Obrovský boom okolo videí láká především mladou generaci, stát se YouTuberem – tvůrcem obsahu videí, který se kolem sebe buduje komunitu fanoušků a stává se influencrem. Pár českých kluků a holek už dokázalo nejen to, ale také potvrdili představu, že budoucnost práce a možností vydělávat peníze bude široká do neskutečna. YouTube je novou „normální prací“. V tomto článku se chci zaměřit na to, jak vydělat peníze na YouTube, tedy možnosti monetarizace videí a tvorby videoobsahu. Celé téma projdu i z video marketingového pohledu a dám doporučení, jak si přitáhnout pozornost fanoušků i jak zapracovat SEO do svých videí.
Trend sledování video obsahu každoročně roste. Mnoho webových portálů i sociálních sítí se snaží o maximální využití potenciálu nastupujícího video boomu, ale platforma YouTube je aktuálně pravděpodobně nejlepší pro začínající YouTubery, kteří chtějí začít točit videa (či screencasty). YouTube navštíví každý měsíc více jak 5 milionů unikátních návštěvníků z České republiky. Podle statistik (z roku 2012) YouTube navštíví 82% Čechů, kteří mají internet. Jak asi vypadají statistiky dnes v roce 2017?
Tip: Tvoříte video a potřebujete krátký profesionální záběr? Využijte video databanky VideoHive a za pár dolarů si stáhněte krátké záběry, které si snadno doplníte do svého videa.
Kdo je to Youtuber?
Slovo Youtuber vzniklo po rozmachu portálu YouTube (založen v roce 2005, od roku 2008 je YouTube v češtině) a obecně se zažilo. Přestože není aktuálně evidované ve slovnících, podobně jako slovo „googlovat“ si svoji cestu s největší pravděpodobností dříve či později vydobije. Youtuber je tvůrce obsahu videí. Videa YouTuberů jsou různé tématiky i informační hodnoty – buď jsou zábavná anebo naučná.
Youtuber tvoří svoji komunitu fanoušků. Je společenská celebrita a influencer. Přestože většinou nevystupuje v tradičních médií, má na společnost (rozšiřující se skupinu fanoušků) značný vliv. Interakce mezi YouTuberem a fanouškem je ta magie, která dokáže tvůrce videí vyhoupnout na výsluní. To, co tradiční média (televize, radio) nedokázaly, to Youtube přímo servíruje.
3 způsoby jak vydělat na YouTube
1. Reklamy Adsense
V nastavení svého kanálu můžete povolit zobrazování reklam od YouTube. Ve vašich videích se tak budou zobrazovat reklamy a pokud na ně divák klikne, dostáváte určité peníze.
S vydělávánám peněz na YouTube díky Adsense koluje hodně mýtů v České republice. Co byste měli rozhodně vědět:
- Při této formě vydělávání musíte mít živnostenský list (případně obchodní společnost) a musíte se stát osobou identifikovanou k DPH (příp. plátcem DPH). S tím je spojeno množství povinností a doporučuji každému, aby si je ujasnil (přečetl z ověřených zdrojů). Po osobních zkušenostech tvrdím, že pokud vaše výdělky z Adsense nedosahují vyšší tisíce, nedoporučuji v této spolupráci fungovat.
- Počítejte, že na YouTube vyděláte v režimu Adsense reklamy přibližně 1 USD za 1000 zhlédnutí svého videa.
- Peníze nezískáváte za počet odběratelů ani počet Lajků (Líbí se mi). Adsence výdělek je pouze za kliknutí na reklamu, která je zobrazena u vašich videích.
- Monetarizace na YouTube: dle aktuálního vyjádření YouTube, je nutné aby váš kanál měl minimálně 10 tisíc zhlédnutí. Založení YouTube kanálu i Google Adsense pro výdělky (ze zobrazování reklamy) je zdarma.
Mnoho začínajících YouTuberů a blogerů přemýšlí o možnosti vstoupit do videosféry s myšlenkou vydělávat na reklamách. Z výše uvedených dvou bodů budete mít snad jasnější obraz, jak skutečně funguje monetarizace skrze Adsense ve videích na YouTube.
Nezapomeňte také na to, že množství lidí má zapnutý AdBlock, takže se jim reklama nezobrazuje. Ano, pokud nejste přední YouTuber, tak video produkce v České republice pro české publikum nemá příliš finanční smysl. Pozor na to!
