Průvodce pro umělce Jak prodávat umění online je návodem pro ty, kteří chtěji nebo uvažují o prodeji svého umění na internetu. Rady, tipy a zkušenosti, jak se do toho pustit. Zdroje a odkazy, které pomohou a inspirují. Umělci jsou především kreativní jedinci. Bohužel nemají často marketingové schopnosti a podnikatelské vlohy. Tento článek je návodem pro tyto umělce, kteří chtějí změnit svoji prezentaci a posunout ji do světa internetu. Vydělávat online dnes mohou i umělci!
Jsem umělec, můžu vydělávat peníze online?
Vyděláváni peněz online a digitalní nomádství není zapovězeno pouze pro programátory a IT nadšence. Také umělci mohou generovat peníze skze internet a do toho nezávisle cestovat. A nemusí se jednat jen o kreativní pisálky (umělecké psaní, hesla k novému brandu, reklamní spoty, atd.), ale dnes hovoříme především o umělcích jako jsou malíři, zpěváci, hudebníci, herci, fotografové, djové, šičky, atd.
Tento průvodce Jak prodávat umění online – umělci na internetu mohou využít všichni kreativci, dokonce včetně pouličních umělců (tzv. street art), komediantů i jinak nadaných lidí.
Vaše nejčastější otázka
„Nejsem IT, neprogramuji ani nebloguju, jsem umělec – můzu i tak vydělávat online?“
Správná odpověď zní: „To nevím, můžeš?“
To jestli můžeme nebo nemůžeme určujeme my sami. Tento citát mi vzdy připomene zábavnou scénu z letadla, kdy se letuška ptá Toma Cruise: „Can I help you?“. Tom Cruise odpovida s úsměvem: „I don´t know, can you?“. Ona si uvědomí, že se nezptala správně a opraví se: „May I help you?“. Z fiĺmu Jerry Maquire, mj. doporucuji ke zhlédnutí pro jeho drive, nasazení, ukázku, jak se nebát, riskovat a reagovat na výzvy.
První rada pro umělce
První rada zní: Prostě to zkuste!
Nic nezkazíte tím, že zkusíte rozšířit své uměni do online světa. Pokud jste ještě své umění neukázali na internetu, založte si blog, uploadujte své umění a ukažte stránku svým známým a přátelům. Rozšiřte povědomí o tom, co děláte!
Words of mouth je silné. Uvidíte, jaký účinek to má. Projdete si procesem, který každý umělec, který chtěl generovat příjem online, musel podstoupit.
Pro umělce strategické povahy
Pokud chcete být trochu více strategiští, pak udělejte průzkum, co vše lidé hledaji na internetu týkající se vašeho tématu. Najděte si (přes google vyhledavac) 10 a 20 umelcu, kteři tvoří to, co vy (grafika, hudba, portrety, atd.) – podívejte se, jaké mají webové stránky, jak prezentují své služby, podívejte se na jejich ceník služeb, zda mají facebook stránky, youtube kanál, zda prodávají přímo na své stránce či používají zprostředkovatelské weby, atd.
Víte, jak vydělávají umělci ve vašem oboru na internetu?
Po takovém průzkumu získáte prvotní představu, jak vydělávají umělci ve vašem oboru online. Takový průzkum je také užitečný pro již rozběhnuté umělce, kteří chtějí zvýšit svůj online příjem – můžete dobře porovnat, v jakých oblastech jsou ostatní umělci vpředu a kde potřebujete zapracovat.
Za kolik prodávat své umění?
Musíte si v hlavě ujasnit, co chcete a kde jsou vaše hranice. Řada umělců tvoři, protože cítí pohnutku, mají nutkaní tvořit. Každý takový umělec se dříve či později dostane na křižovatku, kde musí učinit rozhodnutí, zda se vydá na dráhu profesionála (človeka, který dostavá za své uměni zaplaceno).
Chcete proměnit své umění v byznys?
