového profilu. Udává, kolik uživatelů vaše příspěvky pravidelně sleduje. Followers jsou vašimi potenciálními zákazníky i konzumenty reklamních příspěvků, které zveřejníte.
Pokud chcete zvýšit svůj dosah příspěvků, přečtěte si článek jak získat followers zdarma.
Hashtag strategie
Sledující můžete získat také tím, že budete přidávat správné hashtagy. Ke každému příspěvku můžete přidat až 30 hashtagů. Existují různé strategie, které ukazují, že používání vhodných hashtagů dokáže výrazně zvýšit dosah příspěvku, interakce i nárůst sledujících. Přečtěte si více o hashtag strategii na Instagramu.
Jak si na Instagramu vybudovat úspěšný profil
Nezbytný je zajímavý obsah
Základem pro dosažení úspěchu na Instagramu je zveřejňování kvalitních a nápaditých fotografií doplněných odlehčeným a zajímavým, ale také výstižným textem. Pokud opravdu chcete na Instagramu vydělat peníze, dejte si na budování svého profilu záležet.
Příspěvky zveřejňujete pravidelně a nedělejte mezi nimi příliš dlouhé časové prodlevy. Dbejte ale na to, aby četnost publikovaných příspěvků nebyla na úkor jejich kvality. Lepší je publikovat jeden nebo dva zajímavé příspěvky denně, než vzbudit v fanoušcích vašeho profilu dojem, že jsou bombardováni bezobsažným spamem. Nezapomeňte, že obsah je král.
Mějte jasnou koncepci
Ještě než začnete s tvorbou svého profilu, dejte si dohromady jasnou koncepci. Ujasněte si, jestli se budete věnovat pouze propagaci nějaké služby, výrobku nebo díla nebo jestli chcete pustit uživatele Instagramu do svého soukromí. A pokud ano, tak jak dalece je chcete obeznámit se svým soukromím. Příjem můžete získat i proložením svých příspěvků placenou reklamou.
Poskytněte sledujícím zábavu a napětí
Vždy dbejte na to, aby se vaši „followers“ u žádného z příspěvků nenudili. Buďte kreativní, vtipní a příspěvky sdílejte, jen pokud máte co říct. Pokuste se vytvářet určitý příběh a držte se ho. Pokud dosáhnete toho, že vaši fanoušci budou očekávat nové příspěvky se zvědavostí a napětím stejně jako nový díl oblíbeného seriálu, vybudovali jste účet se skvělým potenciálem a výdělek máte na dosah ruky.
Jak zviditelnit svůj profil a navázat obchodní kontakty?
K zviditelnění profilu využijte hashtagy
Řada uživatelů vyhledává na Instagramu podle štítků (neboli hashtags), odpovídajících jejich zájmům. Správně zvolené hashtagy tedy napomáhají při prodeji fotografií, produktů a výrobků; např. mnoho vydavatelů a editorů vyhledává obrázky a fotky do svých publikací právě podle hashtagů.
Hashtagy by měly co nejpřesněji reprezentovat konkrétní fotografii. Dělí se do dvou kategorií:
- searchable jsou určené k vyhledávání,
- submittable umožňují přesné cílení na určité feedy, na kterých mohou být fotografie prezentovány širšímu okruhu uživatelů.
Nezapomeňte uvést svůj kontakt
Jelikož Instagram není určen k navazování obchodních kontaktů nebo přímému prodeji, je nutné se s potenciálními zákazníky nebo inzerenty domluvit osobně. Proto je třeba zveřejnit na svém profilu kontakt, jehož prostřednictvím vás mohou zájemci o umístění reklamy oslovit
Jaké jsou možnosti vydělávání na Instagramu?
Nyní se dostáváme k části, jak vydělávat peníze pomocí Instagramu. Ukážeme si konkrétní příklady a způsoby, jak monetizovat svůj Intagram účet, jaké techniky můžete využít. Dobrou zprávou je, že nemusíte mít od začátku hned desetitisíce sledujících. Začít se dá s pár stovkami followers. Nejdůležitější je budovat si postupně komunitu sledujících a s těmi udržovat kontakt.
Prodej vlastní knihy, učebnice nebo kurzu
Pokud umíte zajímavě psát, můžete zkusit prezentovat na Instagramu vlastní elektronickou nebo dokonce tištěnou knihu a napomoci tak jejímu prodeji. Tématem může být cokoli, o čem jste schopni poutavě psát; od vašich zážitků z cest přes vlastní román nebo sbírku povídek až po návody na přežití v přírodě, výrobu šperků nebo recepty na přípravu chutných pokrmů.