Mnoho článků na českém internetu zmiňuje neustále Adsense způsob výdělku na YouTube, ale to mi přijde velmi zavádějící. Tady potenciál absolutně nevidím! Pokud bych přemýšlel o tom, jak vydělávat na YouTube, tak rozhodně ne přes Adsence.
Nenechte se ale zmást, na YouTube se dá vydělat nejen na reklamě Adsense. A dobrou zprávou je, že další metody vydělávání na YouTube jsou efektivnější a mohou vám přinést více peněz – zejména pokud natáčíte v češtině a pro české publikum.
2. Prodej předmětů (tzv. merch, tedy merchandise)
Po rozkliknutí popisků videí těch známějších YouTuberů můžete najít odkaz, který směřuje na web, kde YouTuber prodává nějaké „vlastní reklamní předměty“. Nejčastěji se jedná o trička s potiskem, mikiny, kšiltovky, sluneční brejle, náramky, propisky, diáře, bloky, atd. Ti slavnější YouTubeři si samozřejmě tvoří brand, takže pak používají název svého kanálu (či vlastní jméno) jako značku, kterou mají natištěnou na prodávaných předmětech.
Někteří YouTubeři prodávají tyto předměty skrze web své agentury, jiní se domluví s konkrétním e-shopem a část si nechá vyrobit předměty na zakázku a prodává je na vlastní webové stránce. Přístupy jsou různé a nelze tvrdit, že jeden je lepší než druhý.
Promo prodeje předmětů by nemělo být jen v popisku YouTube videa, protože ten si statisticky málokdo rozklikne. Trička s potiskem můžete nosit, když zrovna nahráváte video, předměty zkrátka musíte ukázat divákovi přímo ve svých videí. Lze udělat i showroom a předměty představit v samostatném videu. Pokud nemáte vybudovanou značku, měly by divákovi dávat něco „navíc“ než je předmět s potiskem vašeho nového brandu. Ideálně vytvořte příběh okolo prodávaných předmětů a dejte jim nějakou vizi.
Začínající čeští YouTubeři mohou pro začátek využít spolupráci s e-shopem T-shock, kde si můžete vytvořit své vlastní návrhy předmětů a ty poté prodávat. Není nutná jakákoli investice dopředu – žádné naskladňování, první ivnestice do 100 produktů, odesílání zákazníkovi, atd. Fungujete na affiliate spolupráci, tedy jakmile si někdo předmět objedná, firma T-shock jej vyrobí (během 2-5 pracovních dní) a vy získáváte provizi (10-20%).
Pokud chcete prodávat celosvětově, pak zkuste využít společnosti Zazzle.com, která obdobně prodává předměty s potiskem a zasílá je do celého světa.
3. Sponzorovaná videa – individuální spolupráce
Další možností, jak si vydělat skrze produkci videí na YouTube je založit individuální spolupráci a videa publikovat jako sponzorovaná. Jinými slovy se dohodnete s inzerentem, natočíte video, kdy v obsahu bude nějaké „promo“ značky, produktu, služby, atd.
Nejčastěji se v rámci České republiky jedná o spolupráci s e-shopy. Ze začátku můžete spolupracovat na bázi bartrového obchodu, tedy získáte produkty zdarma, na oplátku natočíte video recenzi. Populární jsou v této formě tzv. Unboxing videa (rozbalování) – šílenství v oblasti kosmetiky a líčení (How to videa). Možná už takto spolupracujete s někým na blogu, nechá se velmi jednoduše přejít do videí.
Pár barterů si zkuste, ale pozor, pokud to myslíte se svoji video kariérou vážněji, pak u nich nezůstávejte dlouho. Váš čas je drahý a pokud produkujte kvalitní videa a máte za sebou byť i malou komunitu fanoušků, stanovte si minimální finanční odměnu, pod kterou nepůjdete.
Travel blogeři se pouští často do spolupráce s cestovními agenturami (takový zážitek 2 denní výlet do Paříže může být fajn), lze spolupracovat i s hotely, půjčovnami automobilů, agenturami na adrenalinové zážitky či aerolinkami (to už je vyšší level). Záleží jakému obsahu se věnuješ Ty a kolem toho obtoč možné spolupráce!
