Dvoudenní konference C3 Crypto Conference konaná v Berlíně mi vehnala nejen adrenalin do žil, ale předala zajímavé myšlenky pro další investorské i podnikatelské kroky. V roce 2018 to byla zatím největší konference specializovaná na oblast kryptoměn. Programově se točila výhradně pouze okolo bitcoinu, altcoinů, kryptoměnových služeb a blockchainových inovací, které mají souvislost s kryptosvětem. Pokud se mluvilo o budoucnosti peněz a finančního světa, pak to bylo bez omáčky a konkrétní. To se mi velmi líbilo!
Níže jsem sepsal ty myšlenky, které mě během konference nejvíce zaujaly. Věřím, že rozproudí i Tvůj adrenalin!
Celou obrázkovou galerii z konference najdete na konci blogového příspěvku.
Praha má příležitost, využije ji?
Konference C3 Crypto Conference byl první ročník této konference a organizátoři si dobře uvědomují sílu blockchain technologií, kryptoměn i samotného Berlína. Mluvilo se o tom, že chtějí Berlín dostat na úroveň nejlepšího města v Evropě, pokud se bude mluvit o blockchainu či kryptoměnách. Pravděpodobně největším soupeřem je aktuálně Londýn jako finanční centrum a případně Švýcarsko, které je legislativně připraveno na krypto byznys.
Pokud někdo tady v Evropě má pocit, že je kolem blockchain technologií, startupů a projektů spojených s kryptoměnami poměrně velký hype, tak to je ještě hodně nízká hladinka. To, co je nyní v Silicon Valley je prý několikanásobné.
Když speakeři mluvili o Berlínu, zkusil jsem si dosadit Prahu. Češi mají poměrně velkou krypto komunitu. Problém ale je, že tu je málo těch jedinců a týmů, kteří to myslí vážně a chtějí tomuto oboru pomoci. Je tu více spekulantů na kryptoměnové burze než těch, kteří tvoří se svými startupy a projekty nějaký ekosystém pro novou ekonomiku.
Každopádně blockchain a kryptoměny dávají nám tady v Evropě poprvé možnost, abychom si vydělávali podobné peníze jako v USA. Je to pro nás, Čechy, obrovská příležitost.
Naše schůzky ve virtuální realitě
Dnes to zní hodně futuristicky, abychom se společně setkávali ve virtuální realitě a možná to nedává úplný smysl. Ale když se podíváme na současnou dopravní situaci v megaměstech, rázem si naplno uvědomíme, že naše budoucnost ve velkých městech bude mít problém s dopravou. Už dnes si často namísto schůzek dáme skype call. V budoucnu to pravděpodobně budou meetingy ve virtuální realitě.
V určitém měřítku to je možné i v Second Life. Meetingy pořádají i velké společnosti jako IBM. A pokud jste četli knihu Ready Player One anebo byli v kině, pak i tady byla představena realita, kdy se lidé raději scházeli ve virtuální realitě než-li ve fyzickém světě.
Televize čeká revoluce v interaktivitě
Televize nebude vyhubena internetem, ale zatím to vypadá, že se postupně přizpůsobí a půjde směrem k sociálním médiím. Co aktuálně chybí televizi je interaktivita se sledujícím. Zatímco si na Facebooku přizpůsobím svůj vlastní kanál a koho sleduji, v televizi je pevný program. Sice si mohu programy nahrávat, posouvat čas, přepínat, ale čtenář/posluchač/sledovatel chce vyšší úroveň interaktivity. Chce si sám ovlivňovat co a jak bude sledovat.
Dobrým příkladem bude např. hodnocení reklam. Divák bude hodnotit, jestli se mu reklama líbí anebo nelíbí. Televize a inzerent získají zpětnou vazbu. A divák může být navíc odměněn. Toto byznysu jednoznačně pomůže. V porovnání s internetem chybí televizi práce se zpětnou vazbou, feedbackem.
Odměňování diváků za sledování bude další kanál budoucnosti. Už jste určitě slyšeli pojem attention economy. Tedy, že peníze nejsou měnou budocnosti. A nejsou to už ani informace. Měnou budoucnosti je pozornost.
Jak počet kryptoměn souvisí se středověkem?