Pokud se nechcete vydat na profesionalní dráhu, je to absolutně v pořádku – umění můžete dál tvořit pro sebe a své přátele. Rozhodnutí, zda chcete proměnit své umění v byznys je na každém umělci. Můžete to prostě zkusit a po pár týdnech a měsících uvidíte, zda je to něco, co vás stále baví či nikoli.
Školy učí, jak tvořit umění ale neučí, jak prodávat umění
Problém školního a akademického prostředí umělců je ten, že učí jen a pouze, jak vytvořit skvělé umění. To je perfektní, ale je to pouze jedna strana mince. Realita je taková, že jakmile dostudujete umění, jste na to sám. Buď si najdete práci v nějaké agentuře či studiu anebo jste na volné noze. Anebo se stanete učitelem umění – a budete učit mladé umělce, jak tvořit (ne prodávat) skvělé umění.
Nikdo vás ale za celé ty roky neučil, jak prodat své umění. Existuje jen velmi málo takových programů – a to není problém jen České republiky, ale celosvětový včetně amerického školního systému.
Podobný nedostatek cítím i právnických fakult. Drtí nás, jak být špičkový právník, ale chybí absolutně předměty, jak získat nové klienty. Trh začíná být dost konkurenční a silná většina mladých právniků si chce otevřít vlastní advokátní kancelář. Jak ale získat nové klienty?
Takový školní systém pak jen nepřímo utvrzuje umělce, že umění je umění a byznys je byznys.
Nevědomně nabádá k tomu, že umělec není podnikatel. Není divu, že řada umělců má v hlavě nastaveno, že jakmile své umění prodává, snižuje se hodnota samotného díla. Umělci ze školy dnes nechtějí prodávat své umění, chtějí, aby si jejich umění lidé prostě kupovali. Toho ale jako umělec nedocílíte, pokud budete dělat jenom uměni. Aby si vaše umění někdo koupil, musíte dělat také něco jiného než jen umění.
Davá to smysl?
Smutný příběh: Proč umělci selhávají?
Běžně tak vidíme umělce, kteří pracují v restauraci jako číšník, pracují v knihovně či jako skladník. Po škole jednoduše nenašli uplatnění jako umělci – po pár neúspěšných měsících museli ale někam nastoupit, aby mohli platit nájem a účty. Umění odsunuly na vedlejší kolej a dnes si občas o víkendu něco nakreslí nebo zazpívají. To je smutný příběh… U advokátů vzhledem k jejich povaze, která je částečně pěstovana na fakultě (dravci), je situace trochu veselejší, mají práci v advokátní kanceláři a vydělávají si na nájem alespoň tím, co studovali.
Prodej umění nesnižuje hodnotu samotného umění
Nastavení psychiky obchodu s uměním je skutečně na každém z nás. Tohle nastavení, které máte v hlavě hraje velmi vysokou hru a značně ovlivňuje váš úspěch či neúspěch. Realita je taková, že neexistuje žádné umění bez peněz. Pokud nemáte peníze, nemůžete si koupit nástroje a zásoby pro tvorbu umění. To mohou potvrdit umělci ze smutného příběhu (viz výše). Natož kupovat zlepšovátka pro to, aby své umění povznesli na vyšší level.
Ve chvíli, kdy se byznys dostává na společnou kolej s uměním, vnímejte pozorně, co cítíte. To je ta chvíle, kdy se rozhodnete, jestli to chcete nebo to není pro vás.
Umění uspokojuje nejniternější touhy lidí
Umění uspokojuje jednu z nejniternějších tužeb. Umělci neprodávají nějaký software, který vás učí, jak lépe jíst nebo jak vydělávat více peněz. Na jedné straně je umělec, který vytváří něco originálního, co je založeno na jeho osobních pocitech a na druhé straně je kupující, jehož emoce rezonují s dílem umělce. Vše se odehrává na silné emoční vlně a energii, kterou obtížně popisujeme slovy.