Pokud nemáš žádné kontakty a nechceš hledat možné spolupráce sám, můžeš využít agentury, které Ti pomohou s propagací (resp. napárují k tobě v hodného inzerenta – ty natočíš video a část provize si vezme agentura).
Mezi nejznámější české agentury pro YouTubery patří:
Je pozor, být zastupovaný agenturou není žádná výhra a neznamená to, žes to někam dotáhnul. Tedy chci tím říct, aby sis pořádně přečetl smlouvu, kterou budeš podepisovat a rozmyslel si, jestli jsou to férové podmínky.
Výdělky na YouTube aneb kolik si lze vydělat?
Přesné informace o výši peněz, kterou si YouTuber vydělá nelze dobře zjistit. Samotní YouTubeři totiž o svých příjmech neradi mluví. Ti, kteří navíc spolupracují s agenturami či něktrerými inzerenty mají dokonce o svých příjmech zakázáno mluvit veřejně (smlouva může obsahovat sankci v případě, že by finanční částky zmínili).
Pokud se mluví na forech o tzv. YouTube money, pak většinou pozornost směřuje k výdělkům z Adsense (reklam). Existuje řada veřejně dostupných kalkulaček, kde si částku můžete orientačně spočítat (násobí se počtem zhlédnutí). Není to však přesné, ale orientační. A ještě jednou – pro české publikum, pokud nejste v TOP20 vlogerů a YouTuberů, pak se nesoustřeďte na Adsense, ale na jiné formy výdělku.
A tady už lze velmi těžko odhadovat, jak na tom každý jednotlivý YouTuber je – kolik si vydělává přes merchandise či kolik si vydělá skrze individuální spolupráce případně přes agentury. Jedno je ale jisté, na chleba si dost Čechů a Slováků už dneska vydělává. Tedy, nejen na chleba…a budoucnost je videu – produkci i konzumaci video obsahu velmi příznivě nakloněna. Pokud je Ti video blízké, na nic nečekej a skoč po příležitosti!
Čeští YouTubeři
Jirka Král je jedním z nejznámějších YouTuberů na české scéně. Ve svém rozhovoru na DVTV uvedl (v roce 2015), že mu YouTube vydělává desítky tisíc měsíčně. Kolik přesně to je, se můžeme jen dohadovat. Osobně bych odhadoval, že to budou vyšší desítky.
ViralBrothers (virální vtipná videa Debilní kecy) byli pravděpodobně prvním velkým YouTuberem v České republice, kteří dokázali zasáhnout širokou masu. Brzy si však uvědomili, že rybník České republiky je malý a rozhodli se točit pro anglicky mluvící publikum. O aktuální úrovni anglických videí od Viral Brothers lze vést snad jen „debilní kecy“ v hospodě s kamarády. Ale popravdě řada světových (i českých) YouTuberů má neuvěřitelně nízkou informační hodnotu videí. Na YouTube se ale většina z nás nejde učit a získávat informace, ale jdeme se tam bavit. A tak tito YouTubeři doslova frčí!
Na české scéně se můžete podívat také na kanály GoGoManTV, MenT, Gejmr, Hoggy nebo Stejk. Řada videí je z oblasti her (gaming), ale jsou tu i výjimky, jako např. recenzní videa na smartphony a aplikace, challenge, tours, atd.
Mezi nejznámější české YouTuberky patří Teri Blitzer, Fallenka, Shopaholic Nicol, LucyPug, GetTheLouk. Holky točí nejčastěji o make-upu, kosmetice a módě.
Počet odběratelů neznámějších českých YouTuberů se točí okolo půl milionu až milionu. Zajímavostí je, že kluci mají větší sledovanost než holky YouTuberky. Zatímco GoGoManTv má 1,5 milionu, tak Teri Blitzer má 432 tisíc odběratelů (oba jsou na pomyslném prvním místě v kategorii čeští YouTubeři). Průměrná sledovanost videí je na první pohled podobná, videa mají okolo 200 tisíc zhlédnutí.
Pokud chcete jít trendově, můžete se podívat na český kanál populárních videí na YouTube.
Nejsledovanější videa na YouTube
- Pranky (nachytávky lidí)
- Challenge (výzvy)
- Ask (otázky a odpovědi)
- Haul (co jsem si koupil nového a inspirace pro sledovatele)
- Unboxing (rozbalování)
- Fitness videa (vlogy, cvičení a povídání)
- Cestovní videa (vlogy s přidanou hodnotou)
- How to (videa, která demontrují nějaké postupy)
Formátů videí je celá řada. Uvedl jsem jen základní. Můžete si klidně vytvořit vlastní formát, pokud získáte od prvních diváků dobrou zpětnou vazbu, jste na správné cestě!