Samozřejmě čím více uživatelů je vaše téma schopné oslovit, tím větší je šance na solidní výdělek.
Jste-li odborníkem v libovolném oboru, můžete vytvořit a na Instagramu prezentovat vlastní ucebnici nebo internetový či dokonce prezenční kurz. I tady jsou možnosti široké od výuky jazyků nebo programování až po vychovu dětí nebo třeba vydělávání na Instagramu.
Propagace vlastní tvorby
Na Instagramu můžete snadno a jednoduše propagovat i vlastní díla. Pokud fotíte skvělé fotografie, kreslíte nádherné obrázky nebo vytváříte zajímavé animace či videa, je Instagram ideální platformou pro prezentaci vašich děl.
Stejně tak, pokud vyrábíte šperky, šijete podle vlastních originálních návrhů nebo se věnujete jakékoli jiné výtvarné nebo designérské tvorbě.
Vaše díla a autorské výrobky sice nemůžete přímo na Instagramu prodat, ale můžete zde snadno navázat kontakty a následně se domluvit na prodeji vašich děl.
Propagace vlastních služeb a výrobků
Stejně snadno jako autorská díla můžete na Instagramu propagovat i výrobky a služby. Instagram je skvělým nástrojem pro prezentaci restaurací, barů a hotelů, autosalonů, prodejců nábytku, sportovních potřeb, dětských a sportovních center. Ke zviditelnění svých služeb ho mohou využít i řemeslníci nebo zubní lékaři. Instagram umožňuje rychlé a jednoduché prezentovaní výrobků, realizovaných zakázek i pořádaných akcí.
Propagace výrobků a služeb jiných uživatelů
Další možností, jak si zajistit výdělek prostřednictvím Instagramu, je propagovat na svém profilu výrobky, služby a profily jiných uživatelů.
Reklama na vašem profilu může mít různé formy. Nejčastější formou je pořízení zajímavé fotografie s propagovaným výrobkem nebo upoutávkou na konkrétní službu a její sdílení, samozřejmě i s vhodným textem, který zaujme followers a vzbudí v nich zájem tento výrobek či službu vyzkoušet. Výše honoráře je závislá na dohodě se zadavatelem reklamy – v takovém případě se jedná o individuální spolupráce. Pokud je váš profil vysoce sledovaný, můžete se dokonce stát i instagramovou tváří některé značky nebo společnosti.
Kromě individuálních spoluprací je možné vydělávat skrze affiliate. Spolupráce spočívá v provizní odměně za prodaný kus. Affiliate je ale na platformě Instagramu poměrně stížený, protože uživatel musí kliknout přes váš konkrétní link (odkaz), přes který se zaznamená vaše doporučení (a poté vám může být udělena provizní odměna). Samotné klikání uživatelů lze buď směřovat skrze profilovou stránku na Instagram účtu (tzv. BIO) anebo pro uživatele s velkým počtem sledujících skrze rozšířenou funkci Swipe up.
Jak začít vydělávat na Instagramu
Zájemcům zdarma zasíláme tipy a doporučení na úspěšné Instagram strategie. Pokud přemýšlíte o tom, že Instagram využijete k marketingu svého podnikání či se chcete stát mikro-influencrem v určité oblasti, přihlašte se níže.
Kolik si lze vydělat na Instagramu
Konkrétní částky, kolik peněz si můžete vydělat na Instagramu, nelze bohužel stanovit. Pravdou je, že komunita českých instagramových celebrit není příliš sdílná co se týče peněz a výdělků na Instagramu. Ani mezi sebou (pokud se blíže neznají), tak nesdílí, kolik peněz berou za spolupráce.
Můžeme proto jen odhadovat, kolik si tak asi vydělávají. Někdy to jsou stokoruny za jeden příspěvek, jindy tisícikoruny. Většina se však shoduje, že se snaží o dlouhodobé spolupráce. Nejde tedy jen o jeden příspěvek. Ale o několik příspěvků a stories v průběhu několika dnů či týdnů. V takových případech se jedná o vyšší tisícikoruny či desetitisícikoruny, např. v rámci měsíční spolupráce.
Vzor smlouvy o spolupráci se slevou
Pro zadavatele i influencery lze jen doporučit, aby uzavřeli mezi sebou smlouvu o spolupráci, která bude stanovovat práva a povinnosti stran včetně konkretizace ceny a platebních podmínek.