Počet kryptoměn a nejrůznějších tokenů je více jak 1500 dle CoinMarketCapu. Každý si může dnes udělat svoji vlastní kryptoměnu – to není nadsázka!
Pamatujete na dobu středověku? Každý král měl vlastní měnu. Stávalo se často, že se část jedinců odtrhla a začali si žít po svém. Samozřejmě si to museli vybojovat, ale někteří feudálové se dokázali vzepřít a získat své vlastní království. To je téměř jako dnešní forky v kryptoměnách. Nikdo nás sice nenutí používat určité kryptoměny, ale jinak je to dost podobné.
Pokud se na to podíváme z větší perspektivy, dnes žádná království nemáme. Máme menší a větší státy, každý používá svoji vlastní měnu. A pak tu je dolar nebo euro, které spojuje několik (polo)suveréních celků.
Zcela evidentně je počet 1500 různých kryptoměn/tokenů příliš velký na to, aby se všechny z nich účastnily reálné ekonomiky. To však nevadí! Mnoho coinů nemá ambice mít světový ekonomický vliv.
Predikce jsou víceméně takové, že nebude jeden vítěz z kryptoměn. Budeme mít více kryptoměn a používat je budeme pro různé funkce.
Tokenů budou pravděpodobně desítky/stovky/tisíce…proč tak mnoho? Spočítejte si, kolik dnes na světě existuje věrnostvních programů. Minimálně polovina bude moci fungovat na tokenizačním modelu, a tím bude více sloužit koncovým zákazníkům/klientům.
Problém Bitcoinu je, že není akceptovaný většinou
Přestože začíná být Bitcoin rozšířený, jeho Market cap z dlouhodobého hlediska stále roste, největší problém pro masové rozšíření je tzv. acceptance system. Jednoduše řečeno, problém je, že s Bitcoinem nemůžeme platit všude. Vlastně na hodně málo místech máme možnost zaplatit Bitcoinem či jinou kryptoměnou. Přijímání Bitcoinu jako peněz a platebního prostředku je zcela zásadní, pokud má tato kryptoměna proniknout do naší ekonomiky.
Svět se zrychluje. Ale jak moc?
Facebook se za méně jak 10 let dostal nejen na první místo ve virtuálním sociálním kontaktu, ale také na první místo cílených placených reklam. Pokud tedy chceme uvažovat o časovém měřítku, dnes dokážou společnosti během 10 let poměrně silně ovládnout většinu populace.
Když ne ovládnout, tak alespoň usměrnit. Ano, narážím na nedávnou kauzu ovlivňování amerických prezidentských voleb, ve kterých Facebook hrál nečistou hru. Obrázek jsem zvolil záměrně a trefně zobrazuje lidské oko, které vidí „facebook-filtrem“.
10 let v lidském měřítku není hodně. Pokud má být investice do akcií na 7 let a více, proč jsou lidé nervózní po 3 měsících, co poprvé investovali do kryptoměn, že jsou v minusu?
Ale pojďme zpět k tématu.
Regulace Facebooku není řešením
Mnozí křičí a volají po regulaci Facebooku, po tom, aby byla naše osobní data chráněna. To ale regulací Facebooku, tak jak jsme regulovat zvyklí, nevyřešíme. Bohužel. To, co potřebujeme, je změna architektury, na které dochází k předávání dat. Změna architektury, na které funguje naše vzdálená komunikace. A technologie blockchain by mohla být řešením.
Google je s přístupem Mobile-First trochu pomalý
Konečně jsme se dočkali oficiálního vyjádření od Googlu, totiž že zahrne hodnocení mobilního zobrazení a přívětivosti do svých kritérií pro hodnocení webů. Trvalo to pár let… Obor krypta si 100% uvědomuje, že ti, kdo používají jejich služby, jsou mobilní generací. Mnohdy se tak vyvíjejí služby, které jsou na mobil, ale na desktopu si je nezobrazíte (neexistují na desktop).
Pokud někdo bude vymýšlet byznys model v souvislosti s kryptem, pak zapomeňte na stolní počítače a zapomeňte na laptopy. Myslete pouze a pouze na mobilní zažízení.