Výdělek na YouTube není pasivní příjem
Pokud máte myšlenku, že natočíte video, které se stane virální a vy pak budete vydělávat desítky tisíc, sundejte si prosím růžové brýle. Pokud chce být úspěšný YouTuber, musíte pravidelně nahrávat nová videa.
Ale o natáčení to jenom není. Video je potřeba sestříhat, ale ani tím práce stále nekončí. Samotným nahráním sestříhaného videa na YouTube se vlastně vůbec nic nestane. Pokud správně nezmarketujete své video, moc lidí ho neuvidí. Takže na řadu přichází sociální sítě a pořádné promo. Networking je důležitý. Komunikace s fanoušky a šíření šeptandou i ve virtuálním světě hraje nezastupitelnou roli. Řada úspěšných YouTuberů jsou guru na sociální sítě (alespoň na některou z nich) anebo na správu svých profilů někoho mají.
Aplikace YouTube Studio
Oficiální aplikace Studio YouTube od Googlu umožňuje spravovat YouTube kanál přímo z mobilního telefonu. Toto se hodí všem digitálním nomádům a freelancerům na cestách. Během pár kliků se dostanete na své statistiky videí, můžete videa přímo nahrávat ze smartphone, upravovat, tvořit miniatury, komentovat, atd.
Nejčastější otázky začínajících YouTuberů
Od kdy můžu začít vydělávat na YouTube?
Pokud chcete vydělávat přes Google Adsense, tedy na reklamách na YouTube, pak vám musí být 18 let (živnostenský list). V případě jiných druhů spolupráce opět platí v zásadě od 18 let, nicméně je možné začít už dříve, a to se souhlasem rodičů (většinou jde skrze písemnou smlouvu).
Co k tomu potřebuji a kolik to stojí?
- (web)Kamera, foťák, stačí i Smartphone
- Počítač a stříhací software (Windows Media Player pro Windows a iMovie pro Mac zdarma, více profi Camtasia)
Kvalitu videí podpoříte:
- Externí mikrofon
- Stativ
Jak vybat název kanálu?
Název kanálu by měl zejména odpovídat tomu, o čem budete videa natáčet. Téma svých videí je dobré znát dopředu a podle toho zvolit svůj název, který se do budoucna může stát vaším brandem (značkou). Název by měl být každopádně dobře zapamatovatelný, krátký a srozumitelný.
Jak uspět a jak nalákat lidi?
Začátky jsou nejtěžší. Založit si YouTube kanál, vložit první videa a počítat první zhlédnutí. Využívejte sociální sítě. Pamatujte, že přestože jste YouTuber, YouTube nemůže být jediná sociální síť, na které budete aktivní. Platí zde jednoduchá rovnice, která vám odpoví, zda vaše videa mají šanci na úspěch. Požádejte své známé a kamarády, aby vaše videa sdíleli. Pokud se videa ani po této vlně nerozšíří, pak nejsou dost dobrá.
Nezapomeňte na základní pravidlo:
Točte originální videa (nekopírujte)! YouTube videa dělejte protože vás to baví a ne proto, že chcete vydělat peníze!
Jak se cítit dobře před kamerou?
Pokud se necítíte úplně konformě a uvolněně před kamerou, nemusíte zoufat. Tréninkem a pravidelným natáčením postupně odstraníte svůj stres a nervozitu. Možná nikdy nevymizí úplně, ale předně jde o to, aby pro vás natáčení bylo zábavou. Jen upozorňuji, že může trvat desítky videí než se před kamerou začnete cítit o trochu lépe, dejte tomu proto čas a zbytečně na sebe netlačte.
Udržujte kontakt s objektivem. Řada začínajících YouTuberů neustále skáče očima mimo objektiv. Oční kontakt s objektivem udržuje pozornost diváků. Pokud budete neustále utíkat očima a koukat jinam, diváka to nejen přestane rychle bavit, ale váš projev nebude důvěryhodný. Je tu lidská zakódovaná představa, že pokud se nedokážete dívat druhému do očí když něco říkáte, pravděpodobně lžete. Zbytečně to tedy srazí vaší úroveň videí.