Umění je težké vyjádřit slovy, ale každý jej cítíme, byť odlišně, tak cítíme.
Umělci vytváří autentické emoce
Jako umělec vytváříte autentické emoce a pocity v lidech, a tak máte volbu, jak budete přijímat jejich „poděkováni„. Pokud vám stačí vděčnost, úsměv na tváři či slovíčko „děkuji“, je vše v pořádku. Jako umělci máte také příležitost přijímat poděkování ve formě peněz, a díky tomu budete mít možnost pokračovat na své umělecké dráze zlepšovat se.
Dřív než prodáte umění, musí o vás vědět
Online svět ma neuvěřitelnou výhodu, protože absolutně zbořil nejen hranice, ale i vzdálenosti. Jedním kliknutím se přesunete na druhou stranu republiky. Jako umělec v malém městě můžete stále cílit na brněnské či pražské publikum.
Online aktivita je pro umělce velmi důležitá. Nechci tvrdit, ze webová stránka je nutností, avšak v mnohém umělci pomůže (výhody níže).
Jak prodávat umění bez vlastní webové stranky
Umění můžete prodávat skrze třetí strany i bez vlastní webové stránky. Tyto zprostředkovatelské weby umožňují většinou registraci uživatele (umělce), kde si nahrajete své uměni. Nastavíte popisky, někde také variabilně upravíte ceny. Webová stránka tak prodává vaše umění a při případném prodeji si většinou ukrojí nějakou provizi.
Weby pro umělce, kde být aktivní a kde prodávat
- T-Shock.eu (graficky design, potisky)
- Zazzle.com (foto, design, potisky)
- BandZone.cz (hudebnici, zpevaci)
- YouTube.com
- Vimeo.com
- SoundClound.com (doporucuji pro DJ)
- Fineartamerica.com
- Etsy.com
- Facebook.com
- Fotobanky (např. fotolia.eu či shutershock.com)
- Copywriting portály
K čemu je umělci webová stránka
Webová stránka je výborný prezentační nástroj, který rozšiřuje povědomí o vás a vaší umělecké tvorbě. Nezávisle na tom, zda malujete, kreslíte (ano, to je rozdil :), děláte muziku, jste DJ nebo vyrábíte ruční šperky – webová stránka vám umožní prezentovat se na internetu.
Pokud si ze začátku nevíte rady, jak vytvořit webovou stránku, klidně využijte blogovací platformy zdarma (blogspot, tumblr, webnode).
Návod, jak vytvořit web
Pokud chcete vytvořit profesionálnější design webu, doporučil bych platformu redakčního systému wordpress. Je zdarma a máte možnost nainstalovat pěkně vypadající design webu za cca 30 – 50 USD (já využívám obsáhlou profesionální databázi pro WordPress Themeforest). Domény i hosting pro pokročilejší mohu doporučit Wedos (cena CZ domény za cca 175,-Kč/ročně, hosting cca 360,-Kč/ročně).
Pro ty, kteří nejsou příliš technicky zdatní jsem vytvořil jsem návod, jak vytvořit web na WordPressu.
Vybrat si ze začátku můžete ze zdarma dostupných wordpress šablon.
Marketing
Prezentujte na webové stránce sami sebe, představte se, uploadujte své umění – obrázky, fotografie produktů, uploadujte své skladby. Určitě vytvočte kontaktní formulář, ať vás fanoušci či zájemci mohou snadno kontaktovat. Stranka Portfolio a Kontakt jsou vaše nejdůležitější stránky na novém webu.
Dále můžete web provázat se sociální sítí Facebook, Instagram, YouTube, Flickr, Pinterest, atd. Vytvořte emailový newsletter, začněte psát blog, atd. Udělejte průzkum klíčových slov, zjistěte, co lidé hledají, navštivte relevantní fóra a sledujte, o čem se lidé (vaše publikum) baví. Reagujte na to blogovámi články (získáte návštěvnost na webu, více lidí uvidí vaši tvorbu) či na to reagujte přímo uměním.