Regulace krypto světa
Komerční banky by rády spolupracovaly s krypto byznysem. Problém je, že neexistují jasně stanovená pravidla. Obrovská banka si nemůže dovolit zahájit spolupráci bez smlouvy, bez jistoty, jak se věci mají. Čeká se tedy na „nejvyšší“, až se dohodnou a připraví podmínky pro obchodní možnosti.
Rok 2018 a 2019 bude jednoznačně o tom, jak jednotlivé státy budou zavádět regulatorní opatření.
Bitcoin není anonymní! A jeho určitá regulace (resp. regulace navázaných služeb) je podle celé řady krypto-evangelistů vhodná. Je to způsob, díky kterému bude moci proniknout do reálné ekonomiky a zasáhnout masy. Tím samozřejmě zvýší svoji hodnotu a současně naroste jeho cena.
Problém Etherea a Chytrých kontraktů
Poměrně zásadním problémem, který byl na konferenci vyzdvižen je aktuální stav smart contracts (chytrých kontraktů) postavené na Ethereu. Jedná se o chytré kontrakty, resp. naprogramované smlouvy, které mají předem definováno, co mají udělat. Pokud nastane podmínka A, pak udělej B. Příkladem, když nastane 20. prosince, vyplať 1 ETH na adresu XXXX (toto je použitelné např. pro ICO).
Problém je, že mnoho smart contractů je vývojáři napsáno způsobem copy+paste. To z nich dělá poměrně zranitelné cíle (už jsme byli mj. svědky vykradení ICO peněz díky bugu ve smart contractu).
Dobrou zprávou je, že začínají vznikat společnosti, které dělají audity chytrých kontraktů. Předně ale potřebujeme dobře naprogramované smlouvy a ne čekat a pak hasit požár.
Big data nestačí, potřebují…
O trendu Big data jsem hovořil už několikrát, např. v článku Jak bude vypadat práce v roce 2027 nebo v recenzi knihy Druhý věk strojů. Co jsem však slyšel poprvé na C3 konferenci bylo, že Big data nestačí. A nepomůže nám ani andělská umělá inteligence ani mamutí množství dat!
Samozřejmě, že potřebujeme analýzu, ale my potřebujeme navíc vizualizaci zpracovaných dat. Nechceme tabulky, vzorce a čísla. Chceme grafy, srovnání, chceme vidět barevné koláčky, atp.
A v praxi? Koukněte se do svého internetového bankovnictví. AirBank a mBank už pracují lépe s vizualizačními prvky. Nástroje pro emailing a konkrétně reporting je neuvěřitelně vizuální. Aplikace, které jdou směrem open-bankingu (viz report z konference Finnovate Europe 2018), jsou založené na vizuálním dashboardu. Dokonce i affiliate administrace pro partnery je více a více upravovaná, aby byla vizuálně bohatá a přehledná. Pouhá čísla v tabulkách jsou nudná, nezajímavá a … tohle prostě patří do minulého světa, ve kterém žít nechceme.
Bank the unbanked je klišé! Ve skutečnosti funguje Unbank the banked
O bitcoinu a některých dalších kryptoměnách se hodně mluvilo v tom smyslu, že pomohou dostat mnoho lidí do finančního světa. Samozřejmě, že většina lidí v Africe nemá přístup k bankovnictví. Bitcoin dělá revoluci v Africe a zemích Jižní Ameriky, o tom žádná. Na druhou stranu tato proklamovaná verze Bank the unbanked, která se dost často uvádí ve White paperech, je prostě klišé!
Aktuální situace vypadá spíše tak, že kryptoměny pomáhají lidem, kteří jsou ve finančním světě a nechtějí používat banku. To je realita. Takže mnohem silněji platí motto: Unbank the banked.
Nikdo nemůže škálovat v kryptu bez gamifikace
Gamifikace je v oboru krypto velmi zásadní. Ve chvíli, kdy se krypto dostalo mimo naprosté geeky a začíná vstupovat více a více do mainstreamu a širší veřejnosti, je potřeba, aby projekty byly uživatelsky přívětivé.
Vzpomeňme na Crypto Kitties. Proč bylo tak úspěšné? Protože konečně někdo nemluvil o penězích a bankách. Byly to hodně exotické kočky, prostě zvířátko. Token, který je převtělený za něco, co lidi milují. A tohle je ten směr, který bude v byznys směřování a marketingu fungovat.