Nezapomeňte se usmívat do videa. Někteří dokonce využívají papírek, který mají za objektivem, kde je napsáno „Usmívej se!“. Poté, co dotočíte video, pusťte si ho znovu a posuďte zda vám nervozita nesebrala příliš úsměvu a pozitivity z projevu.
Kolik si lze reálně vydělat na YouTube?
Můžeme dnes s jistotou řici, že někteří YouTubeři pracují full-time – natáčení, stříhání a publikování videí je pro ně „normální prací“. Před několika lety to bylo pár jedinců, ale dnes už to jsou nejen desítky, ale řekl bych tisíce lidí, kteří nedělají nic jiného než vydělávají pomocí YouTube. Z této „práce nepráce“ se uchytil pojem „youtube money„. Ten nejen zahraniční brouzdalové používají pro vyhledávání, aby zjistili, kolik si jejich oblíbený YouTuber vydělal peněz, ale fráze začíná být hledaná i na českém internetu.
V České republice je situace s příjmy a výdělky trochu obtížnější. Stále však existují desítky YouTuberů, kteří si zajišťují svůj příjem pouze skrze jejich videa.
Existují tzv. YouTube kalkulačky, které vám spočítají, kolik si asi tak můžete vydělat na reklamách Adsence. V těchto kalkulačkách je však třeba správně nastavit CPM (Cost per thousand, tj. cena za tisíc zobrazení), což je proměnná veličina – jinými slovy u každého videa uživatele se může měnit. Na základě mého průzkumu vychází, že čeští YouTubeři, kteří točí videa pro české publikum si mohou vydělat okolo 1 USD (24 Kč) za 1000 zhlédnutí.
Tento příjem však nezahrnují nutné odvody, jako jsou daně, sociální a zdravotní pojištění, případně nějaká procenta agentuře, se kterou YouTuber spolupracuje. YouTube kalkulačky dále nezahrnují jakékoli jiné spolupráce a možné výdělky YouTubera kromě Google Adsense.
Vydělat peníze online můžete v rámci tvorby videí, ale také i souvisejících činností (konzultace, prodej merchandise, vlastní produkty a služby, atd.). Ani přes příjem z reklamy či dalších činností není možné vnímat YouTube jako pasivní příjem.
Marketing pro YouTube videa
Přestože se necítím být žádným YouTube marketing guru, znalosti o SEO a především content marketingu nějaké mám 🙂 Po přečtení několika článků na českých webech cítím, že informace o marketingu na YouTube příliš moc není. Můžete si přečíst samostatný článek pouze na téma YouTube marketing. Nyní jen krátce v bodech.
10 SEO praktik pro YouTube video
- Pokud video nebude virální, musíte zapracovat SEO.
- Nastavte klíčová slov pro svůj kanál.
- Titulek videa by měl obsahovat klíčová slova a být dlouhý 80-100 znaků.
- Popisek videa je důležitý. Snažte se uvést klíčová slova v prvních třech větách. Máte možnost vložit až 5000 znaků. Dle mých zkušeností dostává vaše video plusové body, pokud napíšete více jak 500 znaků.
- Vložte relevantní tagy (vč. klíčových slov) a ideálně naplňte kvótu pro 500 znaků. Tagy jsou důležité, protože se podle nich zobrazují související videa.
- Vytvořte si Playlisty a vložte své video minimálně do jednoho Playlistu. Playlist by měl obsahovat nějaké klíčové slovo. Rovněž upravte popisek pro Playlist. Popisek by měl obsahovat klíčová slova.
- V pokročilém nastavení zařaďte své video do příslušné kategorie (např. Travel/Events).
- V pokročilém nastavení zvolte jazyk videa (Czech, English).
- Vložte do videa tzv. Závěrečné obrazovky. Jedná se o poměrně novou funkci YouTube (ang. End Screens).
- Vložte do videa minimálně jednu Kartu (ang. Cards).
Vhodné je také vložit vlastní náhledový obrázek. Ten můžete snadno vytvořit v Canva. Doporučené rozměry pro náhledový obrázek YouTube jsou 1280x720px.