Na tyto zjištěná témata a klíčová slova můžete poté cílit také online reklamu. Ať už se pustíte do Facebook reklamy, Google AdWords nebo českého Skliku, nezapomeňte testovat reklamní sestavy a samotné inzeráty. Vytvořte několik variant reklam a sledujte, na co a jak reagují internetové návštěvníci.
Vyberte si sociální síť, kde budete aktivní. Tuto sociální síť si vybírejte podle toho, kde pravděpodobně jsou vaši zákazníci a nikoli podle toho, která síť se vám líbí nejvíce. Potřebujete najít komunikační kanál se svým publikem.
Inspirovat se můžete v článku jak vydělávat na YouTube anebo Jak vydělat na Instagramu. Instagram aktuálně patří mezi nejpopulárnější sociální sítě v České republice. Sociální síť však doporučuji mít jako komunikační kanál. Umělci potřebují domovskou stránku, web, kde na jednom místě budou mít všechny důležité informace.
Výhoda webové stránky je ta, že nejste na při komunikaci závislí na 3.straně. Pokud se jednou Facebook rozhodne nezobrazovat stránky bez placené reklamy, nic s tím neuděláte – cítíte ten rozdíl mezi Facebook stránkou a vlastní webovou stránkou?
K čemu obvykle slouží webová stránka umělcům
- Online prezentace
- Rozšiřování svého působení
- Vzbuzujeme zájem o daný druh umění
- Jsme v kontaktu s fanoušky
- Upozorňujeme na blížící se akce
- Prodáváme umění
Online prodej umění – Kde a jak dochází k prodeji umění?
Nejúspěšnější model prodeje umění je vybudováni si vztahu s publikem – de facto proměnit návštěvníky ve fanoušky a sledovatele. Úspěšní umělci, kteří generují své příjmy online, soustředí svoji pozornost na rozšiřování emailového listu (sledovatele a fanoušci) a budování fanouškovské základny na relevantnich socialních kanálech (Facebook, SoundClound, YouTube, Instagram, Pinterest, atd.).
Potřebujete cca 1000 lidi v mailing listu, se kterými jste si vytvořili nějaký vztah. Pak se vám prodeje dobře rozeběhnou!
Můžete se podívat, jak vytvořit e-shop. Pokud chcete něco prodávat, zřejmě budete potřebovat internetový obchod. Dnes však existují jednoduché i poměrně levné způsoby, jak eshop spustit.
Pozor však, většina online obchodů umělců se nestává přímo na webove stránce při první návštěvě (ani na landing page nebo sales page) ale až potom, co je člověk v mailing listu a pak se rozhodne koupit.
Proč?
Během doby, kdy je v mailing listu, tak se převědčí, že s umělcem skutečně rezonuje, líbi se mu, co umělec dělá, vybudujou si spolu větší vztah a nákup se tak stává ještě více emocionální a energickou záležitostí.
Mailing je nesmírně důležitý a neměli byste jej od samého počátku podcenit. Podívejte se na nástroje, které používám a třeba pomohou i vám.
Pracujte s emocemi a žijte naplno
Webová stránka, eshop ani web zprostředkovatele umění není všechno. Soustřeďte se také na relevantní socialní média ve své oblasti (fotografové Flicker, pro DJ je to SoundCloud, atd.). Využijte Facebook, prestože to začíná být prorostlé plevelem, můžete tam stále vybudovat velmi silné a aktivní vztahy. Vytvářejte s lidmi přes internet spojení. Vaše publikum jsou větsinou více emočně založení lidé.
Lidé nakupují umění díky pocitům a emocím. Komunikujte s návštěvníky. A na závěr důležitý puzzlík – sdílejte nejen své umění, ale také svoji životní cestu. Lidé chtějí a potřebují slyšet příběh vašeho umění. Buďte autentičtí a vytvářejte osobní pouta.