Decentralizované burzy pro obchodování kryptoměn
Pojem decentralizovaná burza je strašně cool! Cokoli centralizovaného je staré a decentralizované je to nové, inovační. Dentralizace omezí hackerské útoky, naše data budou v soukromí, vyhneme se používání prostředníků 3. stran, atd.
Přednáška Mika Matsumury mě bavila ze všech nejvíce a povídal právě i o budoucnosti kryptoměnových burz. Decentralizované burzy se sice rozšíří, ale nebudou mít majoritní místo na trhu. Požadavek KYC (identifikace klienta na základě ID, tedy odanonymnění) je něco, co aktuální svět (nejen bankovní a finanční instituce) vyžaduje nepodmíněně. Tady ústupky čekat nemůžeme.
Volatilita Bitcoinu. Půjde cena ještě dolů? Anebo investovat už teď?
Miko Matsumura mluvil také o volatilitě Bitcoinu a velmi trefně ji přirovnal k tomu, když bychom na kraji výškové budovy zkoušeli stabilitu na skateboardu. Zkusíme trošku a pak se vrátíme. Ještě jednou trochu více a pak zase do bezpečné zóny. Po třetí už se nakloníme více a poté opět dozádu.
Takto se chová Bitcoin. Je tu býčí trh a pak přichází medvědí trh. Nárůst cen je střídán poklesem.
Bitcoin už několikrát ve své historii zažil 50-70% poklesy. A vždy se vrátil nejen na svoji původní cenovou hodnotu. Vrátil se silnější. Vystoupal na ceně ještě více.
Pokud jsme nyní v desítkách procent poklesu, pak nás z dlouhodobého hlediska čeká růst. A bude silnější. Bude silnější než dosavadní hranice téměř 20 tisíc USD, která byla dosažena v prosinci 2017.
Kdy to bude? To Miko ani jiní na konferenci nerozebírali. Přestože existují technické analýzy, může to být fundament, který hýbne cenou. Anebo sentiment na trhu, který se např. v posledních týdnech velmi projevuje. Účastníci konference, se kterými jsem se v Berlíně setkal byli všichni typově zařaditelní do dlouhodobých investorů. Většina se shodovala, že do konce roku 2018 či nejpozději 2019 uvidíme nové ATH (all time high, rekordně nejvyšší cena) Bitcoinu.
S těmito myšlenkami a názory rezonuji. Líbí se mi také myšlenka rozdělení své investiční částka na několik balíčků a určit si, kdy budu investovat. Jeden balíček použít pro investici a koupit nyní. Druhý balíček, pokud půjde ještě cena dolů, např. 15-20% dolů. Tímto trochu diverzifikujeme svoji počáteční investici. Sám tuto strategii používám.
Další praktický tip, který mi jen potvrdil aktuální stav na trhu byl, že je bezpečnější (nemusí být finančně výhodnější) investovat do více kryptoměn. Opět tu hraje faktor diverzifikace. Nevybírejte ale 200 kryptoměn, přílišná diverzifikace znamená alibismus. Jako investor je potřeba, abyste se vzdělávali a udělali svůj domácí úkol, tj. svůj vlastní průzkum.
Toto není finanční doporučení. Investice do kryptoměn jsou velmi rizikové a můžete ztratit všechny vložené peníze. Když se mě někdo zeptá, kde je dno Bitcoinu a kam až může padat, sebejistě odpovídám. Dno je na ceně nula. Až tam se Bitcoin může dostat. Prosím toto si uvědomte a myslte na to, když vkládáte peníze do kryptoměn.
Další konference o kryptoměnách
Doufám, že Ti tento report z C3 Crypto Conference dal opět pár zajímavých myšlenek o situaci na trhu kryptoměn. Vzdělání a sdílení informací je to, co nám pomáhá k úspěchu. Pokud chceš prohloubit své znalosti, doporučuji nejen číst krypto zprávy, ale jít na akci v offline světě, vybrat nějakou přednášku, seminář, konferenci. Poslechnout si názory, myšlenky a popovídat s lidmi. Je to velmi intenzivní a 100% Tě to posune.
Obrázková galerie z C3 Crypto Conference
Doporučuji proklikat, na jednotlivých slidech najdete zajímavé informace.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.