8. června 2016 jsem se účastnil konference CopyCamp, která se věnovala tématům jako je copywriting a kvalitní obsah ve spojitosti s online marketingem. Společnost H1 si pozvala řadu odborníků na příbuzná témata a zorganizovala velmi povedenou akci. Od rána do pozdního odpoledne hltalo na 400 freelancerů, nadšených psavců a online marketérů všechny ty informace a know-how od TOP lidí v oboru. Učit se od nejlepších, to je cesta k úspěchu.
Multikulturní centrum Dlabačov je skvělým místem pro pořádání konferencí. Nebylo téměř co vytknout. Jen snad wifi připojení bylo velmi zabržděné (jen stěží odesílal tweety).
Níže jsem sepsal několik zajímavých zápisků, které jsem si během konference poznamenal.
Copywriting a emoce – Filip Kahoun
Naše rozhodnutí vychází vždy z našich pocitů. A to i v případě, že se rozhodujeme na základě faktů, protože se de facto rozhodujeme na základě pocitů, které máme z faktů.
Lidi zapomenou, co jste jim řekli, lidé zapomenou, co viděli, ale nezapomenou, jak se s vámi cítili.
Osobní značka (branding) je velmi spojená s emocemi. Pokud chceme budovat svoji značku, potřebujeme pracovat s marketingem, který cílí na emoce.
Pozornost je přitahována emocemi. Proto jsou tak populární příběhy (story). Obsahují vždy nějaké emoce.
Jakmile je obsah emotivní, pozornost se na něj automaticky přilepí.
Co se děje v mozku, když slyšíme vyprávět příběh:
- Neurální párování
- Zrcadlení
- Aktivita kortexu
- Dopamin
Reklamní spoty jdou silně po story-vizuálu. Vzpomeňme na reklamy a billboardy v oblasti luxusních hodinek. Dokonce už nejsou ukázané ani celé. Je vidět pouze polovina ciferníku. Vsází na tu celkovou emoci, kterou máme z videa, obrázku,…
Čísla jsou vaše písmenka – Lukoš Květ
Metriky, který se vyplatí sledovat:
- Scrollování na stránce
- Čas na stránce
- Kopírování textu (kdo, co kopíruje z webu)
- Interakce se sociálníma pluginama
Upravený script nasazený na webových stránkách poté umožňuje sledovat data v Google Analytics (záložka Chování – Události – Nejčastější události – Advanced Tracking).
Google Tag Manager – nástroj pro vkládání kódu do stránek bez použití pluginu či zásahu do kódu.
SEOUX – Jan Kvasnička a Pavel Ungr
Jedno slovo dokáže ovlivnit chování čtenáře/návštěvníka. V eshopu kategorie Doporučujeme vs. Nejprodávanější.
Cesta každého z nás někde začíná (skvělý nadpis pro rozcestník LARP obchodu).
Slova, která ztratila význam:
- Ušetříte na poštovném (kolik?)
- Levná doprava (kolik?)
- Zboží skladem (kdy ho budu mít doma?)
Na twitteru dohledejte další pod hashtagem #prazdaslova
SEO nelze dělat pro SEO. SEO neděláme pro vyhledávače. Vyhledávače totiž nenakupují.
Přesah copywritingu je obrovský. Dnes copywriter musí umět víc než jen psát. Více na twitteru pod hashtagem #seoux
V url cokoli, co je za # google a další vyhledávače nevidí. Je tedy důležité, co obsahuje url adresa. Záložky na eshopu (např. Parametry, Recenze, atd.) musí mít vlastní url adresu, nesmí se měnit jen parametry za #. Dobrým příkladem je Heureka.
Google má rád dlouhé obsáhlé stránky. Příkladem je http://bit.ly/alzacopy
Sociální ikony na webu nestačí. Musíme čtenáře vést k akci. Příkladem je: Líbil se vám článek? Sdílejte jej s přáteli!
Pokud ke kontaktům k telefonu dáme také dobu, kdy jsme dostupní a můžou nám volat, zvyšuje to „konverze“.
Do kolonky pro hledání na webu nepsat „Hledání“. Vhodnější je např.: „Co hledáte? Konvice tefal,…“ Ukázat, že mohou zadat i názvy značek.
Na chybovou stránku 404 patří rozcestník.
Improvizace – Andrea Moličová a Tomáš Jireček
Improvizace se skládá z:
- Koncentrace
- Komunikace
- Kooperace
- Kreativita
Chyby musíme oslavovat ne si z nich dělat hlavu.
Bageterie Boulevard
Netradiční přístup a reakce na aktuální témata (i negativní, např. Brusel). Všimněte si komentářů vpravo, např. „bombastická cena“. Lidi jsou naladěni na stejnou vlnu.
Snídaně na dobrou noc – skvělé heslo
Obědová pauza
Skvěle zorganizováno, jídla dostatek, dokonce tu vznikly tweetovací hlášky:
Vsadili jsme se, jestli se sní všechny bagety. Jdu si pro další, já je ve štichu nenechám 🙂
Jak kreativně psát nudná témata – Martin Brablec
Dbejme na to, abychom sloužili. Coolness faktor není nejdůležitější. Nemusíme za každou cenu bavit. Nemusíme být zábavní. Musíme být ale užiteční. Ten obsah musí být užitečný!
Není důležité, co děláš. Ale je důležité to, jak to poslouží a co se změní.
- Poznejme
- Pomozme
- Vraťme se k bodu 1
Czechteam – Tomáš Houska
Sport není jen o sportu, dnešní fanoušek chce vidět, jak si sportovec třeba pere prádlo. To ho baví!
Zábavné příspěvky jsou virální.
Profesionální fotky jdou do pozadí, na sociálních sítí chce vidět fotky „očima fanouška“. Žádný vystylovaný fotky. Klidně z mobilu, rozmazaný, ale musí to být autentický!
Šťastný blog – Barbora Šťastná
Chcete psát blog a zjistili jste, že už o tom tématu nějaký blog existuje? Je jich dokonce více? Jak být originální?
Originalita je o tom, jak o tom píšu já a jak to vnímám já. Je jedno, že existuje 348 jiných blogů na stejný téma.
Právní limity v copywritingu – Pavel Kropáček
Mají si právníci a copywriteři co říct? Minimálně právnici copywriterům ano 🙂
Já to ale napsal první. Není žalobce, není soudce.
Pozor na PPC reklamy a užívání brandových názvů či srovnávání s konkurencí.
Osobní produktivita – Daniel Gamrot
Znáte to, pracujete pracujete a najednou jste na facebooku.
- Lifenotes.cz
- Superapple.cz
- Mitvsehotovo.cz
Jaký byl CopyCamp
Skvělé na CopyCampu bylo to, že tu byl velký prostor na networkování a povídání si s ostatními. To je hodně důležité a konference už dávno nejsou pouze o tom, jaký je obsah přednášek a workshopů. Jde o sestavení komunity, která bude šířit dobrou energii a vzájemně si padne do oka 🙂
Pozice copywriterů je jedna z těch, které se dají dělat odkudkoli. Řada digitálních nomádů se věnuje copywritingu profesionálně, ať už na volné noze či přes klasickou smlouvu. Pokud vás toto téma zajímá blíže, doporučuji článek:
Plánujete nebo víte o zajímavé akci?
Dejte mi vědět o zajímavých akcích v České republice i zahraničí, které se týkají online světa, trendů, technologií či investování. Rád dorazím a budu o nich dál informovat 🙂
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.