Martin Rosulek je digitální nomád, který spojil podnikání na internetu s cestováním. Začínal jako backpacker a první velké zkušenosti nasbíral při ročním pobytu v Austrálii, odkud cestoval do Jihovýchodní Asie. V Kanadě strávil rok na Working Holiday a následovala několikaměsíční cesta do Centrální a Jižní Ameriky. Od té doby pracuje na dálku, nezávisle cestuje, investuje, přednáší a konzultuje. Životní přístup minimalismu, budování finanční svobody a vnitřního klidu je pro Martina esencí života.
Dobrý den,
přečetl jsem Váš článek a tak jako asi celá řada umělců řeším – co s tím?
Posílám odkaz na web galerii se svojí volnou tvorbou,
http://martinstiltenn.tumblr.com/
Děkuji, přeji šťastné návraty z šťastných cest a vše dobré…
Martin Michael Stiltenn
Martine, díky moc za přání, návrat byl bezproblémový, tak si teď užívám českou atmosféru pár dní 🙂
Myslím Martine, že jsi na dobré cestě. Webové stránky jsou pro umělce základ. Sociální sítě jsou dnes velmi silné a určitě bych prosazoval, abys tam začal působit (nedohledal jsem, určitě vlož linky na web, ať se návštěvník jednoduše proklikne). Víc bych propracoval stránku kontakt. Jako potenciálního kupce mě určitě zajímají reference. Chci si přečíst Tvůj příběh – z webu vidím jenom Tvoji práci. Dnes umělci své umění prodávají na základě příběhů. Potřebuji slyšet ten Tvůj – ať už formou článku, podcastu nebo videa. Co takhle udělat video, jak něco kreslíš nebo vyrábíš šperky? To by bylo skvělé! Základem je začít budovat komunitu. Budovat vztahy s fanoušky. A proměnit je v nakupující 🙂 Mj. můžeš k prodeji svého umění zkusit využít některé webové stránky určené právě pro prodej umění.
Pokud budeš chtít, můžeme blíže popovídat třeba na skypu.
Zdravím, díky za povzbuzující odpověď a těším se na slyšenou 🙂
Martin M. S.
Ahoj, obdivujem Tvoj štýl života, ako i životy iných digitálnych nomádov. Je to moja veľká túžba takto žiť, ibaže…
Stále som nútená, aby som mohla vyžiť, pracovať, chodiť denne do práce (ako vychovávateľka v ZŠ), a po práci sa potom venovať tvorbe. Tomu, čo mám najradšej. Občas ale prepadám smútku, lebo sa mi nedarí, chýba mi motivácia, keď o mňa nie je záujem. Niekedy mám dobré mesiace, keď predám viac obrazov, tričiek, šperkov… Ale inokedy dhlé nič. Prázdno.
Pozrieš sa, prosím, na moju galériu v rámci predajného portálu handmade tvorby sashe? Ďakujem. Apropó, som i na facebooku ako marmizen a občas píšem blog: http://marmizen.blogspot.cz/
Budem vďačná za každú pomoc. Merci! Martina
Ahoj Martino!
Díky za Tvůj komentář. Na web jsem mrknul a určitě je tu prostor, jak to posunout do roviny, kde budeš mít stále více těch měsíců dobrých, jak o tom mluvíš v komentáři 🙂 Web a sociální sítě jsou výbornými kanály, které dokážou udržet Tvojí motivaci. Zvláště pro umění je vytvoření komunity extrémně důležité.
Pozornost bych tedy věnoval posazení webu do podoby, která umožní snadnější komunikaci se čtenáři a návštěvníky. Kontaktní formuláře sice máš, ale jsou nevhodně umístěné (napláclé) vpravo, stejně tak s emailing formulářem (v této podobě bych se ani nedivil, kdyby se nikdo nepřihlásil), určitě vytvořit základní menu, které vylepší orientaci na webu. Nyní to je blog, x příspěvků pod sebou. Potřebuješ to ale dostat do úrovně, kdy je to přehledný web umělce, který si chce získat návštěvníky a chce od nich feedback. Propojení s facebookem téměř neexistuje (ten share button co máš není bohužel dobrý, umísti standardní LikeBox), co nejvíce bych se snažil pracovat i s dalšími sociálními sítěmi.