Využijte slevový kód digitalninomadstvi a uplatněte 15% slevu na vzor smlouvy o spolupráci.
Každopádně už dnes i v České republice existují Instagram blogerky, které se tím živí. Jejich práce spočívá v komunikaci na Instagramu, přidávání fotek a příběhů. Podobně jako je to u YouTuberů (aneb Jak vydělávat na YouTube), avšak nutno přiznat, že Instagram je v monetizaci stále v začátcích.
Mnoho spoluprací začíná na bartrovém modelu. Tedy nedostáváte peníze, ale necháte si recenzované zboží. Takto je to běžné pro kosmetiku, oblečení či cestovatelské věci.
Pokud máte i další online působení, např. v rámci Facebooku, YouTube či webových stránek, pak platí, že můžete nabídnout kromě Instagram propagace také promo na těchto dalších kanálech. Tím se zvyšuje vaše šance na úspěch a často i cena. Nezapomeňte však, že vydělávání na Instagramu ani influencer marketing není cesta k pasivnímu příjmu.
Kolik vydělává Leoš Mareš na Instagramu
Časopis Forbes v čísle Listopad 2018 zveřejnil rozhovor s Leošem Marešem. Aktuálně patří Leoš Mareš k největším influencerům na české scéně. Úplně první v počtu sledujících je Petr Čech (1,7 milionu sledujících), avšak jeho skupina fanoušků je i ze zahraničí. Pokud bychom počítali pouze oblast ČR, pak Leoš Mareš se svými 683 tisíci followery za pár týdnů předežene i Karolinu Kurkovou (689 tisíc followers) a dostane se na první místo.
Instagram profil Leoše Mareše sbírá přes 44 milionů zhlédnutí za týden a osloví více než 1,2 milionu lidí.
Leoš Mareš dokáže tuto svoji fanouškovskou základnu velmi dobře zobchodovat. Spolupracuje se značkami jako MasterCard, Mall.cz nebo Penny, které propaguje ve svých příspěvcích. Měsíčně mu tyto spolupráce vygenerují obrat v jednotkách milionů korun měsíčně. Minimální cena Leoše Mareše pro spolupráci na Instagramu je na 400 tisících korunách.
Mezi jeho instagramové zákazníky patří jen velké značky s celorepublikovým dosahem. Těm menším brandům se snaží vysvětlit, že pro ně bude lepší oslovit mikroinfluencery, kteří jim nabídnou lepší poměr cena/výkon.
Zajímavostí je, že Instagram příjmy tvoří Marešovy až 50 procent jeho celkových příjmů. Dalších 25 procent příjmu tvoří moderování soukromých akcí, 10 procent účinkování v televizi, 10 procent koncerty a 5 procent rádio.
Čeští influenceři na Instagramu
Příjmy českých influencerů na Instagramu se mohou výrazně lišit v závislosti na několika faktorech, jako je počet sledujících, míra zapojení (engagement rate), typ obsahu, zaměření trhu a vyjednávací schopnosti daného influencera. Zde je přibližný přehled, jak se mohou jejich příjmy pohybovat:
- Micro-influenceři (10,000 – 50,000 sledujících):
- Přibližné příjmy za jeden sponzorovaný příspěvek: 2,000 – 10,000 Kč
- Middle-tier influenceři (50,000 – 100,000 sledujících):
- Přibližné příjmy za jeden sponzorovaný příspěvek: 10,000 – 30,000 Kč
- Macro-influenceři (100,000 – 500,000 sledujících):
- Přibližné příjmy za jeden sponzorovaný příspěvek: 30,000 – 100,000 Kč
- Mega-influenceři (více než 500,000 sledujících):
- Přibližné příjmy za jeden sponzorovaný příspěvek: 100,000 Kč a více
Jak vydělávat peníze na internetu
Způsobů, jak vydělávat online je mnoho, nemusíte se nutně stát výraznou influencerkou či influencerem anebo spravovat sociální sítě. Zálibu v Instagramu využijete např. i při budování vlastního projektu. Možná už máte nápady, čím byste si mohli vydělávat, co za práci byste mohli dělat online anebo jaký projekt chcete realizovat. Anebo možná stále tápete a rádi byste získali inspiraci o možnostech práce na dálku.
V rámci týmu portálu DigitalniNomadstvi.cz jsme zpracovali tento článek, aby pomohl začínajícím podnikatelům a digitálním nomádům. Věříme, že pomůže, dá inspiraci a předá užitečné rady, které využijete.