A ještě jeden SEO YouTube trik. Naistalujte si rozšíření do Chrome s názvem vidIQ. Pomocí toho můžete sledovat SEO hodnocení nejen vašich vlastních videí, ale rovněž konkurence. Snadno zjistíte, které tagy konkurence používá, jak silné YouTube SEO má. Já používám základní neplacenou Basic verzi a pro základy je dostačující.
YouTube SEO ale dnes není jen o klíčových slovech
Přestože jsem v 10 SEO praktikách dával velký důraz na používání klíčových slov, vaše pozice videa, která se zobrazí při vyhledávání na YouTube není ovlivněna jen tím, co napíšete do titulku, popisku a jak otagujete svoje video. YouTube obsahuje složitý algoritmus, který hodnotí desítky faktorů a dle toho umisťuje jednotlivá videa do pořadí.
Hodnotící faktory jsou samozřejmě YouTubem (resp. Googlem, společnost Alphabet, která YouTube vlastní) nejsou veřejně sdělovány. A právě proto je marketing tolik o experimentování.
Z celé řady zahraničích case study vyplývá, že stále větší roli hraje tzv. zapojení diváků (ang. Engagement). Je tedy důležité, aby vaše video mělo velký počet Like (Líbí se mi) a ideálně velký počet komentářů. To proto u řady videí neustále slyšíte, jak autoři vyzývají diváky, aby dali Like a přidali komentář pod video. Komentáře hrají na YouTube obrovskou roli a dokáží posadit vaše video hodně dopředu do vyhledávání.
Jen pozor, komentář u YouTube videa by měl být delší jak 3 slova. Typově „Super video“ není hodnoceno tak silně jako komentář, který má 3 souvislé věty. Toto platí mj. také pro Instagram. Algoritmy zareagovaly na roboty a komentáře o třech slovech a méně nemají dostatečnou váhu, aby vám přidaly nějaké plusové body.
Na každý komentář byste měli zareagovat. To samozřejmě neplatí pro větvící se komentáře, ale pokud vaše video obsahuje 5 samostatných komentářů a vy jste ani na jeden neodpověděli, opět nevyužíváte potenciál získat plusové body od YouTube. Plusové body zjednodušeně řečeno posunou vaše video ve výsledku vhledávání výše.
Proč tolik usilujeme o to, aby naše YouTube video bylo umístěno na prvních místech ve vyhledávání?
Protože je YouTube druhý největší vyhledávač na světě. Lidé milují videa a sledují je stále častěji. Rychlost a infrastruktura Internetu je dnes natolik vyspělá, že dokážeme sledovat videa bez nutnosti dlouhého čekání. Umožňuje dokonce live streamování. YouTube je novodobou televizí!
Připomeňme, že YouTube videa se zobrazují také přímo v Google vyhledávači. Pokud bude někdo hledat určitou frázi na Googlu, pak se mu může zobrazit právě vaše video.
Video obsah je král
Pokud uvažujete, že spustíte svůj YouTube kanál a budete točit videa, chci především zdůraznit, že video je samo o sobě forma, ale důležité stále zůstává sdělení. Je to forma, která přenáší obsah. A obsah byl, je a bude navždy králem. Ve videu se tak zaměřujte na obsah, ten musí dávat nějaké užitečné nebo zábavné sdělení.
Nepotřebujete zrcadlovku ani profi kameru
Občas na forech či v komentářích narazím na věty typu „jééé, kdybych jen měla zrcadlovku a mohla točit jako…“. Pro úspěch na YouTube nepotřebujete žádnou zrcadlovku ani profesionální kameru či jiné video vybavení. Stačí Ti smartphone. Dost keců, začni točit a pořádně makej!
Pozor na autorská práva, zejména u muziky ve videu
Ve videu byste neměli používat muziku, hudbu, ani kousky písní, ke kterým nemáte práva (tj. nepoužívejte sklady svých oblíbených hudebních skupin, ani znělky z filmů, seriálů, atp.). V žádném případě nenahrávejte na YouTube hudební obsah skupin ani filmy. Možná byste krátkodobě získali velkou sledovanost, ale vzhledem k správcům YouTube, kteří začínají řešit autorská práva poměrně zásadněji, by vám to přineslo více problémů než užitku.
Nedoporučují se ani video vlogy, kdy v pozadí hraje koncert nějaké známější hudební skupiny. Neměli byste natáčet a nechat v pozadí hrát v televizi známý film či seriál. Pozor na podobné praktiky.