Udělej YouTube videa, jak umění tvoříš. Zkus Instagram, ten v Čechách začíná být populární. Ideální sociální síť je pro Tebe Behance (https://www.behance.net/), tam buď určitě aktivní! 🙂
Můžeme více popovídat přes Skype, klidně mi napiš a naplánujeme to 😉
Ahoj Martine,
pěkný článek 🙂
Píšu ne tak úplně, že bych se nemohl prosadit v tom co dělám, ale spíše jestli tě nenapadá nějaký nápad jak bych mohl tvorbou videí něco vydělat online. Viděl jsem video banky, potencionálně foto banky a nejsem si úplně jistý jestli by mi to mohlo pomoci trochu rozrůst moji působnost:
Hlavní otázka ale spočívá…nemáš nějaké informace o tom, jak být digitální nomád jako kameraman/tvůrce videí?
Slýchávám často o fotografech apod…jasne, taky cesta, ale tvůrce videí není tak moc jako fotografové. Navíc je to můj obor.
Budu rád za tvůj názor 🙂
Moje web stránky:
https://www.jakubsenkerik.cz/
Ahoj Jakube! Díky, jsem moc rád, že jsi napsal. Se svojí schopností točit a dělat videa máš neuvěřitelnou příležitost nomádit si po světě a pracovat na dálku. Video má úžasnou budoucnost a myslím, že máš dokonce lepší startovací pozici než fotografové.
Mrkni na http://mateuszm.com/, je to borec a tohle je rozhodně cesta. Samozřejmě záleží, jakými videi se chceš zabývat, která témata točit, atp. To je potřeba si ujasnit a kolem toho vytvořit strategii. Je to obrovský moře možností, dokážu si představit, že točíš po světě svatby a ukazuješ tak zvyky z jednotlivých zemí (jedna fotografka skutečně udělala tenhle projekt jako crowfunding), točíš pro cestovní agentury, spolupracuješ s filmaři (točíš backstage a postuješ na youtube, aby se fanoušci těšili než vyjde film jako premiéra), točíš video recenze pro značky (např. outdoor vybavení pro cestovatele),…
Polož se do vizualizace a představ si, co by Tě naplňovalo. Sepiš si to na papír a poté krok po kroku směřuj své činnosti, aby ses dostal ke svému cíli 🙂
Ahoj Martine
sdilim svoje portfolio a instagram
https://www.artstation.com/rasti
https://www.instagram.com/aorasti/
Pri slovech umelec a digitalni nomad se rozplyvam. Hodne cestuju a jsem zavisly na tuzce a ,,tom svèm’’. Nemuzu vystat tenhle system nemam ho rad. Chci se probudit z matrixu.
Nejvic me trapi ze nevim jak zacit vydelavat na cestach.
Ps. Digitalni nomadstvi jsem prave objevil.
Ahoj!
Díky, máš parádní tvorbu, dostaň to rychle mezi lidi a věřím, že získáš velkou podporu 🙂 Tvoříš super zajímavě! Moc se mi to líbí!