YouTube aktuálně zakazuje taková videa a nepřehrává je v zemích, pro které se autorská práva vztahují. V některých případech zakáže zobrazování videa celosvětově. Do budoucna bude YouTube řešit tuto otázku více intenzivněji, proto jakékoli záběry, které publikujete by měly být vaše vlastní či k nim mít autorská práva. V případě hudby používejte YouTube hudební banku, která nabízí řadu skladem zdarma či v protihodnotě uvedení zdroje v popisku videa. Doporučuji používat hudební banky – více v samostatném článku Jak získat hudbu legálně.
Pokud chcete své video obohatit o video animace či různé sekvence, můžete se podívat na článek o videobankách, kde popisujeme možnosti, jak získat několikavteřinová videa pro svoji tvorbu (za poplatek i zdarma).
Jak se na YouTube zviditelnit?
Soutěž Czech Blog Awards je známá především pro každoroční vyhlašování blogera a blogerky roku. Ale jednou z kategorií je také video blogerka a video bloger roku. Můžete se zapojit do soutěže a zkusit zaujmout české publikum. Řada dnešních úspěšných vlogerů se umístila na 10 žebříčku v ročníku 2015 nebo 2016, např. Jirka Král, Kovy nebo Stejk, z dívek pak Shopaholic Nicol, A cup of style nebo Fallenka.
Sledovanost můžete sbírat nejen na YouTube, ale i mimo tuto sociální síť. Řada travel vlogerů zvyšuje svoji sledovanost videí tím, že videa vkládají na svůj blog a k videu připíší další zajímavé informace např. o destinace, odkud video natáčeli. Zůstat nemusíte ale jen o svých sociálních sítí a webových stránek. Můžete se domluvit na guest postingu a publikovat své články s videem na jiných tématických webových stránkách.
Co když YouTube přestane jednoho dne fungovat?
Tohle je přesně ta otázka, kterou byste rozhodně měli řešit. Jasně, Google je mamutí společnost a YouTube tady pravděpodobně bude dalších deset let. Jde ale o to pojetí, že jakmile dáváte svá videa někomu (YouTubu), pak se stáváte trochu závislí. Jakmile YouTube změní pravidla, jak lze vydělat, nemůže říct ani „áá“ ani „béé“. Sklopíte vocas a jdete, jak bylo řečeno.
Pokud jste YouTuber, jde především o fanoušky a komunitu, kterou si potřebujete udržet. Moje doporučení pro YouTubery zní, aby nezůstávali pouze na YouTube. Vytvořte si webové stránky a směřujte své fanoušky také tam. Vyžádejte si jejich e-mailové adresy. A v tuhle chvíli máte na své fanoušky přímý kontakt (ano, myslím že bys měl tvořit e-mailovou databázi svých fanoušků a celé komunity, která Tě sleduje).
Začněte si budovat komunitu na Instagramu nebo jiných sociálních sítí. Zvýšíte své dosahy a budete v těsnějším spojení se svými fanoušky.
Tohle je totiž vaše záloha, že když se s YouTubem cokoli stane anebo vy přesedláte na jinou platformu, vždycky můžete dát vědět svým fanouškům. A už jsem zmiňoval, že přes Adsense to v České republice úplně nefunguje, že jo? A teď si představ, že prodáváš nějaký merchandise anebo máš promo pro nějakou firmu či e-shopu. Pokud máš web, můžeš to zapromovat nejen na YouTube, ale i na webu či jiných kanálech. A tady můžeš tvořit dál (anebo někoho najmout, kdo bude tvořit web content za Tebe). Tohle větvení a prolínání Ti dá ohromnou sílu i konkurenční výhodu před YouTuberama, kteří řeší „jenom YouTube“.
Jak vydělávat peníze na internetu
Způsobů, jak vydělávat online je mnoho, nemusíte se nutně stát výrazným vlogerem a youtuberem. Zálibu v YouTube využijete např. i při budování vlastního projektu či jako freelancer na volné noze. Možná už máte nápady, čím byste si mohli vydělávat, co za práci byste mohli dělat online anebo jaký projekt chcete realizovat. Anebo možná stále tápete a rádi byste získali inspiraci o možnostech práce na dálku. Podívejte se na členskou sekci, která je průvodcem pro zájemce vydělávání na internetu.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.
Bezva zpracované informace.
Dík