Ahoj Martine,moji tvorbu asi znáš.. 🙂
Zrovna včera jsem řešila,že největší problém u sebe vidím v tom,se v umění prodat..něco vymyslím,zorganizuju,udělám,všichni jsou spokojení,baví mě to, ale jediný problém který mám je v tom,že si nedokážu říct za to patřičnou cenu..(což jsem pochopila,že asi nejsem sama,když si tolik firem najímá obchodníky,kteří prodávají jejich služby..)dokázala bych to asi u úplně cizích lidí,kde bych cenu stanovila nějak předem,ale u známých a přátel,tam mi to prostě nějak nejde..taky mám krapet obavu,že mě to pak neuživí..stránky určitě v plánu mám,dám se do nich jen co vyřeším ty nejnaléhavější finanční díry a jak budu mít trochu času na jejich přípravu..někdy na konci září..uměla bych začít podnikat když bych si pořídila ateliér na jednom místě tady v ČR,ale nevím jak to nabídnout pokud bych ráda cestovala..pročítala jsem spousty článků,jak tě pak místní vyhodí,když jim lezeš do jejich rajónu..(to vysvětluje proč je kolikrát na jedno místo jeden velmi špatný místní fotograf..) taky jsem zvažovala oslovit české svatební agentury v zahraničí,ale nevím jak přesně se to tam pak řeší s daněmi..(pro ně je pak ten jeden i když špatný místní fotograf jednodušší řešení..) To samé nevím o nikom kdo by třeba v zahraničí dělal asistenta fotografa legálně..taky jsem zvažovala oslovení cestovních kanceláří..až by bylo víc portfolia i pro tento typ fotografií..Fotobanky jsem zkoušela,ale jsou pro mě pasé..ten papír pro portréty v angličtině mi tady nikdo nepodepíše..kdo by se chtěl fotit jen aby pak visel ve fotobance..(mám klasický v češtině,ten ještě lidi vcelku respektují) a ostatní fotky je zas tak nezaujaly..
Budu ráda za zpětnou vazbu,názor,radu i inspiraci..Děkuji V.
Ahoj Martine, díky za článek, líbí se mi, jak apeluješ na školství. My jsme si ve škole museli přečíst Jak prodat vycpaného žraloka – to doporučuju. Teď je druhý dil Supermodelka a krabice Brillo. Tady posílám link na moji tvorbu: http://www.hanamikulenkova.com.
Žiju teď na Bali a právě zjišťuju. že je asi dobré být na internetu více aktivní, ale to obecně umělci nemají moc rádi – koukat do monitoru 🙂
Krásný den
Hana
Ahoj Martine,
hezký článek, jen bych všem doporučil ještě jednoho velmi významného hráče, a to je Saatchi art
https://www.saatchiart.com/ Je to v podstatě online galerie kde se dá prodat jakékoli umění od kreseb až po sochy. Mám s nimi velmi dobrou zkušenost, mají fantastickou podporu a když něco prodáte, přijede k vám před barák DHL, převezmou si zásilku a vy nic neřešíte. Hodně se snaží propagovat svoje autory, vydávají pravidelně katalogy atd… Osobně jsem přes ně prodal více než 10 fotografií (https://photoheger.com) Samozřejmě že to není zadarmo a za prodaný kus si odečtou 35%. Někomu se to může zdát hodně, ale ve světě umění je to poplatek celkem nízký. Jinak se neplatí nic, jen za prodej.
Tak držím palce všem!
P.S: portfolio na Saatchi vypadá takto: https://www.saatchiart.com/davidheger
Díky Davide za tipy a sdílení 🙂
Jsem rád, že se článek líbí.
Líbí se mi Tvé stránky. Jsou velmi povzbuzující a konstruktívní… Jsem výtvarník a moje životní motivace je výtvarnictví. Jsem už trochu usedlý pán
z jiného století, ale myslím, že velmi rád žiji. Trochu se potykám jako důchodce s ekonomickými problémy /Proto že jsem závislý převážně na důchodu…/ Proto se stává, že upřednostňuji před vším plátno a barvy…
Každý den jezdím si protáhnout své stařecké kosti na koloběžce a učím se angličtinu přes internet na „online jazyky“ /A2+/ a snažím se oddělit racionální angličtinu od malování… Jestli budeš otvírat můj web, prosím u prvního obrazu počkej asi 20 vteřin než se plně zaostří…
Chci zkusit prodávat na plátně duplikáty mých obrazů. levněji..Zdravím Samuel Langer